Erfaringer med PSU nedbrud?
Fra : J Nielsen

Dato : 27-05-03 13:33

Jeg er midt i at overveje nødvendigheden af redundant PSU til en række
servere - og tænkte at det kunne være interessant på uvidenskabelig vis at
indsamle lidt erfaringer i dette forum...

Redundant PSU koster nogle kr. i indkøb - som jo selvfølgelig er hurtigt
sparet HVIS den ene PSU bryder ned. Men kan dén forsikring betale sig?

Personligt har jeg aldrig oplevet et PSU nedbrud efter gennem 8 år at have
haft berøring med velsagtens 25 servere, der har kørt 24x7 i ca. 3-4 år
hver. Har heller aldrig oplevet PSU nedbrud på nogen desktop pc'er.

Hvad er jeres erfaringer/kommentarer?

(Jeg kunne ikke drømme om at opstille en server til kritiske applikationer
uden RAID - det vil i mine øjne altid være første skridt - så det er ikke
det spørgsmålet går på...)

Tak for hjælpen!

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-05-03 13:59

"J Nielsen" <jnielsen20002000@yahoo.com> writes:

> Jeg er midt i at overveje nødvendigheden af redundant PSU til en række
> servere - og tænkte at det kunne være interessant på uvidenskabelig vis at
> indsamle lidt erfaringer i dette forum...

Vi har en SunFire 3800, som tabte en PSU her for et års tid siden. Den
har tre af slagsen, så den kørte glad videre, og Sun skiftede den uden
problemer på vores service-aftale.

> Redundant PSU koster nogle kr. i indkøb - som jo selvfølgelig er hurtigt
> sparet HVIS den ene PSU bryder ned. Men kan dén forsikring betale sig?

Det kommer jo an på hvad du kan miste ved at den går ned. Det er vel
en risikovurdering, som man skal kende dit setup ret godt for at kunne
lave.

Jeg er fx ikke sikker på at vi har redundante PSU'er i vores
Windows-servere (det er ikke mit område), og vi har det da i hvert
fald slet ikke i vores cluster-maskiner (vi bruger dem til
beregninger, ikke high-availability, så havde sagen naturligvis været
en anden), hvor et nedbrud ikke har nogen videre konsekvens ud over at
beregningerne kommer til at foregå lidt langsommere.

> Personligt har jeg aldrig oplevet et PSU nedbrud efter gennem 8 år at have
> haft berøring med velsagtens 25 servere, der har kørt 24x7 i ca. 3-4 år
> hver. Har heller aldrig oplevet PSU nedbrud på nogen desktop pc'er.

Men du har vel hørt dem begynde at larme ganske forfærdeligt? Det er
oftest fordi blæserne bliver slidte. Holder en af dem op med at virke
en dag, så stopper PSU'en også ret hurtigt. Husk Murphys lov.

--
Jacob - www.bunk.cc
To laugh at men of sense is the privilege of fools.

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 27-05-03 14:39

"J Nielsen" <jnielsen20002000@yahoo.com> wrote in message
> [...]
> uden RAID - det vil i mine øjne altid være første skridt - så det er ikke

På mit arbejde har vi omkring 500 store servere (stor = med mere end 4
CPU'er), alle med redundante PSUs. Det er en blanding af Alpha (VMS/Tru64),
SPARC (Solaris), Power (AIX) & MIPS (NSK) plus tilhørende storage, SAN &
net.
Det sker som regel højst en gang om måneden at der ryger en PSU. Og der kan
sagtens gå flere måneder uden nogen fejl. Det er altså lavrisiko
område...men det afhænger naturligvis af kvaliteten af ens hardware. En
velproportioneret & veldesignet PSU sat på en UPS der tager de værste peaks
o.s.v. kan leve meget længe.

Mere typiske fejl vi har er diske (et par gange om ugen) samt CPU'er & RAM
(1-2 gange om måneden).

Vi kører med redundate PSUs (med seperat kabelføring med hver del på hver
sin UPS o.s.v.) på alt mest af hensyn til oppetid da dette er en rimelig
kritisk faktor. I praksis er PSU fejl et meget lille problem. Desuden er der
ikke noget valg med de servere vi benytter...alle kommer med redundant PSU.

Hvis du køber flere ens servere kan du evt. købe en løs PSU med og have den
liggende "just in case". Det er billigere end redundans på alle serverne og
en PSU kan som regel skiftes i løbet af få minutter.

/Jesper

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 27-05-03 21:33

"Jesper Frank Nemholt" <jfn@dassic.com> wrote:

> [...]
>o.s.v. kan leve meget længe.
>
>Mere typiske fejl vi har er diske (et par gange om ugen) samt CPU'er & RAM

Det er et imponerende statistisk grundlag. Og det ligner meget de
erfaringer jeg har gjort.

Det er muligt at fejlraten er forholdsvis lav på PSU - men tilgengæld
koster det ca lidt at have en redudant online at det er uklogt ikke at
have det.

>Hvis du køber flere ens servere kan du evt. købe en løs PSU med og have den
>liggende "just in case". Det er billigere end redundans på alle serverne og
>en PSU kan som regel skiftes i løbet af få minutter.

I standard pcserver segmentet koster en redundant PSU et par tusinde
kr. Skiftes på få minutter, jovist. Hvis der er folk tilstede. Desuden
går boksen jo ret brutalt ned hvilket aldrig er godt.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Søren Jakobsen

Dato : 28-05-03 06:08

[snip]

> I standard pcserver segmentet koster en redundant PSU et par tusinde
> kr. Skiftes på få minutter, jovist. Hvis der er folk tilstede. Desuden
> går boksen jo ret brutalt ned hvilket aldrig er godt.

men du en komplet redundant psu koster et par tusinde?
for så vil jeg gerne vide hvor så jeg kan skifte leverandør :)

/sj

Fra : Thomas Bøjstrup Joha~

Dato : 28-05-03 13:55

> men du en komplet redundant psu koster et par tusinde?
> for så vil jeg gerne vide hvor så jeg kan skifte leverandør :)

lige nu på mit bord har jeg da et tilbud fra IBM hvor en "350W ekstra
hot-swap powersupply inkl. fan"
koster ca. 1000,- + moms , men men det indgår også i et stort tilbud

hos Dell og Compaq er det vist nogen lunde det samme

Mvh
Thomas Bøjstrup Johansen

Fra : Lars Kim Lund

Dato : 28-05-03 16:26

"Søren Jakobsen" <soren51@[removethis]hotmail.com> wrote:

>men du en komplet redundant psu koster et par tusinde?
>for så vil jeg gerne vide hvor så jeg kan skifte leverandør :)

Er det en spøg? Hotswap PSU har været standard options i entry-level
servere i en del år efterhånden. Og prisen er ikke helt forkert. Om
det koster lidt mere eller mindre afhænger af hvor meget man køber.

--
Lars Kim Lund
http://www.net-faq.dk/

Fra : Morten L.

Dato : 27-05-03 17:15

"J Nielsen" <jnielsen20002000@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> uden RAID - det vil i mine øjne altid være første skridt - så det er ikke

Som du selv skriver - det koster så lidt...
Compaq proliant 6500/7000 spiser ca. 1 PSU om året - som regel med stoort
brag og megen røg :-/ vistnok et lidt uheldigt designet netfilter. På nyere
Hompaq .-) servere sker det sjældent - men husk. PSU brænder KUN af uden for
arbejdstid, mens du er på ferie, eller LIGE når det er allermest
kritisk.Murphy skal IKKE undervurderes!!
Nb. husk redundant UPS, når du er i gang - det sker lidt for ofte, at en
defekt PSU napper HPFI-relæet med i sig i faldet...
- og så er det det da rart med kontrolleret nedlukning af serveren.

/Morten

Fra : Søren Jakobsen

Dato : 27-05-03 17:44

hep

> [...]
> haft berøring med velsagtens 25 servere, der har kørt 24x7 i ca. 3-4 år
> hver. Har heller aldrig oplevet PSU nedbrud på nogen desktop pc'er.

De servere vi har solgt har ingen kunder valgt redundant PSU,
og vi har faktisk aldrig fået en eneste PSU retur...

Blot for at fortælle at fejlprocenten er lille, vi har oplevet flere fejl på
RAM,
inden vi begyndt udelukkende at bruge Kingston/Corsair RAM.

Mvh
Søren Jakobsen
DataMusen.dk

Fra : Jonathan Stein

Dato : 27-05-03 20:50

J Nielsen wrote:

> Redundant PSU koster nogle kr. i indkøb - som jo selvfølgelig er hurtigt
> sparet HVIS den ene PSU bryder ned. Men kan dén forsikring betale sig?

Nu har vi vist slået fast, at sandsynligheden er ret lille. Men for at kunne
svare fornuftigt på spørgsmålet, må vi også vide hvad konsekvensen er, hvis en
server dør spontant.
Hvis de andre servere i clusteret tager over, er det jo fint. Hvis firmaet
ligger dødt indtil en ny PSU er kommet hjem fra fjernøsten og backupen er
blevet restoret p.g.a. korrupt filsystem, er det knap så heldigt.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 27-05-03 21:28

> [...]

> Redundant PSU koster nogle kr. i indkøb - som jo selvfølgelig er hurtigt
> sparet HVIS den ene PSU bryder ned. Men kan dén forsikring betale sig?

Det må du vurdere, men ofte er en redundant PSU den eneste vej til en
redundant UPS, det bør du have med i overvejelserne.

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam058@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar, George Antheil and now also Anders Hejlsberg