Theftguard - bedre end PC Finder
Fra : Bent Grin

Dato : 27-05-03 10:37

"Computerprogram driller tyven

Planen med et nyt computerprogram, TheftGuard, er at genere
tyveknægte, der har scoret en pc. Og hjælpe ejeren med at finde sin stjålne
maskine.

Bliver en pc stjålet og kobles til nettet, vil TheftGuard sende besked
til en central server om, hvor den befinder sig. Samtidig giver programmet
den oprindelige ejer mulighed for via netforbindelsen at bede programmet om
at ødelægge de data, der ligger på den stjålne computer.

I modsætning til lignende tyverisikringsprogrammer kan TheftGuard ikke
umiddelbart afinstalleres, fordi programmet kører uafhængigt af maskinens
styresystem.

TheftGuard er udviklet af to amerikanske firmaer, Phoenix Technologies
og Softex, skriver Cnet.com. "

begin 666 trans.gif
K1TE&.#EA`0`!`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````!``$```("1 $`.P``
`
end

Fra : Kasper Dupont

Dato : 27-05-03 11:44

Bent Grin wrote:

> TheftGuard er udviklet af to amerikanske firmaer, Phoenix Technologies
> og Softex, skriver Cnet.com. "

Ved en hurtig søgning på cnet.com fandt jeg den her artikel, som
fortæller lidt mere: http://news.com.com/2100-1046-1009807.html

Der er tale om en kombination af software i BIOS og på harddisk.
Det vil nok være en forudsætning, at der sidder en Phoenix BIOS
i maskinen, men intent forhindrer andre BIOS leverandører i at
lave noget tilsvarende.

Der er et par spørgsmål, jeg ville rejse om det pågældende
produkt. Hvad gør BIOS koden hvis den ikke kan finde koden,
som burde være på harddisken? Hvordan ved BIOSen, om koden
overhovedet burde være på harddisken. Og hvordan kommer den
rent faktisk i forbindelse med nettet.

for(_=52;_;(_%5)||(_/=5),(_%5)&&(_-=2))putchar(_);

Fra : Thor Larholm

Dato : 27-05-03 13:42

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> wrote in message

Technologies

> Ved en hurtig søgning på cnet.com fandt jeg den her artikel, som
> fortæller lidt mere: http://news.com.com/2100-1046-1009807.html

Umiddelbart lyder det mere lovende end hvad vi har set på det seneste. Det
kunne være sjovt at se hvordan Bjarne forholder sig til konkurrencen, jeg
tvivler meget på at han ville kunne levere et tilsvarende produkt

> [...]
> Det vil nok være en forudsætning, at der sidder en Phoenix BIOS
> i maskinen, men intent forhindrer andre BIOS leverandører i at

Phoenix leverer BIOS der kan programmeres fra software, derfor følger
Theftguard ikke med ved købet af en ny PC men kan installeres når man køber
programmet.

Forudsat at andre BIOS leverandører har en BIOS der kan programmeres burde
det i det mindste være teknisk muligt at lave samme stunt ved disse, selvom
Phoenix sikkert har sikret sig eneret på Theftguard.

> [...]
> som burde være på harddisken? Hvordan ved BIOSen, om koden
> overhovedet burde være på harddisken. Og hvordan kommer den

Theftguard har grundlæggende de samme problemer som PC-finder, det kan
detekteres, omgåes og fjernes med forholdsvis simple midler. Programmet kan
blive opdaget og slettet både fra harddisken og den programmerbare BIOS,
førstnævnte nemt og sidste ved hjælp af utilities. Selvom programmet stadig
findes i BIOS er det afhængigt af programmet på harddisken.

Jeg kan ikke finde noget mere teknisk beskrivelse omkring produktet, så det
er uvidst hvorvidt BIOS programmet gendanner harddisk programmet i tilfælde
af at det fjernes. Det afhænger også af lagerpladsen i BIOS, der typisk ikke
er særlig stor. Jeg kunne heller ikke finde ud af hvorvidt programmet bruger
det installerede OS til at sende dens forespørgsler til nettet, eller om den
tilgår netkortet direkte.

--
Thor Larholm

Fra : Kasper Dupont

Dato : 27-05-03 15:22

Thor Larholm wrote:

> Phoenix leverer BIOS der kan programmeres fra software,

Hvad vil det sige? Der er ikke noget nyt i, at et program kan overskrive
hele BIOSen. Det har mig bekendt længe været almindeligt at lægge BIOS i
flash. Problemet er selvfølgelig, at med et forkert program i BIOS kan
du få problemer med at indlæse et program til at rette fejlen.

for(_=52;_;(_%5)||(_/=5),(_%5)&&(_-=2))putchar(_);

Fra : Kent Friis

Dato : 27-05-03 16:28

Den Tue, 27 May 2003 14:41:57 +0200 skrev Thor Larholm:
> [...]
>er uvidst hvorvidt BIOS programmet gendanner harddisk programmet i tilfælde

Det ville kræve at BIOS'en ved ufatteligt meget om det installerede
system. Hvis vi forudsætter det er rettet mod windows, skal BIOS kunne
skrive FAT (16+32) og NTFS, og derudover forstå SYSTEM.DAT, for at
kunne tilføje de registry-keys der er nødvendige for at få OS'et til
at starte programmet.

> [...]
>det installerede OS til at sende dens forespørgsler til nettet, eller om den

Hvad skulle det hjælpe at tilgå netkortet direkte, selv hvis man
sidder bag en router, vil det stadig kræve at BIOS kender maskinens
ip-nummer. Kører maskinen PPPoE, skal BIOS'en også vide dette, sammen
med brugerid/password - og modem-brugerne kan ikke bruge det til noget
at BIOS'en tilgår netkortet direkte.

At have løsningen i BIOS, vil give mulighed for at slette private data,
men har ikke større chance for at komme på nettet hos en tilfældig
forbryder end Bjarnes løsning. Og hvis tyven starter med at formatere
disken, er selv de private data irrelevante. Og til de private data
er et krypteret filsystem alligevel en bedre løsning.

Mvh
Kent
--
Desuden kan jeg ikke se nogen grund til at springe over hvor gærdet er
lavest, når man kan vente på at det alligevel bliver revet ned fordi

Fra : Kristian Rask

Dato : 27-05-03 18:08

Hej

On Tue, 27 May 2003 15:28:11 +0000 (UTC), leeloo@phreaker.net (Kent
Friis) wrote:

> [...]
>skrive FAT (16+32) og NTFS, og derudover forstå SYSTEM.DAT, for at
>kunne tilføje de registry-keys der er nødvendige for at få OS'et til

Nu er der Max-sectors - et par få blokke i spor 0 der er ledige...
ikke noget med fil system her

mvh

Kristian

In order to send email you must edit my mail address

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 27-05-03 19:05

Thor Larholm skrev:

> Det afhænger også af lagerpladsen i BIOS, der typisk ikke er
> særlig stor.

Hmm, et lowcost motherboard som ASRock K7VM2 indeholder en
BIOS på 2 MB (der er da rigeligt plads til en disketteudgave
af Linux [1]):

Ok, BIOSen er fra AMI, jeg ved ikke om Phoenix BIOSer normalt
er mindre eller større. BIOS-imaget man kan downloade fylder
256 KB, udpakket.

[1] <URL: http://zelow.no/floppyfw/ >. Ok, jeg aner dog ikke
om BIOS rent faktisk kan tilgå normal RAM (til når man går ind
i BIOS-opsætningen = "afvikler BIOS-opsætningsprogrammet").

Fra : Allan Olesen

Dato : 27-05-03 20:23

"Peder Vendelbo Mikkelsen" <pedervm@myrealbox.com> wrote:

>Hmm, et lowcost motherboard som ASRock K7VM2 indeholder en
>BIOS på 2 MB

Ja, det staar der jo godt nok. Men er vi helt sikre paa, at MB
her er ment som megabyte og ikke megabit?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peder Vendelbo Mikke~

Dato : 29-05-03 13:01

Allan Olesen skrev:

> Ja, det staar der jo godt nok. Men er vi helt sikre paa, at
> MB her er ment som megabyte og ikke megabit?

Nej.

På dette billede kan du se BIOSen, den er lige ovenfor AGP-
slottet:

Jeg har googlet lidt rundt, ved at søge ud fra de numre som
står på BIOSen, uden at kunne finde noget. På www.ami.com
synes jeg ikke rigtigt jeg kan finde noget information.

Fra : Jonathan Stein

Dato : 29-05-03 15:28

Peder Vendelbo Mikkelsen wrote:

> Jeg har googlet lidt rundt, ved at søge ud fra de numre som
> står på BIOSen, uden at kunne finde noget. På www.ami.com
> synes jeg ikke rigtigt jeg kan finde noget information.

SST39SF020A har 256 kbyte (2 Mbit) flash memory.
(http://www.sst.com/downloads/datasheet/S71147.pdf). I samme serie
findes dog også en 2 Mbyte udgave (SST39VF320).

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Kasper Dupont

Dato : 27-05-03 22:54

Peder Vendelbo Mikkelsen wrote:

> Hmm, et lowcost motherboard som ASRock K7VM2 indeholder en
> BIOS på 2 MB (der er da rigeligt plads til en disketteudgave
> af Linux [1]):

Det er gjort før: http://www.linuxbios.org/

for(_=52;_;(_%5)||(_/=5),(_%5)&&(_-=2))putchar(_);

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 27-05-03 21:31

"Thor Larholm" <mgalamgala@gedelugt.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunne være sjovt at se hvordan Bjarne forholder sig til konkurrencen, jeg
> tvivler meget på at han ville kunne levere et tilsvarende produkt

Det er altid godt med konkurrence, det kan få folk til at sammenligne
produkterne.
og det er også skønt at se at jeg ikke er den eneste i verden der kan se et
sikkerhedsproblem i tyveri af computere.
Allene det at dette produkt nu lanceres af et udenlandsk firma vl gøre det
hele nemmere.

Så min umiddelbare reaktion er at det var rart at der endelig kommer fokus
på problemet også fra andre virksomheder.
Det vil hellt sikkert gøre livet lidt lettere for PC Finder at der kommer
nogle produkter det kan sammenlignes med.

Nu er ideen da i det mindste ikke umulig længere.

En ide og en opfinder er kun skør indtil der er flere der laver det samme.
Så det bliver helt rart at blive normal igen. )

/BØ

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 27-05-03 21:36

"Bjarne Østergård" <boe@gigasoft.dk> wrote:

> "Thor Larholm" <mgalamgala@gedelugt.dk> skrev i en meddelelse

> En ide og en opfinder er kun skør indtil der er flere der laver det samme.
> Så det bliver helt rart at blive normal igen. )

Ja, nu glæder vi os jo bare til nogen laver noget, der virker på samme
måde som TheftGuard.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 27-05-03 22:09

"Rune B. Broberg" <usenet@mihtjel.dk> skrev i en meddelelse

Det

> Ja, nu glæder vi os jo bare til nogen laver noget, der virker på samme
> måde som TheftGuard.

Hvorfor i alverden dog det, så ville det jo ikke give noget at væle i
mellem, det er jo kopisteri.

Fra : Brian Toft [2610]

Dato : 27-05-03 21:55

Bjarne Østergård wrote:
> og det er også skønt at se at jeg ikke er den eneste i
> verden der kan se et sikkerhedsproblem i tyveri af
> computere.

Det siger lidt om din store intelligens, når du går rundt med den type
tanker...

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 27-05-03 22:11

"Brian Toft [2610]" <nospam@SLETMIGtele2adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Det siger lidt om din store intelligens, når du går rundt med den type
> tanker...

Tja at typebestemme tanker er vel i samme klasse.

Fra : Peter Brodersen

Dato : 27-05-03 22:40

On Tue, 27 May 2003 22:30:32 +0200, "Bjarne Østergård"
<boe@gigasoft.dk> wrote:

>En ide og en opfinder er kun skør indtil der er flere der laver det samme.
>Så det bliver helt rart at blive normal igen. )

Men overtræder programmet ikke nogen af jeres veldokumenterede
patenter? Har de deltaget i jeres licenspolitik?
--
- Peter Brodersen

Fra : Jonathan Stein

Dato : 28-05-03 15:49

"Bjarne Østergård" wrote:

> Så min umiddelbare reaktion er at det var rart at der endelig kommer fokus
> på problemet også fra andre virksomheder.

Endelig? Du har fået henvisning til andre "find-tyven" programmer lige siden
du begyndte at tale om dit eget program herinde.

> Nu er ideen da i det mindste ikke umulig længere.

Som det har været sagt hele tiden. Løsningen skal være implementeret (helt
eller delvist) i hardware for at være bare nogenlunde brugbar.

M.v.h.

Jonathan

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : Kent Friis

Dato : 28-05-03 17:32

Den Tue, 27 May 2003 22:30:32 +0200 skrev Bjarne Østergård:

> [...]
>og det er også skønt at se at jeg ikke er den eneste i verden der kan se et
>sikkerhedsproblem i tyveri af computere.

Hvis man betragter tyveri af computere som et sikkerhedsproblem, så
løser man det i sin sikkerhedspolitik.

- Den fysiske sikkerhed klares ved at ansætte et stort brød med et par
dobermans.

- Fortrolige dokumenter krypteres. Derefter er problemet reduceret fra
et sikkerhedsmæssigt problem til et økonomisk problem.

Økonomiske problemer er iøvrigt off-topic her i gruppen, hvis nogen
skulle være i tvivl

Mvh
Kent
--
8:16pm up 2:37, 1 user, load average: 101.21, 95.46, 55.85
164 processes: 62 sleeping, 102 running, 0 zombie, 0 stopped

With XMMS tugging along nicely, playing Vivaldi...

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 29-05-03 17:03

"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> skrev i en meddelelse

> Hvis man betragter tyveri af computere som et sikkerhedsproblem, så
> løser man det i sin sikkerhedspolitik.
Hvad mener du helt præcis med det?
Mig bekendt, har man forbudt tyveri.

> - Den fysiske sikkerhed klares ved at ansætte et stort brød med et par
> dobermans.
Aha den er da ny, men ok det vil med garnti virke.
Som du ved er jeg gammel Hundefører instruktør så jeg anbefaler Rotweilere

> - Fortrolige dokumenter krypteres. Derefter er problemet reduceret fra
> et sikkerhedsmæssigt problem til et økonomisk problem.
Hvordan det.

> Økonomiske problemer er iøvrigt off-topic her i gruppen, hvis nogen
> skulle være i tvivl
Vrøvl. så længe det omhandler it sikkerhed er det vel ok at bringe det på
banen her i denne gruppe.

Og alle sikkerheds foranstaltninger koster penge, altså kan man lige så godt
nedlægge gruppen.

Så nej jeg er uenig med dig, en firewall koster peng, så må de ikke mere
diskuteres her?

MVH
BØ.

Fra : Kent Friis

Dato : 29-05-03 17:28

Den Thu, 29 May 2003 18:02:37 +0200 skrev Bjarne Østergård:

>"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> skrev i en meddelelse

>Hvad mener du helt præcis med det?

Det jeg skrev nedenfor.

>Mig bekendt, har man forbudt tyveri.

Men det virker jo ikke 100%

>Aha den er da ny, men ok det vil med garnti virke.
>Som du ved er jeg gammel Hundefører instruktør så jeg anbefaler Rotweilere

>Hvordan det.

Når tyven ikke kan læse de fortrolige dokumenter (og der iøvrigt
eksisterer en backup af disse[1]), så er der kun PC'en tilbage. PC'en
er et økonomisk problem, mao. man kan "bare" købe en ny.

Mvh
Kent

[1] Og hvis man ikke har backup, er det selvforskyldt.
--
Gilthoniel, A Elbereth
Aiya elenion ancalima!

Fra : Christian E. Lysel

Dato : 29-05-03 22:15

In article <bb5ce4$65c$1@sunsite.dk>, Kent Friis wrote:
> [...]

Nej, den er gammel og brugt.

Hvis du har et edb-anlæg der ikke må stjæles, kan dette ikke
forhindres ved at installere et program.

Tror du virkelig BØ kan forstå det?

Fra : Kaare Fiedler Christ~

Dato : 29-05-03 17:14

"Bjarne Østergård" <boe@gigasoft.dk> writes:

> "Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> skrev i en meddelelse

> Hvad mener du helt præcis med det?
> Mig bekendt, har man forbudt tyveri.

Naturligvis. Men enhver ulovlighed er jo ikke et sikkerhedsproblem,
hvis man har taget de rette forholdsregler.

> Aha den er da ny, men ok det vil med garnti virke.
> Som du ved er jeg gammel Hundefører instruktør så jeg anbefaler Rotweilere

Den slags sikkerhed hører ikke til på denne gruppe.

> Hvordan det.

Fordi du nu (rent it-sikkerhedmæssigt) ikke har fået afsløret nogen
data. Dit eneste problem er at du skal købe nye computere.

> Vrøvl. så længe det omhandler it sikkerhed er det vel ok at bringe det på
> banen her i denne gruppe.

Netop. _it_-sikkerhed.

> [...]
> nedlægge gruppen.
>
> Så nej jeg er uenig med dig, en firewall koster peng, så må de ikke mere

Joda. Men vi gider ikke høre hvordan du tjener pengene til at købe
firewallen.

Hilsen
Kåre
--
Kaare Fiedler Christiansen fiedler@daimi.au.dk

2b|~2b == -1

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 29-05-03 17:19

"Kaare Fiedler Christiansen" <fiedler@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Joda. Men vi gider ikke høre hvordan du tjener pengene til at købe
> firewallen.

Hvem helt præcis er vi, er du valgt til formand eller præsident for denne
gruppe eller hvad??

Fra : Kent Friis

Dato : 29-05-03 17:29

Den Thu, 29 May 2003 18:19:22 +0200 skrev Bjarne Østergård:

>"Kaare Fiedler Christiansen" <fiedler@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

>Hvem helt præcis er vi,

Flertallet.

Mvh
Kent
--
Avoid the Gates of Hell. Use Linux
(Unknown source)

Fra : Kasper Dupont

Dato : 29-05-03 17:52

"Bjarne Østergård" wrote:

> "Kaare Fiedler Christiansen" <fiedler@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem helt præcis er vi,

Lad mig gætte. Kaare og alle de personer Kaare har hørt brokke sig over
dine indlæg.

> er du valgt til formand eller præsident for denne
> gruppe eller hvad??

Hvis der skal være en afstemning tror jeg Kaare får flere stemmer ind
dig. Jeg stemmer på Kaare.

for(_=52;_;(_%5)||(_/=5),(_%5)&&(_-=2))putchar(_);

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 29-05-03 19:47

"Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> "Bjarne Østergård" wrote:
>
> Hvis der skal være en afstemning tror jeg Kaare får flere stemmer ind
> dig. Jeg stemmer på Kaare.

Fint, med mig
Stem:

Fra : Kaare Fiedler Christ~

Dato : 29-05-03 17:33

> [...]

> Hvem helt præcis er vi, er du valgt til formand eller præsident for denne

Ja, undskyld, jeg beklager at du føler dig stødt over at jeg brugte
ordet "vi".

Jeg håber du vil acceptere formuleringen:

"_Jeg_ synes ikke det er en god idé at diskutere hvordan man tjener
pengene til sin firewall, og jeg _tror_ at de fleste herinde er enige
med mig."

Hilsen
Kåre

Fra : Jesper Dybdal

Dato : 27-05-03 20:52

"Bent Grin" <bobREMOVE@grin.dk> wrote:

>Samtidig giver programmet
>den oprindelige ejer mulighed for via netforbindelsen at bede programmet om
>at ødelægge de data, der ligger på den stjålne computer.

Det lyder ekstremt. Dvs. at når man installerer programmet, så gør
man det muligt for en central server at slette alt på ens pc - og det
gør den hvis den mener at pc'en er stjålet?

Den slags tillid har jeg ikke.

--
Jesper Dybdal, Denmark.
http://www.dybdal.dk (in Danish).

Fra : Kasper Dupont

Dato : 29-05-03 13:40

Bent Grin wrote:

> "Computerprogram driller tyven
>
> Planen med et nyt computerprogram, TheftGuard, er at genere
> tyveknægte, der har scoret en pc. Og hjælpe ejeren med at finde sin stjålne
> maskine.

Hvis nogen er interesseret, så kan I læse mere her:
http://slashdot.org/article.pl?sid=03/05/27/2356204

for(_=52;_;(_%5)||(_/=5),(_%5)&&(_-=2))putchar(_);

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 29-05-03 16:56

> Hvis nogen er interesseret, så kan I læse mere her:
> http://slashdot.org/article.pl?sid=03/05/27/2356204

Tror du ikke du bliver nødt til at lave en hjemmeside om det produkt?

Fra : Kasper Dupont

Dato : 29-05-03 17:56

"Bjarne Østergård" wrote:

> "Kasper Dupont" <kasperd@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> Tror du ikke du bliver nødt til at lave en hjemmeside om det produkt?

Nej.

Jeg har endnu ikke set dem gøre sig skyld i:
- Vildledende markedsføring.
- Misbrug af usenet grupper.
- Udtalelser om brug af tvang.

for(_=52;_;(_%5)||(_/=5),(_%5)&&(_-=2))putchar(_);

Fra : Tømreren

Dato : 06-06-03 08:31

"Bent Grin" <> skrev i en meddelelse >
> Planen med et nyt computerprogram, TheftGuard, er at genere
> tyveknægte, der har scoret en pc. Og hjælpe ejeren med at finde sin
stjålne
> maskine.

Ved du om man kan få det som Warez...

Mvh