hvor mange netværkskort ?
Fra : P.N.

Dato : 27-05-03 10:32

Jeg har en internet opkopling der bruger netkort, men nu skal min pc koples
til en anden maskine og jeg har købt en pakke i aldi med to netværkskort, nu
har jeg installeret dem begge, men det ene af dem virker tilsyneladende
ikke. Nu spørger jeg er grunden den, at man ikke kán køre to kort på en
maskine.
MVH Poul

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 27-05-03 10:37

"P.N." <pip161@hotmail.com> writes:

> [...]
> har jeg installeret dem begge, men det ene af dem virker tilsyneladende
> ikke. Nu spørger jeg er grunden den, at man ikke kán køre to kort på en

Jeg har en bekendt som jævnligt bygger computere med op mod 10
netværkskort - så det kan sagtens lade sig gøre.

Jeg gætter på, at du nok sidder med et driver- eller
opsætningsproblem.

/Rasmus

If you don't receive an answer, then it either indicates that the bug is
too obvious or too difficult.
-- Manfred Spraul

Fra : P Nissen

Dato : 27-05-03 10:38

On Tue, 27 May 2003 11:31:37 +0200, "P.N." <pip161@hotmail.com> wrote:

> [...]
>har jeg installeret dem begge, men det ene af dem virker tilsyneladende
>ikke. Nu spørger jeg er grunden den, at man ikke kán køre to kort på en

Hej

Returner de kort til Aldi og få dine penge tilbage.
De netkort som Aldi sælger er ikke 2 potter p.s
værd. Jeg har selv kæmpet med dem og har opgivet.
De installerer fint nok, men så snart man vil ind på
den anden maskinen, så fryser netforbindelsen.

Du kan sagtens køre med 2 netkort, det har jeg selv
gjort i et stykke tid, men køb et "rigtigt" netkort i en
computerbutik. Det behøver såmænd ikke koste
mere end en hund.

En anden og bedre løsning var nok at køre både
Internet og LAN igennem en hub eller switch.
Så skal der kun et netkort i hver maskine.
Det er den løsning jeg kører med nu og det virker
betydeligt bedre.

mvh Per

Fra : jens

Dato : 27-05-03 11:05

"P Nissen" <Per@nospam.here> skrev i en meddelelse

> [...]
> Internet og LAN igennem en hub eller switch.
> Så skal der kun et netkort i hver maskine.
> Det er den løsning jeg kører med nu og det virker

Er du helt klar over hvad det er du skriver her ?

Hvad er Ipèn på din maskine ?212.10.16.82 ..?

Du deler dit net på internettet, men det har ingen betydning vel ?

Mvh Jens

Fra : P Nissen

Dato : 27-05-03 11:09

On Tue, 27 May 2003 12:05:08 +0200, "jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote:

>Er du helt klar over hvad det er du skriver her ?

Ja, er du ?

>Hvad er Ipèn på din maskine ?212.10.16.82 ..?

Nej, jeg sidder ikke ved omtalte maskine nu

>Du deler dit net på internettet, men det har ingen betydning vel ?

Det har jeg heller aldrig påstået at jeg gør.

Fra : jens

Dato : 27-05-03 11:37

> On Tue, 27 May 2003 12:05:08 +0200, "jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote:
>

> Det har jeg heller aldrig påstået at jeg gør.

Men det gør jeg så.......

Din anbefaling er èt nekort og en switch eller hub.....

Dermed anbefaler du public ipèr på maskinerne som skal deles på et lan,
men.....

Dels er det usandsynligt at de 2 ipèr vil befinde sig på samme net.(ellers
havde det jo virket uden 2 netkort ekstra)
Dels sender man derved lan trafik over Inettet.

Dels nævner du ikke den metode som der èr til at sikre et sådant lokalnet.
(jeg er ikke tilhænger af den metode og anbefaler den derfor ikke)

Du kan ikke antage at spørgeren ved det når han ikke har fået det til at
virke hidtil.

Du kunne have skrevet router i steddet for switch/hub, det gjorde du så
ikke, altså anbefaler du et lan over IPtrafik på Inettet.

Mvh Jens

Fra : CS

Dato : 27-05-03 22:47

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> havde det jo virket uden 2 netkort ekstra)
> Dels sender man derved lan trafik over Inettet.

Nu er der jo også mulighed for at køre lokalnet over andre protokoller end
TCP/IP

CS

Mangler du en ven, så prøv http://groups.google.com/

Fra : Calle.

Dato : 27-05-03 12:25

P Nissen wrote:

> [...]
> Internet og LAN igennem en hub eller switch.
> Så skal der kun et netkort i hver maskine.
> Det er den løsning jeg kører med nu og det virker

Ja så har du da givet hele omverdenen fri adgang til dit lokalnet
--
Calle

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-05-03 14:05

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> writes:

> Du deler dit net på internettet, men det har ingen betydning vel ?

Nu kan man jo have mere end en IP-adresse på et netkort ... og man kan
lave firewall-regler der rent faktisk sikrer en rimelig godt
alligevel.

--
Jacob - www.bunk.cc
The sheep that fly over your head are soon to land.

Fra : Calle.

Dato : 27-05-03 15:10

Jacob Bunk Nielsen wrote:

> Nu kan man jo have mere end en IP-adresse på et netkort ... og man kan
> lave firewall-regler der rent faktisk sikrer en rimelig godt
> alligevel.
Ja hvis man kører en af NT systemerne. (XP 2000 NT)ikke ved win 9X
--
Calle

Fra : jens

Dato : 27-05-03 16:12

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse
> "jens" <mkg2@jellingnet.dk> writes:
>
> Nu kan man jo have mere end en IP-adresse på et netkort ... og man kan
> lave firewall-regler der rent faktisk sikrer en rimelig godt
> alligevel.

Jeg synes ikke at kunne huske det er beskrevet i denne tråd.
Jeg har heller ikke fornemmelse for at spørgeren eller svareren ved hvordan.

Selvfølgeligt kan man, men det ville være nemmere at bruge en hjælpeprotokol
som også er nævnt andetsteds i tåden.
Ingen af delene synes at være taget i anvendelse.

Den foreslåede opsætning ville efter bedste overbevisning resultere i et ip
net, delt over Inettet.

Det kan vi forhåbentlig ikke være uenige i ?

Mvh Jens som ikke helt ved hvordan arrows mailserver
vil opføre sig nu

Fra : P Nissen

Dato : 28-05-03 06:15

On Tue, 27 May 2003 17:12:08 +0200, "jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote:

>"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse

>Jeg synes ikke at kunne huske det er beskrevet i denne tråd.

Nu var den sidste del af mit oprindelige svar en slags generel
"sådan kan man også gøre det" og det syntes jeg ikke lige var
grund nok til at komme med en flere siders forklaring, især da
ikke hvis spørgeren intet havde at bruge en sådan teknisk
forklaring til. Hvis han vil vide mere, så kan han jo bare spørge.

>Jeg har heller ikke fornemmelse for at spørgeren eller svareren ved hvordan.

Jeg ved udemærket hvordan man laver flere IP addresser på et
netkort, hvordan man opsætter en firewal og mange andre sjove
ting. Igen var det ikke noget jeg følte hørte hjemme i det forslag
til en alternativ løsning, som jeg kom med i mit svar.

mvh Per

Fra : jens

Dato : 28-05-03 07:45

> [...]
> ting. Igen var det ikke noget jeg følte hørte hjemme i det forslag
> til en alternativ løsning, som jeg kom med i mit svar.

Det er jo fint at du ved det.

Men det fremgår stadig ikke at man skal være opmærksom på sikkerheden når
man sætter 2 pcèr sammen med en witch eller hub i det oprindelige svar.

De eneste oplysninger der er fra spørgeren er 2pcèr, og 2 aldi netkort.

Det indikerer for mig at en eventuel løsning skal indeholde information om
sikkerhed, eller være "sikker" pr default.

Hvis man gidder besvære sig med en løsning, bør man osgså gide besvære sig
med oplysning om konsekvensen af den løsninng.

Så kan spørgeren selv afgøre om løsningen kan bruges.

Hvis en elektrikker siger "sæt et søm i som sikring, det holder", er det da
væsentligt med en "men huset kan bryde i brand" oplysning.

Det er sæføli bare min holdning..... ikke en lov.

Mvh Jens
(det er muligt at jeg var lige hidsig nok, men jeg var altså lige i
stødet...:0)

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 27-05-03 19:16

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> writes:

> Det kan vi forhåbentlig ikke være uenige i ?

Jo

--
Jacob - www.bunk.cc
McDonald's -- Because you're worth it.

Fra : jens

Dato : 27-05-03 19:54

"Jacob Bunk Nielsen" <spam@bunk.cc> skrev i en meddelelse

> Jo

Nånå

Mvh Jens

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 27-05-03 23:42

"Calle." <Calle@fjernjyde.dk> writes:

> Ja hvis man kører en af NT systemerne. (XP 2000 NT)ikke ved win 9X

Windows 9X/ME *kan* have flere IP-adresser på et netkort. Man skal dog
holde tungen lige i munden, mens man manuelt piller ved
netværksopsætningen i registreringsdatabasen. Og nej, jeg kan ikke
huske, hvordan.

/Rasmus

Is it safe?
Yes, it is perfectly safe - it is us, that are in trouble!
- Hitch Hikers Guide to the Galaxy, Douglas Adams

Fra : Calle.

Dato : 28-05-03 11:59

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> [...]
> holde tungen lige i munden, mens man manuelt piller ved
> netværksopsætningen i registreringsdatabasen. Og nej, jeg kan ikke

Ja, ok. Men det er sku ikke noget enhver lige gør.
--
Calle

Fra : jens

Dato : 27-05-03 11:07

"P.N." <pip161@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> ikke. Nu spørger jeg er grunden den, at man ikke kán køre to kort på en
> maskine.

Sagtens, men det giver nogle problemer med at sikre sin pc mod "gæster"

Brug de penge på en router og nøjes med et kort pr pc.
Det er en langt bedre løsning, som koster ca 500kr ialt.

Mvh Jens