GETDATE() og finde poster oprettet i dag.
Fra : Anders Jacobsen

Dato : 27-03-01 21:00

Hej,

Nogen der kan og vil hjælpe?

Jeg har en tabel hvor jeg har et felt "DatoTid", det autoudfylder sig selv
ved hjælp at GETDATE(). Jeg vil nu finde alle poster oprettet dagsdato,
jvnf. online hjælpen i SQL Server 2000:

SELECT order_id
FROM orders
WHERE order_date = GETDATE()

Displays orders placed today
Det virker bare ikke - Øv! (jeg har naturligvis tilpasset ovenstående så det
passer i med min tabel og felt
Hvordan hulen for jeg det til at virke.
pft.
Anders

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 28-03-01 07:44

Anders Jacobsen wrote:

> [...]
>
> Displays orders placed today
> Det virker bare ikke - Øv! (jeg har naturligvis tilpasset ovenstående så det

getdate() returnerer det aktuelle tidspunkt, dvs. inklusive klokkeslet
detaljeret ned til millisekunder.

Prøv convert(varchar, getdate(), 112). Convert foretager en formatering
af datoen, og option 112 er et format, der kun undeholder år, måned og
dag.

--
Kristian Damm Jensen | Feed the hungry. Go to
kristian-damm.jensen@capgemini.dk | http://www.thehungersite.com

Fra : Jakob Nilsson

Dato : 29-03-01 18:38

"Kristian Damm Jensen" <kristian-Damm.Jensen@REMOVEcapgemini.dk> wrote in
message news:3AC1881E.9564C566@REMOVEcapgemini.dk...
> Prøv convert(varchar, getdate(), 112). Convert foretager en formatering
> af datoen, og option 112 er et format, der kun undeholder år, måned og
> dag.

Alternativt kan du kaste dig over datediff:

WHERE Datediff(d, order_date, getdate()) = 0

- Jakob

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-03-01 04:26

Hej.

"Jakob Nilsson" <jakobnilsson@hotmail.com> wrote in message

> "Kristian Damm Jensen" <kristian-Damm.Jensen@REMOVEcapgemini.dk> wrote in
> message news:3AC1881E.9564C566@REMOVEcapgemini.dk...
>

> Alternativt kan du kaste dig over datediff:

> WHERE Datediff(d, order_date, getdate()) = 0

Kunne ma ikke forestille sig, at optimizeren er mere glad for
WHERE order_date BETWEEN 'idag kl 0' AND 'idag kl 23:59:59' ?

--
Med venlig hilsen/Best Regards
Stig Johansen - stig@w3data.dk

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 30-03-01 10:15

Stig Johansen wrote:

> [...]
> >

> Kunne ma ikke forestille sig, at optimizeren er mere glad for
> WHERE order_date BETWEEN 'idag kl 0' AND 'idag kl 23:59:59' ?

Jo. Enhver anvendelse af en funktion på et felt fjerner optimizerens
mulighed for fx at bruge index.

Optimalt bør man selvfølgelig sørge for kun at gemme klokkeslet når der
er brug for det. Det vil sige benytte trimning med convert(varchar,
dato, 112), idet man gemmer værdien. Det gør alle senere anvendelser
meget nemmere.

Fra : Jakob Nilsson

Dato : 30-03-01 16:40

"Kristian Damm Jensen" <kristian-Damm.Jensen@REMOVEcapgemini.dk> wrote in
message news:3AC44E97.86D4835B@REMOVEcapgemini.dk...

> Jo. Enhver anvendelse af en funktion på et felt fjerner optimizerens
> mulighed for fx at bruge index.
¨
Mener du at en anvendelse af DATEDIFF fjerner optimizerens mulighed for at
vælge at bruge et index?

Fra : Stig Johansen

Dato : 30-03-01 17:48

Hej.

> [...]
> ¨
> Mener du at en anvendelse af DATEDIFF fjerner optimizerens mulighed for at

Der er vel kun en måde at finde ud af det på, nemlig ved at lave en 'Show
execution plan' på begge dele.