Maling af trykimprægneret træ
Fra : guffe

Dato : 26-05-03 23:24

Nogle siger det ene nogle det andet.
Så nu prøver vi lige her

Da de jo lover godt vejr haved jeg tænkt mig at få malet
i weekenden, meeeen noget af træværket er kun
ca. 3 uger gammelt, så er det, at nogle siger at det skal
helst side et års tid inden maling, og andre siger det ikke
er så vigtigt da det for gori 88 som er oliebaseret og det
gør at saltne godt kan trænge ud af træet alligevel.

HVAD ER SVARET ???????????????

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 27-05-03 03:44

"guffe" <gnav.min@tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> er så vigtigt da det for gori 88 som er oliebaseret og det
> gør at saltne godt kan trænge ud af træet alligevel.

Et endegyldigt svar kan jeg ikke give, men jeg kan fortælle hvad min mening
er. Det skal hertil siges at jeg har arbejdet som bygningsmaler...
Vent ca. 1 år med at male så er du sikker på at træet er helt færdig med at
"svede" salte og harpiks ud. Især hvis du bruger en farve hvor saltene er
synlige på. Kan du ikke vente kan du skylle træet med vand jævnligt og lade
det tørre godt i solen, det fremskynder processen.
Et eks. en tankstation på Lyngbyvej i Kbh. fik et plankeværk sat op og malet
(hvidt, heldækkende) med det samme, de måtte male det adskillige gange før
det forblev hvidt.

Fra : Gaffa

Dato : 27-05-03 05:39

Det drejser sig ikke kun om at svede evt. salte ud.

Træet er under trygimprægnering blevet gennemvædet med imprægneringsvæsker,
og er dermed drivvådt. Hvis træet kun er tre unger gammelt, så er det kun
overfladetørt. For at du kan sikre det bedst mulige resultat så skal du
vente til at træet er tørret helt ud - dvs. ca. 1 år.

Hilsen

Fra : JL

Dato : 30-05-03 18:08

I dag skal træ´et fra trælasthandlen være klar til at blive træbeskyttet, så
man kan træbeskytte med det samme!