Solvarme
Fra : kenneth

Dato : 26-05-03 22:47

Hej

kan solvarme betale sig??

pt har jeg et hus på 145 m3 , med el opvarmning !

vi er 5 personer!!

hvor stor besparelse kan jeg få om året ved at få solvarme!!??

er der nogle der har erfaring med solvarme ??

kenneth

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 27-05-03 09:52

kenneth wrote:

> [...]
>
> vi er 5 personer!!
>
> hvor stor besparelse kan jeg få om året ved at få solvarme!!??
>
> er der nogle der har erfaring med solvarme ??

Du ku jo prøve at kigge på http://www.sol1000.dk/

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. mads@dydensborg.dk
Microsoft's stance in this brouhaha is, of course, hypocritical to the

Fra : Roberto Saldo

Dato : 27-05-03 10:30

Mads Bondo Dydensborg wrote:

> Du ku jo prøve at kigge på http://www.sol1000.dk/

Jeg synes det er ved at blive en generel opfattelse at solceller vokser på
træerne.
Det gør de sjovt nok ikke, de fremstilles under en temmelig energikrævende
proces. Jo større effektivitet man ønsker, jo finere skal cellerne være og jo
mere energi går der til.
Da der endu bruges mere energi til fremstillingen end cellerne kan udvinde i
deres brugbare levetid er det grænser til miljøfascisme at promovere omvarmning
ad denne vej. Hvis så energien der gik til solcellernes produktion kom fra
ikkemiljøvenlige kraftværker i et eller anden udviklingsland er det temmelig
hyklerisk.

Bare lige nogen tanker man bør gøre sig inden man plastrer hele huset til i
solceller og føler sig rigtig mikro-makro-kosmisk :)

Solvarmeanlæg med radiatorer og vand i er derimod en rigtig god ide.

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

Your system which soared/so freely on gliding wings/now hangs frozen and blue

Haiku by Alan Tuplin