Create table i DB
Fra : Simon Kibsgård

Dato : 26-05-03 22:16

Hej
Er det muligt at oprette et nyt table i en database via asp?

Er det ligeledes muligt at liste alle tables i en db -
sådan ligesom når man lister emner i en db?

pft.
/Simon K

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-05-03 22:28

Simon Kibsgård skrev:

> Er det muligt at oprette et nyt table i en database via asp?

Ja - kig på sql-kommandoen create table. Med visse kombinationer af
ADO / database kan det sikkert også gøres uden direkte sql-
kommandoer.

> Er det ligeledes muligt at liste alle tables i en db -
> sådan ligesom når man lister emner i en db?

Ja (formentlig). Svaret afhænger af hvilken database det drejer sig
om.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Simon Kibsgård

Dato : 26-05-03 22:50

Jens GyldenkærneClausen wrote in
dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:

> [...]
> kommandoer.

> Ja (formentlig). Svaret afhænger af hvilken database det drejer sig

Se nu er jeg totalt novice i dette sprog, al min erfaring er trial and
error og så omfattende søgning i denne newsgroup. Derfor har jeg brug
for lidt mere hjælp
Jeg connecter til min DB således:
DSN = "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; "
DSN = DSN & "DBQ=" & Server.MapPath("log/nosuchsite.mdb")
Conn.Open DSN
Som du kan se er det en access DB jeg bruger.
Kan du hjælpe mig lidt på vej?

Fra : Frank Sørensen

Dato : 26-05-03 22:53

> Ja (formentlig). Svaret afhænger af hvilken database det drejer sig
> om.

Er lige med på en lytter, men vil gerne vide det for en access db

Frank Sørensen

"Kun en tåbe rydder op. Et geni behersker kaos"

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-05-03 23:21

Simon Kibsgård skrev:

> Se nu er jeg totalt novice i dette sprog,

Er det asp eller sql du taler om?

Hvis du er novice er dynamisk oprettelse af tabeller ikke lige der
jeg vil anbefale at starte.

Hvorfor har du behov for at oprette tabeller online?

Jeg kan ikke hjælpe dig specielt godt med den type oprettelser - på
trods af at jeg i flere år har arbejdet med databasestyrede
hjemmesider har jeg endnu ikke haft behov for at oprette tabeller
fra asp-sider.

Men du kan få et link der beskriver hvad man kan med ADOX og
Access:
   <http://www.4guysfromrolla.com/webtech/013101-1.shtml>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jørn Andersen

Dato : 27-05-03 02:35

On Mon, 26 May 2003 21:15:41 +0000 (UTC), Simon Kibsgård
<simonkib@hotmail.com> wrote:

>Er det muligt at oprette et nyt table i en database via asp?

Ja, fx i en Access db vil:

strSql = "CREATE TABLE tblKatCsLink (linkid COUNTER, medarbid long,
omraadeid long, linkKommentar varchar(255))"
Conn.Execute(strSql)

- oprette en tabel ved navn tblKatCsLink, med et Autonummereret felt
kaldet "linkid", to felter af typen Langt heltal kaldet hhv.
"medarbid" og "omraadeid" og et tekstfelt med længden 255 kaldet
"linkKommentar"

Problemet kommer, når du skal sætte alle mulige andre egenskaber som
indexering, nøgle (CONSTRAINT), obligatorisk, TilladNulLængde etc.
- så får du sikkert behov for ALTER TABLE også

En simpel intro findes:
<url: http://www.w3schools.com/sql/default.asp>
- men ellers er min favorit nok hjælpen til den gamle Access '97 - jeg
har det ikke for smart med hjælpen til de nyere ...

>Er det ligeledes muligt at liste alle tables i en db -
>sådan ligesom når man lister emner i en db?

Prøv evt. at downloade Table Editor fra:
<url: http://www.2enetworx.com/dev/projects/tableeditor.asp>
og dissekér koden, så tror jeg du får din lyst styret

Et simpelt eks. derfra:

Const adSchemaTables = 20
Set rs = Conn.OpenSchema(adSchemaTables)

   do while not rs.eof
      if rs("table_type") = "TABLE" then
         %>
         <%
      end if
      rs.movenext
   loop

Se evt. også:
<url:
http://www.devguru.com/Technologies/ado/quickref/connection_openschema.html>

Håber det kan lede dig på rette spor ...

Good luck!

--
Jørn Andersen,
Brønshøj