Frøer i havebassin
Fra : Ole Axelsen

Dato : 25-05-03 20:29

Til vores store glæde er der ca 10 små grønne frøer i vores 2 havebassiner.
Der har aldrig tidligere været andet end en enkelt eller 2 skrubtudser. Jeg
har først nu fået sat cirkulationen mellem de 2 bassiner i drift, og endnu
ikke startet springvandet. Jeg er lidt i tvivl om, hvorvidt det vil kunne
skræmme frøerne væk. De tidligere år har jeg startet det noget før, og ved
nu ikke, om der måske kunne have været frøer, hvis det ikke kørte. Er der
nogen der ved om frøer kan lide rindende/plaskende vand?

--
Hilsen Ole Axelsen, Stenstrup, Sydfyn.

Fra : Marco

Dato : 26-05-03 07:25

"Ole Axelsen" <oleaxelsen@@privat.dk> skrev:

> Er der nogen der ved om frøer kan lide rindende/plaskende vand?

Vores frøer - butsnudede frøer - holder mest til i mosen og søbredderne (i
yngleperioden).
Til gengæld er der ingen ved bækken.

--
Hilsen Marco

www.MecoWeb.dk
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Preben Kristensen

Dato : 26-05-03 10:04

Hej Ole

Du kan roligt starte både cirkulation og springvand, frøerne skal nok
blive.
Vi har både vandløb, springvand og masser af frøer

Det eneste man skal tænke på er at hvis frøerne yngler i det ene bassin
så kan haletusserne blive skyllet over i det andet bassin via cirkulationen.
Har man guldfisk i det andet bassin bliver de haletusser der ryger der over
omgående ædt.

Preben Kristensen
preben@hyggesiden.dk
www.hyggesiden.dk

Fra : Thomas²°°³

Dato : 26-05-03 11:12

"Preben Kristensen" <prebengk@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
cirkulationen.
> Har man guldfisk i det andet bassin bliver de haletusser der ryger der

Hvornår er det sæson for haletudser? Er det ikke her maj-juni?
Kan haletudser og salamandre være i samme bassin uden haletudserne bliver
spist?

--
MVH

Thomas
http://www.jogt.com - live webcam

Fra : Marco

Dato : 26-05-03 12:07

"Thomas²°°³" <flash4@it.dk> skrev:

> Hvornår er det sæson for haletudser? Er det ikke her maj-juni?

Jo. Ihverttilfælde hos os :)
Æggene plejes at klægges sidst i april og de forvandlede frøer kravler i
land sidst i juni.

--
Hilsen Marco

www.MecoWeb.dk
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Thomas²°°³

Dato : 28-05-03 10:17

"Marco" <meco@ofir.dk> skrev i en meddelelse news:bassik$smu$1@sunsite.dk...
> Æggene plejes at klægges sidst i april og de forvandlede frøer kravler i
> land sidst i juni.

Øv, så får jeg ikke haletudser i år

Fra : Jakob Bock

Dato : 26-05-03 12:36

Thomas2°°3 skrev:

> Kan haletudser og salamandre være i samme bassin uden haletudserne bliver
> spist?

Nogle af haletudserne skal nok blive spist, da de hører til
salamanderens fødeemner. Men da der ofte er mange haletudser og kun få
salamandre, er det nok ikke noget problem.

Du kan læse en hel del om frøer, salamandre og tudser på denne side:

http://www.skovognatur.dk/dyrogplanter/padder/

--
Venlig hilsen
Jakob Bock