Farve på rhododendron
Fra : Hans Erik

Dato : 25-05-03 20:09

Jeg købte for et par år siden en rhododendron, som jeg troede var rød.

Blomsterne er nu blevet mere og mere lyse og er en mellemting mellem
laksefarvede og hvide. JEg tænker derfor på, om det kan have noget med
jordbunden at gøre? Planten ser iøvrigt - efter min mening - sund ud.

Med venlig hilsen

Hans Erik Jensen

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 25-05-03 20:50

Hans Erik wrote:

> [...]
> laksefarvede og hvide. JEg tænker derfor på, om det kan have noget med
> jordbunden at gøre? Planten ser iøvrigt - efter min mening - sund ud.

Jeg tror at det er
Rhododendron 'Morgenrot'
den skal være sådan.

Fra : THS NIL

Dato : 25-05-03 23:32

> [...]
> laksefarvede og hvide. JEg tænker derfor på, om det kan have noget med
> jordbunden at gøre? Planten ser iøvrigt - efter min mening - sund ud.

Din jordbund er ikke sur nok. Så skifter den farve til næste hvid. Gør din
jord surere og se resultater.

/Thomas

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 26-05-03 04:41

THS NIL wrote:

> Din jordbund er ikke sur nok. Så skifter den farve til næste hvid. Gør din
> jord surere og se resultater.

Jeg har ellers røde rhododendron i almindelig have jord.
Det har aldrig påvirket blomster farven.

Jeg har forsøgt mig med rhododendron i ekstrem basisk jord, uden at
det påvirkede blomster farven.

Fra : Preben Mikkelsen

Dato : 26-05-03 21:33

"Peter Ole Kvint" <dsl90720@vip.cybercity.dk> wrote in message
> THS NIL wrote:

(snip...)
> Jeg har forsøgt mig med rhododendron i ekstrem basisk jord, uden at
> det påvirkede blomster farven.

Du skal nok nævne at Rhododendron ikke kan optage nærring, hvis de står i et
basisk medie, og at bladene bliver gule, hvorefter planten stille og roligt
dør.

mvh
Preben

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 26-05-03 22:10

"Preben Mikkelsen" <oz1dx@image.dk> skrev i en meddelelse
> Du skal nok nævne at Rhododendron ikke kan optage nærring, hvis de
> står i et basisk medie, og at bladene bliver gule, hvorefter planten
> stille og roligt dør.

Det kan man studere her i Aalborg - med masser af kalk i jorden.
Planteskolerne sælger i denne tid flotte rhodendron til glade haveejere, der
smækker dem ned i kalkfyldt jord. Efter et par år er den kun en sørgelig
plante tilbage med triste blade, manglende vækst etc.

PEJ
--
Remove MAIL from my email-address when replying.
Enlevez MAIL de mon adresse électronique pour me contacter.

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 26-05-03 23:49

"Poul Erik Jørgensen" wrote:

> [...]
> smækker dem ned i kalkfyldt jord. Efter et par år er den kun en sørgelig
> plante tilbage med triste blade, manglende vækst etc.

Gå ud i skoven og tag noget jord med hjem,
og se om svampene i skovbunden ikke kan løse problemt.

Rhododendron 'Schlaraffia'

Er den mest velegnet. Men også

Rhododendron 'Moerheims Pink'

Rhododendron argyrophyllum var. nankingense 'Chinese Silver'

Rhododendron 'Catawbiense Grandiflorum'

Rhododendron 'Cunninghams White'

Rhododendron 'Fastuosum Plenum'

Rhododendron bureavii

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 26-05-03 23:40

Preben Mikkelsen wrote:

> [...]
> basisk medie, og at bladene bliver gule, hvorefter planten stille og roligt

Det er de totalt uvidende om. Som regel dør de af tørke og svamp.
Men nogen sorter kan sakkens gro i et basisk medie,
særligt hvis det holdes fugtigt.
det kræver nogen tilvænning og at der er de rigtige svampe i jorden.