|
| Menneskesyn Fra : PlaTz |
Dato : 25-05-03 16:45 |
|
Er der en eller flere der kan lave et kort oprids af forskel og lighed
mellem menneskesyn i Kristendom og Jødedom?
Dette er hastesag, skal bruges til lærereksamen i Kristendom og
Livsoplysning mandag d. 26/5 2003
Mvh
Katherine
| |
Bo Warming (25-05-2003)
| Kommentar Fra : Bo Warming |
Dato : 25-05-03 17:03 |
|
"PlaTz" <krolle8@hotmail.com> wrote in message
news:Xns9386B49142DE0krolle8hotmailcom@62.243.74.162...
> Er der en eller flere der kan lave et kort oprids af forskel og lighed
> mellem menneskesyn i Kristendom og Jødedom?
>
> Dette er hastesag, skal bruges til lærereksamen i Kristendom og
> Livsoplysning mandag d. 26/5 2003
Mere lovreligion i jødedom
Mere øje for øje hævnmentalitet
| |
Anders Peter Johnsen (25-05-2003)
| Kommentar Fra : Anders Peter Johnsen |
Dato : 25-05-03 17:31 |
|
"Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> skrev i en meddelelse
news:_E5Aa.90572$l66.41800@fe10.atl2.webusenet.com...
> "PlaTz" <krolle8@hotmail.com> wrote in message
> news:Xns9386B49142DE0krolle8hotmailcom@62.243.74.162...
> > Er der en eller flere der kan lave et kort oprids af forskel og lighed
> > mellem menneskesyn i Kristendom og Jødedom?
> >
> > Dette er hastesag, skal bruges til lærereksamen i Kristendom og
> > Livsoplysning mandag d. 26/5 2003
>
> Mere lovreligion i jødedom
>
> Mere øje for øje hævnmentalitet
Gamle Testamentes bestemmelser er nærmest at sammenligne med muslimsk
"sharia" idet f.eks. dødsstraf ved stening (for at bryde Moseloven) er
hyppigt forekommende. Dér er Kristendommen langt mere tilgivende.
Desuden er det værd at lægge mærke til, at alle former for syge mennesker på
Jesu tid betragtedes som "urene": De havde - ifølge datidens opfattelse -
"selv gjort sig fortjent" til deres egen situation, som ansås som en slags
"straf for forfædres synder", ikke ulig den senere fejlagtige "kristne"
opfattelse af arvesynd. Ikke desto mindre er det mange af disse udstødte,
Jesus henvender sig til i den berømte Bjergprædiken (Matthæusevangeliet,
kapitel 5), hvor traditionel jødisk bedsteborgertankegang vendes på hovedet.
I Jødedommen handler det om ritualer som menes at opfylde Sinajpagten givet
af Moses, i Kristendommen handler det om personlig omvendelse til troen på
Jesus som Kristus/Messias.
Desuden spiller Satan en anderledes aktiv rolle som "denne Verdens hersker"
i NT (i forhold til Jobs Bog i Gamle Testamente, hvor han blot er en
"Gudssøn") - og dette er selvfølgelig i modsætning til Kristus, hvis Rige
ifølge Ham Selv "ikke er af denne Verden".
--
Mvh
Anders Peter Johnsen
| |
Andreas Falck (25-05-2003)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 25-05-03 17:36 |
|
Anders Peter Johnsen anderspj@mail.dk skrev dette:
> Desuden er det værd at lægge mærke til, at alle former for syge
> mennesker på Jesu tid betragtedes som "urene": De havde - ifølge
> datidens opfattelse - "selv gjort sig fortjent" til deres egen
> situation, som ansås som en slags "straf for forfædres synder",
Ja, det var den gængse opfattelse blandt især farisæerne m.fl., - men
det er tilgengæld *ikke* en holdning der har sin rod i GT.
Og din sammenligning mellem GT og muslims Sharia (bortklippet) er helt
hen i verjet og langt ude i hampen. Nutidens muslimske Sharia og en
over 2000 år gammel "bestemmelse" i en jødisk tekst kan du altså ikke
bare sådan uden videre sammenligne uden at gøre vold mod begge dele.
--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***
| |
Boerge Rahbech Jense~ (25-05-2003)
| Kommentar Fra : Boerge Rahbech Jense~ |
Dato : 25-05-03 17:48 |
|
d. 25/05/03 18:35 skrev Andreas Falck på dewnull@invalid.invalid i artiklen
Dh6Aa.15193$YZ6.526034@news010.worldonline.dk:
> Ja, det var den gængse opfattelse blandt især farisæerne m.fl., - men
> det er tilgengæld *ikke* en holdning der har sin rod i GT.
Det er vel sagen uvedkommende i det omfang, de moderne jøder har fastholdt
farisæernes opfattelser, som vel grundlæggende var en væsentlig årsag til,
at Jesus blev korsfæstet - med farisæernes billigelse og støtte.
Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen
| |
Andreas Falck (25-05-2003)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 25-05-03 18:16 |
|
Boerge Rahbech Jensen brahbech@post8.tele.dk skrev dette:
> d. 25/05/03 18:35 skrev Andreas Falck på dewnull@invalid.invalid i
> artiklen Dh6Aa.15193$YZ6.526034@news010.worldonline.dk:
>
>> Ja, det var den gængse opfattelse blandt især farisæerne m.fl., -
>> men det er tilgengæld *ikke* en holdning der har sin rod i GT.
>
> Det er vel sagen uvedkommende i det omfang, de moderne jøder har
> fastholdt farisæernes opfattelser, som vel grundlæggende var en
> væsentlig årsag til, at Jesus blev korsfæstet - med farisæernes
> billigelse og støtte.
Nej det er netop ikke sagen uvedkommende - da mange jo netop sætter
lighedstegn mellem både fariæsere og Gt og mellem moderne jøder og GT.
Ingen af disse parter har egentlig ret meget med GT at gøre!
--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***
| |
Boerge Rahbech Jense~ (25-05-2003)
| Kommentar Fra : Boerge Rahbech Jense~ |
Dato : 25-05-03 18:54 |
|
d. 25/05/03 19:16 skrev Andreas Falck på dewnull@invalid.invalid i artiklen
BT6Aa.15299$YZ6.530954@news010.worldonline.dk:
> Nej det er netop ikke sagen uvedkommende - da mange jo netop sætter
> lighedstegn mellem både fariæsere og Gt og mellem moderne jøder og GT.
>
> Ingen af disse parter har egentlig ret meget med GT at gøre!
OK. I så fald må jeg beklage, jeg netop har begået den sidstnævnte fejl.
Hvorfor besvarede du i øvrigt ikke det spørgsmål, der startede tråden, hvis
du nu er den eneste, der er kompetent til at besvare det?
Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen
| |
Andreas Falck (25-05-2003)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 25-05-03 20:26 |
|
Boerge Rahbech Jensen brahbech@post8.tele.dk skrev dette:
> Hvorfor besvarede du i øvrigt ikke det spørgsmål, der
> startede tråden, hvis du nu er den eneste, der er kompetent til at
> besvare det?
Nåååhhh, kom jeg til at tisse på din sukkermad! - ska' jeg sende dig
en ny?
--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***
| |
Anders Peter Johnsen (25-05-2003)
| Kommentar Fra : Anders Peter Johnsen |
Dato : 25-05-03 22:18 |
|
"Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
news:MR8Aa.15596$YZ6.545324@news010.worldonline.dk...
> Boerge Rahbech Jensen brahbech@post8.tele.dk skrev dette:
>
> > Hvorfor besvarede du i øvrigt ikke det spørgsmål, der
> > startede tråden, hvis du nu er den eneste, der er kompetent til at
> > besvare det?
>
> Nåååhhh, kom jeg til at tisse på din sukkermad! - ska' jeg sende dig
> en ny?
Ih dog! Du har vist glemt at læse dèn fundats, du altid banker andre oven i
hovedet med?
--
Mvh
Anders Peter Johnsen
| |
Boerge Rahbech Jense~ (26-05-2003)
| Kommentar Fra : Boerge Rahbech Jense~ |
Dato : 26-05-03 10:20 |
|
d. 25/05/03 21:26 skrev Andreas Falck på dewnull@invalid.invalid i artiklen
MR8Aa.15596$YZ6.545324@news010.worldonline.dk:
> Nåååhhh, kom jeg til at tisse på din sukkermad! - ska' jeg sende dig
> en ny?
Det har intet med min sukkermad at gøre. Det har kun noget at gøre med, at
tråden startede med en spørger, der ønskede en sammenligning mellem jødernes
og kristendommens menneskesyn, og det er sikkert de færreste i denne gruppe,
der direkte har kendskab til jødedommen og dermed kan gøre andet end antage,
at det gamle testamente giver et godt billede at jødedommen.
Kort sagt mener jeg, spørgeren skal have et ordentligt svar, og det må være
mest rimeligt, at dem, der påberåber sig en særlig viden, også påtager sig
det største ansvar for at give et ordentligt svar. Det vil være en rimelig
måde at vise den næstekærlighed, Jesus kræver af os, og en passende måde at
dele ud af sine nådegaver.
Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen
| |
Anders Peter Johnsen (25-05-2003)
| Kommentar Fra : Anders Peter Johnsen |
Dato : 25-05-03 19:14 |
|
"Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
news:Dh6Aa.15193$YZ6.526034@news010.worldonline.dk...
> Anders Peter Johnsen anderspj@mail.dk skrev dette:
>
> > Desuden er det værd at lægge mærke til, at alle former for syge
> > mennesker på Jesu tid betragtedes som "urene": De havde - ifølge
> > datidens opfattelse - "selv gjort sig fortjent" til deres egen
> > situation, som ansås som en slags "straf for forfædres synder",
>
> Ja, det var den gængse opfattelse blandt især farisæerne m.fl., - men
> det er tilgengæld *ikke* en holdning der har sin rod i GT.
>
> Og din sammenligning mellem GT og muslims Sharia (bortklippet) er helt
> hen i verjet og langt ude i hampen.
Overhovedet ikke: Der er i begge tilfælde tale om at man korporligt straffer
religiøse overtrædelser.
> Nutidens muslimske Sharia og en
> over 2000 år gammel "bestemmelse" i en jødisk tekst kan du altså ikke
> bare sådan uden videre sammenligne uden at gøre vold mod begge dele.
Det kan jeg udmærket. Det er samme jo princip, som ligger til grund:
Synderen skal straffes. Helst med døden.
Og muslimsk Sharia ligger - ifølge muslimerne - i direkte forlængelse af
Moseloven. Vi kan forarges over stening af kvinder, men det er altså også
noget der forekommer i GT.
At DU så bedriver vold på GT ved at læse dette skrift anakronistisk (det vil
sige at du som moderne kristen f.eks. læser Jesu tilgivelse af horkvinden
ind i GTs lovbestemmelser) er dit eget problem.
Faktum er at man dengang stenede folk til døde for en hel del ting, herunder
hor og afgudsdyrkelse, fuldstændig som man gør idag i shariapraktiserende
muslimske samfund.
--
Mvh
Anders Peter Johnsen
| |
Andreas Falck (25-05-2003)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 25-05-03 20:30 |
|
Anders Peter Johnsen anderspj@mail.dk skrev dette:
>> Og din sammenligning mellem GT og muslims Sharia (bortklippet) er
>> helt hen i verjet og langt ude i hampen.
>
> Overhovedet ikke: Der er i begge tilfælde tale om at man korporligt
> straffer religiøse overtrædelser.
Ih ja, - selvfølgelig kan man da drage en umiddelbar sammenligning
mellem to vidt forskellige kulturer, der endda har en tidsmæssig
afstand på ca. 2.500 år. - Er det noget sådant i lærer som
videnskabeligt hæderligt arbejde på uni nu om dage?
--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***
| |
Anders Peter Johnsen (25-05-2003)
| Kommentar Fra : Anders Peter Johnsen |
Dato : 25-05-03 21:57 |
|
"Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> skrev i en meddelelse
news:MR8Aa.15597$YZ6.545931@news010.worldonline.dk...
> Anders Peter Johnsen anderspj@mail.dk skrev dette:
>
> >> Og din sammenligning mellem GT og muslims Sharia (bortklippet) er
> >> helt hen i verjet og langt ude i hampen.
> >
> > Overhovedet ikke: Der er i begge tilfælde tale om at man korporligt
> > straffer religiøse overtrædelser.
>
> Ih ja, - selvfølgelig kan man da drage en umiddelbar sammenligning
> mellem to vidt forskellige kulturer, der endda har en tidsmæssig
> afstand på ca. 2.500 år. - Er det noget sådant i lærer som
> videnskabeligt hæderligt arbejde på uni nu om dage?
"Desværre" bliver vi ikke indoktrineret i kristen-revisionisisk
historieforståelse på historiestudiet, nej. Og på mit igangværende
Islamstudie er der bred enighed om at man har stærke fælleselementer i hhv.
den jødiske og muslimske religiøse retstænkning. Desuden glemmer du altså
lige at Islam har en lidt ældre historie (næsten 1400 år) og ikke er et
nutidigt fænomen.
--
Mvh
Anders Peter Johnsen
| |
Andreas Falck (25-05-2003)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 25-05-03 22:47 |
|
Anders Peter Johnsen anderspj@mail.dk skrev dette:
> "Desværre" bliver vi ikke indoktrineret i kristen-revisionisisk
> historieforståelse på historiestudiet, nej.
Nej, I bliver indoktrineret med en aldeles uvidenskabelig opfattelse
om at man kan sammenligne på tværs af kulturer og årtusinder - hvis
det du ellers her siger er et udtryk for hvad I virkelig lærer på Uni!
> Og på mit igangværende
> Islamstudie er der bred enighed om at man har stærke
> fælleselementer i hhv. den jødiske og muslimske religiøse
> retstænkning. Desuden glemmer du altså lige at Islam har en lidt
> ældre historie (næsten 1400 år) og ikke er et nutidigt fænomen.
Jeg kan ganske enkelt ikke tro på at saglige og seriøse professorer
oprigtigt mener at man kan drage disse sammenligninger med nutidens
muslimske Sharia og GT's forhold for omkring 2.500 år siden. - En
sådan kløft mellem to fundamentalt vidt forskellige kulturer og med et
tidsspand på 2.500 år kan ikke seriøst sammenlignes som du forsøgte
på. - Det er helt enkelt useriøst, ufagligt, usagligt og aldeles helt
og holdent uvidenskableligt!!
--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***
| |
Niels Peter (25-05-2003)
| Kommentar Fra : Niels Peter |
Dato : 25-05-03 23:48 |
|
Andreas Falck wrote:
> Jeg kan ganske enkelt ikke tro på at saglige og seriøse professorer
> oprigtigt mener at man kan drage disse sammenligninger med nutidens
> muslimske Sharia og GT's forhold for omkring 2.500 år siden.
Sharialovene er jo ikke blevet opfundet i forgårs - de blev faktisk til
få århundreder efter Muhammeds død.
Niels Peter
| |
Anders Peter Johnsen (26-05-2003)
| Kommentar Fra : Anders Peter Johnsen |
Dato : 26-05-03 00:37 |
|
"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> skrev i en meddelelse
news:3ed147b8$0$48905$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Andreas Falck wrote:
>
> > Jeg kan ganske enkelt ikke tro på at saglige og seriøse professorer
> > oprigtigt mener at man kan drage disse sammenligninger med nutidens
> > muslimske Sharia og GT's forhold for omkring 2.500 år siden.
>
> Sharialovene er jo ikke blevet opfundet i forgårs - de blev faktisk til
> få århundreder efter Muhammeds død.
Jeg tror du får svært ved at trænge igennem: Det er svært at overbevise
Andreas om det helt åbenlyse faktum at de to ting i høj grad ligner
hinanden.
Vi VED at jøderne stenede kvinder, der bedrev hor - og det er jo endda
underbygget to vidt forskellige steder i Bibelen, først og fremmest
selvfølgelig i Moseloven/GT, hvor det direkte befales og endda også i NT
Johannesevangeliets 8.kapitel, hvor Jesus Kristus heroisk forhindrer en
kvinde i at lide dèn skæbne - og vi VED at det er muslimsk praksis den dag
idag i visse lande.
At muslimerne således har overtaget denne praksis - samt meget andet - fra
Jødedommen er da helt indlysende?
--
Mvh
Anders Peter Johnsen
| |
Bo Warming (26-05-2003)
| Kommentar Fra : Bo Warming |
Dato : 26-05-03 08:06 |
|
"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message
news:3ed153b2$0$32454$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Johannesevangeliets 8.kapitel, hvor Jesus Kristus heroisk forhindrer en
> kvinde i at lide dèn skæbne - og vi VED at det er muslimsk praksis den dag
> idag i visse lande.
Lyv ikke "heroisme"
Jesus løb ikke mere risiko ved at sige "Den kaste sten som selv ren., og
stop så synderiet" mere end jeg gør ved at skrive på usenet.
Men det var fremragende nytænkning som desværre ikke er forstået af dem, der
ser synd i offtopic, revisionisme osv, og som hetzer hadefuldt og
antikristeligt for at profilere sig selv.
Falck evner at forklare venligt til Claudio om god citatteknik. Men han
evner ikke at forklare med henvisning til fundats hvad han fantaserer om ,
når han oplever offtopic i mine skriverier. Men jeg tilgiver ham hans
ukristelige had
Hvordan kan det være, at vi fyldes med medlidenhed, når vi ser en haltende
mand på gaden, mens en haltende ånd fylder os med raseri?Joh - det kommer
af, at den haltende mand godt ved, at det er ham der går skævt og os andre,
der går lige, mens den haltende ånd derimod hårdnakket påstår, at det er ham
der tænker lige, og vi andre skævt.. Pascal
| |
Andreas Falck (26-05-2003)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 26-05-03 10:30 |
|
Niels Peter mail@bluewhite.dk skrev dette:
> Andreas Falck wrote:
>
>> Jeg kan ganske enkelt ikke tro på at saglige og seriøse professorer
>> oprigtigt mener at man kan drage disse sammenligninger med nutidens
>> muslimske Sharia og GT's forhold for omkring 2.500 år siden.
>
> Sharialovene er jo ikke blevet opfundet i forgårs - de blev faktisk
> til få århundreder efter Muhammeds død.
Man kan stadig ikke, uden at gøre vold mod begge, drage direkte
sammenligninger mellem to vidt forskellige kulturer med et tidsspand
på 2.500 år!
--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***
| |
Niels Peter (26-05-2003)
| Kommentar Fra : Niels Peter |
Dato : 26-05-03 10:45 |
|
Andreas Falck wrote:
> Niels Peter mail@bluewhite.dk skrev dette:
>
>> Andreas Falck wrote:
>>
>>> Jeg kan ganske enkelt ikke tro på at saglige og seriøse professorer
>>> oprigtigt mener at man kan drage disse sammenligninger med nutidens
>>> muslimske Sharia og GT's forhold for omkring 2.500 år siden.
>>
>> Sharialovene er jo ikke blevet opfundet i forgårs - de blev faktisk
>> til få århundreder efter Muhammeds død.
>
> Man kan stadig ikke, uden at gøre vold mod begge, drage direkte
> sammenligninger mellem to vidt forskellige kulturer med et tidsspand
> på 2.500 år!
Der er ikke 2500 år mellem GT og Sharialovene, med mindre du virkelig
mener, Moseloven er fra ca. 2000 f.v.t.?
Bortset fra /den/ diskussion står det jo fast, at uanset hvor
forskellige de tre "bogreligioner" er, regner de alle tre GT for et
helligt skrift, og de retslærde, der efter Mohammeds død nedskrev
Sharia, har uden tvivl haft et stort kendskab til GT.
Niels Peter
| |
Rasmus Underbjerg Pi~ (26-05-2003)
| Kommentar Fra : Rasmus Underbjerg Pi~ |
Dato : 26-05-03 01:40 |
|
"Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> mælte sligt:
>Jeg kan ganske enkelt ikke tro på at saglige og seriøse professorer
>oprigtigt mener at man kan drage disse sammenligninger med nutidens
>muslimske Sharia og GT's forhold for omkring 2.500 år siden. [...]
Selvfølgelig kan man det. Man kan også sammenligne kvindesyn i et moderne
lesbisk kollektiv og så kvindesynet i Gilgamesh-epet, som er et af de ældste
kendte skrifter. Det er der intet til hinder for. Hvad man kan få ud af det er
så et ganske andet spørgsmål. Men hvis der med kan påvises lighedspunkter, så
kan der påvises lighedspunkter. Man kan ikke på forhånd udelukke, at der kan
være lighedspunkter, blot fordi de to situationer er fjerne i tid og rum.
Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Was man haßt, das kann man nicht verstehen."
- Heinz Hilpert
| |
erik larsen (26-05-2003)
| Kommentar Fra : erik larsen |
Dato : 26-05-03 06:17 |
|
"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
meddelelse news:7eo2dvgski9ksi1djgn81s4rerbt3cl3as@4ax.com...
> "Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> mælte sligt:
> Venlig hilsen,
> Rasmus Underbjerg Pinnerup
> --
> "Was man haßt, das kann man nicht verstehen."
" Før man mister det!"
> - Heinz Hilpert
Og
Erik L
| |
Bo Warming (26-05-2003)
| Kommentar Fra : Bo Warming |
Dato : 26-05-03 09:37 |
|
"erik larsen" <eriklarsen@webspeed.dk> wrote in message
news:3ed1a343$0$5184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
> meddelelse news:7eo2dvgski9ksi1djgn81s4rerbt3cl3as@4ax.com...
> > "Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> mælte sligt:
>
> > Venlig hilsen,
> > Rasmus Underbjerg Pinnerup
> > --
> > "Was man haßt, das kann man nicht verstehen."
>
> " Før man mister det!"
>
> > - Heinz Hilpert
>
> Og
Her lidt om det der er usenets formål AT FORSTÅ
Afsky = misbilligelse der skyldes det man ikke har ordentligt
forstået Ambroce Bierce
fs Den ene halvdel af verden kan ikke forstå den anden halvdels
fornøjelser.
fs Den, der forstår, kæmper ikke. Herman Bang
fs Det praktiske Udtryk for Forståeslen er Tilgivelsen.
Vilh. Andersen
fs Enhver hører kun, hvad han forstår. Goethe
fs Forståelsen rækker ofte langt videre end forstanden.
Marie von Ebner-Eschenbach
fs God grant me to contend with those who understand me. Thomas Fuller
Fs Halvdelen af menneskeheden ved ikke, hvordan den anden halvdel
lever. Francois Rabelais
fs Han er tænker, dvs han forstår sig på at tage tingene enklere end de er.
Nietzsche
fs Herein lies the tragedy of the age:
not that men are so poor - all men knows something of powerty.
-not that men are wicked , who is good ?- not that men are ignorant - what
is truth?
Nay, but that men know so little of men. Web Du Bois
fs Hvad man engang forstod med forstanden, kan man sener komme til at
forstå om igen med hjertet. Frithiof Brandt
fs I grunden misforstår vi altid os selv og forstår sjældent andre;
erfaringen har ingen moralsk værdi, den er bare et navn, vi giver vore
fejltagelser. I reglen betragter vi den kun som en form for advarsel,
tillægger den en vis evne til at uddanne karakteren, lov pris er den som
noget, der siger os, hvad vi bør gøre, og viser os, hvad vi bør undgå.
Oscar Wilde
fs I would not ask for pity, but just your understanding - not even
that - no. Just for your recognition of me in you, and the enemy , time, in
us all. Tennesee Williams
fs It is impossible for one person to know another so well
that he can disperse with belief Nietzsche
fs Jeg har bestræbt mig på ikke at latterliggøre, ikke at græde
over, ikke at afsky, men at forstå menneskers gerninger. Spinoza
fs Jeg ved alt, jeg forstår ingenting af det, jeg taler om det, og jeg
skriver om det. Chateaubriand
fs Mange har svært ved at forstå, hvad glæde andre kan have af livet.
Frithiof Brandt
fs Mellem livet som det og livet som det burde være er der så stor
forskel at man må hellere glemme det sidste og koncentrere sig om virkelig
at forstå det første. Machiavelli
fsfb Det, man hader, det kan man ikke forstå. Heinz
Hilpert
fshivimk Den, der forstår, kæmper ikke. Herman
Bang
fsHæ Intet menneske har ret til at klandre eller fordømme et andet.
I virkeligheden kender vi ikke nogen andre rigtigt. Thomas Browne
fskm "Fa'r ! Hvorfor hedder det 'at forstå er at tilgive'?" - "Fordi 'at
forstå' er at erindre fra sig selv, og sig selv tilgiver man altid."
K.K. Steincke
fsKm >>Vi må vogte os,<<sagde Carl Gustav Jung,>>for at tænke på godt og
ondt som absolutte modsætninger.<<
fsKm Dogs bark at a person whom they do not know. Heraclitus
fskm Man siger: at forstå et menneske er at tilgive ham. Men jeg siger:
hvem ville der så blive tilgivelse for? Vi forstår ikke engang os selv.
Lad os da tilgive andre uden at gøre krav på at forstå dem!
Frejlif Olsen
fskm Sweet mercy is nobility's true badge. Shakespeare
fskm The study of crime begins with the knowledge of oneself.
Henry Miller
fskmk Nothing in life is to be f eared. It is only to be understood.
Marie Curie
fskmklkm At forstå alt er at tilgive alt. Madame de Ståel
fskmsl At forstå alt er at tilgive alt. Thomas a Kempis
fskmsl Man bør blive mildere med alderen; jeg ser ikke nogen fejl, jeg ikke
selv kunne have begået. Johann Wolfgang von Goethe
fskmvi Hade ham? Hvordan kan jeg hade ham? Jeg kender ham jo! Jeg har aldrig
kunnet hade nogen, jeg kendte. Charles Lamb
fskmvi Jeg er et menneske; og jeg anser intet menneskeligt for at være mig
fremmed. Terents
fslgkmsl "Elsk din fjende". Bibel
fsmystHAUf Halvdelen af menneskeheden ved ikke, hvordan den anden
halvdel lever. Francois Rabelais
| |
erik larsen (26-05-2003)
| Kommentar Fra : erik larsen |
Dato : 26-05-03 13:43 |
|
"Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> skrev i en meddelelse
news:gfkAa.85532$HE5.39226@fe05.atl2.webusenet.com...
> "erik larsen" <eriklarsen@webspeed.dk> wrote in message
> news:3ed1a343$0$5184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> >
> > "Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> skrev i en
> > meddelelse news:7eo2dvgski9ksi1djgn81s4rerbt3cl3as@4ax.com...
> > > "Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> mælte sligt:
> >
> > > Venlig hilsen,
> > > Rasmus Underbjerg Pinnerup
> > > --
> > > "Was man haßt, das kann man nicht verstehen."
> >
> > " Før man mister det!"
> >
> > > - Heinz Hilpert
> >
> > Og
>
> Her lidt om det der er usenets formål AT FORSTÅ
>
"AT FORSTÅ" Mr Bo Warming, er mange gange anderledes end visdom fra en bog,
den kan også komme ved erfaring og nederlag.
Erik L
| |
Boerge Rahbech Jense~ (26-05-2003)
| Kommentar Fra : Boerge Rahbech Jense~ |
Dato : 26-05-03 15:08 |
|
d. 26/05/03 14:42 skrev erik larsen på eriklarsen@webspeed.dk i artiklen
3ed20bbd$0$5184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
> "AT FORSTÅ" Mr Bo Warming, er mange gange anderledes end visdom fra en bog,
> den kan også komme ved erfaring og nederlag.
.... og sejre for den sags skyld.
Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen
| |
erik larsen (26-05-2003)
| Kommentar Fra : erik larsen |
Dato : 26-05-03 16:47 |
|
"Boerge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:BAF7EC56.96B0%brahbech@post8.tele.dk...
> d. 26/05/03 14:42 skrev erik larsen på eriklarsen@webspeed.dk i artiklen
> 3ed20bbd$0$5184$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
>
> > "AT FORSTÅ" Mr Bo Warming, er mange gange anderledes end visdom fra en
bog,
> > den kan også komme ved erfaring og nederlag.
>
> ... og sejre for den sags skyld.
Jeg mener vi lærer mere af nederlag end ved at sejre, af en sejer fleste
gange ender i storhedsvanvid eller egoisme.
Erik L
>
> Med venlig hilsen
> Børge Rahbech Jensen
>
| |
Boerge Rahbech Jense~ (26-05-2003)
| Kommentar Fra : Boerge Rahbech Jense~ |
Dato : 26-05-03 17:10 |
|
d. 26/05/03 17:47 skrev erik larsen på eriklarsen@webspeed.dk i artiklen
3ed23714$0$13263$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:
> Jeg mener vi lærer mere af nederlag end ved at sejre, af en sejer fleste
> gange ender i storhedsvanvid eller egoisme.
Og jeg mener tilsvarende, at nederlag kan føre til angst, handlingslammelse
og manglende selvtillid.
Idealet er en god blanding af sejre til at give os selvtillid og nederlag
til at give os ydmyghed.
Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen
| |
Jens Bruun (26-05-2003)
| Kommentar Fra : Jens Bruun |
Dato : 26-05-03 18:35 |
|
"Boerge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:BAF808E4.96FE%brahbech@post8.tele.dk...
> Idealet er en god blanding af sejre til at give os selvtillid og nederlag
> til at give os ydmyghed.
Problemet er, at hvis virkeligheden lever op til vor ideal, er vi allerede
ude på et skråplan. Idealet må være, når blandingen af sejre og nederlag
netop _ikke_ lever op til vort "ideal", hvis du kan følge mig her...
--
-Jens B.
| |
Boerge Rahbech Jense~ (26-05-2003)
| Kommentar Fra : Boerge Rahbech Jense~ |
Dato : 26-05-03 21:25 |
|
d. 26/05/03 19:34 skrev Jens Bruun på bruun_jens@hotmail.com i artiklen
batj7e$1tkd$1@news.cybercity.dk:
> Problemet er, at hvis virkeligheden lever op til vor ideal, er vi allerede
> ude på et skråplan.
Hvad har det med sagen at gøre? Jeg forestiller mig ikke, virkeligheden er
ideel. Derimod kender jeg de negative virkninger af for mange nederlag, og
ved, det også er nødvendigt med en vis mængde succesoplevelser for at være
noget værd for vore medmennesker og dermed for samfundet.
Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen
| |
erik larsen (26-05-2003)
| Kommentar Fra : erik larsen |
Dato : 26-05-03 20:38 |
|
"Boerge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:BAF808E4.96FE%brahbech@post8.tele.dk...
> d. 26/05/03 17:47 skrev erik larsen på eriklarsen@webspeed.dk i artiklen
> 3ed23714$0$13263$edfadb0f@dread15.news.tele.dk:
>
> > Jeg mener vi lærer mere af nederlag end ved at sejre, af en sejer fleste
> > gange ender i storhedsvanvid eller egoisme.
>
> Og jeg mener tilsvarende, at nederlag kan føre til angst,
handlingslammelse
> og manglende selvtillid.
>
> Idealet er en god blanding af sejre til at give os selvtillid og nederlag
> til at give os ydmyghed.
Det har du ret i, hvis man ikke vil lærer af sine nederlag, f.eks. Job
nederlag blev hans sejer, medens Kong Sauls sejre blev hans nederlag.
men vi kan blive ved uden resultat,
Erik L
>
> Med venlig hilsen
> Børge Rahbech Jensen
>
| |
Knut KlavenessHeidel~ (26-05-2003)
| Kommentar Fra : Knut KlavenessHeidel~ |
Dato : 26-05-03 07:53 |
|
On Sun, 25 May 2003 23:46:36 +0200, "Andreas Falck"
<dewnull@invalid.invalid> wrote:
>Anders Peter Johnsen anderspj@mail.dk skrev dette:
>
>> "Desværre" bliver vi ikke indoktrineret i kristen-revisionisisk
>> historieforståelse på historiestudiet, nej.
>
>Nej, I bliver indoktrineret med en aldeles uvidenskabelig opfattelse
>om at man kan sammenligne på tværs af kulturer og årtusinder - hvis
>det du ellers her siger er et udtryk for hvad I virkelig lærer på Uni!
Men mener du i fullt alvor at sammenligninger på tvers av kulturer er
umulig? Og på tvers av årtusener? Hvilke begrunnelser gir du i så fall
for det?
>
>> Og på mit igangværende
>> Islamstudie er der bred enighed om at man har stærke
>> fælleselementer i hhv. den jødiske og muslimske religiøse
>> retstænkning. Desuden glemmer du altså lige at Islam har en lidt
>> ældre historie (næsten 1400 år) og ikke er et nutidigt fænomen.
>
>Jeg kan ganske enkelt ikke tro på at saglige og seriøse professorer
>oprigtigt mener at man kan drage disse sammenligninger med nutidens
>muslimske Sharia og GT's forhold for omkring 2.500 år siden. - En
>sådan kløft mellem to fundamentalt vidt forskellige kulturer og med et
>tidsspand på 2.500 år kan ikke seriøst sammenlignes som du forsøgte
>på. - Det er helt enkelt useriøst, ufagligt, usagligt og aldeles helt
>og holdent uvidenskableligt!!
Hør her! Det er full mulig å sammenlige vår datateknologi med
steinaldermannens steinøks. Vi kan trekke mange spennende konklusjoner
ut av det. Det er også mulig å sammenligne dagens sharia med GT, og
trekke mange spennende konklusjoner ut av det. Spørsmålet er om det er
en fruktbar sammenligning eller ikke. Hvis du er uenig i det jeg har
sier: På hvilken måte begrunner du uenigheten din?
--
Saluton, Knut
TTT norvegia: http://home.online.no/~knklaveh/index.cfm
Retposxto: heidelberg@operamail.com (legota cxiumonata)
Nifonov no longer possessed a left leg, but he only
discovered it on the following day. (V. Panova: The Train.)
| |
Andreas Falck (26-05-2003)
| Kommentar Fra : Andreas Falck |
Dato : 26-05-03 10:29 |
|
Knut KlavenessHeidelberg heidelbergNOSPAM@NOSPAMoperamail.com skrev
dette:
> Hør her! Det er full mulig å sammenlige vår datateknologi med
> steinaldermannens steinøks. Vi kan trekke mange spennende
> konklusjoner ut av det. Det er også mulig å sammenligne dagens
> sharia med GT, og trekke mange spennende konklusjoner ut av det.
> Spørsmålet er om det er en fruktbar sammenligning eller ikke. Hvis
> du er uenig i det jeg har sier: På hvilken måte begrunner du
> uenigheten din?
Det du skriver her er jo også noget helt andet end det Anders skrev.
Jeg ser ingen grund til at være uenig med dig i den ovennævnte
formulering.
--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
http://bibeltro.dk/ + http://bibel-skole.dk/
*** Alle med debatforum ***
| |
Christina Puhakka Eg~ (25-05-2003)
| Kommentar Fra : Christina Puhakka Eg~ |
Dato : 25-05-03 17:45 |
|
"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev...
> ikke ulig den senere fejlagtige "kristne"
> opfattelse af arvesynd.
Hvorfor er den fejlagtig?
(Den eksistensteologiske "udgave" af arvesynden virker da rimelig
tilforladelig, imo.)
Christina
| |
Anders Peter Johnsen (25-05-2003)
| Kommentar Fra : Anders Peter Johnsen |
Dato : 25-05-03 19:20 |
|
"Christina Puhakka Egholm" <christina@egholm.net> skrev i en meddelelse
news:baqrs5$ime$1@sunsite.dk...
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev...
>
> > ikke ulig den senere fejlagtige "kristne"
> > opfattelse af arvesynd.
>
> Hvorfor er den fejlagtig?
> (Den eksistensteologiske "udgave" af arvesynden virker da rimelig
> tilforladelig, imo.)
Jeg taler om dèn opfattelse som blandt andre Søren Kierkegaard led under,
nemlig at han skulle lide under en forbandelse, fordi hans far var gået i
rette med Gud. "Fædrene åd sure druer og børnenes gummer blev ømme" hedder
det et sted i GT.
Det er ikke nødvendigvis den samme - mere "tilforladelige" -
eksistensteologiske udgave af Arvesynden som Augustin "opfandt", men snarere
en slags folkeovertro.
--
Mvh
Anders Peter Johnsen
| |
erik larsen (26-05-2003)
| Kommentar Fra : erik larsen |
Dato : 26-05-03 00:55 |
|
"Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> skrev i en meddelelse
news:_E5Aa.90572$l66.41800@fe10.atl2.webusenet.com...
> "PlaTz" <krolle8@hotmail.com> wrote in message
> news:Xns9386B49142DE0krolle8hotmailcom@62.243.74.162...
> > Er der en eller flere der kan lave et kort oprids af forskel og lighed
> > mellem menneskesyn i Kristendom og Jødedom?
> >
> > Dette er hastesag, skal bruges til lærereksamen i Kristendom og
> > Livsoplysning mandag d. 26/5 2003
>
> Mere lovreligion i jødedom
Du har vist aldrig læst salmernes bog, særlig Sl 51 og 103.
>
> Mere øje for øje hævnmentalitet
Gud/Jesus beskæftiger sig ikke med hævn, hvad er det for en Jøde/Kristendom
du henviser til ???
Erik L
| |
Boerge Rahbech Jense~ (25-05-2003)
| Kommentar Fra : Boerge Rahbech Jense~ |
Dato : 25-05-03 17:35 |
|
d. 25/05/03 17:45 skrev PlaTz på krolle8@hotmail.com i artiklen
Xns9386B49142DE0krolle8hotmailcom@62.243.74.162:
> Er der en eller flere der kan lave et kort oprids af forskel og lighed
> mellem menneskesyn i Kristendom og Jødedom?
Jeg er ingen autoritet på området, men vil gerne prøve at give give mit eget
personlige svar på dette spændende spørgsmål.
Så vidt jeg ved, svarer Jødernes Tora til Bibelens gamle testamente, hvor de
fleste regler findes i 2. og 3. Mosebog, som vist kaldes Moseloven. Der ser
ud til at være love om alle livets forhold, og de er tilsyneladende udvidet
af senere fortolkninger og overleveringer, som ikke er nedskrevet i Toraen.
Desværre kan jeg ikke umiddelbart finde reglen om "øje for øje, tand for
tand" i de nævnte mosebøger, hvor lovene fylder 97 tætskrevne sider.
Kristendommen bygger jo på troen på Jesus, hans budskaber og ikke mindst
hans status som Guds søn og forsoner mellem vi mennesker og Gud. Vi har
diskuteret det meget, og jeg er ikke sikker på, min opfattelse er rigtig,
men det er min opfattelse, Jesus omskrev begrebet synd, der skulle sones med
såkaldte sonofre, til fravær af næstekærlighed. Grundlæggende gav Jesus os
to bud: Du skal elske din næste som dig selv, og du elske Gud over alt på
jorden. Han er også kendt sin udtalelse i Matt. 19; 26 om frelse: "For
mennesker er det umuligt, men for Gud er alt muligt". Det er vist de
vigtigste henvisninger til det kristne menneskesyn, men andre vigtige
udtalelse fra Jesus er: "Giv kejseren hvad kejserens er, og Gud hvad Guds
er", "...tag først bjælken ud af dit eget øje; så kan du se klart nok til at
tage splinten ud af din broders øje" og "Men når du skal bede, så gå ind i
dit kammer og luk din dør og bed til din fader, som er i det skjulte. Og din
fader, som er i det skjulte, skal lønne dig". På mere jævnt dansk adskilte
han kirke og stat og tog afstand fra hykleriet, som kommer til udtryk ved at
pege fingre af andres svagheder eller fremhæve sin egen hellighed.
Endnu kortere giver Jødedommen i modsætning til Kristendommen ret til hævn.
Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen
| |
Knut KlavenessHeidel~ (26-05-2003)
| Kommentar Fra : Knut KlavenessHeidel~ |
Dato : 26-05-03 07:43 |
|
On 25 May 2003 15:45:20 GMT, PlaTz <krolle8@hotmail.com> wrote:
>Er der en eller flere der kan lave et kort oprids af forskel og lighed
>mellem menneskesyn i Kristendom og Jødedom?
>
>Dette er hastesag, skal bruges til lærereksamen i Kristendom og
>Livsoplysning mandag d. 26/5 2003
Jaha, det er altså på denne måten dansker vil bestå sin lærereksamen.
Jaha ... jaha ... slik får i alle fall ikke mine elever lov til å
arbeide, og gjør de det allikevel, får de absolutt ikke lov til å
presenterer arbeidet som sitt eget. Hvilken metodikk er det du vil
videreføre til elevene en gang i tiden, sa du?
--
Saluton, Knut
TTT norvegia: http://home.online.no/~knklaveh/index.cfm
Retposxto: heidelberg@operamail.com (legota cxiumonata)
Nifonov no longer possessed a left leg, but he only
discovered it on the following day. (V. Panova: The Train.)
| |
Rasmus Underbjerg Pi~ (26-05-2003)
| Kommentar Fra : Rasmus Underbjerg Pi~ |
Dato : 26-05-03 11:46 |
|
Knut KlavenessHeidelberg <heidelbergNOSPAM@NOSPAMoperamail.com> mælte sligt:
>Jaha, det er altså på denne måten dansker vil bestå sin lærereksamen. [...]
Jaha, nordmænd kan altså ikke kende forskel på et individ inden for en klasse
og alle individer inden for en klasse?
Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"... alle bedes øjeblikkeligt skrive i en gruppe der handler om religion."
| |
Knut KlavenessHeidel~ (26-05-2003)
| Kommentar Fra : Knut KlavenessHeidel~ |
Dato : 26-05-03 12:33 |
|
On Mon, 26 May 2003 12:45:56 +0200, Rasmus Underbjerg Pinnerup
<pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote:
>Knut KlavenessHeidelberg <heidelbergNOSPAM@NOSPAMoperamail.com> mælte sligt:
>
>>Jaha, det er altså på denne måten dansker vil bestå sin lærereksamen. [...]
>
>Jaha, nordmænd kan altså ikke kende forskel på et individ inden for en klasse
>og alle individer inden for en klasse?
Joho, vi er meget dyktige til å se forskjeller her, men, du vet,
eksamen, hm, hm, hm. Vedkommende som ville vite om menneskesynet i
kr.dom og jødedom kunne jo like gjerne ha spurt oss om vi ikke ville
gjøre eksamensbesvarelsen ferdig, slik at vedkommende kunne kopiere og
bløffe seg fram. Det var jo en hastesak, husker du. Det er gjerne slik
med elever i norsk skole også, og lærere gjør klokt i å advare mot
fasitkopiering. Bekymringsfullt at danske læreskoleeksamenskandidater
har hastesaker noen dager før eksamenen. Det kan jo tyde på at jevn
progresjon i studiet, som alltid gir best uttelling faglig sett, er
fraværende.
Ellers er å si at i norsk skole benytter vi oss av prosessorientert
skrivemetodikk i engelsk og norsk og her åpnes det for respons og
utveksling av ideer. Muntlig eksamen kan også foregå med
forberedelsestid og gruppevis. Slik kan vi gjøre fordi vi er flinke
til å skille mellom det du spør om. Du kan trygt sende dine barn -
hvis du har, evnt. når du får - til norsk skole.
--
Saluton, Knut
TTT norvegia: http://home.online.no/~knklaveh/index.cfm
Retposxto: heidelberg@operamail.com (legota cxiumonata)
Nifonov no longer possessed a left leg, but he only
discovered it on the following day. (V. Panova: The Train.)
| |
Rasmus Underbjerg Pi~ (26-05-2003)
| Kommentar Fra : Rasmus Underbjerg Pi~ |
Dato : 26-05-03 15:16 |
|
Knut KlavenessHeidelberg <heidelbergNOSPAM@NOSPAMoperamail.com> mælte sligt:
>Joho, vi er meget dyktige til å se forskjeller her, men, du vet,
>eksamen, hm, hm, hm. Vedkommende som ville vite om menneskesynet i
>kr.dom og jødedom kunne jo like gjerne ha spurt oss om vi ikke ville
>gjøre eksamensbesvarelsen ferdig, slik at vedkommende kunne kopiere og
>bløffe seg fram. [...]
Jojo, jeg synes da også, at indlæget var plat, hvorfor jeg så undlod at svare
på det. Men at vedkommende har en slet karakter er da ikke basis for at
generalisere denne slette karakter til alle danskere.
>Bekymringsfullt at danske læreskoleeksamenskandidater
>har hastesaker noen dager før eksamenen. Det kan jo tyde på at jevn
>progresjon i studiet, som alltid gir best uttelling faglig sett, er
>fraværende.
Vil du da påstå, at ingen norske læreskoleeksamenskandidater ville kunne finde
på det samme?
Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Du er så forudsigelig, at du ville dumpe en Turing-test."
| |
Knut KlavenessHeidel~ (26-05-2003)
| Kommentar Fra : Knut KlavenessHeidel~ |
Dato : 26-05-03 18:00 |
|
On Mon, 26 May 2003 16:15:39 +0200, Rasmus Underbjerg Pinnerup
<pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote:
>Jojo, jeg synes da også, at indlæget var plat, hvorfor jeg så undlod at svare
>på det. Men at vedkommende har en slet karakter er da ikke basis for at
>generalisere denne slette karakter til alle danskere.
Det har du rett i. Beklager.
>
>>Bekymringsfullt at danske læreskoleeksamenskandidater
>>har hastesaker noen dager før eksamenen. Det kan jo tyde på at jevn
>>progresjon i studiet, som alltid gir best uttelling faglig sett, er
>>fraværende.
>
>Vil du da påstå, at ingen norske læreskoleeksamenskandidater ville kunne finde
>på det samme?
Dessverre, det er eksempler på det samme også her på Bierget.
--
Saluton, Knut
TTT norvegia: http://home.online.no/~knklaveh/index.cfm
Retposxto: heidelberg@operamail.com (legota cxiumonata)
Nifonov no longer possessed a left leg, but he only
discovered it on the following day. (V. Panova: The Train.)
| |
Anders Peter Johnsen (26-05-2003)
| Kommentar Fra : Anders Peter Johnsen |
Dato : 26-05-03 13:26 |
|
"Knut KlavenessHeidelberg" <heidelbergNOSPAM@NOSPAMoperamail.com> skrev i en
meddelelse news:bod3dvsgissis9ofnmqbgje29eriq3m7qd@4ax.com...
> On 25 May 2003 15:45:20 GMT, PlaTz <krolle8@hotmail.com> wrote:
>
> >Er der en eller flere der kan lave et kort oprids af forskel og lighed
> >mellem menneskesyn i Kristendom og Jødedom?
> >
> >Dette er hastesag, skal bruges til lærereksamen i Kristendom og
> >Livsoplysning mandag d. 26/5 2003
>
> Jaha, det er altså på denne måten dansker vil bestå sin lærereksamen.
> Jaha ... jaha ... slik får i alle fall ikke mine elever lov til å
> arbeide, og gjør de det allikevel, får de absolutt ikke lov til å
> presenterer arbeidet som sitt eget. Hvilken metodikk er det du vil
> videreføre til elevene en gang i tiden, sa du?
En meget god tommelfingerregel i dansk eksamenssammenhæng hedder, at det er
tillaldt at indhente oplysninger allesteder fra indtil man sidder i
eksamenslokalet. Hvis der skal et spørgsmål til os her i gruppen til, for at
Katherine for en bedre forståelse af forholdet mellem Kristendom og Jødedom,
så er der absolut intet "bluff" i det, tværtiomd er det bare en konstruktiv
eksamensforberedelse. Hun indhenter vide fra andre steder end sin lærebog.
Men du mener måske selv at enhver person i princippet først skal opfinde
ilden, hjulet, det varme vand og den dybe tallerken for at kunne bruge disse
ting??
--
Mvh
Anders Peter Johnsen
| |
Knut KlavenessHeidel~ (26-05-2003)
| Kommentar Fra : Knut KlavenessHeidel~ |
Dato : 26-05-03 14:29 |
|
On Mon, 26 May 2003 14:26:10 +0200, "Anders Peter Johnsen"
<anderspj@mail.dk> wrote:
>"Knut KlavenessHeidelberg" <heidelbergNOSPAM@NOSPAMoperamail.com> skrev i en
>meddelelse news:bod3dvsgissis9ofnmqbgje29eriq3m7qd@4ax.com...
>> On 25 May 2003 15:45:20 GMT, PlaTz <krolle8@hotmail.com> wrote:
>>
>> >Er der en eller flere der kan lave et kort oprids af forskel og lighed
>> >mellem menneskesyn i Kristendom og Jødedom?
>> >
>> >Dette er hastesag, skal bruges til lærereksamen i Kristendom og
>> >Livsoplysning mandag d. 26/5 2003
>>
>> Jaha, det er altså på denne måten dansker vil bestå sin lærereksamen.
>> Jaha ... jaha ... slik får i alle fall ikke mine elever lov til å
>> arbeide, og gjør de det allikevel, får de absolutt ikke lov til å
>> presenterer arbeidet som sitt eget. Hvilken metodikk er det du vil
>> videreføre til elevene en gang i tiden, sa du?
>
>En meget god tommelfingerregel i dansk eksamenssammenhæng hedder, at det er
>tillaldt at indhente oplysninger allesteder fra indtil man sidder i
>eksamenslokalet. Hvis der skal et spørgsmål til os her i gruppen til, for at
>Katherine for en bedre forståelse af forholdet mellem Kristendom og Jødedom,
>så er der absolut intet "bluff" i det, tværtiomd er det bare en konstruktiv
>eksamensforberedelse. Hun indhenter vide fra andre steder end sin lærebog.
>Men du mener måske selv at enhver person i princippet først skal opfinde
>ilden, hjulet, det varme vand og den dybe tallerken for at kunne bruge disse
>ting??
Nix. Jeg mener ikke at noen skal oppfinne kruttet på nytt. Dessuten
tar du feil hvis du tror eksamenskandidaten bedriver konstruktiv
eksamensforberedelse og innhenter opplysninger utenom sin lærebok. Det
får nå være måte på. Det kandidaten gjør er å be noen om å løse en
eksamensoppgave fordi hun selv ikke har hatt tid til å gjøre leksa.
Hastesak, husker du. Og tro meg: det kandidaten ønsker en fasit på er
så elementært grunnleggende at det bare kan tyde på at vedkommende
neppe har lest noe særlig av pensum. Men bevares, kandidaten får gjøre
som kandidaten vil. Det har kandidater alltid gjort, og dårlig
forberedte kandidater er ingen nyhet. Noen har til og med tatt med seg
jukselapper, uten at jeg hentyder noe som helst. Men det er rimelig
flaut hvis eksamensoppgaven kandidaten skal løse og levere fra seg
enten skriftlig eller muntlig allerede er oppgitt som å være et
spørsmål om menneskesynet i kr.dom. og jødedom. Da tror jeg jøye meg
at jeg sporen straks svømmer over til Danmark og kopierer noen fasiter
for å få meg en hasteeksamen eller to eller tre.
--
Saluton, Knut
TTT norvegia: http://home.online.no/~knklaveh/index.cfm
Retposxto: heidelberg@operamail.com (legota cxiumonata)
Nifonov no longer possessed a left leg, but he only
discovered it on the following day. (V. Panova: The Train.)
| |
|
|