For mange elementer i en 'href-action'
Fra : Bjørn Halvor Bergtun

Dato : 25-05-03 15:54

Hei, postet denne litt tidligere på no.it.programmering.asp , men siden trafikken ser ut til å være større her så spør jeg like godt
her også. (Språket _bør_ jo ikke være noe problem.)

Prøver å få til en WAP-implementasjon vha asp, -begge deler ting jeg ikke har særlig greie på. Selv om wml er forholdsvis simpelt og
likt html, så står jeg nå fast i det som skulle vært en forholdsvis enkel linking.

Problemet mitt ser ut til å være at wml (1.1) ikke takler mer enn en 'action' i en href.
I <a href="wap_nyheter.asp?action=visNyhet&id=<% =rsNyheter("nyhetsid")%> så takler den ikke at det er to elementer i
action=visNyheter&id , -selv om dette går helt fint med html på alle nettleserene jeg har prøvd.

Jeg må tydligvis omgå dette i selve asp-koden, men siden jeg som sagt ikke er noen kløpper på asp så har jeg nå sett meg blind på
problemet. Noen som kan se en åpenbar 'workaround' for dette?

Utdrag fra koden:

<%
.... standard adodb-kobling til mysql-server

str = request.querystring("action")
if str = "visNyhet" then
visNyhet()
else
nyheter()
end if

Sub visNyhet()
nid = request.querystring("id")
set rsNyhet = DB.execute("SELECT * FROM NYHET WHERE nyhetsid LIKE " & nid)

%>
<% =rsNyhet("overskrift") %>
</small></p>

...osv.
<%
rsNyhet.close
End Sub

Sub nyheter()
set rsNyheter = DB.execute("SELECT * FROM NYHET ORDER BY dato DESC")

<% while not rsNyheter.eof %>

</small></p>

<% rsNyheter.movenext
wend
rsNyheter.close

(Forøvrig så funker dette på emulatoren til www.wapsilon.com, men ikke på andre emulatorer eller på min mobil.)

--
mvh / Regards
Bjørn Halvor Bergtun

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 25-05-03 16:05

"Bjørn Halvor Bergtun" <bhbergtRemovethisandSpam@online.noSpam> wrote in
message news:cO4Aa.1248$Hb.23658@news4.e.nsc.no...

> nid = request.querystring("id")
> set rsNyhet = DB.execute("SELECT * FROM NYHET WHERE nyhetsid LIKE " &
nid)

Er dit nid et tal eller tekst.

Hvis det er tekst, så skal det i pinger

strSQL = "SELECT * FROM NYHET WHERE nyhetsid LIKE '%" & nid & "%' ORDER BY
????? ASC "

Skift selv ???? ud eller slet dem hvis de ikke re relevante

Du havde ikke % % med i dit udtryk. Jeg mener også de er nødvendige i en
LIKE forespørgsel?
--

Mvh / Regards
-=< Christian >=-

Fra : Peter Lykkegaard

Dato : 25-05-03 16:21

"Christian M. Nielsen" <look_for_it@my.webpage> wrote in message

> Du havde ikke % % med i dit udtryk. Jeg mener også de er nødvendige i en
> LIKE forespørgsel?

Ikke nødvendige men en mulighed

Den her virker fint i NW databasen
-------------
SELECT Categories.*
FROM Categories
WHERE Categories.CategoryName Like 'Beverages'

Og den svarer til
-------------
SELECT Categories.*
FROM Categories
WHERE Categories.CategoryName = 'Beverages'

mvh/Peter Lykkegaard

Fra : Bjørn Halvor Bergtun

Dato : 25-05-03 16:27

"Christian M. Nielsen" wrote:

> Er dit nid et tal eller tekst.
nid er et tall.

> strSQL = "SELECT * FROM NYHET WHERE nyhetsid LIKE '%" & nid & "%' ORDER BY
> ????? ASC "
>
> Skift selv ???? ud eller slet dem hvis de ikke re relevante

Skal jeg da bare kunne sløyfe &id i <a href="wap_nyheter.asp?action=visNyhet&id=<% ?

> Du havde ikke % % med i dit udtryk. Jeg mener også de er nødvendige i en
> LIKE forespørgsel?

Ingen anelse. Jeg er som sagt helt grønn på alt slikt :P

--
mvh / Regards
Bjørn Halvor Bergtun

Fra : Christian M. Nielsen

Dato : 25-05-03 16:50

"Bjørn Halvor Bergtun" <bhbergtRemovethisandSpam@online.noSpam> wrote in
message news:mh5Aa.1255$Hb.23945@news4.e.nsc.no...

> nid er et tall.

BY

> Skal jeg da bare kunne sløyfe &id i <a
href="wap_nyheter.asp?action=visNyhet&id=<% ?

Nej, det skal du beholde somdet er, ellers kan din ASP side ike vide
hvilkent id den skal se efter. Men på mig lød dit oprindelige spørgsmål som
om at du havde problemer med at få trukket den rette artikkel ud med id

Har du kontrolleret hviklet id du overfører ??
Det kan du gøre med

<%

nid = request.querystring("id")
response.write nid

%>

Fra : Bjørn Halvor Bergtun

Dato : 25-05-03 17:07

"Christian M. Nielsen" wrote:

> href="wap_nyheter.asp?action=visNyhet&id=<% ?

Det er mulig vi taler litt forbi hverandre her :P

> Nej, det skal du beholde somdet er, ellers kan din ASP side ike vide
> hvilkent id den skal se efter. Men på mig lød dit oprindelige spørgsmål som
> om at du havde problemer med at få trukket den rette artikkel ud med id

Slik det ser ut for meg så ser det ut som at wml ikke liker at ?action=visNyhet&id har mer en ett element, siden en tilsvarende
setning i html fungerer helt fint.

Av de (ytterst få) tutorials jeg har sett som tar for seg asp sammen med wml er det ingen som har eksempler på avansert bruk av
href, så jeg begynner å mistenke at det rett og slett er en begrensning i wml.

--
mvh / Regards
Bjørn Halvor Bergtun

Fra : Bjørn Halvor Bergtun

Dato : 26-05-03 06:47

Christian M. Nielsen wrote:

> Men på mig lød dit oprindelige
> spørgsmål som om at du havde problemer med at få trukket den rette
> artikkel ud med id

Ah, fant ut hva som var galt. Fikk et tips om å bytte ut visNyhet&id med visNyhet&amp;id , så nå virker alt som det skal.

> Har du kontrolleret hviklet id du overfører ??

id har alltid vært korrekt, og det var noe av det som gjorde meg forvirret. -Men du får ha takk for tipsene. Jeg tror SQL-spørringen
ble noe mer optimalisert nå.

--
mvh / Regards
Bjørn Halvor Bergtun