Rundsavsklinge?
Fra : S.A

Dato : 25-05-03 12:01

Hej allesammen

Endelig lidt godt vejr..

Nå...men jeg skal til at købe en rundsav hos Harald Nyborg. En Skil 500 wat
klinge ø130.
Jeg skal skære i forskallingsbrædder m.m. men hvilken klinge skal jeg bruge
til dette. Jeg har kigget lidt på nedenstående klinger, men jeg kan finde ud
af hvilken der er bedst egnet?
-HM RUNDSAVSKLINGE 130X16MM
-HM RUNDSAVSKLINGE 130X16MM 8TD

Vh
S.A

Fra : Ukendt

Dato : 25-05-03 17:14

On Sun, 25 May 2003 13:00:45 +0200, "S.A" <s.a@e-mail.dk> wrote:

> [...]
>til dette. Jeg har kigget lidt på nedenstående klinger, men jeg kan finde ud

hvad er forskellen på dem?

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 25-05-03 17:45

"S.A." skrev:

> [...]
> til dette. Jeg har kigget lidt på nedenstående klinger, men jeg kan finde ud

Selv ikke i Harald Nyborgs katalog kan man finde en forklaring
på med eller uden "8TD".

Hvis jeg skulle gætte på noget, så har det noget med tændernes
slibning at gøre. Fx den ene af klingerne har hulslebet tænder?

Til forskallingsbrædder bør du vælge en klinge med krydsslebet
tænder.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : zigge

Dato : 25-05-03 18:11

"S.A" <s.a@e-mail.dk> wrote in message

> af hvilken der er bedst egnet?
> -HM RUNDSAVSKLINGE 130X16MM
> -HM RUNDSAVSKLINGE 130X16MM 8TD

Jeg har ikke den mindste ide om hvad det er for klinger, men ganeralt så
skal du få en klinge med få store tænder til bare at "rykke" noget over med
og en klinge med mange fine tænder til snedkerarbejde.
Ud over det, så er der mange mange, klingetyper at vælge imellem og nogle er
gode til et par forskellige ting f.eks. savning i træ på langs og i plader,
andre er højt specialicerede og beregnet til f.eks. aluminium og
laminatbordplader.
På de lidt bedre klinger er der som regel en tabel på bagsiden hvor du kan
se hvilken klinge du skal vælge.
Husk at HM klinger også kan sendes på sliberi og slibes, så den højere pris
på en klinge med mange tænder er ikke spildt.

Mvh
//zigge

Fra : S.A

Dato : 25-05-03 19:05

> [...]
pris
> på en klinge med mange tænder er ikke spildt.

Hej Zigge
Jeg kan godt se at det måske er bedst at købe en klinge med mange små
tænder, til det arbejde jeg skal igang med. Jeg tager til H-N og ser på
klingerne.
Det er bare svært at læse på indpakningen hos H-N, da alting jo sidder
udpakket og opsat på en tavle. Ellers tak for dit indlæg.
Vh
S.A

Fra : zigge

Dato : 25-05-03 22:29

Hej S.A.

> Jeg kan godt se at det måske er bedst at købe en klinge med mange små
> tænder, til det arbejde jeg skal igang med. Jeg tager til H-N og ser på
> klingerne.

Ok, det lyder som om at du vil lave fine snit.

> Det er bare svært at læse på indpakningen hos H-N, da alting jo sidder
> udpakket og opsat på en tavle. Ellers tak for dit indlæg.

Ja det er jo ej nemt så. Hvis du vil lave snedkerarbejde, så vil jeg
anbefale at du starter med at anskaffe dig en fintandet (mange tænder)
klinge, der er krydsslebet. Dvs. at hvis du kikker radialt ind på klingen,
er hver tand vinklet skiftevis til den ene og den anden side.
Hårdtmetal klinger (HM) holder længe og tåler bedst mishandling af sand,
støv og søm. Til gengæld kan de aldrig blive helt skarpe og vil derfor ikke
kunne lave så fint et snit som en "gammeldags" slebet klinge, uden HM
platter. Så hvis du f.eks. vil kunne save snit ud til sænker eller gratning
af samlinger, så er det altså sådan en klinge du skal have. Ulempen ved
slebne klinger, er at de ikke holder til ret meget og hurtigt bliver døve og
må slibes. Til gengæld kan de lave et snit i endetræ der ser ud som om det
er høvlet.
Nå, men de slebne klinger er mest til bordrundsave, da HM klingerne jo er
mere rubuste...

Mvh
//zigge
fhv. Modelsnedker

Fra : S.A

Dato : 26-05-03 16:29

> [...]
> er høvlet.
> Nå, men de slebne klinger er mest til bordrundsave, da HM klingerne jo er

Hej igen zigge

Tak for dine gode råd.
Jeg var i H-N idag meeeen.. der var totalt fyldt med mennesker, så jeg
orkede ikke at stå i kø i "flere timer" Men jeg fik da set på Skill saven,
og der sidder en rimelig fin klinge på som følger med i købet. Jeg vil
starte med den medfølgende klinge, og se hvordan snittet bliver. Ellers må
jeg købe en mere fin klinge. Jeg vil gøre et nyt forsøge med H-N igen
imorgen.

Vh
S.A

Fra : zigge

Dato : 26-05-03 22:42

> [...]
> Jeg var i H-N idag meeeen.. der var totalt fyldt med mennesker, så jeg
> orkede ikke at stå i kø i "flere timer" Men jeg fik da set på Skill

Skill's "profi" modeller er noget af det bedste man kan få - så det er værd
at stå i kø efter. Hvis du skulle få øje på deres jubilæumsmodel så køb den
for ... Den kendes let på at den er guldbronzeret og at der står jubilæum på
den

> og der sidder en rimelig fin klinge på som følger med i købet.

Lyder som en god ide.

Mvh
//zigge