sygdom i solbær
Fra : Familien Baltzer

Dato : 25-05-03 11:33

Hej gruppe,
Jeg har lieg til min gru opdaget, at min solbærbusk er blevet angrebet af
sygdom.De fleste af bladene er på oversiden fyldt med små brune pletter. På
undersiden er de samme pletter lidt lysere og "boblet op". HVad er det? Har
min busk en chance for at overleve eller skal jeg skynde mig at fjerne den,
før den smitter mine hindbærbuske??
Hilsen fra Christina

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 25-05-03 13:17

> [...]

Har
> min busk en chance for at overleve eller skal jeg skynde mig at fjerne

det lyder til at være en svampesygdom af en art det resultere formenligt i
at bladene falder tidligt af og giver et nedsat frugtsætning men jeg tror
ikke det smitter hindbærene da de fleste svampesygdomme kun angriber
indenfor samme art.

Mvh Tina

Fra : Jørgen M. Rasmussen

Dato : 25-05-03 19:46

"Tina Bach Nygaard" <tinab@dsr.kvl.dk> skrev i en meddelelse

> det lyder til at være en svampesygdom af en art det resultere formenligt i
> at bladene falder tidligt af ,

Efter hvad jeg har hørt er de affaldne blade "smittebære", så hvis de får
lov til at ligge på jorden under busken er det " godnat" med den og andre.

Fra : Familien Baltzer

Dato : 26-05-03 11:23

Ok, men kan jeg gøre noget for at behandle busken? Skal jeg skære den ned?
Fjerne angrebne grene eller sprøjte??

Fra : Tina Bach Nygaard

Dato : 26-05-03 16:37

Der kan evt være tale om skivesvamp eller solbærfiltrust, prøv at søg på
netted og se om du kan finde ud af hvilken sygdom de er angrebet af og
hvodan den skal behandles og om den har skiftende væreter for at gennemføre
sin livcyklus i nogen tilfælde kan det afhjælpe at fjerne alle vinterværter
for sygdommen i nærheden. ex. er blævrerust i pærertrær der har værtskifte
med enebær fjerner man alle enebær i nærheden vil sygdommen giveetvis
forsvinde.

Mvh Tina

"Familien Baltzer" <baltzer@ingen-reklamer-tak.baltzer-klanen.dk> skrev i en
meddelelse news:3ed1f0dd$0$24702$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 26-05-03 22:04

> [...]
> Ok, men kan jeg gøre noget for at behandle busken? Skal jeg skære den
> ned? Fjerne angrebne grene eller sprøjte??

Den vigtigste måde er at fjerne bladene, så snart de falder af. ALLE
bladene!
Jeg har selv oplevet, at det faktisk kan "kurere" buskene.
Så behøver du heller ikke at sprøjte.

Poul Erik Jørgesen
--
Remove MAIL from my email-address when replying.
Enlevez MAIL de mon adresse électronique pour me contacter.