MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Hurtig adgang at slå fil-extensions fra og~
Fra : Kent

Dato : 24-05-03 17:14

Det er smule besværligt, at man skal åbne stifinderen (evt. kontrolpanellet
i nogle windowsversioner) og fanebladet vis og "skjul filnavne for kendte
filtyper". Kan det gøres nemmere i XP eller Win2000, idet jeg har brug for
det meget tit?

Hilsen Kent

Fra : Madsen

Dato : 24-05-03 17:38

Kent skrev:

> [...]
> "skjul filnavne for kendte filtyper". Kan det gøres nemmere i XP
> eller Win2000, idet jeg har brug for det meget tit?

Denne fil slår funktionen fra:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/hide_extensions_off.reg>

Og denne slår det til:
<http://home18.inet.tele.dk/madsen/winxp/hide_extensions_on.reg>

Disse to filer kunne du evt. placere på dit skrivebord. Så skal du
blot klikke på dem og derefter klikke på OK for at slå det fra eller
til. Det er godt nok to klik pr. styk, men trods alt nemmere end at
skulle ind i Mappeindstillinger > Vis osv.

Madsen.

Fra : Kent

Dato : 24-05-03 18:51

> [...]
> til. Det er godt nok to klik pr. styk, men trods alt nemmere end at
> skulle ind i Mappeindstillinger > Vis osv.

Sådan. Tusind tak for hjælpen Det var lige præcist det, som løste
problemet.

Hilsen Kent

Fra : Madsen

Dato : 24-05-03 19:00

Kent skrev:

> Tusind tak for hjælpen

Velbekom. :)

Madsen.

Fra : Kent

Dato : 25-05-03 15:32

> Velbekom. :)

Jeg burde måske lige viderebringe en lille erfaring i denne sammenhæng, selv
om den er lidt banal:

Jeg har flere i år altid kørt med filendelser, fordi jeg har opfattet det
som om, at det kun er nybegynderne, som kører med standardindstillingen "
skjul kendte filtyper", så de nemmere kan overskue det.

Først for nylig gik det op for mig, hvor besværligt det er med filendelser,
når jeg fx arbejder med hjemmesideprojekter eller designprojekter. Det er
rent udsagt et helvede, at man ikke bare kan omdøbe filen lynhurtigt med et
helt nyt navn eller sætte et tal på til sidst, idet man hver gang skal passe
på ikke at ødelægge filendelsen. Det går simpelthen 20 gange hurtigere, når
filendelserne er slået fra. Omvendt vil jeg ikke køre uden filendelser
konstant, da jeg også har et behov for kende filendelserne (fx hedder min
hjemmesidefil html eller htm).

Hilsen Kent

Fra : Madsen

Dato : 25-05-03 16:27

Kent skrev:

> [...]
> opfattet det som om, at det kun er nybegynderne, som kører med
> standardindstillingen " skjul kendte filtyper", så de nemmere kan

Samme oplevelse her. Min Windows er også stillet til at vise
filendelsen på alle filtyper, men det er irriterende når man vil
omdøbe en fil at man så også skal skrive efternavnet hvis man vil
undgå meldingen om at man nu er ved at ændre filtypen. På den anden
side er fordelen ved at få vist endelsen så stor at jeg vælger at
blive ved med det.
Rent sikkerhedsmæssigt er det også en fordel at man kan se
filendelsen på alle filtyper. Jeg tænker på tilfælde som den
velkendte Kournikova.jpg.vbs. Egentlig er det ret uheldigt at
standardindstillingen er at Windows ikke viser endelsen på kendte
filtyper.

Madsen.

Fra : Kent

Dato : 25-05-03 17:09

> [...]
> velkendte Kournikova.jpg.vbs. Egentlig er det ret uheldigt at
> standardindstillingen er at Windows ikke viser endelsen på kendte

Helt sikkert. Der er desværre for mange virusproducenter, der udnytter det.

Hilsen Kent

Fra : LarsS

Dato : 25-05-03 21:58

> [...]
> velkendte Kournikova.jpg.vbs. Egentlig er det ret uheldigt at
> standardindstillingen er at Windows ikke viser endelsen på kendte

Jeg har valgt en blanding: de filer jeg tit omdøber kører
uden visning af filtype. Dét stiller jeg let og hurtigt med
wAssociate:
http://www.xs4all.nl/~wstudios/Associate/index.html
Til gengæld har jeg så måtte indføre et h-kliks-menu-punkt
hvor jeg let kan omdøbe (osse skjulte) filtyper...
http://home.nordnet.fr/~pmdevigne/

/LarsS