LYS
Fra : Henrik Schwarz

Dato : 27-03-01 16:41

Så er jeg her igen..... med hensyn til lys hvad gør man så der?? Jeg har
kæst at man kan bruge glødelamper.....øøhhh......men hvad gør man??¿¿

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 27-03-01 16:42

"Henrik Schwarz" <henseman@hotmail.com> wrote in message
> Så er jeg her igen..... med hensyn til lys hvad gør man så der?? Jeg har
> kæst at man kan bruge glødelamper.....øøhhh......men hvad gør man??¿¿

Jeg bruger personligt lysstofrør af typen Triton, det er dyre men virkeligt
gode.

Glødelamper giver ikke særligt meget lys, men til en guldfiskebowle er det
dog nok.

Men hvad for en slags belysning man skal have afhænger meget af hvad for en
størrelse akvarie man har, og hvilken slags fisk og planter man vil have.

--
With many Thanks

Soren ' Disky ' Reinke ICQ #1413069

http://www.disky-design.dk/fish

Now available:
The internets first PLANT SEARCH ENGINE
http://www.disky-design.dk/fish/PlantSearch/PlantSearch.html

Fra : Henrik Schwarz

Dato : 27-03-01 16:48

ææhhøøhh.....har et 25 l akvarium og skal have gubbyer i det.....

Fra : LazyA

Dato : 27-03-01 16:57

Hvis akvariet ikke er større, kan du sagtens bruge glødelamper.
Jeg har et 38 l. yngleakvarium med 2 små glødelamper, og det funger fint.
Har aldrig haft problemer med alger o.a.

Anders Hagstrøm
stud.med.attitude
www.dikkendoof.dk

Henrik Schwarz <henseman@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:99qcep$jg1$1@sunsite.dk...

Fra : Henrik Schwarz

Dato : 27-03-01 17:00

fint, det er vist et mini-akvarium jeg har men man skal jo starte et
sted..

Fra : Henrik Schwarz

Dato : 27-03-01 16:51

og soren(eller søren går jeg ud fra) god hjemmeside

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 27-03-01 20:50

> og soren(eller søren går jeg ud fra) god hjemmeside

Mange tak

Yep jeg hedder Søren

Fra : [UC]Rapperand =\)

Dato : 28-03-01 22:40

> og soren(eller søren går jeg ud fra) god hjemmeside

Yeps, og nogle nydelige billeder!
Keep up the good work :)

--
Regards [UC]Rapperand =)
ICQ# 54047619

Proud member of United Cows
http://unitedcows.com

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 27-03-01 16:46

Henrik Schwarz skrev i meddelelsen <99qc1s$hsn$1@sunsite.dk>...
>Så er jeg her igen..... med hensyn til lys hvad gør man så der?? Jeg har
>kæst at man kan bruge glødelamper.....øøhhh......men hvad gør man??¿¿

Ja - det kan man sagtens - det giver egentlig et udemærket lys - men jeg
_tror_ at det giver flere alger end gode lysstofrør ?

Et andet problem er at de giver en masse varme, så de må ikke være for tæt
på evt. dækglas, der kan springe ved for meget varme......

I "gamle dage" var glødelamper bare det "man brugte" og man kunne købe
masser af armaturer til glødelamper - men efterhånden har lysstofrør
overtager - og der er kommet lysstofrør i stort set alle farver - også samme
farve som glødepærer - og det giver mere lys - og mindre varme - for de
samme penge.......

Jeg ved ikke om man kan købe armaturer til glødepærer stadigvæk ?

Eller må man jo selv i gang med at bygge !

--
M.v.h.
Jan Vestergaard

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 27-03-01 17:45

> Så er jeg her igen..... med hensyn til lys hvad gør man så der?? Jeg
har
> kæst at man kan bruge glødelamper.....øøhhh......men hvad gør man??¿¿

Hejsa

Jeg ville nok vælge at bruge sparepærer i dit tilfælde. De afgiver
mindre varme, og holder længere..

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Thomas Neumann

Dato : 27-03-01 21:43

Måske vi lige kunne få at vide hvor mange watt pr. liter vand?

Jeg har på fornemmelsen at jeg har for lidt "bål" på min balje.

Noge lave planter begynder at få rødder lidt oppe på stængelen og ikke under
gruset.

Jeg har 2x18 watt varmhvid i selvbygget kasse til 128 l

Thomas

Fra : Soren 'Disky' Reinke

Dato : 27-03-01 22:59

"Thomas Neumann" <thomas@neumann.dk> wrote in message
> Måske vi lige kunne få at vide hvor mange watt pr. liter vand?

Sådanne 'regler' passer alligevel ikke :(

Men 1/4 watt per liter og op.

> [...]
under
> gruset.
>
> Jeg har 2x18 watt varmhvid i selvbygget kasse til 128 l

Skulle være nok, til mange planter.

Fra : Henrik Schwarz

Dato : 28-03-01 13:50

Fra : Henrik Schwarz

Dato : 28-03-01 13:51

ups... ville bare lige spørge om hvor tit man skal have lyset tændt.. 24
timer i døgnet??¿¿

Fra : Thomas D. Kryger

Dato : 28-03-01 14:43

> ups... ville bare lige spørge om hvor tit man skal have lyset tændt..
24
> timer i døgnet??¿¿

10-12 timer

Thomas D. Kryger
www.akvariet.dk
www.akvariemarked.dk

Fra : Keyser Soze

Dato : 28-03-01 15:43

Der er mildest sagt heller ikke mange steder, bortset fra nord for
polarcirklen i sommermånederne, hvor der er lyst 24 timer i døgnet.
Ved ækvator er døgnet inddelt 12/12. Jo længere du kommer derfra, jo
mere ændres tiden, men for de fleste fisk og planter vil en 10 - 12
timers belysning være passende. Længere belysningstid vil kun dine
alger få glæde af. Brug tænd/sluk-ur, da planterne bedst kan lidt, at
"døgnet kommer og går" regelmæssigt.

Keyser Soze