Automatisk tekst i text field
Fra : Kristoffer Okkels

Dato : 24-05-03 15:10

Hej,

Jeg vil gerne have, at der automatisk står noget tekst i en
tekst-boks, og tror der skal bruges javascript til dette.
Sammenhængen er, at jeg arbejder på en side med webmail-login,
hvorfor jeg gerne vil have, at der altid står "@mitdomæne.dk" i
den boks, hvor brugeren indtaster sin e-mail, så han / hun kun
behøves indtaste sit navn.

Al hjælp er meget værdsat.

Med venlig hilsen,
Kristoffer Okkels

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-05-03 15:53

Kristoffer Okkels skrev:

> Jeg vil gerne have, at der automatisk står noget tekst i en
> tekst-boks, og tror der skal bruges javascript til dette.

Det er nu ikke nødvendigt. Du kan angive en defaultværdi på et
inputfelt med value-parameteren:

<input type="text" name="email" value="@mitdomæne.dk" />

> [...]
> hvorfor jeg gerne vil have, at der altid står "@mitdomæne.dk" i
> den boks, hvor brugeren indtaster sin e-mail, så han / hun kun

Hvis der aldrig er brug for andre domæner end det ene, kan du lige
så godt have domænet stående i et skjult felt. Hvis du har flere
domæner man kan vælge mellem, kan du fx bruge en select-boks til at
muliggøre valget.

Dit spørgsmål hører egentlig til i html-gruppen, men da html.dk,
som du ser ud til at bruge, ikke understøtter fut (flytning af
tråde) er der ingen grund til at flytte.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Kristoffer Okkels

Dato : 24-05-03 19:17

Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.clientside:
> <input type="text" name="email" value="@mitdomæne.dk" />

Tak for tippet - der ser ud til at fungere! Et uddybende spørgsmål er
der dog lige plads til; er det muligt at gøre den pågældende value
(@mitdomæne.dk) fast, dvs. så brugeren ikke kan ændre i den? Jeg mener
jeg har set det, hvor en value i så fald bare var gråfarvet, samtidig
med at man ikke kunne ændre det.

På forhånd tak,

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 26-05-03 06:34

> [...]
> (@mitdomæne.dk) fast, dvs. så brugeren ikke kan ændre i den? Jeg mener
> jeg har set det, hvor en value i så fald bare var gråfarvet, samtidig

style="color:#888888;" readonly>

mvh
Johan

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-05-03 13:54

Johan Holst Nielsen skrev:

> <input type="text" name="email" value="@mitdomæne.dk"
> style="color:#888888;" readonly>

Ovenstående gør ganske rigtigt "@mitdomæne.dk" fast - men det
forhindrer også at brugeren skriver noget ind før værdien.

Løsningen er, som jeg også skrev i første indlæg, at bruge to
felter - et til navnet (før @) og et til domænet. Det sidste felt
(og kun det) er skrivebeskyttet - evt. skjult.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Johan Holst Nielsen

Dato : 27-05-03 09:18

> [...]
> felter - et til navnet (før @) og et til domænet. Det sidste felt
> (og kun det) er skrivebeskyttet - evt. skjult.

Helt enig... troede også det var tanken...
Jeg må nu indrømme at jeg ville foretrække en løsning alla

<input type="text" name="email_prefix" value="">@<select
name="email_suffix"><option
value="mitdomæne.dk">mitdomæne.dk</option></select>

:)
Eventuelt (af sikkerheds-/misbrugsgrunde)... kunen man vælge at bruge en
anden value end mitdomæne.dk så den tjekker serverside hvilket domæne
det handler om :)

mvh
Johan