MS Windows
briani 27239
Begrænset fildeling
Fra : - wolf -

Dato : 24-05-03 08:38

Jeg har et par Windows XP maskiner stående i et netværk, og ønsker at en af
maskinerne kan dele filer med et begrænset antal af de andre maskiner. De
indgår ikke i et domæne, men ser hinanden som en "workgroup".

På \\pc01 har jeg delt et directory. Dette directory må kun kunne tilgås af
brugeren "bruger02" på \\pc02 samt brugere på \\pc01. Jeg har slået "simple
sharing" fra, men jeg kan ikke tilføje \\pc02 som location.

Hvordan tillader jeg bruger02 på \\pc02, men ikke andre brugere på andre
maskiner at læse directory'et på \\pc01, hvis ikke jeg skal til at oprette
"bruger02" på \\pc01 eller til at lege med active directories?

- wolf -

Fra : ASKF

Dato : 25-05-03 07:06

- wolf - ytrede sig i <3ecf2159$0$32538$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>
med dette:

> [...]
>brugeren "bruger02" på \\pc02 samt brugere på \\pc01. Jeg har slået "simple
>sharing" fra, men jeg kan ikke tilføje \\pc02 som location.

I en Workgroup kan du ikke tilføje andre comps som locations
(forklar venligst detaljeret hvis jeg tager fejl).

>Hvordan tillader jeg bruger02 på \\pc02, men ikke andre brugere på andre
>maskiner at læse directory'et på \\pc01, hvis ikke jeg skal til at oprette
>"bruger02" på \\pc01 eller til at lege med active directories?

Du bliver svjv nødt til at oprette en brugergruppe til formålet, eller
at tildele adgangskriterier for hvert dir

WinXP (Pro) sucks på det punkt, giv adgang til default-shares eller
forvent at bruge en masse tid.

Jeg har imidlertid fundet en anden løsning:
Jeg benytter i forvejen BulletProof FTP-Server, hvorfor jeg blot har
oprettet de øvrige i vores lokalnetværk som brugere, og vupti - nu kan
jeg give hver enkelt adgang som jeg lyster (dvs. jeg har en langt
bedre oversigt over hver enkelt bruger, når jeg giver adgang til div.
dirs. - og de kan tilgå alt via IE, både på lokalnettet og via
internettet).

Mht. adgang fra anden side (via internettet) eller til kørsel af
programmer, benytter jeg TightVNC, hvor jeg uden megen besvær kan give
den adgang jeg ønsker til dem jeg ønsker - det være sig både lokalt
eller eksternt (de øvrige i bofællesskabet har lov til at d/l via
browser eller FTP og hver af dem har et d/l dir de har privat adgang
til[1])

PS. Det eneste der er irriterende ved TightVNC er når man tilgår sin
comp via en comp der kører en meget lavere opløsning, prøv det selv at
tilgå en 1280x1280/1600X1280-19" via en MS Explorer eller
Mozilla/Phoenix på en 800x600-15" eller 17" - it sucks *g*

[1] Jeg har self. også adgang, når jeg er logget ind som admin.
Allan Stig Kiilerich Frederiksen

Fra : jens

Dato : 25-05-03 12:13

"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i en meddelelse
> - wolf - ytrede sig i <3ecf2159$0$32538$edfadb0f@dread16.news.tele.dk>
> med dette:
>

> I en Workgroup kan du ikke tilføje andre comps som locations
> (forklar venligst detaljeret hvis jeg tager fejl).

Du tager fejl, der er intet der forhindrer en vpn i et lan.
Det er ikke hensigtsmæssigt, det er så en anden sag.

Opret en gruppe som \\pco2\bruger2 er medlem af på pc01
Opret brugeren på pco1, og i lokal brugerpolitik nægtes gruppen at kunne
logge på lokalt.

> WinXP (Pro) sucks på det punkt, giv adgang til default-shares eller
> forvent at bruge en masse tid.

Ikke helt rigtigt.

> [...]
> bedre oversigt over hver enkelt bruger, når jeg giver adgang til div.
> dirs. - og de kan tilgå alt via IE, både på lokalnettet og via

Men det giver ikke mulighed for at dele en mailliste via OE.

> Mht. adgang fra anden side (via internettet) eller til kørsel af
> programmer, benytter jeg TightVNC, hvor jeg uden megen besvær kan give

Hvad er der galt med RDP i xp ?

> [...]
> tilgå en 1280x1280/1600X1280-19" via en MS Explorer eller
> Mozilla/Phoenix på en 800x600-15" eller 17" - it sucks *g*

Det kan man løse med RDP.

Mvh Jens

Fra : - wolf -

Dato : 25-05-03 20:21

Jens,

> oprette
>
> Opret en gruppe som \\pco2\bruger2 er medlem af på pc01
> Opret brugeren på pco1, og i lokal brugerpolitik nægtes gruppen at kunne
> logge på lokalt.

Men det kræver jo netop, at jeg opretter bruger2 på pc01, gør det ikke?

Jeg kan sagtens oprette en ny gruppe på pc01, men det er straks lidt sværere
at tilføje brugere fra andre maskiner til denne gruppe. Når jeg prøver at
tilføje brugere, siger min pc01, at "The following name is not valid:
"pc02\bruger2." Og jeg kan stadig ikke specificere pc02 som "Location".

(I øvrigt har jeg indtil videre valgt en helt anden løsning, idet jeg har
oprettet et domæne på vores Linux-maskine, der alligevel snurrer hele
døgnet.)

- wolf -

Fra : jens

Dato : 25-05-03 20:48

"- wolf -" <wolf@nospam-blazingangles.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> tilføje brugere, siger min pc01, at "The following name is not valid:
> "pc02\bruger2." Og jeg kan stadig ikke specificere pc02 som "Location".

Du burde kunne skrive brugeren som \\pc02$\bruger02 uden at oprette
vedkommende, men jeg er ikke sikker.
(det er "$" der er afgørende for maskin navnet jo)

> (I øvrigt har jeg indtil videre valgt en helt anden løsning, idet jeg har
> oprettet et domæne på vores Linux-maskine, der alligevel snurrer hele
> døgnet.)

Hvilken forskel gør det ?

Mvh Jens

Fra : - wolf -

Dato : 26-05-03 17:09

"jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote in message
> Du burde kunne skrive brugeren som \\pc02$\bruger02 uden at oprette
> vedkommende, men jeg er ikke sikker.
> (det er "$" der er afgørende for maskin navnet jo)

Har du mulighed for at afprøve på din egen Windows XP, om dette virker? Jeg
kan nemlig ikke indtaste noget sådant på min Windows XP.

> Hvilken forskel gør det ?

Når begge maskinerne er tilknyttet et bestemt domæne, kan man skrive f.eks.
\\pc02\bruger02 på pc01.

- wolf -

Fra : jens

Dato : 26-05-03 17:25

> "jens" <mkg2@jellingnet.dk> wrote in message

> Har du mulighed for at afprøve på din egen Windows XP, om dette virker?
Jeg
> kan nemlig ikke indtaste noget sådant på min Windows XP.

Ja, men ikke lige nu

> har

> Når begge maskinerne er tilknyttet et bestemt domæne, kan man skrive
f.eks.
> \\pc02\bruger02 på pc01.

Hmm....
(det er jo så ikke en home du bruger)

Mvh Jens

Fra : - wolf -

Dato : 27-05-03 06:36

> Jeg
>
> Ja, men ikke lige nu

Det anede mig nok, at du kom med forslag uden fornemmelse af, om de virkede.
:(

> Hmm....
> (det er jo så ikke en home du bruger)

Jeg kunne ikke drømme om at bruge en "home" udgave af noget som helst. Selv
"pro"-applikationer har en tendens til at mangle de features, jeg normalt
efterlyser.

- wolf -

Fra : jens

Dato : 27-05-03 07:25

> Det anede mig nok, at du kom med forslag uden fornemmelse af, om de
virkede.
> :(
Så aner du forkert, jeg har en klar fornemmelse af at det virker.
Men jeg er igang med at lave nogle forsøg med en dc og klienter, vil du have
at jeg skal droppe det projekt for at undersøge hvad du skal skrive hvor,
for at du kan få dit til at virke ?

Det vil jeg da gerne, men det er ikke gratis
Det er det kun hvis du kan bruge svaret når det passer mig at finde det.

> Jeg kunne ikke drømme om at bruge en "home" udgave af noget som helst.
Selv
> "pro"-applikationer har en tendens til at mangle de features, jeg normalt
> efterlyser.

Det ser det jo ud til.
Du har en linux server blandet ind i det.
Linux bruger tilsyneladende ikke $ for at tydeliggøre at en bruger er en
computer, så ville \\pco2$\bruger02 jo blive opfattet.

I windozer kan man med en gruppe \\pco2$ fotælle at det er en computer som
har det navn.

En anden metode er \\ipnr\bruger.

Ligesom man i w98 kan køre "share på brugerniveau" som får w98 til at hente
brugernavne fra en anden pc.
(helt præcist fra den pc man selv angiver, du kan jo skifte til w98 så ?.)

Jeg kender intet til linux og vil ikke slynge en løsning ud som du ikke kan
bruge fordi den Kflikter med din Linux server, så sagsøger du mig jo bare
bagefter fordi det er en for billig løsning.

Mvh Jens

Fra : - wolf -

Dato : 27-05-03 17:01

> [...]
have
> at jeg skal droppe det projekt for at undersøge hvad du skal skrive hvor,

Jeg ville egentlig bare have foretrukket, at du havde undladt at svarede med
noget, du ikke umiddelbart *vidste* virkede.

Jo, Linux bruger skam også $ i SMB.

- wolf -

Fra : jens

Dato : 27-05-03 17:21

> Jeg ville egentlig bare have foretrukket, at du havde undladt at svarede
med
> noget, du ikke umiddelbart *vidste* virkede.

Det kan vi sagtens aftale da.
Måske var der andre der ville rette mig eller bekræfte at det var sådan, men
det var der jo så ikke.

> Jo, Linux bruger skam også $ i SMB.

Hehehe
Men jeg skal nok tie stille......