Afstumpet? Handling men ikke ord.
"Hellere være ondskabsfuld end kede sig" belærte Ribjergs mor sin lille
Klaus om,
Han lærte derved at knobbede ord man ikke dør af, bliver man stærkere af og
han blev stærkt skrivende digter.
Jeg har oplevet at folk tror at ord kan afsløre afstumpethed.
Fx at spørgsmålstegn ved holocaust-detaljer gør spørgeren ond a la
kz-bagmændene.
Det er nærmest en borgerpligt at turde gå i kast med hvad er kontroversielt.
Ved at fortrænge ubehagelighederne blir alt værre.
Ord sårer ej, og kun hvis nogen tør lege djævelens advokat og søge at se en
sag fra to sider, kan der kastes lys på alle aspekter.
Derved sker forbyggelse. Man blir ikke nazi af at fremgøre argumenter til
forsvar imod visse antinazi-postulater.
Nietzsche kan tolkes som anbefaler af ondskab, men det er galt. Han er en
fri ånd og brainstormer det vil vække til at vi ser tingenes realiteter i
øjnene.
Det kan moralister ikke lide - de vil have enkle god-ond beskrivelser og
ordnung-muss-sein i deres fjendebilleder.
"Aldrig forstod den ene nabo den anden. Stedse undrede hans sjæl sig over
naboens indbildning og ondskab. . Nietzsche
" Overhør ikke den lyst der er i al anklagen. Nietzsche
"En ven, hvis håb vi ikke kan gavne, vil vi hellere have som fjende.
Nietzsche
Internet og multiple choice tests
I Nedenst¨ående notits fra Politiken d.d. ses positivt på skolebørns brug af
internettet.
Desværre sker også meget snyd og der afleveres papirer, der giver høj
årskarakter -
- hvor en ven har givet et link til den der foregiver at den udprintede
stil er hans egne ord,
- Og der er intet forstået.
Er eleven muslim, vil der ofte blive set gennem fingre med
snyde-besvarelsen, (som mange lærere aldrig gennemskuer).
Skolen ville blive bedre til at lære logik, forståelse, nyttige facts og
erhvervs-rettet arbejdsdisciplin, hvis der var hyppige objektive skritlige
tests, med mange korte spørgsmål.
Amerikanske undervisningssystemer har uidviklet fremragende "
afkrydsnings-tests der kan maskinrettes" - såkaldte multiple choice tests,
og de evaluerer ikke kun paratviden, men også om man har fattet de dybe
tanker i pensum.
Fx kan der stilles en regneopgave og kun hvis man har forstået stoffet, kan
man finde ud af hvilket svar er det rigtige. Udelukkelsesmetoden kan ikke
klare skærene, når et af de fem svar hedder "ingen af de foregående"
Internettid er lektietid
Forældrene tror det ikke. Men den største undersøgelse hidtil af sin art
dokumenterer det: Moderne danske skolebørn arbejder - stik imod de negative
forventninger - seriøst med internettet og bruger det for eksempel målrettet
til lektielæsning.
--
Bo Warming
Bjelkes Alle 46
2200 København N
Tel: 3586 1000
Fax: 3586 1001
http://www.glistrup.com