mangler hjælp mod perverse links og dialer~
Fra : Lene O. Bramsen

Dato : 24-05-03 00:17

Hej
Jeg håber dette er det rigtige forum

Jeg har store problemer med dialers og links der installerer sig selv,
selvom jeg har Sygate kørende, og bruger Ad-aware. Derudover popper disse
sider hele tiden op: "search-it-now" og "Internet-optimizer" m.m. De er
fuldstændig ubrugelige og rent ud sagt røvsyge.
Jeg har ingen anelse om hvordan jeg kan blokere alle disse uvelkomne
"gæster" og er træt af perverse links på mit skrivebord, startmenu og
programfiles
Jeg har XP-prof.

Mvh Lene O. Bramsen

Fra : Lars Overgaard

Dato : 24-05-03 03:27

In article <bama56$cp6$1@sunsite.dk>, Lene O. Bramsen wrote:
> [...]
> Jeg har ingen anelse om hvordan jeg kan blokere alle disse uvelkomne
> "gæster" og er træt af perverse links på mit skrivebord, startmenu og

Hej Lene.

Drop Internet Explorer og prøv Opera eller Mozilla. De er begge i stand
til at fjerne pop-up vinduer og alt muligt andet gejl.

/Lars

Fra : Mads Bahrt

Dato : 24-05-03 03:35

Lars Overgaard wrote:

> Hej Lene.
>
> Drop Internet Explorer og prøv Opera eller Mozilla. De er begge i stand
> til at fjerne pop-up vinduer og alt muligt andet gejl.
>
> /Lars

Er helt enig - mht. mozilla findes den på www.mozilla.org.
Jeg ville gå efter en stabil udgave, hvilket i øjeblikket er 1.3.1.

MVH
Mads

Fra : Leo.E

Dato : 24-05-03 05:48

Lars Overgaard <lars@linuxnet.dk> wrote in message news:<slrnbctm3o.6pn.lars@lars.klasse22>...

> Hej Lene.
>
> Drop Internet Explorer og prøv Opera eller Mozilla. De er begge i stand
> til at fjerne pop-up vinduer og alt muligt andet gejl.
>
> /Lars
Hvis du ikke har lyst til at skifte til ovennævnte, kan du prøve:
www.javacoolsoftware.com/spywareblaster.html den tager det i farten
eller -Spybots: http://security.kolla.de/ den er meget effektiv til at fjerne
alt det røvsyge.
Hilsen: Leo

Fra : Anders Lund

Dato : 24-05-03 07:17

le01@post9.tele.dk (Leo.E) wrote in

> Hvis du ikke har lyst til at skifte til ovennævnte, kan du prøve:
[cut]

Du skal også lige tage en tur forbi www.windowsupdate.com som er en
hjemmeside Microsoft har, til at opdatere Windows og Internet Explorer imod
sårbareheder. Heriblandt muligheden for at diverse dialers kan installere
sig selv. Det er dog ikke 100% sikkert at det hjælper.

Desuden: Har du husket at opdatere Ad-aware? Hvis du ikke opdatere det, så
finder det (selvfølgelig) alle de nye ting. Der er en opdater knap i
programmet, som gør det hele for dig.

--
Anders Lund - spam2003@andersonline.dk
"The real question is this: If no human being can ever

Fra : John Hinge

Dato : 24-05-03 10:08

On 24 maj 2003 Anders Lund was heard to say:

> [...]
> en hjemmeside Microsoft har, til at opdatere Windows og Internet
> Explorer imod sårbareheder. Heriblandt muligheden for at diverse

Og så er det jeg må spørge.
Har du nogensinde virkelig helt 100% set en dialer 'installere sig
selv' ? helt uden at der skulle trykkes en eneste gang ?
Uden at browseren på forhånd havde fået rettet sine standard
sikkerhedsindstillinger til et lavere niveau ?

En stor del beskyttelse er også sund fornuft og ikke bare klikke
'jatak detskajegdaha' til alt hvad der popper op af sjove 'klikmig'
ting. Jeg har ihvertfald aldrig set en side der ku installere en
dialer uden der mindst 1 gang skulle klikkes jatak.

> Desuden: Har du husket at opdatere Ad-aware? Hvis du ikke opdatere
> det, så finder det (selvfølgelig) alle de nye ting. Der er en
> opdater knap i programmet, som gør det hele for dig.

Ad-Aware er dejligt.
Mozilla Firebird gør også meget for sjælefreden :) Jeg starter
sjældnere og sjældnere min IE, det er faktisk mest til Netbank
og visse totalt heniskoven designede sider den skal frem.

--
John Hinge - shayera / .sPOOn.
"Buffy I love you...... Oh God No!" Spike, Buffy tVs

Fra : Anders Lund

Dato : 24-05-03 19:48

John Hinge <sidekick_gimmenospam_@nntp.dk> wrote in

> Har du nogensinde virkelig helt 100% set en dialer 'installere sig
> selv' ?

Jeg har en gang fundet et dialer program (mener jeg det var)på min
computer, som jeg ikke har kunnet spore tilbage til et eller andet jeg har
fået fra surf. Om der har været pop-up boks jeg har svaret ja tvivler jeg
på. Men selvfølgelig - det kan jo være at den har smuttet. Så 100% kan jeg
ikke være - men noget tæt på det er jeg.

Fra : John Hinge

Dato : 25-05-03 12:32

> [...]

> ja tvivler jeg på. Men selvfølgelig - det kan jo være at den har
> smuttet. Så 100% kan jeg ikke være - men noget tæt på det er jeg.

Se det er netop derfor jeg og andre spørger. Hidtil har det altid vist
sig at brugeren enten har haft pillet ved explorer på forhånd, så den
ukritisk tog imod. Eller også så havde man alligevel trykket ok.

Desuden, hvis vi virkelig fandt en side der helt 100 installerede en
dialer i en normal explorer, ja så ku vi jo finde ud af hvordan i
alverden den gør det, og få stoppet for det uvæsen.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 24-05-03 09:56

Anders Lund, du skrev:

> Heriblandt muligheden for at diverse dialers kan installere
> sig selv. Det er dog ikke 100% sikkert at det hjælper.

Får vi snart et link til sådan en side.

--
Henrik
I hope Forte pay their developers well - with that

Fra : Jacob Twisttmann Jør~

Dato : 24-05-03 10:25

Henrik K Hansen <henrik-k-hansen@adresse.invalid> wrote:

> Får vi snart et link til sådan en side.

Prøv at gå forbi http://bcheck.scanit.be/bcheck/index.php

Den installerer ikke en dialer, men den skal nok fortælle dig, hvis det kan
lade sig gøre i din browser, uden at du godkender det.

Jacob

--
"I have always imagined that Paradise will be a kind of library" (Jorge
Luis Borges)

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 24-05-03 11:30

Jacob Twisttmann Jørgensen, du skrev:

> Har du slået javascript fra på alle niveauer?

Nej, og min IE er version 6.0.2800.1106 xpsp1

--
Henrik
Further transmissions may be stopped at no cost to you by replying to

Fra : Kent Friis

Dato : 24-05-03 12:36

Den Sat, 24 May 2003 12:24:43 +0300 skrev Jacob Twisttmann Jørgensen:

>Prøv at gå forbi http://bcheck.scanit.be/bcheck/index.php
>
>Den installerer ikke en dialer, men den skal nok fortælle dig, hvis det kan
>lade sig gøre i din browser, uden at du godkender det.

Elendig side, den beder mig vælge nogen lavere sikkerhedsindstillinger,
for at den kan teste.

Mvh
Kent
--
At køre i en stor Mercedes eller BMW viser ikke at man har mange penge.
Det viser blot at man er tysker.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 24-05-03 10:49

Jacob Twisttmann Jørgensen, du skrev:

> Prøv at gå forbi http://bcheck.scanit.be/bcheck/index.php

Det ved jeg snart ikke hvad jeg skal mene om, ligemeget hvordan jeg stiller
sikkerhedsskyderen i IE, får jeg den her.

Dear Customer,

The Browser Security Test is finished. Please find the results below:

High Risk Vulnerabilities 0
Medium Risk Vulnerabilities 0
Low Risk Vulnerabilities 0

> Den installerer ikke en dialer, men den skal nok fortælle dig, hvis det kan
> lade sig gøre i din browser, uden at du godkender det.

Nu har IE været min foretrukne browser, siden version 3.02 og jeg har
aldrig været ude for at noget er blevet installeret uden at der er dukket
en promt op, hvor jeg skulle klikke på ok.

--
Henrik

Fra : Jacob Twisttmann Jør~

Dato : 24-05-03 11:05

Henrik K Hansen <henrik-k-hansen@adresse.invalid> wrote:

> Det ved jeg snart ikke hvad jeg skal mene om, ligemeget hvordan jeg
> stiller sikkerhedsskyderen i IE, får jeg den her.

Tjah, for mig virker det (selv om jeg opfordres til at installere en
opdatering, som allerede findes på mit system. Jeg har dog endnu ikke
tjekket, om det er testen eller opdateringen, der er noget i vejen med). Har
du slået javascript fra på alle niveauer? Så vidt jeg ved opfatter testen
javascript som en "medium risk".

> Nu har IE været min foretrukne browser, siden version 3.02 og jeg har
> aldrig været ude for at noget er blevet installeret uden at der er
> dukket en promt op, hvor jeg skulle klikke på ok.

Det er jo rart at høre. Så er der håb endnu

Jacob

Fra : Alex Holst

Dato : 24-05-03 10:16

Lene O. Bramsen <lob@firkant.net> wrote:
> [...]
> sider hele tiden op: "search-it-now" og "Internet-optimizer" m.m. De er
> fuldstændig ubrugelige og rent ud sagt røvsyge.

Hvis det *er* websider der popper op, kan du med fordel kigge paa dine
sikkerhedszoner i IE. Det er normalt JavaScript der benyttes til den
slags.

Det er normalt ActiveX der benyttes til at installere dialere og items
paa din desktop. Soerg for, at det er slaaet fra. Soerg for at 'install
desktop items' er slaaet fra ogsaa.

Se mere i OSS'en:

http://a.area51.dk/sikkerhed/

Fra : Lene O. Bramsen

Dato : 24-05-03 12:13

Tak for de mange forslag og gode råd; får desværre først tid til at afprøve
dem (alle!!??) i morgen
God weekend til jer
mvh Lene O. Bramsen

Fra : Soren

Dato : 24-05-03 13:42

"Lene O. Bramsen" <lob@firkant.net> wrote in message
> [...]
> Jeg har ingen anelse om hvordan jeg kan blokere alle disse uvelkomne
> "gæster" og er træt af perverse links på mit skrivebord, startmenu og

Nedenstående har bevist sin værdi mere end een gang.. Og de er alle
gratis. Der findes adskillige betalingsversioner fra andre firmaer, men
det er ikke garanteret at de er bedre..

http://cexx.org har en del information om Ad/Spy/Malware som kan give
een isninger ned af ryggen.. Et godt sted at starte.

Punkt 1 er definitivt at slå "Install on Demand" fra i IE og eventuelt
installere og bruge Java fra Sun http://java.sun.com/getjava/index.html
i stedet for Microsoft men det er nok mere et spørgsmål om religion end
egentlig funktionalitet.

Forebyggende tiltag (Set & Forget):

Proxomitron.
Web surfer proxy som filtrerer websider før de når din browser.
http://www.proxomitron.org/Installation.html

Spybot - Search & Destroy.
Ud over at kunne undersøge systemet for diverse giftigheder kan den også
immunisere din IE mod diverse ting og sager.
http://security.kolla.de/

IE-SPYAD.
IE-SPYAD is a Registry file (IE-ADS.REG) that adds a long list of known
advertisers, marketers, and spyware pushers to the Restricted sites zone
of Internet Explorer. Once IE-ADS.REG is "merged" into your Registry,
most direct marketers and spyware pushers will not be able to resort to
their usual "tricks" (e.g., cookies, scripts, popups, et al) in order to
monitor and track your behavior while you surf the Net.
http://www.staff.uiuc.edu/~ehowes/

StartUpMonitor.
Overvåger at der ikke kommer uønskede elementer i din start op folder
(og andre steder i registreringsdatabasen), kan suppleres med StartUp
Control Panel.
http://mlin.net/

Vedligeholdelse:
-----------------------

Spybot - Search & Destroy.
se ovenfor..

Ad-Aware 6
Samme funktion som Spybot men fra en anden indgangsvinkel. Tilsammen
fanger de op mod ca. 99% af de ting man ikke ønsker på sin pc.
http://www.lavasoft.nu

-- Søren

Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 26-05-03 14:57

> Jeg har store problemer med dialers og links der installerer sig selv,

Prøv at installerer "SpyBot - Search & Destroy"

http://security.kolla.de/

/Lars

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 26-05-03 15:59

"Lars Bo Wassini" <MitFornavn@MitEfternavn.dk> writes:

> "Lene O. Bramsen" <lob@firkant.net> wrote in message

> Prøv at installerer "SpyBot - Search & Destroy"
>
> http://security.kolla.de/

Det er dog kun symptombehandling. Problemet fortsætter indtil du sætter
din browser sikkert op og/eller undlader at acceptere installationen.
(Hvis du ikke bliver spurgt, så er det browserern der skal ændre
opførsel, hvis du bliver spurgt og siger ja, så er det dig. Sig aldrig
ja til noget som helst på webbet som du ikke ved hvad er og stoler på).

<URL:http://a.area51.dk/sikkerhed/brugere>
<URL:http://a.area51.dk/sikkerhed/brugere#ie>

/L

Fra : Lars Bo Wassini

Dato : 27-05-03 08:42

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> wrote in message

> Det er dog kun symptombehandling. Problemet fortsætter indtil du sætter

Ikke helt! SpyBot installerer et lille filter, der lukker for kendte ActiveX
installationer, som indeholder SpyWare.

/Lars