|
| Loven (Spørgsmål til gruppen) Fra : HrSvendsen |
Dato : 23-05-03 22:30 |
|
Hvordan hænger 'opfyldelsen' af loven sammen med de ti bud? Er det ikke
et bud for kristne at komme hviledagen i hu? Er det tilladt at gøre sig
et gudebillede af noget? (Jeg tænker her på Jesus.)
Med 'opfyldelsen' tænker jeg på : Rom 13,8 og Gal 5,14.
Hvad er den principielle forskel (hvis der er nogen) mellem "de ti bud"
og et bud som det, der handler om, at du ikke må gå i tøj, der er vævet
af mere end en tråd?
Ved 'bud' forståes da ikke 'påbud' (du skal) og 'forbud' (du må ikke)?
På forhånd tak.
mvh. Svendsen
| |
Bo Warming (23-05-2003)
| Kommentar Fra : Bo Warming |
Dato : 23-05-03 23:45 |
|
"HrSvendsen" <HrSvendsen@msn.com> wrote in message
news:bam3te$7bi$1@sunsite.dk...
> Hvordan hænger 'opfyldelsen' af loven sammen med de ti bud? Er det ikke
> et bud for kristne at komme hviledagen i hu? Er det tilladt at gøre sig
> et gudebillede af noget? (Jeg tænker her på Jesus.)
Opfyldelse - af et løfte - af et paradis håb - er vel dagdrøm om fjendefrit
lovlydighedsutopia som man mener at den strenge Jahve vil belønne de
gudsfrygtige med.
> Med 'opfyldelsen' tænker jeg på : Rom 13,8 og Gal 5,14.
>
> Hvad er den principielle forskel (hvis der er nogen) mellem "de ti bud"
> og et bud som det, der handler om, at du ikke må gå i tøj, der er vævet
> af mere end en tråd?
>
> Ved 'bud' forståes da ikke 'påbud' (du skal) og 'forbud' (du må ikke)?
>
Takket være græsk sætten mennesket i centrum er vi ikke så optaget af
blasfemi - vi sir sgu og afbilder alt
Sondring mellem GØR DIG og GØR IKKE DAT er uinteressant.
Interessant er om ikke en kristen god moral skal KOMME INDEFRA og ikke
fornægte den ondskab som er en del af os
Ubekymrede, spottelystne,voldslystne - således vil visdommen os, thi den er
en kvinde og elsker altid kun krigsmænd. Nietzsche
"What is evil? - Whatever springs from weakness.Nietzsche Friedrich
W.(1844-1900)German Philosopher
Men det værste er de små tanker. Heller ondt gjort end småt tænkt. Nietzsche
" Jeg bebrejder ikke min tid at den er ond, men at den er ussel.
Kierkegaard
" En del af værdien ved plyndringsbytte kommer af den måde man opnåede
det. Samuel Johnston
| |
Boerge Rahbech Jense~ (24-05-2003)
| Kommentar Fra : Boerge Rahbech Jense~ |
Dato : 24-05-03 07:45 |
|
d. 23/05/03 23:30 skrev HrSvendsen på HrSvendsen@msn.com i artiklen
bam3te$7bi$1@sunsite.dk:
> Hvordan hænger 'opfyldelsen' af loven sammen med de ti bud?
På samme måde som en lovs ånd hænger sammen med en lovs bogstav.
> Er det ikke et bud for kristne at komme hviledagen i hu? Er det tilladt at
> gøre sig et gudebillede af noget? (Jeg tænker her på Jesus.)
Jo, men lovenes ånd vejer tungere end lovenes bogstaver, og iflg. Jesus
forbeholder Gud sig ret til at frikende os for vore overtrædelser.
Jesu argument for ikke at komme hviledagen i hu under alle forhold var, at
den er etableret for vi menneskers skyld for at undgå, vi arbejder os selv
ihjel, men ikke bør være en "skændetrøje", som forhindrer os i at gøre gode
gerninger, bare fordi det tilfældigvis er sabbat.
Med hensyn til gudebilledet har Jesus ikke givet tilladelse til det, men vi
kan jo håbe, han accepterer, at vi laver billeder af ham, hvis det er den
eneste måde, vi kan fastholde erindringen om ham.
Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen
| |
|
|