Hæfte plankeværk
Fra : Thïngmand

Dato : 23-05-03 15:43

Jeg skal have lavet en plankeværk med 16x100 brædder på 4x4 stolper. Det
skal være 2 meter højt. Hvor langt skal stolperne ned i jorden? Jeg havde
tænkt mig at pute lidt tørcement i hullet...

Kan jeg i øvrigt hæfte brædderne på med 50 mm stifter til trykluft?

Michael Thingmand Henriksen

Fra : J W Nielsen

Dato : 23-05-03 16:33

> Jeg skal have lavet en plankeværk med 16x100 brædder på 4x4 stolper. Det
> skal være 2 meter højt. Hvor langt skal stolperne ned i jorden? Jeg havde
> tænkt mig at pute lidt tørcement i hullet...

Normalt siger man jo til frostfri dybde - dvs. min 90 cm i jorden.
Nu afhænger sagen jo også af, hvor tæt dine stolper står, for med 2 m's
højde har du en ret stort vindtryk på !!!

> Kan jeg i øvrigt hæfte brædderne på med 50 mm stifter til trykluft?

Det tror jeg godtnok ikke på. Længden på stifterne er god nok, men de er
altså meget tynde (stifter !!!) - de går lige tværs igennem de 16mm indenfor
et års tid !
Jeg kan fint følge dig i at bruge trykluft til at sømme med, men lej hellere
en rigtig sømpistol i nærmeste byggemarked.

God weekend
Jørgen

Fra : Frederiksen

Dato : 23-05-03 20:15

> Jeg skal have lavet en plankeværk med 16x100 brædder på 4x4 stolper. Det
> skal være 2 meter højt. Hvor langt skal stolperne ned i jorden? Jeg havde
> tænkt mig at pute lidt tørcement i hullet...

90 cm. Brug et pælebor (koster et par hundrede kroner), det sparer masser af
tid og gravearbejde.

> Kan jeg i øvrigt hæfte brædderne på med 50 mm stifter til trykluft?

Nej, de skal skrues på, hvis det skal holde.

Mvh Maria

Fra : Philip Oest Møller

Dato : 23-05-03 20:42

> Kan jeg i øvrigt hæfte brædderne på med 50 mm stifter til trykluft?

50 mm er fint, men det skal være varmgalvaniseret søm, som skal være
"ringede" for at de ikke langsomt arbejder sig ud igen.

Med træ hilsen

Philip Oest Møller

"Man skal kun bekymre sig om nøjagtigheder,

Unøjagtighederne kommer af sig selv"