Hvor gamle bliver æble/pærer træer
Fra : Nikolaj Vibede

Dato : 22-05-03 11:27

Hvor gamle kan æble og præertræer bliver? Og holder de så op med at give
frugt? Jeg har nogle gamle træer som jeg regner med er godt 50 år gamle. Der
var et der gav 3 æbler sidste år, og det er meget småt med blomster i år. Er
det mon derfor?
De har været fint beskåret igennem årene, så de er ikke kæmpe store. Jeg ved
ikke om det kan have noget at sige.

Mvh
Nikolaj

Fra : Jakob Bock

Dato : 22-05-03 11:32

Nikolaj Vibede skrev:

> De har været fint beskåret igennem årene, så de er ikke kæmpe store. Jeg ved
> ikke om det kan have noget at sige.

Mht. træets sundhed, så er beskæring (som udgangspunkt) ikke godt, da
beskæringen skader træet og danner indfaldsveje for f.eks. svampe, der
i sidste ende er med til at slå træet ihjel.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Jacob Bohn Lorensen

Dato : 22-05-03 13:20

Jakob> Nikolaj Vibede skrev:
> [...]

Jakob> Mht. træets sundhed, så er beskæring (som udgangspunkt)
Jakob> ikke godt, da beskæringen skader træet og danner
Jakob> indfaldsveje for f.eks. svampe, der i sidste ende er med
Jakob> til at slå træet ihjel.

Jeg troede man skulle skære alle de små stritgrene af hvert forår?

--
Jacob Lorensen; Mosebuen 33, 1.; DK-2820 Gentofte, Denmark; +45 39560401
PGPid: 0x752EB4DE Fingerprint: F609A0BAFF393EA904F7-F344680F8EED752EB4DE

Fra : Jakob Bock

Dato : 22-05-03 14:16

Jacob Bohn Lorensen skrev:

> Jeg troede man skulle skære alle de små stritgrene af hvert forår?

Man *skal* ikke beskære frugttræer, men det gøres som regel for at
begrænse træets størrelse og for at give lus og luft til frugterne.
Ved man således hvad man har med at gøre, kan beskæringen resultere i
et større udbytte af modne frugter. Ved man derimod ikke hvad man har
med at gøre, er det mit indtryk, at man gør mere skade end gavn.

Beskæring af træer foretages desuden bedst i sensommeren/det tidlige
efterår, da træet her bedre kan "hele" de sår der opstår.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 22-05-03 22:09

On Thu, 22 May 2003 15:15:54 +0200, Jakob Bock <jakob.bock@mail.dk>
wrote:

>Man *skal* ikke beskære frugttræer, men det gøres som regel for at
>begrænse træets størrelse og for at give lus og luft til frugterne.

Du mener forhåbentlig lys og luft

http://www.gartneriet.dk
Besøg blomsterfestivalen i Frederikshavn d. 31/5 - 1/6
- og gør et staude-kup! http://blomsterfestival.frederikshavn.dk/

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 22-05-03 14:32

Nikolaj Vibede wrote:

> Hvor gamle kan æble og præertræer bliver?

150år

> Og holder de så op med at give
> frugt?

nej de vælter, knækker eller får svamp.

> [...]
> det mon derfor?
> De har været fint beskåret igennem årene, så de er ikke kæmpe store. Jeg ved

æble og pære blomster og sætter frugt på gamle dværggrene.
Hvis du går og klipper dem hver dag så kan de ikke også lave frugter.

Fra : Jakob Bock

Dato : 22-05-03 23:55

Mads Lie Jensen skrev:

> Du mener forhåbentlig lys og luft