Tomhed gir aktivitetslyst(bla. netskrively~
Fra : Bo Warming

Dato : 22-05-03 01:22

Tomhed gir aktivitetslyst(bla. netskrivelyst)

INTETHED FØDER ANGEST er den store psykologi-fornyelse fra Søren Kierkegaard
(så nogle vil nu fut'e til dk.videnskab. psylogi !)

Hvorfor skriver vi på usenet - for at flytte krydser til næste valg? Fordi
tomhed, intethed, kedsomhed tvinger os til at flygte fra fobisk neurotisk
psykotisk rædsel? For at en vinde popularitet og venner?(hvis en pige nedlod
til at skrive her, og gav emailadresse og svarede, så ville det ændre
meget)

Den meget kristne Rousseau skrev kloge "Bekendelser" bl.a. herom:

"Aldrig har jeg løjet for min egen vindings skyld, men ofte har jeg løjet af
skam for at komme ud af forlegenheden i sager uden betydning.når jeg måtte
holde liv i en diskussion, og mine tankers træghed og min konversations
tørhed tvang mig til at tage tilflugt til fantasier for dog at have noget at
sige. Rousseau

Hans elev Nietzsche videreførte

" An unceasing desire to create is vulgar. If a man is something, it is
not necessary for him to do anything. And yet he does a great deal.Nietzsche

-----------------------------

" Angsten minder - venligt men bestemt - om at Lidenskab,
Redelighed og Mod til at se sig selv i øjnene, er og forbliver det
afgørende"

" Anxiety is the dizziness of freedom" . Søren Kierkegaard

--

Bo Warming
Bjelkes Alle 46

Fra : Vidal

Dato : 22-05-03 17:56

In news:gAUya.62464$9j5.51818@fe04.atl2.webusenet.com,
Bo Warming <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> typed:

> [...]
> neurotisk psykotisk rædsel? For at en vinde popularitet og
> venner?(hvis en pige nedlod til at skrive her, og gav emailadresse og

Det er jo pudsigt, Bo Warming, du finder overalt modstand mod
dine off-topic indlæg. Diskussionen drejes lynhurtig væk fra det
emne, du vil diskutere til din person og dine uvaner med at xposte
og skrive off-topic. Det erfarerer du gang på gang.

Man kunne få den tanke, det, du i virkeligheden helst vil diskutere,
er din egen person. Ihvertfald drukner det, du tilsyneladende gerne
vil debattere, i larmen fra de praktiske og formelle ting, der knytter
sig til dine postninger.

Hvorfor følger du ikke de få og enkle regler, der findes for brugen
af news, så ville du få en diskussion af de emner, du tager op,
istedet for en diskussion om Bo Warming.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

--
Hent biblen her - og læs den selv. Er Gud død - læs hvad Nietzsche
mener. Siger Darwin, vi nedstammer fra aberne? Siger den moderne fysik

Fra : Bo Warming

Dato : 22-05-03 19:08

"Vidal" <vidal@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> af news, så ville du få en diskussion af de emner, du tager op,
> istedet for en diskussion om Bo Warming.

Diskussion af BW er mig uinteressant. Mine pointer er så frastødende for
borgerdyr, at man opdigter offtopic som afledningsmanøvre. Hvis pointerne er
for progressive, må jeg leve med at man ikke vil debattere dem.

Måske jeg rører nogle ømme punkter. Forklar hvad du oplever i strid med
hvilken fundatsdel - jeg tvivler på at noget er

Fra : Vidal

Dato : 22-05-03 20:37

"Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> "Vidal" <vidal@worldonline.dk> wrote in message

> Diskussion af BW er mig uinteressant.

Men ikke desto mindre lægger du op til den diskussion
gang på gang.

[...]

> Måske jeg rører nogle ømme punkter. Forklar hvad du oplever i strid med
> hvilken fundatsdel - jeg tvivler på at noget er

Hvad mener du selv er kristendom, eller lægger op til en
diskussion af kristendom i oplægget, du må forklare det
lidt nærmere, så.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 23-05-03 01:11

> "Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> skrev i en meddelelse

> Men ikke desto mindre lægger du op til den diskussion
> gang på gang.

Ved at skrive ontopic? Kan jeg gøre for, at folk ikke tør svare direkte men
hellere vil personangribe.? Vær realistisk. Indse at alle andre end mig
flygter fra fundats.
> [...]
>
> Hvad mener du selv er kristendom, eller lægger op til en
> diskussion af kristendom i oplægget, du må forklare det
> lidt nærmere, så.

Selvfølgelig skal de der er anklagere løfte deres bevisbyrde.
Skriver jeg udfra kristent livssyn og berører flygtigt Tibet, og nogen
flyder over i kritik af mit indlæg på dette punkt,
så har jeg al ret til at svare, også selvom associationerne fra ham jeg
svarer, derved flytter sig en anelse væk fra topic.
Se hvordan du og Anders Falck overhovedet ikke berører topic, fordi I finder
hetz sjovere

I eksemplificerer det anti-kristne livssyn, at ignorere "Døm ej at du ej
selv skal dømmes" og "Den kaste første sten der selv er ren".
Jeg citerer den gennem-kristne Nietzsche og er altid ontopic.

Fra : Vidal

Dato : 23-05-03 09:42

In news:3zdza.8429$HE5.4449@fe05.atl2.webusenet.com,
> [...]

> Ved at skrive ontopic? Kan jeg gøre for, at folk ikke tør svare
> direkte men hellere vil personangribe.? Vær realistisk. Indse at alle

Du er et intelligent menneske, og du kan gang på gang opleve,
at dine indlæg lægger op til en diskussion, ikke om indlæggets
subjekt, men om dig selv. Din diskussionsform bringer bestandig
dig selv i focus, du oplever det i nyhedsgruppe efter nyheds-
gruppe. Af det drager du den konklusion, at folk hellere vil
angribe dig personligt ( af uvisse grunde?) end diskutere
dine meninger?

Hvorfor vælger du ikke at overholde formalia med hensyn
til fundatserne i de forskellige grupper, så man kan forholde
sig til det, du mener, istedet for at afvise diskussionen på
forhånd og istedet få denne bestandige (og for dig ulidelige?)
diskussion af personen Bo Warming.

Du er ikke istand til at tage disse formalia alvorligt, men vil du
indgå i diskussionen, må du nødvendigvis rette dig ind efter det.

Ellers er der naturnødvendigt dømt personfnidder. Og med
mindre dette er dit virkelige mål med diskussionen, må du
ændre opfattelse.

Du bliver ikke martyr på grund af dine meninger, men fordi
du overtræder reglerne om, at politiske diskussioner foregår
i de grupper, der er indrettet til det formål, religiøse diskussioner
andetsteds osv. Hvis du insisterer på martyrrollen, så forsæt
dog blot din praksis, og tag de stød det giver, men vil du
dømmes på din meninger, så må du ændre adfærd.

> [...]
> så har jeg al ret til at svare, også selvom associationerne fra ham
> jeg svarer, derved flytter sig en anelse væk fra topic.

Du mener formentlig, du ikke har brug for mine råd, men du
ville kunne finde en større lydhørhed overfor det, du faktisk
mener ved at fremføre dine meninger i overensstemmelse
med de forskellige gruppers fundatser.

> Se hvordan du og Anders Falck overhovedet ikke berører topic, fordi I
> finder hetz sjovere

Vi bliver automatisk off-topic og hetzer, når vi besvarer dine
indlæg?

Faktisk forsøger jeg at hjælpe dig til at forstå, du vil opnå
større lydhørhed for dine meninger, hvis du blot overholder
nogle få regler, der som regel er nedfældet i en gruppes
fundats.

Så dette her er ikke skrevet, fordi jeg hader dig, det kender
jeg dig slet ikke godt nok til.

> I eksemplificerer det anti-kristne livssyn, at ignorere "Døm ej at du
> ej selv skal dømmes" og "Den kaste første sten der selv er ren".
> Jeg citerer den gennem-kristne Nietzsche og er altid ontopic.

Om Nietzsche er kristen (eller ej) gør ikke automatisk et indlæg,
der citerer eller omtaler ham, on-topic.

Hvis jeg citerer Kristelig Folkepartis formand for en udtalelse
om Københavns kloaknet, bliver det ikke automatisk on-topic
i denne gruppe, fordi han er kristen.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 23-05-03 10:18

> Du er et intelligent menneske, og du kan gang på gang opleve,
> at dine indlæg lægger op til en diskussion, ikke om indlæggets
> subjekt, men om dig selv.

Aldrig om mig selv. Men fordi jeg er glistrupsk, og det kan ingen modsige,
opdigtes OT-anklage, som ingen søger at forklare.
Glistrup er som Nietzsche stærkt kristen troende og etisk.
Du har ret i at det gør ikke alle udsagn fra disse personer ontopic her.
At de ikke er OT fremgår af at ingen kan begrunde deres anklage.

> Faktisk forsøger jeg at hjælpe dig til at forstå, du vil opnå
> større lydhørhed for dine meninger, hvis du blot overholder
> nogle få regler, der som regel er nedfældet i en gruppes
> fundats.

Nogle bevidst uklare regler. Kun paranoide kan opleve regelbrud fra min
side.
Ingen bevisførsel betyder jeg er uskyldig

Fra : Vidal

Dato : 23-05-03 11:52

In news:Exlza.15672$Jk1.11942@fe09.atl2.webusenet.com,
Bo Warming <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> typed:
> "Vidal" <vidal@worldonline.dk> wrote in message

> Aldrig om mig selv.

Som du i *praksis* kan konstatere, næsten altid om dig
selv. Det er muligvis, fordi du er for stor til at rummes
inden for nyhedsgruppekonceptet.

> Men fordi jeg er glistrupsk, og det kan ingen
> modsige, opdigtes OT-anklage, som ingen søger at forklare.

Jeg har forsøgt at forklare, hvorfor dit indlæg er off-topic.
At du nævner et kristen menneskes navn er ikke nok til at
gøre det on-topic. På den måde kunne du retfærdiggøre
ethvert indlæg her ved at nævne mit navn.

> Glistrup er som Nietzsche stærkt kristen troende og etisk.
> Du har ret i at det gør ikke alle udsagn fra disse personer ontopic
> her.

OK.

> At de ikke er OT fremgår af at ingen kan begrunde deres anklage.

Hvad er sammenhængen her?? Hvordan skal det overhovedet
forstås?

> Nogle bevidst uklare regler. Kun paranoide kan opleve regelbrud fra
> min side.

Nej, nej, nu begynder du igen. Hold dog de regler, så kan
du poste alt, hvad du vil, hvor du vil, uden at gøre dig selv
til diskussionens egentlige subjekt og uden bestandig at
skulle tildele dig selv en martyrrolle, som ikke klæder dig.

> Ingen bevisførsel betyder jeg er uskyldig

Du er ikke skyldig, du er off-topic, og det er jeg også,
så med mindre vi flytter diskussionen et andet sted hen,
må jeg desværre erklære EOD. Jeg har opbrugt min OT
kvote, har jeg fået en venlig henstilling om.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Bo Warming

Dato : 23-05-03 13:33

> [...]
>
> Som du i *praksis* kan konstatere, næsten altid om dig
> selv. Det er muligvis, fordi du er for stor til at rummes

Jeg er lidt overvægtig men ikke for stor til noget - nyhedsgruppeconceptet
vil jeg gerne tvinge til ikke at gå i små sko, og der er jo lykkedes -
netbetjentene foragtes idag af udbydere, der ikke adlyder deres netz.
Dels fordi vi ikek har en nazistisk S-minister der ønskede censur, dels
fordi jeg talte sandt og vedblev at tale sandt så man er kommet til fornuft

> Jeg har forsøgt at forklare, hvorfor dit indlæg er off-topic.

Gentag forklaringen. Du husker galt. Ingen har forsøgt forklaring, ingen
overhovedet. Men prøv du nu at citere ordret incl fra fundats.

> [...]
> ethvert indlæg her ved at nævne mit navn.

> OK.

> Hvad er sammenhængen her?? Hvordan skal det overhovedet

Hvis det var OT, ville nogen evne at skære en anklage ud i pap, så nogen
forstod den.

> Nej, nej, nu begynder du igen. Hold dog de regler, så kan

Jeg holder alle regler. Forklar dig

> du poste alt, hvad du vil, hvor du vil, uden at gøre dig selv
> til diskussionens egentlige subjekt og uden bestandig at
> skulle tildele dig selv en martyrrolle, som ikke klæder dig.

JEg leger aldrig martyr. Jeg kæmper for ytringsfrihed, og tager afslappet på
hvad måtte ramme mig.
Jeg kritiserer med god ret netfacisters intolerance - dju kan lide
intolerance og kalder det noget andet. Dig om det.

> Du er ikke skyldig, du er off-topic, og det er jeg også,
> så med mindre vi flytter diskussionen et andet sted hen,
> må jeg desværre erklære EOD. Jeg har opbrugt min OT
> kvote, har jeg fået en venlig henstilling om.

Hvor står der i fundats om en OT-kvote. Fut over i dk.admin netikette og lad
os få afklaret at DER ER INGEN BEGRÆNSNINGER PÅ OMFANG

Fra : Vidal

Dato : 23-05-03 21:37

In news:5ooza.22130$ev1.12903@fe04.atl2.webusenet.com,

Fra : Niels Peter

Dato : 23-05-03 10:17

Bo Warming wrote:

> Jeg citerer den gennem-kristne Nietzsche og er altid ontopic.

Puh, det er godt, Nietzsche ikke er til stede og hører dig sige det; jeg
tror han var blevet godt fornærmet
Som han selv har sagt: "Der har kun eksisteret ét ægte kristent
menneske, og han blev korsfæstet".

Niels Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 23-05-03 10:39

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message

> Puh, det er godt, Nietzsche ikke er til stede og hører dig sige det; jeg
> tror han var blevet godt fornærmet
> Som han selv har sagt: "Der har kun eksisteret ét ægte kristent
> menneske, og han blev korsfæstet".

Han er brainstormer og bekymrer sig ikke om selvmodsigelser - helt åbenlyst

I sin sidste bog klargør han at han ikke vil være helgen men klovn.

Han foragtede systematikere og pindehuggere/ordkløvere

"Livet kan ikke begrives med logikkens spinkle rebstige"
skrev han og megen ærefrygt for religion udtrykte han - det skrev jeg langt
indlæg pm på denne ng fornylig.

Fra : Niels Peter

Dato : 23-05-03 10:47

Bo Warming wrote:

> Han er brainstormer og bekymrer sig ikke om selvmodsigelser - helt
> åbenlyst

Mit indtryk er snarere, at han bar på en velvoksen "Rasmus Modsat". Hvis
alle andre mente noget, mente Nietzsche straks det modsatte
(overdrivelse fremmer forståelsen).
Det er sikkert derfor, Nietzsche ikke var anti-semit; det var alle andre
nemlig på det tidspunkt.
Han skal i øvrigt have udtalt, at hvis han absolut skulle have sig en
gud, ville han vælge den skrappe, barske gammeltestamentlige Jahve, det
var en gud efter hans hoved ...

Niels Peter

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 24-05-03 16:30

> "Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> wrote in message

Om Nietzsche:

> I sin sidste bog klargør han at han ikke vil være helgen men klovn.

Og hvad er det så lige, du selv gør ham til?

Det er næsten som at høre en nyomvendt kristen tale om Jesus: Du sætter så
at sige bare Nietzsche ind istedet, noget, jeg ligesom Niels Peter tror han
pænt ville have betakket sig.

Anders Peter Johnsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-05-03 21:49

Bo Warming XUMPEYFQNLVX@spammotel.com skrev dette:

> Diskussion af BW er mig uinteressant.

Sp hold dig til gruppens fundats, og du kan indgå i både saglige og
seriøse debatter om de emner denne gruppe ifølge fundatsen er beregnet
til.

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** Alle med debatforum ***

Fra : Bo Warming

Dato : 23-05-03 01:05

"Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> wrote in message

> Sp hold dig til gruppens fundats, og du kan indgå i både saglige og
> seriøse debatter om de emner denne gruppe ifølge fundatsen er beregnet
> til.
Det er kun dig der skriver offtopic.
Fx i dit indlæg, jeg nu svarer på
Påvis en trådstart af mig, der ikke er i plet mht fundats.
Påvis en trådstart hvor jeg fokuserer på BW og ikke et relevant emne.
Jøder personforfulgtes i nazistyskland og jeg personforfølges af Jer, og jeg
bryder ingen regler og trods mange henstillinger om at I citerer en regel,
der opleves brudt, har ingen evnet dette..
Man skulle tro du mente at have større bestemmelsesret end andre vedr denne
ng.

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-05-03 08:57

Bo Warming XUMPEYFQNLVX@spammotel.com skrev dette:

> Det er kun dig der skriver offtopic.

Jeg hetl ærligt en en overgang, at du havde ændret dig i forhold til
tidligere, - men det synes alligevel ikke at være tilfældet

EOD

Fra : Bo Warming

Dato : 23-05-03 09:12

> Jeg hetl ærligt en en overgang, at du havde ændret dig i forhold til
> tidligere, - men det synes alligevel ikke at være tilfældet

Vi ændrer os alle umærkeligt og ser ikke selv klart om det er til det bedre
eller dårligere.

Hvad har du i tankerne?

Du har nogle meningsforstyrrende slåfejl i linie 1. - forstår ikke

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-05-03 12:05

> Vi ændrer os alle umærkeligt og ser ikke selv klart om det er til
> det bedre eller dårligere.
>
> Hvad har du i tankerne?
>
> Du har nogle meningsforstyrrende slåfejl i linie 1. - forstår ikke

Ja, det ser jeg nu - og beklager dybt. Der skulle have stået:

Jeg troede helt ærligt en overgang, at du havde ændret dig i forhold
til tidligere, - men det synes alligevel ikke at være tilfældet.

Og med mindre du ændrer attitude er mit EOD fortsat gældende.

Fra : Claudio Adam

Dato : 23-05-03 22:00

Vidal <vidal@worldonline.dk> skrev:
> [...]
>af news, så ville du få en
>diskussion af de emner, du tager op,
>istedet for en diskussion om Bo Warming.

- jamen så vil jeg da stille dem spørgsmålet:
er religion udelukkende baseret på erobring af markeds andele?

Adam

Fra : Andreas Falck

Dato : 23-05-03 22:12

Claudio Adam (slet LKJ00) claudio.karl.adam@LKJ00direkte.org skrev
dette:

Hejsa

Ku' man ikke lokke dig til at klippe alt det væk der ikke er absolut
nødvendigt for at se hvem du svaer og præcist hvad du svarer på.

Læs evt. mere her: http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html

God weekend

Fra : Claudio Adam

Dato : 25-05-03 06:04

>Claudio Adam (slet LKJ00) claudio.karl.adam@LKJ00direkte.org skrev

- Kender du udtrykket:
der er kun plads til et vist antal deltagere på Karusselen!
- går det for stærkt?

Fra : Claudio Adam

Dato : 25-05-03 06:08

Claudio Adam <claudio.karl.adam@5G0OLdirekte.org> (slet 5G0OL)
skrev:

>- Kender du udtrykket:
>der er kun plads til et vist antal deltagere på Karusselen!
>- går det for stærkt?

når vi nu alligevel er igang med flueknepperiet:
selvfølgelig er indlæg til dig Andreas.

Adam

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-05-03 09:38

Claudio Adam (slet 5G0OL) claudio.karl.adam@5G0OLdirekte.org skrev
dette:

> - Kender du udtrykket:
> der er kun plads til et vist antal deltagere på Karusselen!

Den karusel vi her har med at gøre har et uendeligt stort antal
pladser, - så mange at der endda også er en af de gode pladser til
dig.

> - går det for stærkt?

Vi kan da godt sætte farten lidt ned, hvis du har svært ved at følge
trop med tempoet

Fra : Bo Warming

Dato : 23-05-03 23:37

"Claudio Adam (slet LKJ00)" <claudio.karl.adam@LKJ00direkte.org> wrote in
message news:10537237070.0527119631937651@dtext.news.tele.dk...
> Vidal <vidal@worldonline.dk> skrev:
> - jamen så vil jeg da stille dem spørgsmålet:
> er religion udelukkende baseret på erobring af markeds andele?

Enguderi er - og især var - i høj grad om erobring
Enguderi er intolerant

Privat gudstro som vi i VEsten har arbejdet os frem mod, kan være
sandhedssøgende.

Lige nu er jeg optaget af at forstå menneskelig ondskab, som jeg længe har
set som en "kikser" når folk keder sig, men måske det stikker dybere og vi
må leve med det, og der er ingen nemme løsninger

Pietistisk moraliseren har spillet fallit.
Hævn-had-straf er heller ikke en frugtbar vej frem.

Her et tankevækkende citat

"At se liden gør godt, at volde liden endnu bedre - det er en hård sætning,
men en gammel mægtig menneskelig-altfor-menneskelig hovedsætning.".
Mennesket forlanger at pine, at undertvinge, at vise sin magt. Er det ikke
stærkt nok til at pine andre, piner det sig selv. "Alle instinkter, der ikke
kommer til udfoldelse, vender sig indad." Nietzsche

Fortrængninger og god-ond forenklinger dur ikke. Jeg har ingen sympati for
pædofile eller nazier eller amerikansk kolonialisme i Irak, men det dur ikke
at lukke øjnene og sige Gud-er-kærlighed.

Fra : Claudio Adam

Dato : 24-05-03 06:46

Claudio Adam <claudio.karl.adam@LKJ00direkte.org> (slet LKJ00)
skrev:

>- jamen så vil jeg da stille dem spørgsmålet:
>er religion udelukkende baseret på erobring af markeds andele?
>
>Adam

- spørgsmålet er stillet til villy Dalsgård...

Fra : Andreas Falck

Dato : 24-05-03 12:15

Claudio Adam (slet F2QNF) claudio.karl.adam@F2QNFdirekte.org skrev
dette:

> - spørgsmålet er stillet til villy Dalsgård...

Men det er opfordringen om at klippe væk ikke denne gang.

Det ville være en rigtig god ting om du ville klippe alt det bort der
ikke er absolut nødvendigt for at se hvem du svarer og præcist hvad du
svarer på.

Jeg vil gerne opfordre dig til at bruge lidt af din sparsomme tid til
at læse dette uvrurderlige link:

Fortsat rigtig god weekend

Fra : Claudio Adam

Dato : 25-05-03 12:31

Andreas Falck <dewnull@invalid.invalid> skrev:
>Claudio Adam (slet F2QNF)
> [...]

- alt er selvfølgelig afhængigt af hvordan og hvilket
ordvalg man bruger, sarkasmen vil dog for den vågne debatør
- være til stede?
det jeg mener er: Der foregår for meget flueknepperi
vedrørende hvor et indlæg skal placeres, herunder hvor meget der
skal klippes væk.
ergo: hvis debat niveau er/går for stærkt eller det blot er
undskyldning for ikke at kunne argumentere et indlæg....

Adam.

Fra : Andreas Falck

Dato : 25-05-03 12:51

Claudio Adam (slet L37BI) claudio.karl.adam@L37BIdirekte.org skrev
dette:

> - alt er selvfølgelig afhængigt af hvordan og hvilket
> ordvalg man bruger, sarkasmen vil dog for den vågne debatør
> - være til stede?

Synd at du ikke var i stand til at fatte det der var sagt i ganske
almindelig venlighed - at du læser sarkasme hvor der ingen sarkasme
er. eller var, kan så kun være dit eget problem.

Kan du ikke skelne almindelig venlighed fra det modsatte er du ikke
den tid værd det tager at svare på dine indlæg.

EOD

Fra : Vidal

Dato : 24-05-03 21:35

"Claudio Adam (slet LKJ00)" <claudio.karl.adam@LKJ00direkte.org> skrev i en meddelelse

> - jamen så vil jeg da stille dem spørgsmålet:
> er religion udelukkende baseret på erobring af markeds andele?

Ingen kan forhindre dig i at stille spørgsmålet, - og Gud
ske tak for det.

Venlig hilsen

Villy Dalsgaard

Fra : Niels Peter

Dato : 24-05-03 21:43

Claudio Adam (slet LKJ00) wrote:

> - jamen så vil jeg da stille dem spørgsmålet:
> er religion udelukkende baseret på erobring af markeds andele?
>
> Adam

Dengang kristendommen bredte sig ud over Europa, var
handelskapitalismen - og dermed sådan noget som markedsandele - ikke
opfundet endnu. Så dengang har det altså ikke været tilfældet ...
Og nu om dage tror jeg, man erobrer markedsandele på ganske andre ting

Niels Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 24-05-03 23:54

> [...]
> opfundet endnu. Så dengang har det altså ikke været tilfældet ...
> Og nu om dage tror jeg, man erobrer markedsandele på ganske andre ting

Vikinger var 99% handlende 1% plyndrende sir ny forskning
så handelskapitalismen havde guldalder - indtil kristendom gjordet alt for
meget et spørgsmål om smagsdommeri og forbindelser til paven og biskopperne

Fra : Niels Peter

Dato : 25-05-03 10:00

Bo Warming wrote:

> [...]
> så handelskapitalismen havde guldalder - indtil kristendom gjordet
> alt for meget et spørgsmål om smagsdommeri og forbindelser til paven

De handlede en del, men kapitalister var de nu ikke ...

Niels Peter

Fra : Bo Warming

Dato : 25-05-03 14:51

> De handlede en del, men kapitalister var de nu ikke ...

dET VED DU - ELLER ANDRE - iNTET OM

De havde ikke et møntsystem som vort og renter var nok ret intuitivt
fastsat - i forbindelse med medgift og ægteskaber, men det afgørende
AdamSmithske udbud-efterspørgsels system med usynlig hånd og langsigtet
investering har nok været helt så velfungerende og forfinet som idag -
selvom salt og sild og korn over Østersøen var valuta og man ikke spildte
megen tid med papirnusseri.
Hak i en pind - så havde man regnskab med gæld og afdrag.
Måske Syd-Europa lærte meget mere af os end vi af dem.
Træteknologi og navigation var nordboer dygtigst til, og af kinesiske
vandhjul bragt til EU af romere , og græsk teoretiseren og leg, opstod siden
dampmaskinen