5 hk B/s fræsermotor
Fra : Tommy

Dato : 21-05-03 21:28

Hejsa...
kan man måle sig frem til om det er
konsator eller spolen der er def. på sådan en motor ?
der kommer nemlig ingen gnist i tændrøret ?

Mvh
Tommy

Fra : zigge

Dato : 21-05-03 22:41

"Tommy" <tom@tamsen.dk> wrote in message
> Hejsa...
> kan man måle sig frem til om det er
> konsator eller spolen der er def. på sådan en motor ?
> der kommer nemlig ingen gnist i tændrøret ?

Hvis kondensatoren er defekt ædes platinerne, så derfor er det et godt
fingerpeg om hvorvidt det er denne der er synderen. Er kondensatoren defekt,
vil motoren kunne gå hvis ikke platinnerne er færdige, og derfor kan man
teste ved at afmontere denne, kommer motoren så igang, stoppes den straks og
der monteres en ny kondensator.

Spolen kan du let måle igennem ved at konstatere om henholdsvis der er
forbindelse gennem sekundærviklingen og primærviklingen, det gøres med et
multimter. Der er større modstand i sekundærviklingen end i pimæren, hvis
spolen er brændt af er modstanden enten nul eller uendelig i den defekte
vikling.
Lige et tip, der sidder en ledning i forbindelse med gasspjældsreguleringen,
bag den plade som kablet er forbundet med, det er "stopledningen" jeg har
før oplevet at denne har været knækket eller slidt igennem... motoren
stopper når ledningen får stelforbindelse.

Mvh
//zigge

Fra : Jette Lauritsen

Dato : 27-05-03 21:12

> [...]
> før oplevet at denne har været knækket eller slidt igennem... motoren
> stopper når ledningen får stelforbindelse.

Afmontering af kondensatoren på en B&S motor medfører at du samtidig fjerner
den ene halvdel af platinsættet, så den afprøvning du beskriver er ikke
mulig. Jeg er nu heller ikke så sikker på at et tændingssystem vil kunne
oparbejde spænding nok til en gnist hvis der ikke er en kondensator .

Knud

Fra : Fam. Olsen

Dato : 29-05-03 12:22

"Jette Lauritsen" <jmlau@privat.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> mulig. Jeg er nu heller ikke så sikker på at et tændingssystem vil kunne
> oparbejde spænding nok til en gnist hvis der ikke er en kondensator .

Sådan er det ikke på alle modeller. Men der er ikke grund til at måle på
kondensatoren eller forsøge at køre uden. Kondensatorens opgave er at
beskytte platinerne så hvis man kører uden kan man lige så godt kassere
platinerne bagefter. Husk at vente med at røre kondensatoren efter den lige
har været startet ellers får man et rap over nallerne. Den skal lige aflades
først. Kig istedet på platinernes kontakt flader. Er de brændte eller blå er
kondensatoren defekt og skal skiftes sammen med platinerne. En god ting er
iøvrigt altid at skifte de to samtidig.

MVH Niels

Fra : Henning Lund

Dato : 29-05-03 16:13

Fam. Olsen skrev:
> Sådan er det ikke på alle modeller.

I de 10 år jeg drev værksted har jeg godt nok kun set den model hvor
kondensatoren er en del af platinsættet.

Henning Lund
icq 18805021
http://sitecenter.dk/freespace/

Fra : Fam. Olsen

Dato : 30-05-03 15:15

"Henning Lund" <hlafjerndette@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse

> I de 10 år jeg drev værksted har jeg godt nok kun set den model hvor
> kondensatoren er en del af platinsættet.

Øv bøv. Jeg tror nok, når jeg tænker efter at jeg blander en Honda motor
ind denne sammenhæng. Så du har nok ret. På nyere B&S motorer er der ikke
platiner mere. Der er bare en magnet i svinghjulet på det sted hvor
tændingen passer, som så passerer spolen.

MVH Niels

Fra : Henning Lund

Dato : 30-05-03 16:54

Fam. Olsen skrev:

>Så du har nok ret. På nyere B&S
> motorer er der ikke platiner mere. Der er bare en magnet i
> svinghjulet på det sted hvor tændingen passer, som så passerer spolen.

Si senor, elektronisk tænding kaldet i fagsprog, lidt mere end en magnet

Fra : Fam. Olsen

Dato : 31-05-03 10:28

> Si senor, elektronisk tænding kaldet i fagsprog, lidt mere end en magnet

Hvor sidder denne elektronik? Er der et tændingsmodul på dem? Det mener jeg
ikke min den gamle havde. Med mindre det selvfølgelig er bygget ind i
tændspolen.

MVH Niels

Fra : Henning Lund

Dato : 31-05-03 18:11

Fam. Olsen skrev:

> Hvor sidder denne elektronik? Er der et tændingsmodul på dem? Det
> mener jeg ikke min den gamle havde. Med mindre det selvfølgelig er
> bygget ind i tændspolen.

Jepz der sidder swinet.

Fra : Fam. Olsen

Dato : 01-06-03 14:08

> Jepz der sidder swinet.

He he ønsk mig tillykke. Nu har jeg også lært noget i dag. )

MVH Niels

Fra : Gert Espersen

Dato : 22-05-03 06:30

Har du checket tændrøret ?

-Gert..

Fra : Tommy

Dato : 22-05-03 18:45

Jeps det er helt nyt og jeg får heller ikke et rap over fingerne *S*