Sorterer Brugere i Alfabetisk orden
Fra : Kenneth Auchenberg

Dato : 21-05-03 21:38

heyza

Jeg har 2 spørgsmål vedr. en Bruger liste..

Spørgsmål 1 :

Jeg har lavet en bruger liste på min hjemme side, hvor på jeg
gerne vil udskrive alle de brugere som ligger min database. Det
virker fint nok. Men hvordan udskriver jeg dem i alfabetisk
orden? og hvordan kan jeg ændre på den orden, så man f.eks kan
trykke på et link som heder "Sort by Real Name"..

Det overstående har jeg selv prøvet at kode, men det vil ikke
virke:

<%
Dim Show
Show = Request.QueryString("Sort")
If Show = "" then
Show = "Brugernavn"
End If
%>

< mit HTML INDHOLD >

<%
Set rs = Conn.Execute("SELECT * FROM users order by '" & Show &
"'")
WHILE NOT RS.EOF
%>

Du kan se resultatet lige her:
http://www.thefatman.dk/?site=userlist

Som du nok kan se, så virker skidtet ikke..
Kan I se min fejl?

Spørgsmål 2:
Hvordan laver jeg en bruger liste lige som her
http://www.hol.dk/brugeroversigt.asp

Hvor man trykker på et A, og så udskriver den alle brugere med
A...Samme fremgangsmåde?

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 21-05-03 23:32

Kenneth Auchenberg skrev:

> Set rs = Conn.Execute("SELECT * FROM users order by '" & Show &
> "'")

Feltnavne skal ikke i anførselstegn. Fjern plingerne ('), så skulle
det virke.

NB: Sikkerhedsmæssigt er det ikke godt at have et feltnavn direkte
i en querystring. Du bør validere dit input før det sendes til
databasen - prøv at læse artiklen her:
<http://asp-faq.dk/article/?id=95>

> Spørgsmål 2:
> Hvordan laver jeg en bruger liste lige som her
> http://www.hol.dk/brugeroversigt.asp

På siden her er alle brugernavne listet på én gang - der er blot en
overskrift for hvert begyndelsesbogstav. Det kan gøres ved at
tjekke om begyndelsesbogstavet for en post er det samme som den
foregående post - hvis det er et nyt bogstav skrives en overskrift
ud.

> Hvor man trykker på et A, og så udskriver den alle brugere med
> A...Samme fremgangsmåde?

Hvis du vil have databasen til at finde alle brugere med et bestemt
begyndelsesbogstav kan du bruge like:

SELECT brugernavn FROM brugere WHERE brugernavn LIKE 'a%'
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erling Sørensen

Dato : 21-05-03 23:58

> Hvis du vil have databasen til at finde alle brugere med et bestemt
> begyndelsesbogstav kan du bruge like:
>
> SELECT brugernavn FROM brugere WHERE brugernavn LIKE 'a%'

Har nok ikke lige relevans for starten af tråden men,

Kan man på samme måde bruge LIKE '%a%'
til at finde alt som indeholder a ?
Vil værdier som starter eller slutter på a komme med her ?

Med venlig hilsen
Erling Sørensen

Fra : Michael Stimose

Dato : 22-05-03 08:09

Erling Sørensen wrote in dk.edb.internet.webdesign.serverside.asp:
> [...]
>
> Kan man på samme måde bruge LIKE '%a%'
> til at finde alt som indeholder a ?
> Vil værdier som starter eller slutter på a komme med her ?
SELECT brugernavn FROM brugere WHERE brugernavn LIKE 'a%' OR brugernavn
LIKE '%a' OR brugernavn LIKE 'A%'.....osv
Her får du förste og sidste, lille og stort a
//Michael

Fra : Chrisser

Dato : 22-05-03 08:35

Michael Stimose wrote:

> SELECT brugernavn FROM brugere WHERE brugernavn LIKE 'a%' OR
> brugernavn LIKE '%a' OR brugernavn LIKE 'A%'.....osv
> Her får du förste og sidste, lille og stort a

Der er ingen grund til at skrive:
SELECT brugernavn FROM brugere WHERE brugernavn LIKE 'a%' OR brugernavn
LIKE '%a'

- når man kan nøjes med:
SELECT brugernavn FROM brugere WHERE brugernavn LIKE '%a%'

- desuden er den database jeg sidder ved lige nu ( MS SQL ) ikke
case-sensetiv, jeg er dog ikke sikker på hvordan det ellers forholder sig...
Ovenstående sætning vil retunere alt der indeholder et a, uanset om det står
først, sidst eller i midten. Man skal dog være opmærksom på at ved brug af
'%' før søgestrengen vil et evt. index ikke blive benyttet ( igen, i hvert
fald ved MS SQL ), og hvis man arbejder med meget store tabeller kan det gå
ud over performance.

Chrisser

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-05-03 10:08

Chrisser skrev:

> - desuden er den database jeg sidder ved lige nu ( MS SQL )
> ikke case-sensetiv,

Det er ikke helt rigtigt. Den standard-collation (sortering) som
anvendes i MSSQL er ikke versalfølsom, men man kan sagtens vælge
collations der er versalfølsomme (hvor 'a' <> 'A').

Jeg kan ikke huske præcis hvordan det forholder sig med Access. Som
standard er den heller ikke versalfølsom, men jeg ved ikke om det
kan ændres.
--
Jens Gyldenkærne Clausen