re-read partition table uden reboot?
Fra : Michael Andreasen

Dato : 21-05-03 18:25

Kan man det?

Jeg har tilføjet en primary (hda4) via fdisk.. Jeg havde bare regnet med
(håbet) at jeg så kunne konvertere til ext2 og mounte denne? Er det helt
håbløst?

Mvh
Michael Andreasen

Command (m for help): p

Disk /dev/hda: 255 heads, 63 sectors, 7476 cylinders
Units = cylinders of 16065 * 512 bytes

Device Boot Start End Blocks Id System
/dev/hda1 * 1 26 208813+ fd Linux raid autodetect
/dev/hda2 27 3850 30716280 fd Linux raid autodetect
/dev/hda3 3851 3915 522112+ 82 Linux swap
/dev/hda4 3916 7476 28603732+ 83 Linux

Command (m for help): w
The partition table has been altered!

Calling ioctl() to re-read partition table.

WARNING: Re-reading the partition table failed with error 16: Device or
resource
busy.
The kernel still uses the old table.
The new table will be used at the next reboot.
Syncing disks.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 21-05-03 18:27

"Michael Andreasen" <maskinen2000@hotmail.com> writes:

> Kan man det?

[genlæse en partitionstabel uden genstart]

Hvis bare een partition på disken er aktiv (mountet, i brug som swap
ol.) skal du genstarte.

Hvis du deaktiverer alle partitioner i brug (umount, swapoff ol.), kan
du godt få kernen til at genglæse partitionstabellen.

Kontroller i dmesg, om den har læst den nye partitionstabel - jeg
synes altid *fdisk brokker sig, selvom kernen rent faktisk har læst
den nye partitionstabel.

/Rasmus

if (!strcmp(getenv(EDITOR), "vi")) {karma++};

Fra : Kent Friis

Dato : 21-05-03 18:30

Den Wed, 21 May 2003 19:24:45 +0200 skrev Michael Andreasen:
>Kan man det?
>
>Jeg har tilføjet en primary (hda4) via fdisk.. Jeg havde bare regnet med
>(håbet) at jeg så kunne konvertere til ext2 og mounte denne? Er det helt
>håbløst?

Konvertere? Er partitionen ikke ny?

>WARNING: Re-reading the partition table failed with error 16: Device or
>resource busy.

Man kan ikke genindlæse en aktiv partitionstabel, hvad skulle systemet
fx gøre hvis en mountet partition er blevet slettet?

Man skal umount'e alle partitioner på en disk før partitionstabellen
ændres, hvis det skal gøres on-the-fly.

Mvh
Kent
--
At køre i en stor Mercedes eller BMW viser ikke at man har mange penge.
Det viser blot at man er tysker.

Fra : Michael Andreasen

Dato : 21-05-03 18:54

"Kent Friis" <leeloo@phreaker.net> wrote in message
> [...]
> fx gøre hvis en mountet partition er blevet slettet?
> Man skal umount'e alle partitioner på en disk før partitionstabellen

Ok tak til jer begge for svaret.. må lige prøve at splitte min softraid ad
Opretter nok lige et nyt spørgsmål til dette

Mvh
Michael

Fra : Svend Olaf Mikkelsen

Dato : 21-05-03 19:42