MS Windows
briani 27239
Timeoutindstillinger på eksterne harddiske~
Fra : Madsen

Dato : 21-05-03 15:13

Hej,

Jeg er ved at være træt af en fejl som nogle gange opstår på min
WinXP Pro SP1 og en ekstern Maxtor 5000XT harddisk koblet til et
IEEE1394-kort.

Fejlen starter med denne besked i logbogen:

(EventID 19) 'The device did not respond within the timeout period'.

Derpå følger der så en hulens masse gule udråbstegn med følgende
info:

(EventID 51) 'An error was detected on device \Device\Harddisk2\
during a paging operation'.

Det mystisk er at Harddisk2 (drev E) ikke er den eksterne disk.
Den eksterne hedder MaxtorXT (drev F) inde i 'My Computer'.
Harddisk2 er en intern IDE-disk som kører upåklageligt.

Herefter fortsætter logbogen så med: 'Application popup: Windows -
Delayed Write Failed: Windows was unable to save all the data for
the file F:\... osv' og til sidst er kontakten til den eksterne
disk tabt. Drevet forsvinder simpelthen inde i My Computer og jeg
kan kun få det tilbage ved at genstarte PC'en. Det er ikke nok at
logge af og på. Jeg er også nødt til at køre en chkdsk /f på drevet
for nedbruddet laver fejl i MFT-tabellen på drevet.

Jeg har fundet: <http://support.microsoft.com/?kbid=154690> men
den nævner jo sådan set kun noget om SCSI-diske.

Kunne man mon forestille sig at det ville hjælpe at stille timeout-
tiden op? Problemet er bare at jeg ikke aner hvordan man gør det.
Er der nogen der ved hvordan?

PS. Det kunne også være rart at vide om der er nogen som sidder med
den samme type disk der har oplevet det samme under Win2000 eller
XP.

Madsen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 22-05-03 14:41

In dk.edb.system.ms-windows, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> says...
> Delayed Write Failed: Windows was unable to save all the data for
> the file F:\... osv' og til sidst er kontakten til den eksterne

Den der kan afhjælpes ved at slå system write-cache fra til disken.

Det løser ikke hele problemet, men du slipper for tabte data...

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Madsen

Dato : 22-05-03 14:50

Jesper G. Poulsen skrev:

> Den der kan afhjælpes ved at slå system write-cache fra til disken.
>
> Det løser ikke hele problemet, men du slipper for tabte data...

Jeg har, så vidt jeg lige kan se, ikke tabt data på det. Hvis jeg
kører en chkdsk efter sådan et nedbrud så får jeg blot at vide at
der er fejl i MFT-tabellen og derfor vælger jeg at lade chkdsk
reparere det. Det er jo nok det smarteste at gøre.

Men det kan godt være at jeg skulle prøve at slå skrive-cachen
fra på disken for at se om den så stadig går ned. Det er dog det
indstikskort som disken er koblet på jeg har størst mistanke til.
Det var vist noget skrammel jeg fik købt og det var ikke fordi at
det var billigt. (Adaptec DuoConnect AUA-3121).

Madsen.

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 23-05-03 16:41

In dk.edb.system.ms-windows, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> says...
> Det var vist noget skrammel jeg fik købt og det var ikke fordi at
> det var billigt. (Adaptec DuoConnect AUA-3121).

Så må du nok ty til dine forbrugerrettigheder, hvad reklamationer
angår...

Held og lykke.

Fra : Madsen

Dato : 23-05-03 16:53

Jesper G. Poulsen skrev:

> Så må du nok ty til dine forbrugerrettigheder, hvad reklamationer
> angår...

Jeg tror bare det bliver svært at bevise at der er noget galt med
kortet for det er jo sådan noget periodisk fis som ikke er til at
fejlfinde ordentligt på. Det minder mig egentlig om min Mitsubishi
Galant. ;)

> Held og lykke.

Jo tak. :)
Pc'en havde tabt forbindelsen til disken igen i morges da jeg loggede
mig ind så nu har jeg prøvet at koble den på USB2-porten i stedet for
IEEE1394-porten. En har fortalt mig at han også har haft problemer med
at WinXP taber forbindelsen til en ekstern brænder når den er koblet
på IEEE1394, men ikke når den er koblet på USB2-porten, så nu skal det
prøves.

Madsen.