Klematisformering
Fra : Githe Gry Jørgensen

Dato : 21-05-03 14:34

Hej.

Jeg er nybegynder her i gruppen, men tror at det er det rigtige sted ,jeg er
havnet. Mit spørgsmål er nemlig:

Er der nogle der kan fortælle mig, hvordan jeg nemmest formerer min
klematis?
Hvornår skal jeg tage skuddet? Skal det kun være topskud? Skal det slå
rødder i vand eller i jord? O.S.V.

Jeg glæder mig til at høre fra jer.

Venlig hilsen

Githe Gry
githe.gry@get2net.dk

Fra : Marco

Dato : 21-05-03 15:08

"Githe Gry Jørgensen" <githe.gry@get2net.dk> skrev:

> Er der nogle der kan fortælle mig, hvordan jeg nemmest formerer min
> klematis?
> Hvornår skal jeg tage skuddet? Skal det kun være topskud? Skal det slå
> rødder i vand eller i jord? O.S.V.

Jeg ved ikke, om dette er den rigtige metode;

Da jeg beskar min Clematis "President" for ca. 3 uger siden, klippede jeg
10-12 stk. 20 cm. grenede stilke fra midten af det beskårne, så det passede
med, der var et bart stykke forneden og blade øverst. Med det samme stak jeg
den nederste del (selvfølgelig) ned i noget gennemvædet pottemuld.

Siden har jeg vandet rigeligt. Mit "forsøg" har resulteret i 5 stk. nye
Clematis, som forhåbentlig også overlever for fremtiden :)

--
Hilsen Marco

www.MecoWeb.dk
www.Kolonihaveportal.dk

Fra : Nynne

Dato : 21-05-03 18:45

Kan man også gøre dette med syrener?

Mvh Nynne

This mail and any attachments originate from a system scanned by the
latest available version of Norton anti-virus

Fra : Frederiksen

Dato : 21-05-03 21:11

> Kan man også gøre dette med syrener?
>
> Mvh Nynne

Syrener kan selv. Jeg har i hundredevis af små børn rundt omkring planterne.
Det er bare at gøde og vande dem, så kommer de lige så fint.

Mvh Maria

Fra : Nynne

Dato : 21-05-03 21:43

> Syrener kan selv. Jeg har i hundredevis af små børn rundt omkring
planterne.
> Det er bare at gøde og vande dem, så kommer de lige så fint.
>
> Mvh Maria

Jubii, så skal jeg på jagt tak for oplysningen!

Mvh Nynne

Fra : Vibeke Hansen

Dato : 21-05-03 23:00

> Syrener kan selv. Jeg har i hundredevis af små børn rundt omkring
planterne.
> Det er bare at gøde og vande dem, så kommer de lige så fint.
>
> Mvh Maria

Ja, bare ikke er en podet sort. så er det nemlig vildskud, men de kan vel
også være kønne nok.

mvh
Vibeke

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-05-03 22:22

Vibeke Hansen <vibsenhansen@get2net.dk> skrev i en

> planterne.

> Ja, bare ikke er en podet sort. så er det nemlig vildskud, men de kan
> [...]

Ellers laver man et snit i en gren og kommer spaghnum under barken og pakker
en våd klump af samme omkring med en plastpose udenom.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Zoëga

Dato : 23-05-03 10:53

"Preben Riis Sørensen" <preben@esenet.dk> wrote in message

> [...]
pakker
> en våd klump af samme omkring med en plastpose udenom.

Men grunden til man poder er som regel, at sorten ikke danner en særlig god
rod, ellers kunne man bare lave stiklinger.

mvh

Søren

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-05-03 13:55

> [...]
god
> rod, ellers kunne man bare lave stiklinger.

Nej, mange gange poder man fordi det, som det er tilfældet her, ikke er
muligt at få stiklinger til at gro. Eller at væksten går for trægt til at få
en lønsom produktion.
Man kan jo så vælge at pode selv, eller gøre som beskrevet.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Zoëga

Dato : 24-05-03 07:21

NU er jeg forvirret på et højere plan. Du angiver følgende metode til
formering af podede syrener.

> -------------
Hertil skriver jeg:

> [...]

> en lønsom produktion.
> Man kan jo så vælge at pode selv, eller gøre som beskrevet.
Vi er enige om, at man poder syrener fordi det af forskellige årsager ikke
er muligt at stiklingeformere.
Hvis stiklinger ikke vil gro er det som regel p.g.a. manglende/dårlig
roddannelse - det du angiver som dårlig vækst
er vel tegn på, at stiklingen står på en svag rod.
Hvis roden leverede det fornødne skulle væksten i en gren være uafhængig af
formeringsmetoden ikke, og
hvis roddannelsen er dårlig/mangelfuld, hvordan virker din først angivne
formeringsmetode så ?

Søren

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 24-05-03 11:09

Zoëga <szoega@mail.dk> skrev i en

> [...]
af
> formeringsmetoden ikke, og
> hvis roddannelsen er dårlig/mangelfuld, hvordan virker din først angivne

Du blander begreberne 'kan lade sig gøre' og 'lønsom produktion'. Den kan vi
havefolk være ligeglade med.

At det ikke kan lade sig gøre at tage stiklinger på normal vis er ikke
ensbetydende med at en stikling efter spaghnum-metoden ikke får en god vækst
senere, det gør den.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : basse

Dato : 26-05-03 21:32

Hej Githe Gry !

Prøv at kigge på www.clematis.dk her er der vejledning i stiklingeformering.

Klematis kan desuden formeres ved aflægning, hvor du lægger en ranke ned i
en rille i jorden (sår evt. ranken på undersiden). Hold ranken fast i jorden
ved at lægge en sten ovenpå eller lav en krog i kraftig ståltråd. På et
tidspunkt vil ranken få rødder og den kan så befries fra moderplanten og
vokse videre som selvstændig plante.

En del klematis kan også sås, men man kan så ikke være helt sikker på
udfaldet.

God fornøjelse med projektet.

Mange hilsner

Rebekka