Quash...
Fra : Anja Holdum

Dato : 21-05-03 08:47

Er der han og hun blomster?
Skal man bestøve dem eller gør de det selv?
På forhånd tak
Anja

--
Tjek www.holdum.dk

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 21-05-03 09:07

"Anja Holdum" <salg@holdum.dk> wrote in message
> Er der han og hun blomster?
> Skal man bestøve dem eller gør de det selv?

Du behøver ikke at foretage dig noget. Jeg mener at frugten udvikler sig
hvad enten den bestøves eller ej.

Poul Erik Jørgensen

Fra : Anja Holdum

Dato : 21-05-03 09:00

Tak for dit svar
Anja

--
Tjek www.holdum.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 21-05-03 09:09

"Poul Erik Jørgensen" <jr@YYYfc.aalborghus.dk> skrev i en meddelelse
> "Anja Holdum" <salg@holdum.dk> wrote in message

Ja.

> Du behøver ikke at foretage dig noget.

Enig.
Insekter af foskellig art klarer den, hvis planterne er på friland.

Jeg mener at frugten udvikler sig
> hvad enten den bestøves eller ej.

Hov - hvad blev der af din biologiundervisning? )

Hilsen Inger

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 21-05-03 19:41

"Inger Pedersen" <inger@pedersen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Hov - hvad blev der af din biologiundervisning? )

Det er da ret almindeligt i planteverdenen, at der udvikles frugter, selvom
der ikke har fundet bestøvning sted. Der er blot - normalt - ikke spirbare
frø i "frugten", men selv her er der skam undtagelser.

Poul Erik Jørgensen
--
Remove MAIL from my email-address when replying.
Enlevez MAIL de mon adresse électronique pour me contacter.

Fra : Poul Erik Jørgensen

Dato : 21-05-03 21:59

"Poul Erik Jørgensen" <jr@MAIL.aalborghus.dk> skrev i en meddelelse
> Det er da ret almindeligt i planteverdenen, at der udvikles frugter,
> selvom der ikke har fundet bestøvning sted.
¨
Se f. eks.
"Conference" er en af de få sorter [pærer], hvis blomster udvikles til
rigtige pærer selv uden bestøvning. (Kilde:
http://ljohans.com/planteleksikon/frb39.html ).
Dette trick kender andre pæresorter også, fx Clara Frijs.
Eller hos bananer:
"Der findes mellem 60 og 70 arter af banan. Hos kulturformerne udvikles
frugten uden bestøvning og indeholder ikke frø." (Kilde:
http://hjem.get2net.dk/bojensen/Essential%20oils/Essential%20oils2A/Essential%20oils2A.htm )
..
Eller drueagurk:
"Tidlig frilandssort der giver stort udbytte af ensartede frugter. Frugterne
udvikles uden bestøvning." (Kilde:
http://www.primafroe.dk/product.asp?intProdID=9 )

Jeg vil ikke lægge hovedet på blokken på at squash har det på samme måde -
jeg havde bare altid forestillet mig det. Men hvis man gider, kunne man jo
lave forsøg med det (pose over hunblomsterne).

Poul Erik Jørgensen