Vandskuring af hus!
Fra : Tommy Bøgeskov

Dato : 21-05-03 08:23

Jeg overvejer at gå i gang med at vandskuring af mit hus, men inden jeg
kaster mig ud i projektet kunne jeg godt lige tænke mig et par gode råd
vedrørende:

- huset er beklædt med klinker/skaller, men det er ikke lavet specielt pænt
omkring hjørner, der er kun i mindre omfang anvendt klinker som 'går rundt
om' hjørnet. De fleste steder er der blot anvendt almindelige klinker, som
er skåret i smig og 'kastet' på, dvs. at der mange steder er små sprækker
lige på hjørnet ;-( skal jeg gøre noget specielt ved det inden jeg begynde
at vandskure?

- hvor meget vandskuringsmørtel skal jeg bruge pr. m2? Jeg ved godt at det
kan man ikke lige svare på, men kan nogen give mig et fingerpeg? Jeg kan
oplyse at fugerne er ganske ensartede og ca ½-1 cm dybe.

- er det vanskeligt at opnå et ensartet resultat?

- hvor lang tid skal jeg regne med at det tager? En weekend eller en uge?
Huset er ca. 8x12 m og gavlene er 'muret' helt til kip (7-8 m til top)

Jeg håber at nogen kan give mig et input, så jeg kan komme videre med
projektet.

/Tommy

Fra : pgr

Dato : 22-05-03 16:11

"Tommy Bøgeskov" skrev i en meddelelse>

Jeg overvejer at gå i gang med at vandskuring af mit hus, men inden jeg
> kaster mig ud i projektet kunne jeg godt lige tænke mig et par gode råd

Klip

Hej Tommy

Jeg har ingen gode råd ud over, at du ikke bør kaste dig ud i så stort et
projekt, med mindre du ved, hvad du går i gang med.

Vi købte hus for 1 år siden. Det blev vandskuret for ca. 6 år siden, og det
bærer i allerhøjeste grad præg af at være et rigtig gør-det-selv job. Der er
fuger omkring vinduerne, der ikke er blevet repareret ordentligt, og
resultatet er at vinduesoverliggerne nu har trukket vand, så vandskurringen
er sprunget (og 7 vinduesoverliggere skal skiftes fordi de er rustet). På
vores ene gavl ses det tydeligt, at ham der har lavet vandskuringen ikke har
kunne nå at følge med, inden mørtlen blev for tør, så gavlen er utrolig
ujævn, hvilket betyder, at vi har mos/algeangreb. Desuden er det et
gulstenshus, hvor man skal være forsigtig med, hvilken mørtel man anvender,
og vi har således en hel masse revner i vandskuringen.

Vi skal derfor her i sommer have et firma ud og sandblæse og vandskure hele
huset igen. En udgift der løber op i ca. 56000 kr. plus moms.(dertil kommer
reparationer af vinduesoverliggere) Så det kan godt være, at den tidligere
ejer sparede penge ved selv at udføre arbejdet, men vi kommer til at betale
dyrt for at få det udbedret.

mvh
Karina

Fra : Felix

Dato : 22-05-03 23:06

On Thu, 22 May 2003 17:11:19 +0200, pgr wrote:

>Vi købte hus for 1 år siden. Det blev vandskuret for ca. 6 år siden, og det
>bærer i allerhøjeste grad præg af at være et rigtig gør-det-selv job.
<snip>
>Vi skal derfor her i sommer have et firma ud og sandblæse og vandskure hele
>huset igen.

Hej Karina

Da jeg læste dit indlæg, tænkte jeg på om en ejerskifteforsikring
vil dække udgiften. Det ligner en skjult fejl.

Jeg aner intet derom; kig i salgspapirerne og spørg evt. i
jura-gruppen inden i ødelægger "beviserne".

m. v. h.

Fra : Martin Christiansen

Dato : 24-05-03 09:43

"Felix" <Felix@nowhere.com> skrev i en meddelelse

> Da jeg læste dit indlæg, tænkte jeg på om en ejerskifteforsikring
> vil dække udgiften. Det ligner en skjult fejl.

Hvori ligger den skjulte fejl..?

Mvh - Martin

Fra : pgr

Dato : 24-05-03 13:18

"Felix" skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg aner intet derom; kig i salgspapirerne og spørg evt. i
> jura-gruppen inden i ødelægger "beviserne".

Hej Felix

Vi har tegnet ejerskifteforsikring, og vi har også tænkt os at drage den med
ind i billedet . Vi har mange flere ting, der skal laves, så vi skal anmelde
en 8-10 ting. Men det er jo ikke en skjult fejl som sådan. Men den mørtel
der er brugt, er temmelig sikkert ikke den rigtige slags, derfor de mange
revner. Dertil kommer, at vi tror, at huset er malet med plastikmaling,
hvilket vi skal have analyseret, men ejerforsikringen er umiddelbart ikke så
god en forsikring, som mange vil gerne vil have os forbrugere til at tro.

mvh
Karina

Fra : Erik Olsen

Dato : 24-05-03 13:35

pgr wrote:

> [...]
> men ejerforsikringen er umiddelbart ikke så god en forsikring, som
> mange vil gerne vil have os forbrugere til at tro.

Næ, hvis der er den mindste antydning af problemet i en
tilstandsrapport, dækker de ikke.

Vi havde også nogle skader på vores stuegulv som de ikke ville dække
fordi der i tilstandsrapporten var anført at gulvene knirkede flere
steder, og fordi gulvet stadig kan fungere som gulv (der lå tæpper på da
vi købte).

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : JMH

Dato : 25-05-03 11:45

"pgr" <pgr@privat.dk> wrote in message news:<3ecf6308$0$97239$edfadb0f@dread12.news.tele.dk>...

Karina skrev

> [...]
> god en forsikring, som mange vil gerne vil have os forbrugere til at tro.

Hej karina, du skriver selv at der ikke er tale om skjulte fejl,så du
kan principielt glemme alt om at bruge din ejerskifte forsikring. Du
skriver at huset er malet med plastikmaling, jeg formoder der er
udvendigt, og du vil have dette analyseret, hvorfor bruge penge på det
nu, det er spildt. Det er ikke ulovligt at anvende plastmaling
udvendigt og det har ikke været skjult, vi kan godt være enige om, at
denne behandling er dårlig, og at det kræver megen vedligeholdelse. Da
du købte huset, skulle du have set at der var anvendt plastikmaling,
og hvis du ikke var tilfreds med denne udvendige behandling skulle du
evnt. havde forlangt afslag i prisen.
Husk altid omkring tilstands rapport og ejerskifte forsikring, at få
en advokat til at gennemgå og forklare de juridiske aspekter og
konsekvenser, gælder for både sælger og køber. Hvis der er bygge
tekniske spørgsmål, der kræver forklaring, så vil en byggesagkyndig
normalt være behjælpelig med svar.
Hvis du ikke sikker på hvad ejerskifte forsikringen betyder i forhold
til tilstands rapporten og dens dækning, så få en skriftig forklaring
fra forsikrings selskabet inden du underskriver.
En forsikring er ikke en skjult vedligeholdelse konto!!!
Med venlig hilsen
John Møller Hansen

Fra : Felix

Dato : 25-05-03 20:02

On 25 May 2003 03:44:45 -0700, JMH wrote:

>En forsikring er ikke en skjult vedligeholdelse konto!!!

Nej, men her tror jeg der er grund til at undersøge det nærmere.
Var det indlysende fejl, har du ret i at der ikke er nogen sag.

Det som *jeg* forestiller mig, kan være at sælger har udbedret
revnerne og malet huset over for at skjule fejlene.
Forsikringsselskabet vil i så tilfælde kræve regres over for
sælger.

Nu tror jeg "pgr" er rustet til at lave den korrekte afgørelse af
hvorledes sagen skal takles; og vi andre kender jo ikke
detaljerne.

m. v. h.