Debatforum?
Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 20-05-03 19:50

Hej

Jeg håber, jeg er i (nogenlunde) rette gruppe!:

Jeg passer et web-sted for en klub med ca 60 medlemmer; de eksisterende
sider er næsten udelukkende html-baserede (så det har jeg mest 'forstand
på'), men nu udtrykkes der interesse for et 'debatforum'.
Min fornemmelse er, at noget sådant nok bør baseres på asp, som jeg
desværre intet kender til! Lyder det rigtigt?
Hvis ja, hvor(ledes) kan jeg lære så meget asp, at jeg kan etablere en
'simpel' debatside?
Understøtter alle web-servere ('hoteller') forresten asp??
Håber, nogen kan hjælpe mig lidt på gled! :)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 20-05-03 20:42

Hans Henrik Hansen skrev:

> [...]
> for et 'debatforum'. Min fornemmelse er, at noget sådant nok
> bør baseres på asp, som jeg desværre intet kender til! Lyder

Et debatforum kræver et serversidesprog for at fungere. Meget
almindelige muligheder er asp og php - en nyere mulighed er
asp.net.

> Hvis ja, hvor(ledes) kan jeg lære så meget asp,
> at jeg kan etablere en 'simpel' debatside?

Hvis du vil lære asp kan du fx starte med tutorialen på html.dk:
<http://html.dk/tutorials/asp>. Men der findes mange forskellige
debatfora der er lige til at pakke ud - det er noget lettere at
bruge dem end selv at opfinde et system.

Du kan finde masser af asp-forums ved at søge på Google - her er to
som jeg kender lidt til:

Snitz: <http://forum.snitz.com/>
Gratis forum med en del muligheder. Ingen trådning af indlæg.

Asp Fast Forum <http://www.aspfastforum.com/>
Danskudviklet forum med trådning, mulighed for emailabonnement med
mere. Lækkert design (nogle faciliteter virker dog kun i IE), men
ikke gratis.

> Understøtter alle web-servere ('hoteller') forresten asp??

Jeg vil tro at de fleste webhoteller har en asp-mulighed.
Spørgsmålet er bare hvor meget man skal betale for den. Så vidt jeg
husker er php-hoteller gerne billigere end asp-hoteller - jeg kan
dog tage fejl. Der er også masser af forums til php, så undersøg
markedet før du lægger dig fast på et serversprog.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 23-05-03 07:42

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote:
> Du kan finde masser af asp-forums ved at søge på Google - her er to
> som jeg kender lidt til:
>
> Snitz: <http://forum.snitz.com/>
> Gratis forum med en del muligheder. Ingen trådning af indlæg.

OK - da den er gratis, har jeg forsøgt med den først!
Jeg har talt med mit webhotel, so bekræfter, at (Windows-)serveren
understøtter ASP, jeg har hentet Snitz-filerne, modificeret dem iht.
instruktionerne (mener jeg da!), og placeret dem på serveren, hvor jeg
jo kan *se*, at de ligger.
Det mystiske er nu, at jeg tilsyneladende ikke kan åbne en eneste af dem
- når jeg forsøger, får jeg blot:'Denne side kan ikke vises
osv.'-beskeden.
Hvis jeg åbner dem (i IE) på min egen PC, viser de blot en masse tekst
(à là 'kildekode') ser altså ikke spor 'asp-agtige' ud!
Der er sikkert et eller anden helt grundlæggende galt i mit forsøg på at
håndtere asp-filer - kan nogen evt. hjælpe mig lidt på vej??

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-05-03 09:25

Hans Henrik Hansen skrev:

> OK - da den er gratis, har jeg forsøgt med den først!
> Jeg har talt med mit webhotel, so bekræfter, at
> (Windows-)serveren understøtter ASP,

Har de også bekræftet at du har adgang til at bruge asp?

> jeg har hentet
> Snitz-filerne, modificeret dem iht. instruktionerne (mener jeg
> da!), og placeret dem på serveren, hvor jeg jo kan *se*, at de
> ligger.

Ligger de også på de placeringer der er angivet i vejledningen?

> Det mystiske er nu, at jeg tilsyneladende ikke kan
> åbne en eneste af dem - når jeg forsøger, får jeg blot:'Denne
> side kan ikke vises osv.'-beskeden.

Prøv at se om denne artikel kan hjælpe dig med at få en bedre
fejlmeddelelse: <http://asp-faq.dk/article/?id=45>

> Hvis jeg åbner dem (i IE) på min egen PC, viser de blot en
> masse tekst (à là 'kildekode') ser altså ikke spor
> 'asp-agtige' ud!

ASP-sider skal fortolkes af en internetserver for at virke korrekt.
Medmindre du har en webserver på din egen pc, kan du derfor ikke se
siderne lokalt.

Hvis du kan give et link til forummets startside på dit webhotel,
kan vi lettere hjælpe dig. Se også "startartiklen" på asp-faq.dk:
<http://asp-faq.dk/article/?id=41>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 23-05-03 11:20

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote:
> Har de også bekræftet at du har adgang til at bruge asp?

Ja, det må jeg antage: Vi har flere gange talt om problemerne, så ville
de vel have fortalt, hvis jeg manglede adgang?

> Ligger de også på de placeringer der er angivet i vejledningen?

Det mener jeg da: DB-filen er placeret i én særskilt mappe, asp.filerne
i en anden (men såvidt jeg forstår, er det alene af sikkerhedshensyn, at
det bør være sådan?)

> Prøv at se om denne artikel kan hjælpe dig med at få en bedre
> fejlmeddelelse: <http://asp-faq.dk/article/?id=45>

Yes - det vil jeg snarest gøre!
> ASP-sider skal fortolkes af en internetserver for at virke korrekt.
> Medmindre du har en webserver på din egen pc, kan du derfor ikke se
> siderne lokalt.

Aha, det var nyt for mig - hvad så med de andre debattører?
Eller 'andres' ASP-sider, som jeg da fint afvikler? Nå, nu må jeg jo
hellere få læst lidt mere på 'lektierne', før jeg fyrer for mange dumme
spm. af! :)

> Hvis du kan give et link til forummets startside på dit webhotel,
> kan vi lettere hjælpe dig.

Nu må jeg hellere lige først tage endnu en runde med 'hotelværten' (som
vi allerede har aftalt) - derefter skal jeg nok vende tilbage!

> Se også "startartiklen" på asp-faq.dk:
> <http://asp-faq.dk/article/?id=41>

OK - det gør jeg (også) snarest.

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 25-05-03 22:29

Jens Gyldenkærne Clausen <jens@gyros.invalid> wrote:
> Prøv at se om denne artikel kan hjælpe dig med at få en bedre
> fejlmeddelelse: <http://asp-faq.dk/article/?id=45>

Jo, det kunne den - efter et par forsøg! Der står nemlig:

"Vis meddelelser om uskadelige HTTP-fejl"

i (dansk) W2k - og ordet 'uskadelige' bevirkede, at jeg i første omgang
valgte *ikke* at deaktivere boksen! :)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-05-03 12:05

Hans Henrik Hansen skrev:

> Ja, det må jeg antage: Vi har flere gange talt om problemerne,
> så ville de vel have fortalt, hvis jeg manglede adgang?

Det vil jeg også tro. Jeg vidste ikke hvordan du havde talt med
isp'en - hvis du bare havde spurgt dem om deres hotel understøttede
asp, var det ikke sikkert at de havde tænkt på om dit
"hotelværelse" havde indlagt asp.

> Aha, det var nyt for mig - hvad så med de andre debattører?

Man skal ikke have en webserver for at kunne se asp-filer. Men asp-
filerne skal fortolkes *af* en webserver for at kunne ses. Derfor
kan man ikke (som med rene html-filer) bare åbne en asp-fil direkte
i en browser.

En html-side vil kunne ses uanset om der står
C:\wwwfiler\minside.html eller http://localhost/minside.html - men
en asp-side vises ikke korrekt uden "http".
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 23-05-03 15:00

> [...]
> isp'en - hvis du bare havde spurgt dem om deres hotel understøttede
> asp, var det ikke sikkert at de havde tænkt på om dit

Vi har _begge_ været for godtroende:

Han har netop skrevet, at jeg alligevel ikke havde ret til at afvikle
ASP-filer - men at jeg NU har det!

Så nu kører jeg lidt videre på egen hånd - men det er sikkert kun et
spm. om tid, før jeg er her igen! :)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Hans Henrik Hansen

Dato : 23-05-03 20:57

Hans Henrik Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:
> Så nu kører jeg lidt videre på egen hånd - men det er sikkert kun et
> spm. om tid, før jeg er her igen! :)

Ja, 5t 39 m (+ den tid, det tage at skrive dette)!

Nu har den efter et antal forsøg accepteret mit setup; problæemet er så,
at jeg ikke kan åbne/afvikle min startfil ('default') - når jeg prøver,
står der:

"Microsoft VBScript runtime error '800a000d'
Type mismatch: 'ReadLastHereDate'
/info/debat/default.asp, line 56"

Omkring nævnte linie 56 står der:

"scriptname = request.servervariables("script_name")

if strAutoLogon = 1 then
if (ChkAccountReg() <> "1") then

Response.Redirect("register.asp?mode=DoIt")
end if
end if

if IsEmpty(Session(strCookieURL & "last_here_date")) then
Session(strCookieURL &
"last_here_date") = ReadLastHereDate(strDBNTUserName)
end if

if strModeration = "1" and mLev > 2 then
UnModeratedPosts =
CheckForUnmoderatedPosts("BOARD", 0, 0, 0)
end if"

(Ja, jeg *har* læst de to asp-faq's - håber ikke, jeg har medtaget for
megen 'kode'?)

Nu har jeg jo intet ændret i den downloadede fil, så fejlen må vel
snarere henføres til databasen? (måske noget med 'UserName'?)

Det prøver jeg selv at ligge på (i morgen), men hvis fejlen ser ud til
at være noget andet, hører jeg særdeles gerne derom! :)

--
med venlig hilsen,
Hans

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 26-05-03 06:24

Hans Henrik Hansen skrev:

> "Vis meddelelser om uskadelige HTTP-fejl"
>
> i (dansk) W2k - og ordet 'uskadelige' bevirkede, at jeg i
> første omgang valgte *ikke* at deaktivere boksen! :)

Jeg ved det - det er en temmelig uheldig formulering fra MS's
danske oversættere. På engelsk er den så vidt jeg husker "show
friendly error messages" - det er noget tættere på virkeligheden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen