Erfaring og meninger søges..
Fra : TexasFlood

Dato : 19-05-03 22:16

Jeg går og tænker på hvilken varmeform jeg skal vælge til vores nye
tilbygning.
Jeg søger derfor folk som har fået installeret genveksanlæg som kan give
deres erfaringer videre.
I området vi bor i bliver der fyret en del med olie og brænde.
Kan dette have lugtgener hvis man har genveksanlæg eller kan man filtrere
sig ud af det ?

Jeg aner intet om disse anlæg og søger her for at få en uvildig mening.
Søger selvfølgelig også proffesionel viden men her er den jo ikke
uvilidig....

MVH

CWE :0)

Fra : Nicky Precht

Dato : 20-05-03 10:55

Jeg kan da foreslå solvarme.

Min morfar har et solvarmeanlæg, hvor tagdelen fylder ca. 2 m2. Det er
hjemmelavet og fra maj til langt ind i efteråret er det hans eneste
varmekilde.
Vandtemperaturen om dagen ligger på ca. 80 grader og der er varme nok til
5-6 personer og et meget stort hus.

En anden mulighed er jo at bruge luftvarme fra solen. Det er nemmere at have
med at gøre. Det kan klares med en sort radiator, nogle rør, en ventilator
og et par spjæld (evt. thermostatstyret).

Men der er masser af muligheder. sådan noget som en brændeovn kan spare
mange penge, hvis man har gratis træ til rådighed (fx. paller)

/Nicky

Fra : Jakob Bock

Dato : 20-05-03 10:58

Nicky Precht skrev:

> Men der er masser af muligheder. sådan noget som en brændeovn kan spare
> mange penge, hvis man har gratis træ til rådighed (fx. paller)

... og har naboer der er ligeglade med, at ens ulovlige afbrænding af
affaldstræ.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Nicky Precht

Dato : 20-05-03 11:10

> .. og har naboer der er ligeglade med, at ens ulovlige afbrænding af
> affaldstræ.

Når det bliver brændt af i en brændeovn, kommer der jo bare lidt røg op af
skorstenen.
Ingen finder nogensinde ud af det.

Desuden vidste jeg ikke at det var ulovligt at brænde affaldstræ af i en
brændeovn...
Må man så heller ikke brænde det af i fyret?

Venlig Hilsen
Nicky

Fra : Jakob Bock

Dato : 20-05-03 11:57

Nicky Precht skrev:

> Når det bliver brændt af i en brændeovn, kommer der jo bare lidt røg op af
> skorstenen.
> Ingen finder nogensinde ud af det.

Paller (og andet affaldstræ) *kan* være imprægnerede -- og det kan
ikke umiddelbart ses. Ved afbrænding i en almindeligt privat træfyr
(eller brændeovn) udvikles der dioxiner, som jo bekendt er
kræftfremkaldende. Desuden vil røgen (hvis træet ikke er rent eller
vådt) være *meget* ildelugtende. Affaldstræ skal afleveres på din
lokale miljøstation.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Jensen

Dato : 20-05-03 20:30

"TexasFlood" <stevie@--nospam--tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg aner intet om disse anlæg og søger her for at få en uvildig mening.
> Søger selvfølgelig også proffesionel viden men her er den jo ikke

En Genvex (ventilationsanlæg me varmegenvinding) er ikke rumopvarmning, det
genanvender den varme fra luften det suger ud af huset til at opvarme den
luft det putter ind i huset.
Du bør have en alm. rumopvarmning så som radiatorer, gulvarme el.lign.
Genvex og andre lignende anlæg er kun for at få et luftskifte i huset og det
er jo godt for indeklimaet. Men for pengepungen er og bliver det, kun en
udgift til godt indeklima

I de anlæg der har varmepumpe indbygget hvor man typisk trækker varmen ud af
den udsugede luft for at anvende det i opvarmning af brugsvand, kompressoren
kører jo på el, og jeg har da hørt om folk der er blevet meget overraskede
over deres elregning i negativ forstand.

Hvis der bliver fyret meget med pejs/brændeovn i dit område så vil du
givetvis få lugtgener, og med de filtre der anvendes i disse anlæg kan du
ikke filtrere dig ud af det.

Jensen