Snegle!
Fra : www.toyota-forum.dk

Dato : 19-05-03 19:44

Hejsa

Hvordan slipper jeg af med snegle i min have, da de er godt ugang med at æde
alt i din?

Mvh
Hanne M.

Fra : Finn H.

Dato : 19-05-03 20:12

"www.toyota-forum.dk" <2yota@e-mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> Hvordan slipper jeg af med snegle i min have, da de er godt ugang med at
æde
> alt i din?

http://www.lemvig.dk/html/godt/miljo/Agenda21/ag21dr%C3%A6bersnegl.htm

Ferramol - Sneglestop næsten nederst på siden.

Mvh. Finn

Fra : Mars

Dato : 19-05-03 21:41

Hvad med de pindsvin som skulle komme til at spise lidt af giften !!!!!!!!!!
at bruge gift på sneglene mener jeg er uansvarligt da pindsvinene æder
sneglene !!!!!!
Hvad med snegle nematopoder !

VH

MS

Fra : Calle.

Dato : 20-05-03 14:21

Mars wrote:
> Hvad med de pindsvin som skulle komme til at spise lidt af giften
> !!!!!!!!!! at bruge gift på sneglene mener jeg er uansvarligt da
> pindsvinene æder sneglene !!!!!!
> Hvad med snegle nematopoder !

Ferramol, skulle ikke være giftigt for pindsvin, du kan også bruge det i
dit salatbed samtidig med at du høster af det.

--
Calle

Fra : Nicky Precht

Dato : 20-05-03 10:27

> Hvordan slipper jeg af med snegle i min have, da de er godt ugang med at
æde
> alt i din?

Har du prøvet at fylde et bæger med øl og grave det ned, så toppen af
bægeret flugter med jorden.
Det plejer at tiltrække snegle og drukne dem, fordi de ikke kan komme op
igen.

Jeg kender flere, der har brugt det, med held

/Nicky

Fra : Calle.

Dato : 20-05-03 14:22

Nicky Precht wrote:

> [...]
> op igen.
>
> Jeg kender flere, der har brugt det, med held

Det er noget af en balje der skal til, hvis han har samme mængde som vi
havde sidste år.
--
Calle

Fra : Mimi

Dato : 20-05-03 16:07

> Hanne M. wrote:

> Hvordan slipper jeg af med snegle i min have, da de er godt ugang med at
æde
> alt i din?

Er det med eller uden hus? Dem med hus drukner i hvert fald ikke(har
prøvet). Til gængæld kan de godt lide at sidde på træ eller bark om natten.
Jeg ved, hvor "mine" kan lide at sidde, så ved 7.30-tiden om morgenen går
jeg ud og samler dem sammen og slår dem ihjel med en skovl. Den første uges
tid fandt jeg 25-30 stykker af gangen i æbletræet og hækken. Nu er der
næsten ingen, så jeg giver det lige en pause, og ser om de kommer igen.
Jeg har læst, man kan lægge et bræt over køkkenhaven, og så vende det hver
morgen og tage dem, der er på undersiden. Jeg har nu ikke prøvet selv.
Det er ikke særlig lækkert at skulle kvase sneglene med håndkraft, men jeg
vil ikke bruge gift i haven, og jeg synes et gok i nødden er den mest humane
måde.
Mvh Mimi

Fra : Hanne Bech-Jensen

Dato : 20-05-03 23:55

Er det bare en skør tanke jeg har fået, eller er det de snegle uden hus som
har den største appetit?
Jeg har et bed med kun snegle uden hus, og her bliver spist mere end i andre
bede hvor der husere mange flere af dem med hus på?

Jeg samler dem simpelthen sammen i en plastikpose lige efter regnvejr, knude
på og så i skraldespanden.

Hilsen Hanne

Fra : Calle.

Dato : 21-05-03 05:55

Hanne Bech-Jensen wrote:
> [...]
>
> Jeg samler dem simpelthen sammen i en plastikpose lige efter
> regnvejr, knude på og så i skraldespanden.

Det er nok dræbersnegle du har, de har en enorm appetit
--
Calle

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 21-05-03 16:53

On Wed, 21 May 2003 06:54:46 +0200, "Calle." <Calle@fjernjyde.dk> wrote:

>Det er nok dræbersnegle du har, de har en enorm appetit

Agersnegle er også ret grådige. Men de er ikke større end 2-3 cm lange,
og altså ret nemme at overse. De er dog svjv sjældent et problem i
haven. Men i mit drivhus kan de drille lidt ind imellem.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 21-05-03 17:16

> Agersnegle er også ret grådige. Men de er ikke større end 2-3 cm lange,
> og altså ret nemme at overse. De er dog svjv sjældent et problem i
> haven. Men i mit drivhus kan de drille lidt ind imellem.

Hovsa!!!
Hva' er det så lige for nogle jeg har samlet sammen sidste år, tillige med
'dræbersneglene'?
De var grålige med tydelige brune striber ned langs ryggen. De var op til
10+ cm lange. De var noget slankere end 'dræbersneglene'. De var ikke så
talrige som 'dræbersneglene' men forekom dog ofte i min have. (Jeg bor på
landet ud til åbne marker). Jeg har fået at vide at det var agersnegle, men
de passer ikke lige på Mads' beskrivelse.
Hva' var det så for nogle bæster. Det er mit indtryk at de var rimeligt
grådige...
mvh Carsten

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-05-03 22:50

Carsten Finn Rasmussen <cfr@c.dk> skrev i en

> [...]
> de passer ikke lige på Mads' beskrivelse.
> Hva' var det så for nogle bæster. Det er mit indtryk at de var rimeligt

Det er Plettet Gråsnegl.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-05-03 22:52

> [...]
> og altså ret nemme at overse. De er dog svjv sjældent et problem i
> haven. Men i mit drivhus kan de drille lidt ind imellem.

Mal med kunstgødningsgrød, det kan de ikke passere. Virker hele sæsonen hvis
du ikke skyller det af.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Calle.

Dato : 23-05-03 12:18

Preben Riis Sørensen wrote:
> Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> skrev i en

> Mal med kunstgødningsgrød, det kan de ikke passere. Virker hele
> sæsonen hvis du ikke skyller det af.

Ja, som så går lige i grundvandet pga. den høje koncentration der vil
forekomme ikke kan nå at blive optaget af planterne, da de også går ud
med en så stæk blanding.

--
Calle

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-05-03 14:07

Calle. <Calle@fjernjyde.dk> skrev

> Ja, som så går lige i grundvandet pga. den høje koncentration der vil
> forekomme ikke kan nå at blive optaget af planterne, da de også går ud
> [...]

Der skal kun males en streg på lodrette sokkelkanter, kassekanter o.lign.,
det er der ikke noget der går ud af. Jo, sneglene!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 23-05-03 15:34

On Thu, 22 May 2003 23:51:54 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Mal med kunstgødningsgrød, det kan de ikke passere. Virker hele sæsonen hvis
>du ikke skyller det af.

Så vil jeg godt nok hellere samle dem sammen et par gange om ugen, i
stedet for at tvære den slags på sokkel og kassekanter. Der er trods alt
i omegnen af 25 meter sokkel i det drivhus samt 30-50 såkasser ad
gangen.

http://www.gartneriet.dk
Besøg blomsterfestivalen i Frederikshavn d. 31/5 - 1/6
- og gør et staude-kup! http://blomsterfestival.frederikshavn.dk/

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-05-03 21:50

> [...]
> gangen.

> http://www.gartneriet.dk
> Besøg blomsterfestivalen i Frederikshavn d. 31/5 - 1/6

Jeg tager gerne besværet. Tænk at trække dynen op til snuden og tænke på et
sneglefrit drivhus - slut med natlige jagter.....Du kan jo nøjes med at
smøre kasserne på det de angriber værst.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-05-03 15:04

On Fri, 23 May 2003 22:49:45 +0200, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>Jeg tager gerne besværet. Tænk at trække dynen op til snuden og tænke på et
>sneglefrit drivhus - slut med natlige jagter.....Du kan jo nøjes med at
>smøre kasserne på det de angriber værst.

Mit drivhus bliver alligevel aldrig sneglefrit - jeg tror slet ikke det
vil være spor sjovt... Jeg flytter bare mine såkasser, sneglene sidder
derunder. Ud på fliserne og et velplaceret tryk fra en sikkerhedssko, så
er de ovre det. Og så får man samtidig set om planterne er ved at spire
frem

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 22-05-03 22:48

Hanne Bech-Jensen <solsort_dk@hotmail.com> skrev i en
> [...]
> bede hvor der husere mange flere af dem med hus på?
>
> Jeg samler dem simpelthen sammen i en plastikpose lige efter regnvejr,

Åbenbart må det være sandt med 'ude af øje, ude af sind'. Har du slet ingen
tanker for, hvad det er du byder dine medskabninger?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Calle.

Dato : 23-05-03 12:16

Hanne Bech-Jensen wrote:
> [...]
>
> Jeg samler dem simpelthen sammen i en plastikpose lige efter
> regnvejr, knude på og så i skraldespanden.

Den er da lige til dyrenes beskyttelse. Det er ikke human aflivelse med
kvælning pga. iltmangel

--
Calle

Fra : Jakob Bock

Dato : 21-05-03 09:06

Calle. skrev:

> Det er nok dræbersnegle du har, de har en enorm appetit

De almindelige sorte skovsnegle kan nu også godt sætte en hel del til
livs. Jeg stod i går i kiggede på en der var i færd med at spise et
mælkebøtteblad i græsplænen, og hullet i bladet blev overraskende
hurtigt større og større.

Problemet med "dræbersneglen" er jo, at den lægger mange flere æg end
vores hjemlige sneglearter, og at bestanden derfor hurtigt vokser. Jeg
tror ikke, at sneglens appetit er væsentligt større end den vi kan
iagttage hos andre snegle.

--
Venlig hilsen
Jakob Bock

Fra : Calle.

Dato : 21-05-03 12:53

Jakob Bock wrote:

> [...]
> vores hjemlige sneglearter, og at bestanden derfor hurtigt vokser. Jeg
> tror ikke, at sneglens appetit er væsentligt større end den vi kan

Nu bor jeg lige op af skov og marker, og har derfor begge arter snegle,
de sorte er knapt så grådige som dræbersneglene
--
Calle