Ørnenæb
Fra : Stefan Garvig

Dato : 19-05-03 17:13

Hej alle

Jeg har for et par dage siden købt et ørnenøb i ALDI, men kæberne på
ørnenæbet knækkede af ca. 30 minutters normalt brug, dvs. klipning af grene
med en maksimal tykkelse på 30 mm. Grenene var friske, men det kan man ikke
sige om kæben

Nuvel, jeg har fået pengene tilbage, selv på trods af at min kvittering var
bortkommet (det er de altid meget flinke til i ALDI), og jeg er således på
jagt efter et andet, bedre og mere robustørnenæb.

Har nogen her i gruppen kendskab til specielt robuste ørnenæb?

Er det bedst, at ørnenæbbet har udveksling, eller skal det (blot) være med
buede kæbeskær?

Er teleskop-håndtag gode? Holder de i det lange løb?

Jeg glæder mig meget til at høre fra jer.

Venligst

Stefan Garvig
Rødovre
--
**********
For direct reply only:

Fra : Morten Klostergaard

Dato : 19-05-03 17:57

"Stefan Garvig" <sgdataGED@edb.dk> wrote in message

> Har nogen her i gruppen kendskab til specielt robuste ørnenæb?
>
> Er det bedst, at ørnenæbbet har udveksling, eller skal det (blot) være med
> buede kæbeskær?

Tror du ikke at du bare skal have en god gammeldags boltsaks?

\MK

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 19-05-03 18:22

> Har nogen her i gruppen kendskab til specielt robuste ørnenæb?
>
> Er det bedst, at ørnenæbbet har udveksling, eller skal det (blot)
> være med buede kæbeskær?

Udvekslingen gør at du skal bruge færre krafter - men det har du vist
ikke problemer med Vi har en gardena (tror jeg - den er lyseblå og
~3/4meter lang) som er tæt på år og godt brugt. Den har holdt fint
selvom metallet modsat klingen er ved at være godt slidt. Og den kan
ihvertfald klare 30mm friske grene.

/A

Fra : Renate Jacobsen

Dato : 19-05-03 20:01

<AndersDOTMajland@jyde.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ~3/4meter lang) som er tæt på år og godt brugt. Den har holdt fint
> selvom metallet modsat klingen er ved at være godt slidt. Og den kan

Hejsa,

Gardena modellen kan jeg også tilslutte mig. Vores er ca. fem år gammel.
Lige da vi fik vores klippede jeg lærketræer med det. Der var ca. 25-30 stk.
på alt fra to til seks cm. i diameter. Det tog gladeligt dem allesammen og
det lever i bedste velgående endnu.

Mvh. Renate

Fra : NPS

Dato : 19-05-03 20:58

noget af det bedte du kan få er en felco, men så snakker vi også om 800-900
kr. ellers et godt valg er wolf sakse.

MVH

NPS

Fra : Stefan Garvig

Dato : 20-05-03 08:23

"NPS" <nps@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> noget af det bedte du kan få er en felco, men så snakker vi også om
800-900
> kr. ellers et godt valg er wolf sakse.
>
> MVH
>
> NPS

Ved du, hvor jeg kan købe Felco- og Wolf-ørnenæb? På forhånd tak for din
hjælp.

Venligst

Stefan Garvig
Rødovre

--
**********

Fra : NPS

Dato : 20-05-03 16:07

dansk skovkontor blandt andet.
Dansk skovkontor
kalúndborgvej 92
4180 sorø
tlf.: 57 83 01 10
de sender også.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 20-05-03 17:14

On Mon, 19 May 2003 21:57:35 +0200, "NPS" <nps@esenet.dk> wrote:

>noget af det bedte du kan få er en felco, men så snakker vi også om 800-900
>kr. ellers et godt valg er wolf sakse.

Laver Felco også ørnenæb?

Jeg har selv en Felco 2, den tager også nemt grene på 30 mm - og så er
den ikke større end at den kan være i lommen Indrømmet, det kræver
lidt kræfter at tage en 30 mm gren med den, men med den rette teknik og
en smule træning går det fint.

http://www.gartneriet.dk

Så'e uw!

Fra : NPS

Dato : 20-05-03 18:00

ja de gør, har model nummer 21 og 22

Fra : Frederiksen

Dato : 19-05-03 18:12

> Har nogen her i gruppen kendskab til specielt robuste ørnenæb?

Har købt en Fiskars med udveksling. Selv på en dårlig dag klipper den nemt
30 mm grene uden at jeg får ondt i armene.

Mvh Maria

Fra : Gitte & Thorleif

Dato : 19-05-03 20:13

Har selv en Fiskars, rigtig god. Månedsbladet "haven" lavede sidste en test,
og der var Fiskars den bedste.

Thorleif

Fra : Peter C.

Dato : 20-05-03 07:27

> Jeg glæder mig meget til at høre fra jer.

Bare lige så du ikke skal gå og tro at det er dig der er noget i vejen med,
så kan jeg da fortælle at jeg gjorde nøjagtig det samme med min grensaks fra
Aldi. Klippede på livet løs i 15-20 min, hvorefter det flade stykke som
skæret skal lægge an på, brækkede af.
Jeg fik også pengene tilbage uden bøvl, og lurer nu på hvilken model der kan
holde til mine - åbenbart - voldsomme armkræfter.

MVH Peter C.

Fra : Marco

Dato : 20-05-03 07:54

"Stefan Garvig" <sgdataGED@edb.dk> skrev:

> Har nogen her i gruppen kendskab til specielt robuste ørnenæb?

Mit havesæt (saks og ørnenæb) fra Bilka til kr. 100,- fungerede perfekt,
indtil nogle lømler fik den fikse idé, at bruge ørnenæbbet som boltsaks til
udestuens hængelås :(

Ørnenæbbet var før det brugt til 2 grenfyldte containere (ca. 20 træer), med
et par slibninger ind imellem.

--
Hilsen Marco

www.MecoWeb.dk