Hjælp til Elefantfisk
Fra : Antje Jessen

Dato : 19-05-03 15:52

Hej gruppe!
Jeg har haft akvarie i et par år nu og synes efterhånden jeg mangler lidt
udfordring. Mit akvarie er 128 l og jeg har ca. 20 rød neon, 5 guldbarber, 5
mollyer, en sugemalle og 3-4 småfisk som jeg har adopteret og derfor ikke
kender navnet på. Jeg har 3 planter og 2 trærødder og bunden er ca 3 cm med
alm. akvariegrus.
Nu overvejer jeg så at anskaffe mig en elefantfisk. Spørgsmål:
Er den for stor til mit akvarie?
Den skal have sand for ikke at skade sin snude når den søger efter mad. Skal
jeg skifte gruset ud, eller kan jeg fylde sand ovenpå?
Den kræver tæt bevoksning og gode gemmesteder. Er der bestemte planter i kan
anbefale som tåler grus?
Er der nogel af mine nuværende fisk, den ikke vil kunne gå sammen med? (Så
er jeg villig til at skifte dem ud.)
Jeg overvejer senere at få nogel guramier. Kan de gå sammen med
elefantfisken?
Jeg er klar over at den kræver 24-27 c og har stillet temperaturen til 25 c
af hensyn til de andre fisk. Er der andet jeg skal overveje inden jeg går i
gang?
Det var en stor mundfuld, jeg håber der er nogen der gider tage sig tid til
at besvare.
På forhånd tak,
Antje

Fra : Ljakobse

Dato : 21-05-03 15:35

Hej Antje

Jeg er i tvivl om guldbarberne er en god ide, men istedet for at skifte
dem ud, så hold godt øje med deres (og de andres for den sags skyld)
opførsel over for elefanten. Min erfaring er at fisks temperament er
meget forskelligt, hvor den ene barbe er ligeglad og passer sig selv,
svømmer den anden rundt og agerer american psyko.

Jeg vil anbefale at du skifter hele bundlaget ud, eller risikerer du at
det pakker sig for tæt. Og hvis du kommer til at rode i bundlaget, så
kommer de andre sten op på øverste lag. Jeg har altid haft det fine
billige grus i mit akvarie, og jeg har aldrig haft problemer med det.
Specielt mine åkander (nymphea Lotus) gror eceptionelt godt.

Vandet må meget gerne være lidt surt (langtrævlet spagnum (f.eks, den
gule fra pindstrup) i en nylon strømpe i akvariet).

Belysningen må også gerne være dæmpet.

Jeg mener at ha hørt at det kun er hannerne der har den snabel, hunnerne
har ikke.

Pas på når du lukker den ud! Lad den ligge i overfladen i posen i lang
tid og brug ekstra lang tid på at vænne den til det nye vand. Der er
nogen stykker der har prøvet at hvis det går for hurtigt, så fiser den
direkte ned til bundlaget og knækket snablen (og så skal den aflives).

Held og lykke, det er en sød fisk!

Mvh Linda

http://www.kandu.dk/

Fra : Antje Jessen

Dato : 21-05-03 22:30

Hej Linda,
tusind tak for din udførlige mail. Jeg vil følge dine råd og gå forsigtigt
til værks.
Jeg forelskede mig i fisken og glæder mig til at gå i gang!
Mvh Antje

Fra : Antje Jessen

Dato : 21-05-03 22:33

Jeg kan forresten lige oplyse, at der ifølge de kloge bøger ikke skulle være
forskel på han og hun. Men der er nogle i familien, der minder om
elefantfisken, der ikke har nogen snabel.