Saa blev der grund til at sikre sig
Fra : Allan Olesen

Dato : 19-05-03 19:10

Jeg er normalt ikke meget for opslag, men den her er paa en maade
saa tragikomisk, at den boer ses:

http://www.computerworld.dk/Default.asp?Mode=2&ArticleID=19166

(Fagforbundet Prosa opretter en hjemmeside med gode raad om,
hvordan man sikrer sin computer mod, at politiet med rockerloven
i haanden hacker/cracker sig ind.)

Det er da godt, at vi endelig har faaet en reel grund til at gaa
op i IT-sikkerhed. Indtil nu har det jo bare vaeret en
formaalsloes hobby, for alle ved jo, at der ikke er nogen slemme
personer, der forsoeger at faa adgang til vores maskiner. Eller?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Henrik Sørensen

Dato : 19-05-03 19:26

Allan Olesen wrote:
> [...]
> formaalsloes hobby, for alle ved jo, at der ikke er nogen
> slemme personer, der forsoeger at faa adgang til vores

Hmm.. Det skræmmer mig lidt.. Ikke fordi jeg har noget
at skjule, men så kommer bigbrother nærmere..

Tjaa de har vel gjort det i mange år..

--
Venlig Hilsen
Henrik Sørensen.

Fra : Allan Olesen

Dato : 19-05-03 19:45

Henrik Sørensen <aaa@bbb.cc> wrote:

>Hmm.. Det skræmmer mig lidt.. Ikke fordi jeg har noget
>at skjule, men så kommer bigbrother nærmere..

Jeg har en fornemmelse af, at min pointe ikke blev opfattet?

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : rea721

Dato : 19-05-03 21:12

Allan Olesen wrote:

> Jeg har en fornemmelse af, at min pointe ikke blev opfattet?

Tror det også.
Nu har vi i årevis forsøgt at få "folk" til at beskytte sig mod "The bad
guys" uden det store held......Godt at det danske samfund nu vågner op når
vi skal beskytte os mod politiet.... Strange world

--
Rea721 AKA Leon Andrea leon@721.dk http://721.dk
Bevar Eskadrille 721 på Flyvestation Værløse

Fra : Soren

Dato : 19-05-03 22:44

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message
> [...]
>

> --
> Allan Olesen, Lunderskov.
> Danske musikere tjener penge ved ulovlig softwarekopiering.

Det er ingenting mod DMCA lovgivningen i USA, i visse stater kan det
være ulovligt at bruge en firewall, hvis man gør kan man havne i
fængsel..

http://www.securityfocus.com/news/3529

hvis man ellers skal tro hvad der skrives..

-- Søren

Fra : Allan Olesen

Dato : 20-05-03 06:06

"Soren" <john.doe@earth.planet> wrote:

>Det er ingenting mod DMCA lovgivningen i USA

Hvis du og Henrik Soerensen absolut vil snakke rockerlov og DMCA,
kan jeg ikke forhindre jer i det.

Men I fjerner derved fokus fra det emne, jeg lagde op til at
diskutere: Hvilke underlige tankegange der faar folk til at
beskytte deres computer eller lade vaere.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Soren

Dato : 20-05-03 14:00

> [...]
> diskutere: Hvilke underlige tankegange der faar folk til at
> beskytte deres computer eller lade vaere.

Er en potentiel fængselsdom ikke underlig nok ??

Måske det at Microsoft lancerede et OS med flere huller end en
svejtserost er underligt nok.

Jeg selv lærte at beskytte mig på den hårde måde for næsten 3 år siden -
Hey - det var før Code Red.. .. Min M$ IIS 4 server (kabelnet i
Singapore) blev Root'ed på mindre end 2 timer - så var det bal
overstået, siden da føler jeg mig mest tryg ved personligt at overrække
informationer face-to-face. Kabelnet udbyderen begyndte at blokere port
80 da Code Red brød ud..

Generelt kan jeg sige ud fra erfaringer med venner og bekendte - de ved
ikke bedre. De ved godt at man skal have en lås på døren, men at nogen
skulle besvære sig med at bryde ind i deres computer !!! "Jamen vi har
jo ikke noget særligt på dem..:".. og så kan man ikke forstå at orme som
Code Red ikke dør ud efterhånden... jes

Når man så giver dem værktøjerne, bruger tid på at sætte det hele op så
selv en 90 årig kan finde ud af at bruge det så ringer de alligevel
senere og klager.. "Jeg har virus", "min pc gør mærkeligt", "folk klager
over jeg sender dem ting og sager"... o.s.v. når man så kommer og
kigger på dyret viser det sig at de har afinstalleret noget af det
"fordi jeg ikke kunne se den eller den webside"... Næh, men prøv at
argumentere for at fjerne dørlåsene "fordi de alligevel ikke har noget
specielt der hjemme" så skal du bare se....!

Jeg er lige flyttet hjem fra Singapore og der var der helt andre boller
på suppen, port 80, port 137, 138, 139 samt port 445 var blokeret af
udbyderen derekte hos brugeren hvad enten det var kabelnet, SDLS, ADSL
eller Dial-Up. Alle blev tvunget gennem en Transparent HTTP Proxy som
blev monitoreret af eet eller andet program og hvis der var nogle
afvigelser bankede de på døren (sommetider med politiet) - man var godt
klar over at brugerne var fløjtende ligeglade med sikkerhed så staten
påbød udbyderne at gøre hvad de kunne. Hø, selv telefonerne blev
overvåget... Jeg gad vide om de forstod dansk..

Eet sted jeg har lært om sikkerhed og nødvendigheden i at beskytte sig
er news.grc.com selvom de til tider grænser til det paranoide..

Personligt bruger jeg 3 værktøjer foruden en firewall; "SpyBot - Search
and Destroy", "AdAware" og "McAfee AntiVirus". Nå ja, Proxomitron læser
reklamerne for mig - jeg gider ikke..

-- Søren

Fra : Allan Olesen

Dato : 20-05-03 17:06

"Soren" <john.doe@earth.planet> wrote:

>Er en potentiel fængselsdom ikke underlig nok ??

Er det relevant for traaden?

Fra : Soren

Dato : 20-05-03 17:47

> Er det relevant for traaden?

Ikke idag, måske i morgen - hvem ved.

Hvis vi ikke må holde myndighederne ude, hvordan skal vi så holde script
kiddies og lignende ude?

Hvis vi alle stiller vore maskiner til rådighed for illegal fildeling,
virus - og orme distribution så holder Internettet op med at eksistere
som vi kender det idag. Er det det vi vil ??

<sarkasme>
Man kan også vende det hele om og lade det ske, så bliver "de" jo nok
trætte af at lave virusser, orme, DoS angreb etc. og så vender tingene
tilbage til normalt efter et stykke tid...
</sarkasme>

> Er det relevant for traaden?

Hvis Windows ikke havde alle disse 'problemer' ville denne tråd sikkert
ikke have eksisteret..

-- Søren

Fra : Alex Holst

Dato : 20-05-03 08:30

> [...]
> formaalsloes hobby, for alle ved jo, at der ikke er nogen slemme
> personer, der forsoeger at faa adgang til vores maskiner. Eller?

Jeg tror ikke, at Prosa's website vil faa flere til at beskytte sig. De
fleste som ikke arbejder med IT sikkerhed eller hvert fald en form for
system administration lader denne slags ting glide ind af det ene oere
og ud af det andet.

Prosa skriver i deres pressemeddelse at de vil demonstere sniffing for
journalisterne og det mener jeg er ren FUD. Jeg bryder mig heller ikke
om, at Prosa giver indtrykket at alle ondskabsfulde vaerktoejer kan
findes, blot du har det rigtige vaerktoej. Der skal alligevel en del
forensics viden til at finde de som leger med kernen for at gemme sig.

Jeg har ikke alle svarene paa hvad der skal til for at folk passer bedre
paa, men jeg tror at en ikke-hjernedoed default opsaetning af de mest
udbredte OS vil vaere det stoerste skridt der kan tages. Om 5-8 aar vil
der stadigt vaere en stor portion af Windows 2000 og XP blandt
brugerbasen. Det er ikke et problem der kan loeses hurtigt.

Jeg oplever, at der blandt ikke-fagfolk er meget forskellige synpunkter
paa hvilke trussler der findes mod elektroniske data. Faktisk kan jeg
ikke sige, at der er et "typisk" syn paa situationen.

Der er nogen der slet ikke tror/mener/ved at der er nogen trussler. Paa
den anden side sidder de som er totalt paranoide og bruger naesten alt
deres tid foran PC'en paa at hente nyeste versioner af deres personlige
firewall, adware scanner, anti-virus software, etc. -- ironisk nok
tilbydes der ingen digitale signaturer af disse vaerktoejer, og hvis der
gjorde var det nok de faerreste af de paranoide der ville bruge tid paa
at checke dem.

CW bragte en overraskende korrekt artikel om, at de mennesker der var
bange for at handle over nettet pga. sikkerheden var de samme mennesker
som ikke patchede deres systemer og glaedeligt trykkede paa hver eneste
fil de modtog via email.

Man maa nok henfinde sig med, at ikke alle personer har brug for den
samme beskyttelse. De som mener de har, skal nok selv opsoege de som de
tror kan hjaelpe dem.

Jeg bryder mig ikke om den nuvaerende metode med at kaste vaerktoejer i
hovedet paa folk, men det siger lidt om hvor meget de som skriver disse
artikler og websites egenligt forstaar. Og hvad skal tilfaeldige
mennesker tro, naar f.eks. ham den reletivt ukendte Alex paa Usenet
siger, at personlige firewalls ikke loeser alle problemer men baade
DK-CERT og flere af de velkendte sikkerhedsfolk og virksomheder siger
der skal firewalls til?

De fleste borgere fedter rundt i alle andre aspekter af livet (huskoeb,
selvangivelser, forskellige lovgivninger, etc) saa jeg har egenligt ikke
de store forhaabninger om at PC sikkerhed skulle vaere anderledes. Jeg
kunne blot taenke mig, at der laa samme omtanke bag IT sikkerheds-
raadgivning som naar der raadgives omkring huskoeb og selvangivelser.

OSS'en i denne gruppe er det foerste og eneste dokument jeg har laest
paa dansk, der forsoeger at forklare hvad truslerne og problemerne er, i
stedet for at sprede FUD og kaste vaerktoejer efter folk de alligevel
ikke kan bruge korrekt.

Men i det mindste kunne det vaere interessant at lave en fuld trussel
model over situationen hvor nogen med en retskendelse har installeret en
keystroke logger og screen capture vaerktoej paa en PC.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-05-03 09:26

Alex Holst skrev:

>Prosa skriver i deres pressemeddelse at de vil demonstere sniffing for
>journalisterne og det mener jeg er ren FUD.

Jeg er også skuffet. Jeg havde ikke ventet så useriøs en reaktion
fra Prosa.

--
Bertel

Fra : Kasper Dupont

Dato : 20-05-03 14:10

Alex Holst wrote:

> [...]
> bange for at handle over nettet pga. sikkerheden var de samme mennesker
> som ikke patchede deres systemer og glaedeligt trykkede paa hver eneste

Det lyder rimeligt nok. De har overhovedet ikke styr på sikkerheden af
deres computer, og de vil ikke bruge den til nethandel. Sidstnævnte
beslutning må da betegnes som meget fornuftig.

for(_=52;_;(_%5)||(_/=5),(_%5)&&(_-=2))putchar(_);

Fra : Alex Holst

Dato : 20-05-03 14:50

Kasper Dupont <kasperd@daimi.au.dk> wrote:
> Det lyder rimeligt nok. De har overhovedet ikke styr på sikkerheden af
> deres computer, og de vil ikke bruge den til nethandel. Sidstnævnte
> beslutning må da betegnes som meget fornuftig.

Det er ikke en beslutning i den forstand.

De er bange for at hackere opsnapper deres kreditkort numre, og derfor
handler de ikke paa nettet. Efterfoelgende bryder de samtlige regler
for god PC brug uden at forstaa, at dette udsaetter deres PC og
personlig information for risiko.

Jeg har oplevet en bekendt med dette anti-handel synspunkt som havde sit
C: drev fuldt delt -- med adgang til banknoegler, meget private breve,
kopier af laegeoplysninger, etc. Der var naturligvis alt muligt
installeret paa hans maskine som han ikke kendte noget til.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 20-05-03 16:24

Alex Holst wrote:

> Det er ikke en beslutning i den forstand.
>
> De er bange for at hackere opsnapper deres kreditkort numre, og derfor
> handler de ikke paa nettet.

Rimeligt nok, de har jo sørget for at være særligt udsatte.

> Efterfoelgende bryder de samtlige regler
> for god PC brug uden at forstaa, at dette udsaetter deres PC og
> personlig information for risiko.

Det er altid uacceptabelt at sætte en usikker maskine på
nettet. Men hvis der ikke havde været noget af betydning
på maskinen, ville de ikke udsætte sig selv for nogen fare,
kun at maskinen kan bruges som springbræt som kriminelle
kan fortsætte fra og derved skjule deres egen identitet.

> [...]
> kopier af laegeoplysninger, etc. Der var naturligvis alt muligt
> installeret paa hans maskine som han ikke kendte noget til.

Her begynder det at gå helt galt. At man ikke vil bruge
nethandel, men gerne vil bruge f.eks. homebanking kan jeg
forstå, hvis man har gjort sig klart hvorfor man har den
holdning.

Men at have følsomme data på en maskine, som man intet gør
for at beskytte er meget dumt.

for(_=52;_;(_%5)||(_/=5),(_%5)&&(_-=2))putchar(_);

Fra : Alex Holst

Dato : 20-05-03 17:19

> Rimeligt nok, de har jo sørget for at være særligt udsatte.

Du misforstaar stadigt. Hvordan bliver sikkerheden paa en eller anden
betalingsserver paavirket af at slutbrugeren ikke foelger reglerne for
god PC brug?

Vi taler om mennesker der pga. hvad de har set i film og nyhederne har
en frygt for at deres kreditkort paa naesten magisk vis skal blive
misbrugt af onde hackere hvis de handler paa nettet.

Der er ikke tale om mennesker der har vurderet noget dybere omkring
at handle via nettet. De har slet ikke forstaaelsen til at begynde at
taenke i de baner.

Ironien er, at samme person der har denne frygt for hackere ogsaa er
typen der trykker ja til alle "Vil du installere.." spoergsmaal, deler
C: drevet med resten af verdenen og forsoemmer at installere patches,
m.m.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 20-05-03 23:28

Alex Holst wrote:

> Du misforstaar stadigt. Hvordan bliver sikkerheden paa en eller anden
> betalingsserver paavirket af at slutbrugeren ikke foelger reglerne for
> god PC brug?

Serveren bliver ikke påvirket. Men ingen kæde er stærkere end det
svageste led, som i det her tilfælde er brugerens egen computer.

> Vi taler om mennesker der pga. hvad de har set i film og nyhederne har
> en frygt for at deres kreditkort paa naesten magisk vis skal blive
> misbrugt af onde hackere hvis de handler paa nettet.

Hvis nogen har mulighed for at installere en sniffer på computeren
er risikoen da også til stede.

> Der er ikke tale om mennesker der har vurderet noget dybere omkring
> at handle via nettet. De har slet ikke forstaaelsen til at begynde at
> taenke i de baner.

Nej sikkert ikke. Og det kan da også føre til, at de nogen gange
vil gøre ting, som ikke er sikre, og andre gange ikke tør gøre
ting, som der ingen risiko er ved.

> [...]
> typen der trykker ja til alle "Vil du installere.." spoergsmaal, deler
> C: drevet med resten af verdenen og forsoemmer at installere patches,

for(_=52;_;(_%5)||(_/=5),(_%5)&&(_-=2))putchar(_);

Fra : Benny Amorsen

Dato : 22-05-03 11:28

> [...]
AH> mennesker som ikke patchede deres systemer og glaedeligt trykkede
AH> paa hver eneste fil de modtog via email.

Så er det da en fordel, at de ikke handler på nettet. Deres frygt er
med andre ord velbegrundet. Dem der patcher har mindre at frygte, og
de er mindre bange. Det er da rationelt for en gangs skyld.

/Benny

Fra : Alex Holst

Dato : 22-05-03 11:40

Benny Amorsen <benny+nospam@amorsen.dk> wrote:
> Så er det da en fordel, at de ikke handler på nettet. Deres frygt er
> med andre ord velbegrundet. Dem der patcher har mindre at frygte, og
> de er mindre bange. Det er da rationelt for en gangs skyld.

Nej, der er intet rationelt i det. Deres privatoekonomi og mest intime
breve og tanker er i mange tilfaelde allerede tilgaengelig for folk der
gider kigge forbi. Om de yderligere handler paa nettet eller ej goer en
meget lille forskel.

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-05-03 15:12

> [...]

>med andre ord velbegrundet. Dem der patcher har mindre at frygte, og
>de er mindre bange. Det er da rationelt for en gangs skyld.

Det skyldes ikke rationel taenkning. Det skyldes inkonsekvens.
Ved et tilfaelde bliver slutresultatet det samme.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Allan Olesen

Dato : 22-05-03 15:17

Allan Olesen <aolesen@post3.tele.dk> wrote:

>Det skyldes inkonsekvens.

Jeg burde vel have tilfoejet:
Samme inkonsekvens, som faar mange af mine bekendte til at lade
vaere med at handle med kort paa nettet, samtidig med at de
gladeligt betaler med samme kort i fluesmaekkere i forretningen.

--
Allan Olesen, Lunderskov.