Hvad er der galt med dette CSS
Fra : Flare

Dato : 19-05-03 20:50

Følgende kode vil hanske enkelt ikke virke. Det forlbiver std. blå.
----------------
..hvid_link {
background-color: #6e8ba8;
text-decoration: none;
}

a.hvid_link:link { color: #FFFFFF }
a.hvid_link:visited { color: #FFFFFF;}
a.hvid_link:hover { color: #FF0000;}
a:hvid_link.active { color: #FFFFFF;}
--------------

Er det ikke den korrekt måde at lave psoudo klasser på?

Altså: A.class:subclass

Mvh
Anders

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-05-03 21:04

"Flare" <anders@pings.dk> skrev
> Følgende kode vil hanske enkelt ikke virke. Det forlbiver std. blå.
> [...]

De tre første har du lavet rigtigt. Men i den sidste har du byttet kolon og
punktum. Desuden bør du lave farveværdierne med små bogstaver.

Du kan også lave det på denne måde:

a.hvid_link:link,a.hvid_link:visited,a.hvid_link:active{color:#ffffff}
a.hvid_link:hover{color:#ff0000}

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 19-05-03 21:56

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev :

>Du kan også lave det på denne måde:
>
>a.hvid_link:link,a.hvid_link:visited,a.hvid_link:active{color:#ffffff}
>a.hvid_link:hover{color:#ff0000}

Man bør ikke slå dem sammen eftersom rækkefølgen er ret vigtig,
den skal være
link
visited
hover
active

Det kan give utilsigtede virkninger, hvis man ikke skriver det i
den rækkefølge.

http://www.w3.org/TR/REC-CSS2/selector.html#x27
5.11.3
--
Knud

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 19-05-03 22:02

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> skrev

> Man bør ikke slå dem sammen eftersom rækkefølgen er ret vigtig,
> [...]

Hvis active skal være forskellig fra link og visited, har du ret. Men hvis
kun hover skal skille sig ud, er den god nok. Sådan har jeg i årevis gjort
på hjemmesideskolen, uden nogen problemer.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 20-05-03 00:37

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> writes:

> [...]

> kun hover skal skille sig ud, er den god nok. Sådan har jeg i årevis gjort
> på hjemmesideskolen, uden nogen problemer.

Det bør ikke virke.
Alle fire selectors har samme "specificity" (specifikhed?). Derfor
bestemmes hvilken der vinder kun af hvilken der står sidst i CSS-koden.

Ovenstående kode vil gøre at :hover altid vinder over :active. Hvis
man kun bruger mus vil det betyde at man aldrig ser resultatet af
:active-reglen. Når jeg tjekker en side på hjemmesideskolen.dk, så
virker :active-reglen ganske rigtigt ikke. Det kan godt være det er
det er den effekt du ønsker, men så kunne du fjerne reglen helt.

Det er for øvrigt ligegyldigt i hvilken rækkefølge man laver :link og
:visited da de er gensidigt udelukkende. Man kan også kombinere regler,
som fx:
a:link {color:blue;}
a:link:hover {background:blue;color:white;}
a:link:active {background:cyan;color:black;}
a:visited {color:purple;}
a:visited:hover {background:purple;color:white;}
a:visited:active {background:magenta;color:black;}

(Personlig synes jeg hverken :hover eller :active burde være i CSS, men
det er en anden diskussion :))

/L

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 20-05-03 11:02

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev

> [...]
> virker :active-reglen ganske rigtigt ikke.
> Det kan godt være det er den effekt du ønsker, men så kunne du fjerne

Det var jo netop det, jeg beskrev i mit svar til Anders.
Han havde i sit css-forsøg givet link, visited og active samme farve og kun
hover var anderledes.
Hvis du læser www.hjemmesideskolen.dk/html/testsider/link.asp, skriver jeg
da også tydeligt, at hvis active skal have en anden farve, skal den noteres
sidst.
Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 20-05-03 13:19

Det du sagde var:
"Men hvis kun hover skal skille sig ud, er den god nok."

Jeg tror jeg læste det som også at betyde "hvis :hover skal se
anderledes uden end :active (og de andre)". I det tilfælde er det
forkert, da :active ser ud lige som :hover og ikke lige som
ikke-:hover.

Hvis jeg læser det som "kun :hover-reglen skal betyde noget", så
passer det.

Det er under alle omstændigheder rigtigt, at giver ovenstående regeler,
så kan man lige så godt slette :active-reglen, da den ingen effekt har.
Den samme effekt kan laves kortere (og derfor (IMNSHO) mere læsevenligt)
som:

a.hvid_link {color:white;}
a.hvid_link:hover {color:red;}

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 19-05-03 21:20

Flare skrev:

> Følgende kode vil hanske enkelt ikke virke. Det forlbiver std.
> blå. ----------------
> .hvid_link {

Understreg ("_") er ikke et gyldigt tegn i en css-klasse.
Hold dig til ascii-bogstaver, tal og bindestreger (der er andre
tilladte tegn også, men jeg kan ikke lige finde en brugbar
beskrivelse).

> Er det ikke den korrekt måde at lave psoudo klasser på?
>
> Altså: A.class:subclass

Jo - det er som nævnt dit klassenavn den er gal med.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Soeren Nielsen

Dato : 19-05-03 22:36

Flare wrote:
> Følgende kode vil hanske enkelt ikke virke. Det forlbiver std. blå.
> [...]

prøv:
a:link.hvid_link { color: #FFFFFF }
a:visited.hvid_link { color: #FFFFFF;}
a:hover.hvid_link { color: #FF0000;}
a:active.hvid_link { color: #FFFFFF;}

--
mvh Søren Nielsen
http://www.soerennielsen.dk/akvarie/

Fra : Flare

Dato : 20-05-03 13:09

I skal allesammen have mange tak for forslagene. Det virker nu og tak for
tip om hvilken orden de skla opstilles i.

Anders