/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
F35 motorøkonomi?
Fra : Kay Larsen


Dato : 18-05-03 12:27

Hvor langt sejler en Finnsailor 35 pr. liter diesel, sådan ved f.x.
Eller hvor langt kan jeg sejle med 100 liter diesel.
den bedste march hasighed er;tror jeg nok, 5-6 knob.
Motoren er en Perkins på 84/72 HK og fra 1972.
Hilsen Kay



 
 
Jan Rasmussen (18-05-2003)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 18-05-03 14:34

Hmm... det er vel ikke så entydigt at svare på.
Hvor langt kan du sejle, med 5 knob medstrøm, og rygvind... og hvor langt
når du så, om du sejlede den modsatte vej!!!!! dette mål er ubrugeligt...

Jeg ville nok vælge at sejle en tur, med et givent omdrejningstal på
motoren, og så veje differencen af brændstoffet fra starttidspunkt, og
f.eks. efter en times sejlads... udfra vægten (specifik gravity) kan du
helt nøjagtigt beregne brændstof forbruget ved det pågældende
omdrejningstal... noget motor producenten egentligt burde have gjort... men
sådanne oplysninger hænger vist ikke på træerne...

Lav et par målinger ved forskellige omdrejnings tal... så kan du lave en
kurve så du stortsetkan aflæse forbruget ved et hvilken somheldt
omdrejningstal.

--


Med venlig hilsen
Jan Rasmussen

Fjern XXX Når du svarer på min E-mail


"Kay Larsen" <news@kaylarsen.com> skrev i en meddelelse
news:3ec76deb$0$24680$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hvor langt sejler en Finnsailor 35 pr. liter diesel, sådan ved f.x.
> Eller hvor langt kan jeg sejle med 100 liter diesel.
> den bedste march hasighed er;tror jeg nok, 5-6 knob.
> Motoren er en Perkins på 84/72 HK og fra 1972.
> Hilsen Kay
>
>



Kay Larsen (18-05-2003)
Kommentar
Fra : Kay Larsen


Dato : 18-05-03 18:38

Tak for svaret, som er præsist og tydeligt viser at
det ikke er så nemt at beregne. Det havde jeg nok
en mistanke om.
Men, sådan pr. gefyl, nogen må have en 82HK motor og
en båd på ca. 7 tons. Uden at jeg sagsøger nogen.
Hva' pokker er almindeligt, såfremt vind, strøm, temperatur
er 0 og med 1 (mig) ombord.
Et slag på tasken? Det er ikke til en videnskabelig afhandling.


"Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> wrote in message
news:ba81re$1hes$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> Hmm... det er vel ikke så entydigt at svare på.
> Hvor langt kan du sejle, med 5 knob medstrøm, og rygvind... og hvor langt
> når du så, om du sejlede den modsatte vej!!!!! dette mål er ubrugeligt...
>
> Jeg ville nok vælge at sejle en tur, med et givent omdrejningstal på
> motoren, og så veje differencen af brændstoffet fra starttidspunkt, og
> f.eks. efter en times sejlads... udfra vægten (specifik gravity) kan du
> helt nøjagtigt beregne brændstof forbruget ved det pågældende
> omdrejningstal... noget motor producenten egentligt burde have gjort...
men
> sådanne oplysninger hænger vist ikke på træerne...
>
> Lav et par målinger ved forskellige omdrejnings tal... så kan du lave en
> kurve så du stortsetkan aflæse forbruget ved et hvilken somheldt
> omdrejningstal.
>
> --
>
>
> Med venlig hilsen
> Jan Rasmussen
>
> Fjern XXX Når du svarer på min E-mail
>
>
> "Kay Larsen" <news@kaylarsen.com> skrev i en meddelelse
> news:3ec76deb$0$24680$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> > Hvor langt sejler en Finnsailor 35 pr. liter diesel, sådan ved f.x.
> > Eller hvor langt kan jeg sejle med 100 liter diesel.
> > den bedste march hasighed er;tror jeg nok, 5-6 knob.
> > Motoren er en Perkins på 84/72 HK og fra 1972.
> > Hilsen Kay
> >
> >
>
>



Bo (19-05-2003)
Kommentar
Fra : Bo


Dato : 19-05-03 11:25

Hej Kay

Jan Rasmussen skriver som et fornuftigt udgangspunkt:

"Jeg ville nok vælge at sejle en tur, med et givent omdrejningstal på
motoren, og så veje differencen af brændstoffet fra starttidspunkt, og
f.eks. efter en times sejlads... udfra vægten (specifik gravity) kan du
helt nøjagtigt beregne brændstof forbruget ved det pågældende
omdrejningstal... noget motor producenten egentligt burde have gjort...men
sådanne oplysninger hænger vist ikke på træerne...

Lav et par målinger ved forskellige omdrejnings tal...så kan du lave en
kurve så du stort set kan aflæse forbruget ved et hvilken som helst
omdrejningstal."

Og derefter:

Der er lavet flere forskellige formler,
til at finde brændstof forbruget,
ved forskellige hastigheder på fartøjet.

Jeg har lavet et lille program der udregner svarene på spørgsmål som:

Eksempel 1 Med 14 knob i timen bruger fartøjet 40 ton brændstof i døgnet.
Hvad bliver forbruget i døgnet -med 12 knob i timen?
25.1895 tons brændstof i døgnet.

1.2 Med 6 knob i timen bruger fartøjet 96 liter brændstof i døgnet.
Hvad bliver forbruget i døgnet -med 4 knob i timen?
28.4444 liter brændstof i døgnet.

Eksempel 2 Med 13 knob i timen bruger fartøjet 2.65 ton brændstof i timen.
Hvad bliver forbruget i timen -med 15 knob i timen?
4.0709 ton brændstof i timen.

2.1 Med 6 knob i timen bruger fartøjet 6 liter brændstof i timen.
Hvad bliver forbruget i timen -med 8 knob i timen?
14.2222 liter brændstof i timen.

Eksempel 3 Med 13 knob i timen bruger fartøjet 323 ton brændstof,
for at flytte sig 2085 sømil. Hvor meget brændstof skal der bruges.
til at flytte fartøjet, den samme distance -med 15 knob i timen?
430.0296 ton brændstof.

3.1 Med 6 knob i timen bruger fartøjet 96 liter brændstof,
for at flytte sig 100 sømil. Hvor meget brændstof skal der bruges,
til at flytte fartøjet, den samme distance -med 8 knob i timen?
170.6667 liter brændstof.

Eksempel 4 Vi ved at vi bruger 323 ton brændstof, for at flytte fartøjet
2085 sømil,
med 13 knob i timen. Hvilken hastighed skal der bruges for at flytte
fartøjet,
den samme distance -med 260 ton brændstof ombord?
11.6635 knob i timen.

4.1 Vi ved at vi bruger 96 liter brændstof, for at flytte fartøjet 100
sømil,
med 6 knob i timen. Hvilken hastighed skal der bruges for at flytte
fartøjet,
den samme distance -med 50 liter brændstof ombord?
4.3301 knob i timen.

Eksempel 5 Vi ved at vi bruger 323 ton brændstof, for at flytte fartøjet
2085 sømil,
med 13 knob i timen. Hvor meget brændstof skal vi bruge
til at flytte fartøjet 1850 sømil -med 16 knob i timen?
434.1317 ton for rejsen.

5.1 Vi ved at vi bruger 96 liter brændstof for at flytte fartøjet 100 sømil,
med 6 knob i timen. Hvor meget brændstof skal vi bruge
til at flytte fartøjet 275 sømil -med 7 knob i timen?
359.3333 liter for rejsen.

Eksempel 6 Vi ved at vi bruger 323 ton brændstof, for at flytte fartøjet
2085 sømil,
med 13 knob i timen. Hvilken hastighed skal der bruges
for at flytte fartøjet, 3450 sømil -med 400 ton brændstof ombord?
11.2465 knob i timen.

6.1 Vi ved at vi bruger 96 liter brændstof for at flytte fartøjet 100 sømil,
med 6 knob i timen. Hvilken hastighed skal der bruges for at flytte
fartøjet,
550 sømil -med 150 liter brændstof ombord?
3.1980 knob i timen
---------------------------------------------
Dette skulle dække det meste...

---
Programmet kan bruges til ton eller liter!
---

Programmet Fuel ér integreret i Så til søs.exe
men fåes også som et enkeltstående program.
Indeholder alle brændstof-formlerne til din Lommeregner.

Kast et blik på Fuel:

http://hjem.get2net.dk/bo_carle/navigation.htm

Sitemap>FLERE PROGRAMMER>*Brændstof>
---

Med venlig hilsen

Bo

-----------------------------------------------------
----- Original Message -----
From: "Kay Larsen" <news@kaylarsen.com>
Newsgroups: dk.fritid.sejlads
Sent: Sunday, May 18, 2003 7:38 PM
Subject: Re: F35 motorøkonomi?


> Tak for svaret, som er præsist og tydeligt viser at
> det ikke er så nemt at beregne. Det havde jeg nok
> en mistanke om.
> Men, sådan pr. gefyl, nogen må have en 82HK motor og
> en båd på ca. 7 tons. Uden at jeg sagsøger nogen.
> Hva' pokker er almindeligt, såfremt vind, strøm, temperatur
> er 0 og med 1 (mig) ombord.
> Et slag på tasken? Det er ikke til en videnskabelig afhandling.
>
>
> "Jan Rasmussen" <jr@XXXvejen-net.dk> wrote in message
> news:ba81re$1hes$1@jarjarbinks.mobilixnet.dk...
> > Hmm... det er vel ikke så entydigt at svare på.
> > Hvor langt kan du sejle, med 5 knob medstrøm, og rygvind... og hvor
langt
> > når du så, om du sejlede den modsatte vej!!!!! dette mål er
ubrugeligt...
> >
> > Jeg ville nok vælge at sejle en tur, med et givent omdrejningstal på
> > motoren, og så veje differencen af brændstoffet fra starttidspunkt, og
> > f.eks. efter en times sejlads... udfra vægten (specifik gravity) kan du
> > helt nøjagtigt beregne brændstof forbruget ved det pågældende
> > omdrejningstal... noget motor producenten egentlig burde have gjort...
> men
> > sådanne oplysninger hænger vist ikke på træerne...
> >
> > Lav et par målinger ved forskellige omdrejnings tal... så kan du lave en
> > kurve så du stort set kan aflæse forbruget ved et hvilken som helst
> > omdrejningstal.



Martin Sorensen[2840~ (20-05-2003)
Kommentar
Fra : Martin Sorensen[2840~


Dato : 20-05-03 12:31

"Bo" <greybeardet@hotmail.com> wrote in message
news:baabea$oud$1@sunsite.dk...
> Hej Kay
>
> Jan Rasmussen skriver som et fornuftigt udgangspunkt:
>
> "Jeg ville nok vælge at sejle en tur, med et givent omdrejningstal på
> motoren, og så veje differencen af brændstoffet fra starttidspunkt, og
> f.eks. efter en times sejlads... udfra vægten (specifik gravity) kan du
> helt nøjagtigt beregne brændstof forbruget ved det pågældende
> omdrejningstal... noget motor producenten egentligt burde have gjort...men
> sådanne oplysninger hænger vist ikke på træerne...

Der er lige den der praktiske sag med at veje brændstoffet. Man bliver nok
nødt til at bruge en løst tank for at kunne det.
>
Snip

> Eksempel 1 Med 14 knob i timen ...

Du burde tjekke dine enheder. Knob defineres som sømil/time, dvs hastighed.
Knob/time er acceleration

mvh

Martin



john lundsgaard (18-05-2003)
Kommentar
Fra : john lundsgaard


Dato : 18-05-03 19:26

"Kay Larsen" <news@kaylarsen.com> skrev i en meddelelse

Hvor langt sejler en Finnsailor 35 pr. liter diesel, sådan ved f.x.
> Eller hvor langt kan jeg sejle med 100 liter diesel.
> den bedste march hasighed er;tror jeg nok, 5-6 knob.
> Motoren er en Perkins på 84/72 HK og fra 1972.


Hej Kay

Lad mig give et bud.

Ved fuld skrue vil sådan en Perkins fætter æde ca. 7.5 liter diesel i timen,
måske lidt mere da det er en ældre sag.

En F35 bør have en maksimal skrog fart på ca. 7 knob.

Jeg vil tro, at en økonomisk fart på ca. 6 knob bør kunne opnås med lige
godt halv skraft i stille vejr.

Jeg tror altså på omkring 4 liter pr. time ved 6 knob. svarende til omkring
150 sømil på 100 liter diesel.

Prøv det - Hilsen John


--
Kig ind på:

www.sitecenter.dk/highfield-ranch



Jan Rasmussen (18-05-2003)
Kommentar
Fra : Jan Rasmussen


Dato : 18-05-03 22:23

Ok... om du mener det er et mere eller mindre videnskabeligt grundlag... så
er alternativet vel at fylde tanken op.... sejle en tur med f.eks. 6 knob...
og så fylde tanken op igen når du anløber havn... Tja... det du kan fylde
på, er således dit forbrug....om du så måler det i tid og omdrejninger...
eller distance... kan du gøre som du vil... Der er som bekendt og nævnt
nogen forskel fra motor til motor... alder, slid etc...
Men jeg er helt enig med dig... der burde være et krav til producenten om
brændstofforbruget
--
Med venlig hilsen
Jan Rasmussen

Fjern XXX Når du svarer på min E-mail


"Kay Larsen" <news@kaylarsen.com> skrev i en meddelelse
news:3ec76deb$0$24680$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Hvor langt sejler en Finnsailor 35 pr. liter diesel, sådan ved f.x.
> Eller hvor langt kan jeg sejle med 100 liter diesel.
> den bedste march hasighed er;tror jeg nok, 5-6 knob.
> Motoren er en Perkins på 84/72 HK og fra 1972.
> Hilsen Kay
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408936
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste