er der virkeligt ingen der vil hjælpe....
Fra : DadelTramper

Dato : 16-05-03 20:16

Jeg har brug for et par kvalificerede svar vedr "forbedring" af PGO Hot 50.
Til info er jeg fyldt 30 år, så jeg skal ikke ud og terrorisere
cykelstierne - det er simpelthen fordi jeg kører længere ture mellem
større jydske byer - og vil gerne have en smule ekstra fart på landevejene.

1. Jeg skifter udstødningen til en Technigas Basic
2. Jeg fjerner skiven i varioen
3. Jeg skifter Fjederstyret i koblingen til en Big Max model

4. jeg skifter Koblingstrykfjederen til en hårdere udgave - og her kommer
spørgsmål 1. Hvor meget "trykker" den originale fjeder med i kilo? Og hvor
meget "trykker" en Polini Evolution fjeder??? - Hvad vil være et fornuftigt
valg?

5. Spørgsmål 2. Hvor meget vejer de originale ruller i varioen i en HOT50?
Jeg skal have dem udskiftet - men blot med et sæt nye - altså ingen
"forbedring" hér.

6. Er der nogen idé i at skifte fjederstyret? og hvorfor?

6. Spørgsmål 4. Hvor meget bedre skal jeg forvente den er efter ovenstående
omgang? Den kører nu 36km/t i toppen - og i medvind og ned af bakke en 38-
39km/t - og udover et nyt kvalitets tændrør er der ikke lavet noget ved
den.

/DadelTramper

Fra : Ronni Kristensen

Dato : 16-05-03 21:10

Hej

> 1. Jeg skifter udstødningen til en Technigas Basic
Nej brug den originale, men fjern blindrøret.

> 2. Jeg fjerner skiven i varioen
Ja

> 3. Jeg skifter Fjederstyret i koblingen til en Big Max model
Nej

> [...]
> spørgsmål 1. Hvor meget "trykker" den originale fjeder med i kilo? Og hvor
> meget "trykker" en Polini Evolution fjeder??? - Hvad vil være et
Lade den være som den er

> [...]
> 39km/t - og udover et nyt kvalitets tændrør er der ikke lavet noget ved

Du kan også sætte et topstykke på fra en Big Max, så vil den rende 70.

Mvh Ronni

Fra : DadelTramper

Dato : 16-05-03 21:33

"Ronni Kristensen" <ronni@kristensen.tdcadsl.dk> wrote in

> [...]
> ovenstående
>
> Du kan også sætte et topstykke på fra en Big Max, så vil den rende 70.

Hej Ronni

Den originale er rustet op Der er store revner i den og jeg lyder
simpelthen forfærdeligt, så jeg skal have en ny potte alligevel. Jeg har
ikke adgang til svejseapparater, så hvad foreslår du???

Jeg har ikke lyst til at skifte topstykket, men de fleste hjemmesider
skriver det med en hårdere koblingstrykfjeder - hvorfor mener du ikke det
er en god idé???

/DadelTramper

Fra : H-J M

Dato : 18-05-03 10:05

"DadelTramper" <Dadel@Tramper.com> skrev i en meddelelse

> Den originale er rustet op Der er store revner i den og jeg lyder
> simpelthen forfærdeligt, så jeg skal have en ny potte alligevel. Jeg har
> ikke adgang til svejseapparater, så hvad foreslår du???

Se efter disse udst
Top Performances Powered
Malossi Wild Lion
Polini Star Traffic
Polini Traffic
Prestigio

Det er alle 5 udst. der ligner org men giver en god effekt.
Jeg kan ihverftfald anbfale TP powered.. Malossi Wild lion skulle også være
ret god
Jeg ved desværre ikke hvilke der produceres til PGO.
Bemærk forresten at nogle internet butikker sælger disse udst. med blindrør
på hvilket jo ikke er meningen. Så vær sikker på du får en uden.

> Jeg har ikke lyst til at skifte topstykket, men de fleste hjemmesider
> skriver det med en hårdere koblingstrykfjeder - hvorfor mener du ikke det
> er en god idé???

Topstykket er den enete begrænsing der er tilbage
Trykfjederen er til at trykke remskiverne hårdere sammen så remmen ikke
glider.
Hvis remmen ikke glider så er der ingen grund til at skifte fjederen. Hvis
du alligevel gør det mister du effekt da remmen ikke kan skubbes i bund og
derved mister du meget topfart. En anden ting er at fjederen vil trykke på
skiverne og derved udvikle varme. Varme er = med Watt og HK er = Watt.
derfor HK forsvinder i varmen fjederen udvikler. Kort fortalt. Du mister HK
på at have en strammere fjeder i med mindre det er nødvendigt.
Du kan oftest høre hvis remmen glider.

Men smid et bigmax topstykke på, fjern skiver o. lign. og køb dig en af
ovenstående udstødninger så skulle du være godt kørende

Mvh.
Hans-Jacob

Fra : DadelTramper

Dato : 18-05-03 11:00

Kanon svar

Tak for hjælpen.

Jeg tror jeg bestiller et nyt topstykke til en BigMax også.
Fjerner skiven og skifter potten.

/DadelTramper

Fra : Duffi

Dato : 21-05-03 18:52

Du behøver ikke at købe noget nyt topstykke hvis det gamle du har ikke
fejler noget...

Så vidt jeg ved så er den eneste forskel på hottens topstykke og big max'ens
selve tykkelsen på pakfladen...

Du kan bare pille dit nuværende topstykke af og ligget et tilpas stort
stykke 40-80 korns sandpapir på en 100% plan flade og så stille og roligt
køre topstykket i cirkler på sandpapiret...

du kan plane det næsten 100% men kig hvor tæt på dit stempel er på toppen af
cylinderen, når stemplet vel og mærke er i top...

Der sker ikke noget ved at plane toppen bare det ikke bliver planet så meget
at stemplet render på...

Held og lykke...

Det tager ca 30 min fra du starter til du kører igen... hvis du ved hvad der
skal gøres og har værktøjet parat..