restart igen og igen
Fra : Henning Hansen

Dato : 18-05-03 00:37

Min søn og jeg har samlet en ny computer (har tidligere samlet nogle
enkelte). Problemet er at den uden påviselig anledning restarter med
ujævne mellemrum.. feks i aften 2 gange med 20 min mellemrum, så en
time mellem og igen efter en halv time. Det er selvfølgelig mens den
bruges -spil. Cpu-temperaturen er ikke vild høj 45 -50 C og
systemtemp synes jeg ligger lidt høj ca 35 C.
Bestykning:
Pentium4, 2400MHz Socket 478 FSB533 - in a box køler med køletape
MSI 655 Max-FISR, SiS655, Dual DDR
2 stk DDR-Ram, 512 MB DDR2700 - Samsung
Maxtor +9, 80GB, Fluid, ATA133, 8MB

og et grafikkort vi havde - måske det er det der ikke kan følge med:

Microstar,MS-8860 Geforce4 MX-420, 64

Der er ingen kabinetkøler og psu er på 400 W

Vi håber der er nogen der kan hjælpe os, så er der ihertfald en der
bliver glad.

Henning Hansen

Fra : Jørgen vorre

Dato : 18-05-03 10:17

man skulle tror at der er en fejl i psuen!
hvilken spil går den ned i?
jørgen

Fra : Sander

Dato : 18-05-03 11:22

Gå i enhedshåndtering og se under Computer
hvilken type pc den er sat op som.
Hvis den ikke står som:

PC med avanceret konfigurations- og strømstyringsgrænseflade (ACPI)

kan det være det der er problemet,
du kan så vælge opdater driver - vælg selv-
og vælge ovenstående.

Sander.

Fra : Henning Hansen

Dato : 18-05-03 15:50

On Sun, 18 May 2003 12:22:19 +0200, "Sander" <noller2@chicks.dk>
wrote:

> [...]
>
>kan det være det der er problemet,
>du kan så vælge opdater driver - vælg selv-

Det står som det skal og driveren er lige opdateret.

Fra : Henning Hansen

Dato : 18-05-03 11:24

On Sun, 18 May 2003 11:17:22 +0200, "Jørgen vorre" <stenhojen@mail.dk>
wrote:

>man skulle tror at der er en fejl i psuen!
>hvilken spil går den ned i?
>jørgen

Han har kun spillet to indtil nu Vietcong og GTA Vice city, tilgengæld
meget længe og fejlen opstår jævnligt.

Henning

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 18-05-03 17:10

Jørgen vorre wrote:
> man skulle tror at der er en fejl i psuen!
> hvilken spil går den ned i?

# Fordi det vender op og ned på den måde folk normalt læser tekst.
# Hvorfor er top-posting irriterende?

> "Henning Hansen" <henningf@fjernmail.dk> skrev i en meddelelse

Hvilket mærke/model af PSU?

Hvor varm bliver bundkort/chipset?
Hvordan ligger spændingsniveauerne? (kan ses i bios eller med f.eks.
Motherboard Monitor http://mbm.livewiredev.com/ ).
(især +3,3V +5V og +12V)

Fra : Henning Hansen

Dato : 18-05-03 17:39

On Sun, 18 May 2003 18:10:09 +0200, "Jens C. Hansen [Odense]"
>Hvilket mærke/model af PSU?
Q-tec 400W

>Hvor varm bliver bundkort/chipset?
38 C

>Hvordan ligger spændingsniveauerne? (kan ses i bios eller med f.eks.
>Motherboard Monitor http://mbm.livewiredev.com/ ).
>(især +3,3V +5V og +12V)

1,49V 3,31V 5,08V 12,30V (12,20-12,30)

Henning

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 18-05-03 18:26

Henning Hansen wrote:

> 1,49V 3,31V 5,08V 12,30V (12,20-12,30)

Hvordan ser de så ud ved 100% belastning?
brug f.eks. CPU Burn-in

http://users.bigpond.net.au/cpuburn/

Fra : Henning Hansen

Dato : 18-05-03 20:06

On Sun, 18 May 2003 19:26:16 +0200, "Jens C. Hansen [Odense]"
<greylion@gmx.net> wrote:

>Hvordan ser de så ud ved 100% belastning?
>brug f.eks. CPU Burn-in
>
>http://users.bigpond.net.au/cpuburn/

Efter ca 30 min med Burn-in

cpu temp 43 C
Sys temp 38 C

Spændinger: 1,46V 3,30V 5,11V 12,00V

Desuden har jeg kørt et memorytestprogram der hedder MemTest-86 v3.30

det giver fejl ved test 5 (block move, 64 moves, cached ) både med
begge ramstænger monteret (bank 1 og 3) og med hver enkelt for sig
(begge i bank 1).
Synes bare det lyder usandsynligt at begge ramstænger skulle være
fejlbehæftede.... er der andet der giver fejl ved den test?

Henning

Fra : Jens C. Hansen [Oden~

Dato : 19-05-03 00:52

Henning Hansen wrote:

> Efter ca 30 min med Burn-in
>
> cpu temp 43 C
> Sys temp 38 C
> Spændinger: 1,46V 3,30V 5,11V 12,00V

Ok, så er det ikke det.

> [...]
> både med
> begge ramstænger monteret (bank 1 og 3) og med hver enkelt for sig

Ved samme adresse?

Hvad så hvis du slår cache fra og kun kører test5? - og endvidere prøver
med modulerne enkeltvis i bank 2 og 3?

> Synes bare det lyder usandsynligt at begge ramstænger skulle være
> fejlbehæftede....

Enig.
Det lyder mere som om det enten er cachen i processoren eller noget i
memory-controlleren der er defekt.

Fra : Henning Hansen

Dato : 19-05-03 07:49

On Mon, 19 May 2003 01:51:53 +0200, "Jens C. Hansen [Odense]" >
>Ved samme adresse?

nej>
>Hvad så hvis du slår cache fra og kun kører test5? - og endvidere prøver
>med modulerne enkeltvis i bank 2 og 3?

Hvis jeg monterer modulerne (begge isat) i henholdsvis bank 2 og i 4
kører testen fejlfri. Har ikke haft min tester til at afprøve det med
spillet endnu.

Hvad kan jeg lære af det? er det så memorycontroleren der giver
problemerne - går ud fra at det så er bundkortet der skal byttes.

Processoren kan vel så udelukkes?

Henning Hansen