kvickly træder på andres følelser
Fra : Ukendt

Dato : 14-05-03 10:37

Uanset om man er aktiv kristen eller ej må det skære en i hjertet at se
kvickly af profithensyn fastholde, at de vil fortsætte med at tjene stort på
salg af sandaler med religiøse motiver i sålerne. Det ville den lille
menneskelige købmand henne om hjørnet næppe kunne finde på.
med venlig hilsen
poul

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-05-03 10:59

poul skrev dette:

> [...]
> tjene stort på salg af sandaler med religiøse motiver i sålerne.
> Det ville den lille menneskelige købmand henne om hjørnet næppe

Jamen hvad er der egentlig galt i sælge sandaler med religiøse motiver
i sålene? Er det fordi motiverne er placeret i sålene?

http://sdanet.dk/ + http://syndflod.dk/
*** Alle med debatforum ***

Fra : erik larsen

Dato : 14-05-03 13:16

"Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> Jamen hvad er der egentlig galt i sælge sandaler med religiøse motiver
> i sålene? Er det fordi motiverne er placeret i sålene?

du træder på deres afguder, men du skriger da selv op når man "træder" på
SDA

ErikL

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 14-05-03 13:26

d. 14/05/03 14:16 skrev erik larsen på eriklarsen@oncable.dk i artiklen
3ec2337e$0$58851$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> "Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> skrev i en meddelelse

> du træder på deres afguder, men du skriger da selv op når man "træder" på
> SDA

Jeg er selv kristen, og kan kun dele Andreas' undren. For mig ligner det en
måde at være tæt på Jesus (eller Jomfru Maria) at have et billede af ham hos
sig hele tiden, og jeg synes ikke, fødderne er særligt beskidte.

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 14-05-03 14:02

"Boerge Rahbech Jensen" <brahbech@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

hos
> sig hele tiden, og jeg synes ikke, fødderne er særligt beskidte.

Samme her! Jeg fatter ikke dette påtagne hysteri over nogle sandaler med
kristne motiver.

(Ironisk er det dog at Jesus faktisk vaskede Simon Peters fødder, nu vi
taler om fødders "renhed"!)

Anders Peter Johnsen

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-05-03 14:05

Boerge Rahbech Jensen brahbech@post8.tele.dk skrev dette:

> [...]
> ligner det en måde at være tæt på Jesus (eller Jomfru Maria) at
> have et billede af ham hos sig hele tiden, og jeg synes ikke,

Erik er blot ikke i stand til at holde skæg og snot for sig - han skal
absolut bruge enhver given lejlighed til at svine andre til på
udokumenteret vis! - Han har hidtil fremført utallige uhyrlige
påstande om snart sagt alle her i gruppen, og har endnu ikke formået
at dokumentere noget som helst overhovedet, - tværtimod er han blevet
grebet på fersk gerning i hans usandheder den ene gang efter den
anden.

Men fred være med ham hvis han da bare føler sig lykkelig ved at have
dette hadefulde sindelag mod alt og alle!

Fra : erik larsen

Dato : 14-05-03 15:21

> [...]

> at dokumentere noget som helst overhovedet, - tværtimod er han blevet
> grebet på fersk gerning i hans usandheder den ene gang efter den

Jeg regnede heller ikke med at du kunne fatte en betrædelse at andres
helligdom eller deres hellige billeder. Det slags gør man bare ikke hvis men
vil vise den katolske menighed respekt.

> Men fred være med ham hvis han da bare føler sig lykkelig ved at have
> dette hadefulde sindelag mod alt og alle!

Jeg morer mig da elles godt over at læse din psykiske vudering af mig og min
"hadefulde" sindelag, men hold den vudering væk fra dk.livsstil.kristendom,
som du iøvrigt selv vil rense for personlige angeb.

Erik L

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-05-03 16:41

erik larsen eriklarsen@oncable.dk skrev dette:

> hold den vudering væk fra
> dk.livsstil.kristendom, som du iøvrigt selv vil rense for
> personlige angeb.

fej for egen før inden du angriber andre

EOD

Fra : erik larsen

Dato : 15-05-03 02:56

> fej for egen før inden du angriber andre

har jeg nogen sinde angerbet dig personligt ????

erik l

Fra : Niels Peter

Dato : 14-05-03 16:32

Boerge Rahbech Jensen wrote:
> [...]
> det en måde at være tæt på Jesus (eller Jomfru Maria) at have et
> billede af ham hos sig hele tiden, og jeg synes ikke, fødderne er

Eller man kunne tolke det som en meget bogstavelig måde at blive /båret/
af Jesus ...
For den rene er alting rent, og for den, der /vil/ fornærmes, er der
altid muligheder ...

Niels Peter

Fra : Jakob Smith

Dato : 15-05-03 12:55

Niels Peter wrote:

> Eller man kunne tolke det som en meget bogstavelig måde at
> blive /båret/ af Jesus ...
> For den rene er alting rent, og for den, der /vil/ fornærmes,
> er der altid muligheder ...

Det er ikke Jesus, der er malet på de blå sandaler, men derimod
apostlen Judas af Thaddæus (ham fra Judas' brev).

Jakob Smith
http://hjem.get2net.dk/jakobsmith/blog.html

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 17-05-03 15:59

> [...]

hos
> sig hele tiden, og jeg synes ikke, fødderne er særligt beskidte.

Ja, Jesus ville nok have grint lidt af det, rystet lidt på hovedet og sagde:
"Nok, om det - lad os gå ud og frelse de sjæle."

Jesper

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 14-05-03 15:51

"Andreas Falck" <dewnull@invalid.invalid> mælte sligt:

>Jamen hvad er der egentlig galt i sælge sandaler med religiøse motiver
>i sålene? Er det fordi motiverne er placeret i sålene?

Ja, og dermed kommer i umiddelbar kontakt med fodsålerne.

Det kan være svært for os at se, at det partout skulle være et problem, men
det er fordi, vi normalt ikke forbinder fodsålen med noget synderligt
degraderende. Forskellige kulturer har forskellige kulturelle koder og særligt
i Mellemøsten er det stærkt fornærmende at træde på ting eller i øvrigt at
vise folk fodsålerne - selv med sko på. Det er svært at finde en parallel
gestus i vores kultur, men du kan sammenligne det med, at et firma solgte
toiletkummer, hvor Jesus var malet på indersiden af kummen. Det er ganske
forståeligt, at den slags sætter følelser i gang hos folk.

I Viby her i Århus gik det voldsomt for sig, da en demonstration af kristne
irakere i en Kvickly blev aggressive og begyndte at vælte ting og rive
sandalerne itu. Det minder for så vidt om de protester, vi har haft, når en
eller anden kunstner finder på at fremstille Jesus som bøsse eller lignende.
Folk har det generelt meget dårligt med at se det, de holder for helligt,
profaneret.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"[...] Den enkelte Moabit er ikke et Udsnit af en Masse moabitiske
Individer, men en Aabenbarelse af »Moabithed«, ligesom den enkelte Ko

Fra : Andreas Falck

Dato : 14-05-03 16:40

Rasmus Underbjerg Pinnerup pinnerup@*fjerndette*privat.dk skrev dette:

> [...]
> hvor Jesus var malet på indersiden af kummen. Det er ganske
> forståeligt, at den slags sætter følelser i gang hos folk.

Se det var en forklaring man virkelig kan forholde sig til!

Tak for den fine redegørelse for hvorfor nogle kan tage anstød af det
omtalte produkt. Selv om jeg ikke personligt finder det stødende, kan
jeg efter denne forklaring godt se at der, af forskllige kulturelle
årsager, kan være fornuft i at undlade at markedsføre den slags. Der
er jo ingen grund til at støde andre mennesker på deres kulturelle
baggrund.

Fra : Kjell I. Johnsen

Dato : 14-05-03 16:39

"Rasmus Underbjerg Pinnerup" <pinnerup@*fjerndette*privat.dk> wrote in
message news:9il4cv46kasc15jmggd0vp3meu7bv3hlg1@4ax.com...
> [...]
særligt
> i Mellemøsten er det stærkt fornærmende at træde på ting eller i øvrigt at

Som på det hotellet i Bagdad der de vestlige journalistene bodde under
krigen og hvor Saddam hadde sørget for at de måtte tråkke på et bilde af
president Bush om de ville ind på hotellet?

Kjellemann

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 14-05-03 17:22

d. 14/05/03 16:51 skrev Rasmus Underbjerg Pinnerup på
pinnerup@*fjerndette*privat.dk i artiklen
> [...]

> i Mellemøsten er det stærkt fornærmende at træde på ting eller i øvrigt at

Det er muligt, men nu er det altså en dansk butikskæde i Danmark og dermed
dansk kultur, der diskuteres.

> Det er svært at finde en parallel gestus i vores kultur, men du kan
> sammenligne det med, at et firma solgte toiletkummer, hvor Jesus var malet på
> indersiden af kummen.

Det ville jeg sandsynligvis heller ikke have særlige problemer med. For mig
er det kun et billede med en placering, som gør det nemt for mig at blive
mindet om Jesus. Som mand ser jeg også indersiden af toiletkummen ofte.

> I Viby her i Århus gik det voldsomt for sig, da en demonstration af kristne
> irakere i en Kvickly blev aggressive og begyndte at vælte ting og rive
> sandalerne itu.

Ja - kristne indvandrere, som blev forfulgt for deres tro i deres hjemlande
og derfor må have været specielt følsomme på det område. Det forstår jeg
sådan set godt, men jeg synes nok, visse kristne biskopper overreagerer.

> Det minder for så vidt om de protester, vi har haft, når en
> eller anden kunstner finder på at fremstille Jesus som bøsse eller lignende.

Det forstår jeg så ikke. Kvickly påstår jo netop intet om Jesus.

Med venlig hilsen
Børge Rahbech Jensen

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 14-05-03 17:56

Boerge Rahbech Jensen <brahbech@post8.tele.dk> mælte sligt:

>Det er muligt, men nu er det altså en dansk butikskæde i Danmark og dermed
>dansk kultur, der diskuteres.

Dansk kultur er ikke *en* ting. Der er forskel på, hvad der støder mig og hvad
der støder min bedstemor. Nu tog jeg eksemplet med mellemøstlig kultur 1) for
at illustrere pointen med en stor forskel og 2) for at forklare, hvorfor det
netop var irakiske kristne (og ikke f.eks. danske kristne), der reagerede
kraftigst.

> [...]
>er det kun et billede med en placering, som gør det nemt for mig at blive
>mindet om Jesus. Som mand ser jeg også indersiden af toiletkummen ofte.

Det er da åbensindet og dygtig af dig. Det er bare en skam, hvis det
forhindrer dig i at forstå, hvorfor andre mennesker tager anstød af fænomenet.

>Det forstår jeg så ikke. Kvickly påstår jo netop intet om Jesus.

Monty Python's "Life of Jesus" påstod heller ikke noget som helst om Jesus.
Den blev alligevel lagt kraftigt for had af forskellige kristne kredse.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Ingen kan være uenige i mymum."

Fra : Niels Peter

Dato : 14-05-03 18:31

Rasmus Underbjerg Pinnerup wrote:

> Monty Python's "Life of Jesus" påstod heller ikke noget som helst om
> Jesus.

Det gjorde den ikke, nej, for den hed slet ikke "Life of Jesus".

Niels Peter

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 14-05-03 19:00

"Niels Peter" <mail@bluewhite.dk> mælte sligt:

>Det gjorde den ikke, nej, for den hed slet ikke "Life of Jesus".

Nej, det gjorde den i hvert fald ikke. Sikke en brøler.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"But it comes with a free Froghurt!"

Fra : Thomas Larsen

Dato : 20-05-03 17:46

Hvis folk er så pisse-irriteret over de varer der sælges i en forretning,
kan de bare blive væk eller lade være med at købe den pågældende vare. Det
er ikke Kvickly der skal sætte dagsordenen hvad etik og moral m.m. angår.
Det må være folk selv der afgør, om de synes det er kvinde-undertrykkende
eller blasfemisk, at gå i sandaler hvori der påtrykt et billede.
Jeg mener, at denne sag måske er kørt lidt for højt op. Come on mand, så
slemt kan det sgu da ikke være. De sidder vel ikke inde ved hovedkontoret i
Kvickly, og siger: " Kom lad os køre had på nogen, ved at sælge nogle
væmmelige sandaler."

Desuden er der ikke så mange andre steder på en sandal hvor der kan
påtrykkes et motiv. Hvis der havde været et billede af Jesus på en T-shirt,
var det fint og havde sikkert været en hyldest. At den er på en sandal
betyder ikke nødvendigvis den omvendte.

MVH Thomas

Fra : Bo Warming

Dato : 20-05-03 18:42

"Thomas Larsen" <lallardrengen@hotmail.com> wrote in message
> Hvis folk er så pisse-irriteret over de varer der sælges i en forretning,
> kan de bare blive væk eller lade være med at købe den pågældende vare.

Den forargede snerpebisp Jan Lindhardt har hidset sig vildt op over
Jesussandalerne

Jeg var engang til foredrag, hvor han hetzede mod eksistentialismen "I did
it my way" (og "Je ne regrette rian (Sinatra hhv Piaf) og påstod, at hvis
ikke §266b-censuren var der, ville vi få nazisme.

Han har ikke fattet at

"Giv gud hvad guds er og kejseren hvad kejserens er"
og
"Den kaste første sten der selv er ren"
og
"Døm ikke at du ikke selv skal dømmes"
og
"Straf synden, ikke synderen".

Hans far var provokatør i retning af kirkeprivatisering, men den stammende
akademiske tørvetrillersøn kunne kun profilere sig som rød lejesoldat.

Bisp Jan forsvarede ved samme foredrag udsmidningen af Steen Ribers med at
man også ville udsmide en vægelsindet seriøs kristen der står med et fod i
to lejre, fx er både FK og katolik.
Det fik mig til at lade det komme an på en prøve, så jeg blev katolik.
Og oplyste overalt incl til ministeriet om mit dobbelt medlemskab
Efter to år smed man mig ud af FK
Katolikkerne er hævet over udsmidningspjat
Hvis missionsbefaling skal tages alvorligt, så bør man søge at vinde den
vægelsindede over til den bedste kirke, og ikke dømmesygt straffe (og ikke
lusket blive ved at kirkebeskatte mig, trods eksklusion!)

Fra : Martin Kristensen

Dato : 15-05-03 15:32

"poul" wrote in message
> [...]

> salg af sandaler med religiøse motiver i sålerne. Det ville den lille
> menneskelige købmand henne om hjørnet næppe kunne finde på.

Jeg kan ikke forarges af den slags selv om jeg er kristen. Og at vi har en
lov mod blasfemi synes jeg er helt forrykt - som om Gud blev såret at at
nogen gik rundt med Jesus på skosålerne.

Jeg synes bare, Quickly skulle vise tolerance over for vore nydanske venner
ved også at tilbyde Muhammed-sandaler.

/Martin

--
Thought I could organize freedom
How Scandinavian of me -- Björk

Fra : Dennis Enøe

Dato : 15-05-03 15:52

"Martin Kristensen" <cruzer@gjk.deekay> wrote in message
> Jeg synes bare, Quickly skulle vise tolerance over for vore nydanske
venner
> ved også at tilbyde Muhammed-sandaler.

Nu er jeg heller ikke en af dem der er sure på Kvickly selvom
jeg godt kan forstå at folk er det, syntes er det er lidt usmageligt,
men hvis folk kan li det.

Men jeg tror næppe du vil se Muhammed eller Allah eller Budda på
sådan et par sandaler, det har de ikke mod til da det så vil gå helt galt,
specielt fordi at dem der har den tror vil det støde meget.

Dennis

Fra : Martin Kristensen

Dato : 15-05-03 17:34

"Dennis Enøe" <bluesy@spam.tiscali.dk> wrote in message

> Men jeg tror næppe du vil se Muhammed eller Allah eller Budda på
> sådan et par sandaler, det har de ikke mod til da det så vil gå helt galt,
> specielt fordi at dem der har den tror vil det støde meget.

Men det kunne være meget sjovt at se hvordan reagerede. ;)

/Martin

Fra : Dennis Enøe

Dato : 15-05-03 18:10

> Men det kunne være meget sjovt at se hvordan reagerede. ;)

Ja det kunne det, pudsigt nok så jeg i Kvickly at en hel del købte
disse sandaler, pudsigt nok havde mange slør på, så jeg tror ikke
det var for at være Maria eller andre nærmere, men om det var for
at træde på dem på provokerende vis skal jeg ikke ku sige.

Dennis

Fra : Jens Bruun

Dato : 15-05-03 18:18

"Dennis Enøe" <bluesy@spam.tiscali.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> det var for at være Maria eller andre nærmere, men om det var for
> at træde på dem på provokerende vis skal jeg ikke ku sige.

Du vil altså insinuere, at muslimer skulle finde en pervers glæde ved at
spotte en af deres egne store profeter? Jeg tror dig ikke over en
dørtærskel.

--
-Jens B.

Fra : Dennis Enøe

Dato : 15-05-03 18:36

> Du vil altså insinuere, at muslimer skulle finde en pervers glæde ved at
> spotte en af deres egne store profeter? Jeg tror dig ikke over en
> dørtærskel.

Prøv lige at læse hvad jeg skriver inden du putter ordene i min mund og
beskylder mig for noget jeg ikke har sagt.

Jeg ved godt at Muslimer har Jesus som en profet, men så vidt jeg har
forstået
det fra flere sider så er det ikke Jesus Christus på det billed.

Citat:
Det er ikke Jesus, der er malet på de blå sandaler, men derimod
apostlen Judas af Thaddæus (ham fra Judas' brev).

Jacob skrev i denne tråd tidligere

Dennis

Fra : Bo Warming

Dato : 16-05-03 03:11

> [...]
>
> Du vil altså insinuere, at muslimer skulle finde en pervers glæde ved at
> spotte en af deres egne store profeter? Jeg tror dig ikke over en

Enig med Jens Bruun i at nok er muslimer tossede, men ikke helt så galt

Det er kun Kvickly der har skabt reklamen for sig selv med disse sandaler -
ingen andre end deres journalister interesserer sig for den.

Lissom dengang de markedsførte gstreng til småpiger, kun for at promovere
firmaet som modigt og nytænkende og pådrage sig martyrium og vise
imødekommenhed mht at tage pjat af markedet igen.

Fra : Dennis Enøe

Dato : 16-05-03 04:04

"Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> wrote in message

> Enig med Jens Bruun i at nok er muslimer tossede, men ikke helt så galt
Så længe han ikke påstår at jeg har skrevet at de er det, jeg ved godt at de
færeste er sådan, ligesom kristne, de fleste ville jo heller ikke gøre den
slags.

> Lissom dengang de markedsførte gstreng til småpiger, kun for at promovere
> firmaet som modigt og nytænkende og pådrage sig martyrium og vise
> imødekommenhed mht at tage pjat af markedet igen.

Den var virkeligt grim den sag

Dennis

Fra : Martin Kristensen

Dato : 15-05-03 19:31

> [...]
> det var for at være Maria eller andre nærmere, men om det var for
> at træde på dem på provokerende vis skal jeg ikke ku sige.

Er det rigtigt? Nu kunne jeg lige pludseligt godt tænke mig nogen
Muhammed-sandaler at trampe rundt i... Men ved nærmere eftertanke - det gør
jeg nok klogest i at undlade, med den opførsel vi typisk oplever fra de
kanter.

/Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 16-05-03 03:04

Muhamedanere har dræbt som hævn over at bildæk havde mønster der lignede
koranskrift, altså var blasfemisk.

Kristne bør distancere sig fra begrebet blasfemi.

At man anlagde sag mod Trille for "øjet i det høje"sang var det bestilt
arbejde for at reklamere for hendes pop, og forudsigeligt tabtes sagen.

DR (som markedsførte hende, som kulturradikal ateistpropaganda) står for
løgn og tro ikke at nogen dansk kristen ville betale retsafgift pga hendes
ligegyldige sange, som aldrig har krænket nogen kristens følelser.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 16-05-03 03:24

"Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> løgn og tro ikke at nogen dansk kristen ville betale retsafgift pga hendes
> ligegyldige sange, som aldrig har krænket nogen kristens følelser.

Åh jo, du kan helt sikkert tro at idealister lader sig såre for let. Det HAR
helt sikkert krænket "kristnes" følelser med alle mulige "angreb" på deres
tro. Fuldstændig lige så desperat ophidset har jeg tilsyneladende selv været
på en vis forfatter og udstedt tilnærmelsesvis personlig "fatwah" når jeg
mener at han risikerer at løbe ind i røvfuld ved at pisse åbenlyst på folks
(altså min egen) religion. Det er bare en konstatering af min grundliggende
naivitet?

"Stammeprincip: Mig (min stamme) være god, enhver anden (stamme) ond"

Desværre kan jeg ikke helt undsige mig denne grundlæggende primitivitet, nok
snarere kun bekræfte den...

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 16-05-03 03:55

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message

> Desværre kan jeg ikke helt undsige mig denne grundlæggende primitivitet,
nok
> snarere kun bekræfte den...

Sikke mange fine ord for at sige "det kan godt være, jeg er for dum til at
have en sikker mening".

At du gerne vil tro ondtondtondt om de ikke kulturradikale og du vil tro, at
de er lige så hadende som du, er unskyldeligt hvis man ikke har livsindhold,
men lever på hashrus

Så må fjendebilleder jo opdigtes og forvrænges.Nazier som ondere end du
selv, og anden absurditet.

Hør hvad Nietzsche siger om næstekærlighed

" Vores næste, som vi skal give næstekærlighed, er ikke vor nabo, men vor
nabos nabo." Nietzsche

Allerede bavianer drev del og hersk som socialdemokrater. Pampertoppen gav
den som "sød ved de ludfattige" og for at undgå at konkurerende middelklasse
blev truende, så støttede de bundtaberne engang imellem, når enker og
faderløse blev mobbet.

Idag er godhedsindustrien truet af befolkningsflertallet så de importerer
bundtabere fra ulande for at føre del og hersk krig mod danskerne.

Fra : Andreas Falck

Dato : 16-05-03 08:55

Bo Warming XUMPEYFQNLVX@spammotel.com skrev dette:

> Sikke mange fine ord for at sige "det kan godt være, jeg er for dum
> til at have en sikker mening".

Vil det sige at dine indlæg fremover aldrig vil voerstige 2½ linie

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 17-05-03 02:28

> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> wrote in message

> nok
>
> Sikke mange fine ord for at sige "det kan godt være, jeg er for dum til at
> have en sikker mening".

Jeg siger bare at det vil være dumt af mig at føle mig meget bedre end de
mennesker, der har ladet sig ophidse. Jeg har ladet mig ophidse af en
bevidst ondskabsfuld bog, hvorimod nogle mennesker har ladet sig ophidse
gevaldigt af en åndssvag fejltagelse med nogle sandaler.

> [...]
at
> de er lige så hadende som du, er unskyldeligt hvis man ikke har

Jeg ved ikke hvordan jeg skal opfatte det sidste, men til det første kan jeg
kun dette:

1) Jeg er bestemt ikke kulturradikal.

2) Jeg er derimod snarere temmelig konservativ, og det er jeg også i og med
at jeg mener at der findes godt og ondt. Jeg køber bare ikke din
relativisme, hvor offer udnævnes til forbryder og omvendt. Jeg mener at du
tilsyneladende må nære en underlig tvangstanke om ALTID at ville se
situationen på en måde, så skylden kan placeres hos ofret, som "selv har
været ude om det", mens du har ondt af gerningsmanden og evig og altid taler
om gerningsmandens "krænkede rettigheder" ved blot at skulle stå til ansvar.

Vores Holocaustdiskussion på dk.politik er et udmærket eksempel på denne
underlige omvendte tankegang.

> Så må fjendebilleder jo opdigtes og forvrænges.Nazier som ondere end du
> selv, og anden absurditet.

SELVFØLGELIG var nazister da onde over for jøder!

Det er så afsindigt fundamentalt i hele den nazistiske ideologi at jøder var
FJENDEN og derfor betragtedes som undermennesker og skadedyr og derfor
skulle udryddes.

Du KAN bare ikke se skoven for bar træer, vel? Du VIL ikke acceptere at
nazister myrdede jøder uden anden grund en forskruet, hadsk ideologi? Måske
fordi DU slet ikke selv forstår det og - Gudskelov - holder DIG SELV for god
til selv IDAG at ville benytte slige metoder mod "Muhammedanere", som du på
ellers fuldstændig samme vis opfatter som "fjenden iblandt os"?

Jøder opfattedes af nazister ikke som mennesker, og de havde derfor ingen
rettigheder, endsige noget krav på nogen lovbeskyttelse eller medmenneskelig
behandling.
Tværtimod ansås de som onde skadedyr, der allesammen deltog i en skjult
sammensværgelse imod Tyskland, og derfor skulle de "selvfølgelig" udryddes
på samme plan som skadedyr, altså ved udryddelse fra Jordens overflade!

Det værste er vel så imidlertid at mange "troende" nazister faktisk selv har
troet på jøders ondskab og derfor opfattet det som en "god gerning" at
"frelse" Verden fra dem! Ifølge nazistisk forestilling univers var DETTE
nemlig "GODT"!

Der skulle meget få konkret sadistisk onde eller sindsyge mennesker til, når
en stab af i bedste fald fuldstændig ureflekterede, blindt autoritetstro
soldater og funktionærer stod til rådighed for at gøre, hvad der blev
befalet fra toppen. For ve den, der ikke parerede ordre!

Ondskaben er således yderst banal som det totale fravær af eftertanke, hvad
også Hannah Arendt fandt ud af, da hun så den kedelige kontorfunktionær
Eichmann, som hun ellers havde troet var et sadistisk monster.

Han var bare dybt ligeglad med, hvor togene, han skulle holde styr på
egentlig kørte hen og hvad de fragtede!
Og jo, dèt er jeg ret stærkt forarget over!

Bare fordi du ikke selv tror at der findes noget "godt eller ondt" - eller i
hvert fald ikke kan få øje på andet end "onde" undertrykkere alle steder,
betyder altså ikke nødvendigvis at andre mennesker ikke faktisk tror på
begrebet som godt og ondt. Tag et kig omkring dig i nærværende gruppe!

Det er da lidt paradoksalt at du lægger op til en gennemgribende kynisme og
total ligegyldighed når det kommer til organiserede massemord, men du himler
op om "overgreb" og vrænger "nazisme" eller "smagsdommeri" over ting som på
et etisk plan er bagateller i forhold til. Den er en lidt skæg
proportionsforvrængning...

Ligesom du højlydt undrer dig for min interesse i Holocaust-spørgsmålet,
"fordi det jo egentlig ikke rager mig"? Du mener måske bare at jeg skal være
historieløs historiker?

> Hør hvad Nietzsche siger om næstekærlighed
>
> " Vores næste, som vi skal give næstekærlighed, er ikke vor nabo, men
vor
> nabos nabo." Nietzsche

Og hvorfra fik præstesønnen mon inspiration til at sige dette, der kun
understreger Jesu' ord?

Tilsyneladende er selv Nietzsche inde på tanken: Min omverden rager mig
faktisk, også selv om det er over geografiske og tidsmæssige afstande!

> [...]
middelklasse
> blev truende, så støttede de bundtaberne engang imellem, når enker og

Jeg kan overhovedet ikke på nogen måde se hvilket "mobberi", der skulle
ligge i omsorg. Her mener jeg at din ret paranoide Verdensopfattelse spiller
ind. Tværtimod ville man sikre visse minimumsrettigheder og
eksistensbetingelser for disse grupper.

> Idag er godhedsindustrien truet af befolkningsflertallet så de importerer
> bundtabere fra ulande for at føre del og hersk krig mod danskerne.

Jaja..."Den Store Sammensværgelse"!

Egentlig bunder denne "sammensværgelse" kun i vores kristne kulturarv, og
dens principper om at man skal hjælpe andre i nød. Dèn har nogle så lukreret
lidt rigeligt på, det er en anden sag...Men at opfinde dystre bagtanker
såsom "del og hersk-krig" er for mig at paranoidt tankespind uden noget som
helst hold i virkeligheden.

Folk ønsker bare at gøre noget godt i en ellers ret ond verden.

Du kan så skælde folk ud for at være "naive" og lyve dem "onde" ved at
tillægge dem disse skjulte sadistiske motiver, men faktum er at langt de
fleste ser det som en fundamental etisk pligt at hjælpe andre. Og når denne
hjælp så er blevet misbrugt, SÅ har du modreaktionen i form af fremmedhad.

Nu bruger jeg så ordet "etisk", hvilket muligvis kan volde dig lidt besvær,
for hele begrebet "etik" bygger altså på at der findes noget som hedder godt
og ondt og handler følgelig om at finde ud af, hvordan man handler godt og
undgår at handle ondt.

Kan du på nogen måde opfatte noget som helst som "godt" eller ser du
egentlig bare verden i gradueret egoisme og hensynsløshed?

Sådan synes jeg nemlig det virker engang imellem, når du bliver rigtig
relativistisk..

(Jeg FUT'er til politik, da vi er røget uden for fundatsens rammer.)

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 17-05-03 14:19

> [...]
var
> FJENDEN og derfor betragtedes som undermennesker og skadedyr og derfor

En politiker lægger ikke afstand til en medkæmper, fordi han er lidt
skinger. Så Hitler fandt sig at nogle kaldte jøder for skadedyr.

> [...]
> til selv IDAG at ville benytte slige metoder mod "Muhammedanere", som du

> ellers fuldstændig samme vis opfatter som "fjenden iblandt os"?

Hvad sker pga krig kan vi ikke meningsfuldt gøre os til dommere over
For at forebygge krig, ønsker jeg fredelig udvisning af fremmedkulturelle,
der afskyr danskhed

> Jøder opfattedes af nazister ikke som mennesker, og de havde derfor ingen
> rettigheder, endsige noget krav på nogen lovbeskyttelse eller
medmenneskelig
> behandling.

At nogen i en tale eller film antyder rottelighed , betyder ikke at de ikke
fik menneskeværdig behandling i arbejdslejrene - det fik de i hovedsagen -
vin leveret til jødiske festligehder der krævede vin osv osv

> Tværtimod ansås de som onde skadedyr, der allesammen deltog i en skjult
> sammensværgelse imod Tyskland, og derfor skulle de "selvfølgelig" udryddes
> på samme plan som skadedyr, altså ved udryddelse fra Jordens overflade!

Der er ikke beviser på intention om udryddelse, og de fleste af lejrdødsfald
var nok naturlige - hvis man kalder stress-sygdom pga krigs-kår for
naturlig. Som når 59 over 60 år døde i Theresienstadt og så skriver
Politiken at 50 danske jøder DRÆBTES (og Nizkor i USA skriver 1500 !)

> [...]
> troet på jøders ondskab og derfor opfattet det som en "god gerning" at
> "frelse" Verden fra dem! Ifølge nazistisk forestilling univers var DETTE

Nogle troede så tosset, lissom nogle kristne tror på at kulhydrat blir til
protein ved nadver
Der er lige lidt ondkskab i det ene og det andet. Vi er resultat af arv og
miljø og man kan sige at VErsaillesfreden var ond og skabte lortet som
nazierne var redskaber for

> [...]

> egentlig kørte hen og hvad de fragtede!
> Og jo, dèt er jeg ret stærkt forarget over!

Drop de fjendebilleder og vær HISTORIKER, objektiv ikke moralisrende og
foragtende
Du ved jo hvad Arende ved - og at hun har 100% ret.

> [...]

> Ligesom du højlydt undrer dig for min interesse i Holocaust-spørgsmålet,
> "fordi det jo egentlig ikke rager mig"? Du mener måske bare at jeg skal

Ingen kan leve om på fortiden. Ingen gavnes af hetz mod tyskere Sket er sket

> [...]
>
> Tilsyneladende er selv Nietzsche inde på tanken: Min omverden rager mig
> faktisk, også selv om det er over geografiske og tidsmæssige afstande!

Han forklarer at godhed handler om at skaffe sig nabos nabo for at skade
nabo - importere muslimer for at skade de danskere der kaldes racister.

> [...]
spiller
> ind. Tværtimod ville man sikre visse minimumsrettigheder og

Lederbavianer laver alliance med de svage for at kunne modstå middelklassen

> (Jeg FUT'er til politik, da vi er røget uden for fundatsens rammer.)

Det er uskik at flytte tråd - så må vi xposte som kompromis

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 17-05-03 15:03

> [...]
>
> En politiker lægger ikke afstand til en medkæmper, fordi han er lidt
> skinger. Så Hitler fandt sig at nogle kaldte jøder for skadedyr.

"Fandt sig i"?!

Jamen for pokker, Bo, du har jo selv læst Dietrich Eckarts bog om
bordsamtalerne med Hitler. Hitler MENTE jo tydeligvis selv at jøder var
skadedyr, der var ude på at underminere det tyske samfund!
Det var jo helt centralt for Hitler at ALT på een eller anden led var
jødernes skyld!

> [...]
>
> Hvad sker pga krig kan vi ikke meningsfuldt gøre os til dommere over
> For at forebygge krig, ønsker jeg fredelig udvisning af fremmedkulturelle,

Der er den IGEN med at du taler om "smagsdommeri" når det kommer til noget
så konkret som forbrydelser imod menneskeheden...

Du taler selv om hvordan DU SELV, I DAG helst så "muhammedanere" deporteret,
men det udelukker jo på ingen måde at man nazisterne faktisk massemyrdede
jøder fuldstændigt unødvendigt på grund af syg ideologi...

> [...]
> fik menneskeværdig behandling i arbejdslejrene - det fik de i hovedsagen -
> vin leveret til jødiske festligehder der krævede vin osv osv

Hvor? I potemkinkulissen Theresienstadt? Og DU har den frækhed at påstå at
jeg sluger propaganda råt?

> [...]
> naturlig. Som når 59 over 60 år døde i Theresienstadt og så skriver
> Politiken at 50 danske jøder DRÆBTES (og Nizkor i USA skriver 1500 !)

Denne åndssvage fejl udelukker overhovedet ikke selve konklusionen af de ret
berømte nazistiske propagandafilm "Jøden Süss" og "Den Evige Jøde", nemlig
at jøder opfattedes som skadedyr, der skulle håndteres som sådan!

Der er I ALLERHØJESTE GRAD beviser på intention om masseudryddelse!

Prøv engang at se på det billedmateriale man har af tyske soldater der
massakrerer civile - især kvinder - og de billeder man i KZ-lejre har taget
af udsultede lig i stabler! (Disse lig er sjovt nok alle sammen mænd i
arbejdsdygtig alder: Hvor blev kvinder, børn og ældre mon af?)

> har
>
> Nogle troede så tosset, lissom nogle kristne tror på at kulhydrat blir til
> protein ved nadver

Transsubstiationslæren er totalt harmløs og ligegyldig i forhold til denne
"ideologiske undskyldning" for organiseret massemord på civile! Hvor er dine
proportioner?

> Der er lige lidt ondkskab i det ene og det andet. Vi er resultat af arv
og
> miljø og man kan sige at VErsaillesfreden var ond og skabte lortet som
> nazierne var redskaber for

Jeg ville da - ligesom mange andre dengang, blandt andre Kaj Munk - have
haft stor respekt for Hitler, hvis hans ide bare var at få Tyskland på fode,
men du gør dig selv dummere end Chamberlain, hvis du stadig ikke forstår,
hvad han var ude på, også med hensyn til sin "racepolitik".

Du benytter sådan en sjov "Se nu hvad DU fik mig til at gøre imod
dig!"-argumentation som ellers kun kendes fra Hollywood-psykopater. Og
nazister.

> [...]
> foragtende
> Du ved jo hvad Arende ved - og at hun har 100% ret.

Dèt jeg foragter er ikke som sådan nazister, der så at sige dengang har
handlet "i god tro" på en syg, totalitær ideologi, men folk som dig, når du
prøver at bortforklare de uhyggelige konsekvenser af denne syge ideologi

Og hvad mener du så at Arendt vidste?

> [...]
> på

> være
>
> Ingen kan leve om på fortiden. Ingen gavnes af hetz mod tyskere Sket er

Ingen kan gavnes ved at lyve fortidens fejltagelser væk! Sket er sket, men
det er sørme også vigtigt at huske det i stedet for at bortforklare de mere
pinlige episoder i vor kulturs historie!

Eller foretrækker du bare at man begår de samme fejltagelser i sin villede,
ignorante historieløshed?

> Han forklarer at godhed handler om at skaffe sig nabos nabo for at skade
> nabo - importere muslimer for at skade de danskere der kaldes racister.

Sådan læser jeg ham ikke. Jeg læser ham her som førende en "Kristus ad
absurdum"-argumentation.

> gav

> spiller
>
> Lederbavianer laver alliance med de svage for at kunne modstå
middelklassen

Jeg kan stadig ikke følge dig og din abesnak. Jo, måske så langt at
middelklassen mobber underklassen og overklassen (magthaverne) derfor som
den _ansvarlige_ klasse ser det som sin opgave også at beskytte
underklassen. Men hvis overklassen virkelig var så kynisk, så ville den jo
blot uhæmmet lade middelklassen slagte underklassen og selv lukrere på det,
ved at flytte fokus bort fra sig selv og ned mod underklassen.

> Det er uskik at flytte tråd - så må vi xposte som kompromis

Dette har i alle fald MEGET lidt med Kristendom at gøre!
Så jeg sender kun dette til dk.politik.

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 17-05-03 21:26

> [...]
> skadedyr, der var ude på at underminere det tyske samfund!
> Det var jo helt centralt for Hitler at ALT på een eller anden led var

Det centrale var at genskabe tyskernes lederstilling dvs vinde revanchekrig

Jmn JPJ du har jo selv læst Mein Kampf, der kun perifert berører jøderne i
et af de 25 kapitelr og snerpede Hitlers aversioner mod ludere fylder lige
så meget.

Ellers et pladsopfyldende retorisk spørgsmål. Ønsker du dialog eller ønsker
du to monologer i hver sin retning?

Du VIL ikke acceptere at

Jeg vil acceptere alt som jeg ser beviser for, eller overbevisende
sandsynliggørelse.
Men rygter og bevis pr association bør du som historiker være skeptisk
overfor

Her er et samfundsproblem der er til at tage og føle på

fremmedkulturelle,

> Der er den IGEN med at du taler om "smagsdommeri" når det kommer til noget
> så konkret som forbrydelser imod menneskeheden...

Noget postuleret, ikke noget konkret.

Udvisning var ikke i strid med rettigheder vedtaget nogetsteds dengang

Nyrnbergdom var - som dansk retsopgør - udfra lov med tilbagevirkende kraft.

> [...]
> men det udelukker jo på ingen måde at man nazisterne faktisk massemyrdede
> jøder fuldstændigt unødvendigt på grund af syg ideologi...

Blandt ikke disse meget forskellige ting sammen

> ingen

> ikke
>
> Hvor? I potemkinkulissen Theresienstadt? Og DU har den frækhed at påstå at
> jeg sluger propaganda råt?

Der er mere potemkinkulisse ved Christiania - men det er bagatelsynd at
forskønne
Og det gjorde intet ondt i den getto i Tjekkiet - jøderne havde bedre
hospitaler end tyskerne

> [...]
> berømte nazistiske propagandafilm "Jøden Süss" og "Den Evige Jøde", nemlig
> at jøder opfattedes som skadedyr, der skulle håndteres som sådan!

Når fejlen ikke erkendes men gentages, ved vi at godhedsindustrien er
patologiske løgnere og vi bør tvivle på alt der ikke er mur og nagelfast
bevist
Du kan intet konkludere af propagandafilm der skulle skabe krigsmod og
mildne tyskernes dårlige samvittighed ved jødedeportation til arbejdslejre

> [...]
> af udsultede lig i stabler! (Disse lig er sjovt nok alle sammen mænd i
> arbejdsdygtig alder: Hvor blev kvinder, børn og ældre mon af?)

Du har lånt bog af mig med klare fupfotos

DETTE

I en desperat krig klynger nogle sig til de latterligste trossætninger

> [...]
> "ideologiske undskyldning" for organiseret massemord på civile! Hvor er

Sådan lære medførte at Kontantinopel gik tabt. Vås er vås. Jøder døde af
krigskår, ikke af had.

> [...]
> men du gør dig selv dummere end Chamberlain, hvis du stadig ikke forstår,
> hvad han var ude på, også med hensyn til sin "racepolitik".

Munk beviser at danskere var som tyskere
Chamberlain opildnede tyskerne til at bryde pacifistkrav for at opnå krig
mellem tyskere og russere.

> Du benytter sådan en sjov "Se nu hvad DU fik mig til at gøre imod
> dig!"-argumentation som ellers kun kendes fra Hollywood-psykopater. Og
> nazister.

Disse spil brugtes af Roosewelt i samme grad

> [...]
du
> prøver at bortforklare de uhyggelige konsekvenser af denne syge ideologi

Det eneste jeg ved er at jeg intet ved, sir Sokrates og jeg. Ingen
bortforklarer

> Og hvad mener du så at Arendt vidste?

At du og jeg og alle er som Eichmann, mht sjæl, sind, ondskab,
Heldigvis er tid og sted andet for os

Det gør jeg

> eller
> steder,

kynisme

Jeg er på ingen måde kyniker, hvor har du det fra
Glem dog mig, bevis om DATA

> [...]
mere
> pinlige episoder i vor kulturs historie!

At lyve er at misinformere bevidst

> Eller foretrækker du bare at man begår de samme fejltagelser i sin
villede,
> ignorante historieløshed?

Vi hindrer ikke gentagelse af fejl ved at tro på fiktion

> men

> Sådan læser jeg ham ikke. Jeg læser ham her som førende en "Kristus ad
> absurdum"-argumentation.

Han fører Sokrates lidt videre. Klogt. Intet absurd

> [...]
det,
> ved at flytte fokus bort fra sig selv og ned mod underklassen.

Overklassen har brug for underklassens stemmer for ikke at blive væltet
At slagte klasser gik af mode i middelalderen
Dog kan nu komme ny muslimstyret middelalder

Fra : Jens Bruun

Dato : 16-05-03 08:13

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
folks
> (altså min egen) religion. Det er bare en konstatering af min

Så kunne du bare ikke dy dig længere.

--
-Jens B.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 17-05-03 01:24

> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse

> folks
> grundliggende
>
> Så kunne du bare ikke dy dig længere.

Og du skulle selvfølgelig også lige selv "spinne" på den, ikke?

Jeg kommer til at tænke på pågældende sag, for det ville jo nok være lidt
hyklerisk af mig at stille mig helt uforstående over at nogle religiøse kan
reagere ret ekstremt og irrationelt. Jeg er så selv blevet en erfaring
rigere.

Anders Peter Johnsen

Fra : Bo Warming

Dato : 18-05-03 00:33

> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@mail.dk> skrev i en meddelelse

> folks
> grundliggende
>
> Så kunne du bare ikke dy dig længere.

Ja, Usenet er bedre end boksebold og besøg på stamværtshus med ugentlige
kæmpeslagsmål. Man får afløb for aggressionerne her.
Og når Anders Peter Johnsen har tævet lidt på Mosegaard så gør netbetjentene
ham færdig ved at lyve til udbydere så Mosegaard får kappet både
telefonforbindelse og internetforbindelse.

Hvis ikke censur-Stasi fra dk.admin.netiette logen løj, ville debatten blive
bedre og bedre og ½ politi ville blive arbejdsløsm for folk ville tæve
hinanden pr debat, kun (og på fodboldbanen).
Det må ikke ske - derfor censur der smider de mest kætterske ud og skaber
terror og hæmninger.

Hvis narko blev legaliseret , ville den anden halvdel af politiet (og
rockerne) blive arbejdsløse, så det sker heller ikke.

Had er der L Æ N G S T fornøjelser ved - man elsker i hast, men afsky lever
man med. Lord Byron

"Hvad vi behøver er had. Herfra fødes vore ideer. Jean Genet

"I never worked better than when I am inspired by anger; for when I am
angry, I can write, pray, and preach well, for then my whole temperament is
quickened, my understanding sharpened, and all mundane vexations and
temptations depart. Martim Luther

"Det synes at være almindelig lov i politik, at jo mere man har fælles
overbevisninger og interesser, desto stærkere kan det gensidige had vokse
Arthur Koestler

"A man has enemies, whom he cultivates, cherishes and nurses, and whom he ho
pes will always remain so. Werner Schneyder

"Der er også jalousi i had: vi ønsker at have vor fjende for os selv.
Friedrich Nietzsche

" Had må¨gøre en produktiv - eller kunne man lige så godt elske.Karl
Kraus