slemt plaget af grønne alger.
Fra : dimera

Dato : 17-05-03 19:31

Mit akvarium står i en entre, uden direkte sollys. I løbet af et par dage
kommer der grønne *algetæpper*. Har fundet frem til at det nok er
belysningen...... Det får lys 12 timer om dagen.
Lyder det mest sandsynligt at sætte det, et par timer ned eller op??
Dimera

Fra : Dan Mortensen

Dato : 17-05-03 21:02

dimera wrote:
> Lyder det mest sandsynligt at sætte det, et par timer ned eller op??

12 timer lyder fint men....

Hvilke fisk og hvor mange ?
Hvor stort er akvariet ?
Hvor ofte skiftes der vand ?
Hvilke planter og hvor mange ?
Plantegødning ?
Hvilken belysning ?
Har du testet nogle vandværdier fx Nitrat ?

Anyway jo flere oplysninger jo bedre

/DM

Fra : dimera

Dato : 18-05-03 00:13

Jeg har to scalare og en slørhale.Har et 50 liters akvarium, lystofrør, har
3 planter (ved ikke hvad de hedder) Skifter vand hver 5 dag....... Nitrat og
PH værdien er ok, indtil disse alger dukker op..:( Så det må være noget med
belysningen?
Dimera

Fra : Dan Mortensen

Dato : 18-05-03 09:18

"dimera" <dimera@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har to scalare og en slørhale.Har et 50 liters akvarium, lystofrør,

Sjov kombination af fisk, hvilken temperatur holder du dem ved ?
Prøv at holde lidt igen med fodringen, sådanne fisk spiser nærmest
ubegrænset hvis de får lov. Meget foder = meget fosfor.
Køb en Ancistrus malle, der er nogle til salg i markedsgruppen, de æder
grønne og brune alger på glasset med største velbehag

> 3 planter (ved ikke hvad de hedder) Skifter vand hver 5 dag.......

Hvordan gror planterne ? Der skal helst være et par hurtigtvoksende planter
i akvariet som gror godt. Du har ikke en luftpumpe i akvariet vel ?

>Nitrat og PH værdien er ok, indtil disse alger dukker op..:

Hold Nitrat under 10 mg/l og tag evt. en time eller to af belysningen hvis
det får meget dagslys i sommerdagene.

/DM

Fra : Ole Larsen

Dato : 18-05-03 21:23

> [...]
> belysningen...... Det får lys 12 timer om dagen.
> Lyder det mest sandsynligt at sætte det, et par timer ned eller op??

Nu beskriver du ikke meget. Er algerne på planter og/eller bundlag og er
de blågrønne og
let slimede i modsætning til rent grønne, er det nok cyanobakterier
(blå-grønne alger). Har jeg ret i min
formodning, og det kan ikke blive andet end en formodning, kender jeg
kun et probat
middel: TOTAL mørklægning i fulde fire døgn ( sorte affaldsposer ).
Derefter suger du resterne op
og laver alm. vandskifte. Og de kommer ikke igen de første mdr.
(mærkeligt nok). Måske virker det også på
"grøn suppe", men ikke på trådalger. Nu skriver du heller ikke hvor
længe akvariet har kørt, men
tendensens svinder med tiden og især hvis du benytter regnvand ( ca.75%)
ved vandskifte. Hvis det er
cyanobakterier, gror dine planter ikke ( slet ikke ) og du må ikke regne
med en vandrensende
egenskab fra dem. Nogle Amerikanere mener at det skyldes overskud af
fosfat i forhold til kvælstof,
og de tilsætter kvælstof i form af nitrat eller nitrit. Jeg ved ikke om
jeg tror på det, men du kan læse
om det på www.thekrib.com

Mvh
Ole