Mobiltelefon
Fra : Benny Jensen

Dato : 12-05-03 18:27

Hej NG

Hvad kan det være at forældre giver deres barn, der går i børnehaveklasse
mobiltelefon. Hvad er NG's læsers mening om dette?

??

Fra : Danish Bacon

Dato : 12-05-03 20:40

Min mening er, at jeg ikke fatter hvad man tror et barn i børnehaveklasse
har af behov for en mobiltelefon.
Det er noget ojat og min datter får med garanti ikke en før hun selv kan
betale den.
Hvad gjorde man dog ikke dengang for "mobi´en" blev så udbredt???

Man gik direkte på fritidshjemmet efter skole. hvis man da ikke gik hjem.

Hvad jeg mener med det er, at er man nogenlunde ansvarlig har man sørget
for at der hele tiden er nogen voksne personer i nærheden af sit barn på 5-6
år, så hvad brug har et sådant barn for en mobiltelefon??

--
Mvh.
Kim Høegh-Guldberg

Fra : Peter Holm

Dato : 12-05-03 20:55

Danish Bacon wrote:
> [...]
> kan betale den.
> Hvad gjorde man dog ikke dengang for "mobi´en" blev så udbredt???

Jeg er fuldstændig enig. Det samme gælder iøvrigt sko. Min datter må sgu gå
med bare tæer til hun selv kan betale sine sko. Hvad gjorde man dog ikke før
sko blev så udbredt??
Nååå, nej, man kunne jo også følge lidt med udviklingen, og ikke endnu
engang brkræfte at forældre er nogen sure gamle nisser der ikke fatter en
skid af hvordan det er at være barn/ung.

Peter

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 12-05-03 21:10

Peter Holm wrote:

> Nååå, nej, man kunne jo også følge lidt med udviklingen, og ikke endnu
> engang brkræfte at forældre er nogen sure gamle nisser der ikke
> fatter en skid af hvordan det er at være barn/ung.

Peter... du glemmer vist at det er de færreste børnehaveklassebørn (altså
børn på 6-7 år) der bruger mobien til at have kontakt til vennerne......
min søn havde i hvertfald ikke det behov dengang, fordi det var os der
styrede hans hverdag, hvem han legede med hvornår og lignende...

jeg kender til en episode hvor en dreng i 2. klasse præsterede at udløse en
regulær krig i klassen og forældrene imellem, der resulterede i to drenges
ekskludering fra klassen i 5-6 uger, og to andre drenges flytning,
udelukkende fordi knægten her valgte at ringe hjem til far fra sin
mobiltelefon, frem for at kontakte læreren ang. et problem drengene
imellem..... havde han undladt at ringe hjem, og i stedet kontaktet læreren
som han burde, så havde hele problemet kunne været håndteret på en 40 gange
bedre måde, og resultatet været knapt så grelt.....

min søn har en mobiltelefon, som udelukkende bliver brugt til når han rejser
med toget alene, eller render et stykke væk hjemmefra for at lege.......
hans mobil ligger altid herhjemme til daglig og det er mig der styrer
hvornår han får den udleveret...... han er nu 9 år, kan så småt begynde at
bruge SMS og kan naturligvis ringe hjem hvis han har behov for det..... men
som jeg ser det er der absolut endnu ingen grund til at han har behov for en
mobil for at have kontakt med vennerne, hvoraf langt de fleste ikke har....

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Peter Holm

Dato : 12-05-03 21:28

Sabina Hertzum wrote:

> [...]
> ingen grund til at han har behov for en mobil for at have kontakt med
> vennerne, hvoraf langt de fleste ikke har....

OKok så da Nu er min datter heller ikke født endnu.
Peter

Fra : Benny Jensen

Dato : 16-05-03 13:55

> Jeg er fuldstændig enig. Det samme gælder iøvrigt sko. Min datter må sgu

> med bare tæer til hun selv kan betale sine sko. Hvad gjorde man dog ikke
før
> sko blev så udbredt??
Din sammenligning er jo ude af propationer her Peter. For man kan jo også
vende bøtten
og sige at man skal have det hele mobiltelefon, tv, playstation, computer
osv. osv.

> Nååå, nej, man kunne jo også følge lidt med udviklingen, og ikke endnu
> engang brkræfte at forældre er nogen sure gamle nisser der ikke fatter en
> skid af hvordan det er at være barn/ung.

Det kan da meget vel være at det er din opfattelse. men nutidens børn / unge
har ikke skid begreb om
fællesskab. De er blevet opdraget til at være nogle egotrippere fordi
forældrene kun kan koncenterer sig om deres egen lille navle og ikke se
f.eks en klasse som en helhed. I det øjeblik der er en som får mobiltelefon
så er larmen der allerede. For så er der 20 andre der skal have af deres
forældre for at være interessant. Jeg finder det urimeligt for de mennesker
der til hverdag ikke har økonomisk mulighed for at give deres barn alle de
døde Ting som mobiltelefon osv.
Jamen så lad os hæve skatten så de kan få råd så dem som ikke kan komme ind
på arbejdsmarkedet kan få råd. Med det resultat at alle der er på
arbejdsmarkede skal have mere i løn for at få deres hverdag til at hænge
sammen. også skal de firmaer der holder hjulene igang jo enten hæve priserne
på deres produkter
for at de kan betale løningerne eller automatisere endnu mere så de kan
holde prisen nede. Da produkterne jo også skal kunne sælges udenfor landets
grænser. Men jeg kan jo være ligeglad med at tænke på fællesskabet og barnet
og give los.
For jeg har økonomisk mulighed for at gøre det. Men med det resultat at
barnet ikke få en skid begreb om penge og hvor de kommer fra.

Jeg kan sku' godt se det smarte i at have en mobiltelefon. Men i det øjeblik
du giver dit barn en
telefon er det et eller andet sted ikke et "need to have" som sko men et
"nice to have". samt at man som forældre ønsker at man kan komme i kontakt
med sit barn. Kan man ikke det ved at barnet fortæller jeg smutter ned til
min kammerat for at lege jeg er hjemme igen til spisetid. fastnet-telefonen
er ... så kan man ringe til den hvis der er et eller andet der er så vigtigt
at man skal have fat i barnet.
Jeg er personligt glad for at der ikke var mobiltelefon (jo det var der men
det var forbeholdt folk, der ville slæbe den rundt sammen med sit
bilbatteri) da jeg var barn. For så kunne jeg jo slippe for at skulle bruge
min tid på at ringe rundt til venner, familie osv og i stedet koncenterer
mig om at være sammen med de børn jeg nu var sammen med.

Jeg har en mobiltelefon i dag og jeg er da et eller andet sted træt af at
folk altid kan ringe på den. Ja jeg kan slukke den. Men med en kommentarer
om hvad man render og laver når man har slukket for den. så er det jo noget
med at man også skal stilles til regnskab for hvornår man sover osv.

Benny

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-05-03 14:16

Benny Jensen wrote:

hej Benny

jeg er ret enig med dig i meget af det du skriver men må alligevel lige
kommenere dette:

> [...]
> spisetid. fastnet-telefonen er ... så kan man ringe til den hvis der
> er et eller andet der er så vigtigt at man skal have fat i barnet.

nu i mit tilfælde hvor min 9 årige søn har en mobil (med taletid), som
udelukkende bliver brugt til de situationer hvor der ikke er andre telefoner
i nærheden, der vil jeg sige at det er en "need to have"..........
min søn rejser alene i toget fra sjælland til jylland, to timer hver vej,
hver anden weekend..... for os alle er det altafgørende at vi har en
mulighed for at opnå kontakt med ham og omvendt..... i hans fars ende af
landet er der to små drenge der har en tendens til at kunne forstyrre en
plan på så indetrængende vis at det er sket ikke mindre end 3 gange at min
søn ikke er blevet afhentet og har stået alene på banegården uden at vide
hvad der skete...... havde han ikke haft mobiltelefonen havde sansynligheden
for en panikramt knægt været overhængende.... men i stedet bruger han
mobilen (hvor der iøvrigt kun er kodet numre ind på den allernærmeste
familie) på at finde ud af hvad der sker, og hvordan han skal forholde
sig........ hvilket betyder for ham at han altid er tryg og ikke bliver
forvirret eller usikker....
at det indimellem udmønter sig i en billedbeskeds fniddefnadder mellem ham
og hans farmor, er jo underordnet..... telefonens primære formål er at virke
som "sikkerhed".... og det gør den fortræffeligt....
det er jo ikke alle steder man har mulighed for at ringe til en
fastnettelefon i nærheden af barnet.......

Fra : vadmand

Dato : 16-05-03 22:45

> [...]
noget
> med at man også skal stilles til regnskab for hvornår man sover osv.

Gør som jeg. Tænd KUN for mobilen, når du selv skal ringe op eller har
aftalt med en person, at han/hun skal ringe til dig på et bestemt tidspunkt,
og sluk den straks efter igen. Det er den eneste civiliserede og praktiske
måde at bruge den på.

Det er en menneskeret ikke altiod at kunne fås fat i af hvem som helst. Der
er heller ikka andre end min kone og mine børn, der har mit mobilnummer.

Og mobiltelefoner burde deponeres i garderoben, når børn kommer i skole og
først udleveres efter skoletid.

Per V.

Fra : Peter Holm

Dato : 18-05-03 22:10

Benny Jensen wrote:
> [...]
> computer osv. osv.

> Det kan da meget vel være at det er din opfattelse. men nutidens børn

Jeg kan i hvert fald se, at jeg hverken er mere eller mindre fordomsfuld og
genereliserende end du.
Det vil jo også altid være subjekt hvilke værdier der er vigtige. Således er
det jo ikke et endegyldigt fakta, at fællesskab er af det gode.

> Jeg kan sku' godt se det smarte i at have en mobiltelefon.

Jeg kan ikke selv se det smarte i det. Jeg har ikke selv nogen, og ville
bestemt ikke ønske at være slave af noget sådant i min fritid (jeg har
oplevet det gennem 4 år i forbindelse med mit tidligere arbejde, og jeg
hadede den telefon)
Men min pointe var, at et barn måske kunne se det smarte i det, lisom jeg
kunne se det smarte i nogle ting mine forældre ikke kunne da jeg var barn.
Jeg synes ikke forældres manglende forståelse skal gå ud over barnet.

Men i det
> øjeblik du giver dit barn en
> telefon er det et eller andet sted ikke et "need to have" som sko men
> et "nice to have".

Der er selvfølgelig forskellige måder at anskue livet på rent filosofisk,
men jeg mener hele livet er "nice to have".

> Jeg har en mobiltelefon i dag og jeg er da et eller andet sted træt
> af at folk altid kan ringe på den.

Smid den væk. Du er da alt for gammel til sådan noget legetøj.
Mobiltelefoner er for børn, lisom togbaner og slikkepinde.

Mvh
Peter

Fra : Jan Allan Andersen

Dato : 19-05-03 07:01

On Sun, 18 May 2003 23:09:37 +0200, Peter Holm wrote:

> Men min pointe var, at et barn måske kunne se det smarte i det, lisom jeg
> kunne se det smarte i nogle ting mine forældre ikke kunne da jeg var barn.
> Jeg synes ikke forældres manglende forståelse skal gå ud over barnet.

Det er da ikke et spørgsmål om "manglende forståelse", men et spørgsmål om
værdier.
Min mening er, at hvis vi som forældre ikke har nogle værdier vi forsøger
at give videre til vores børn, så bliver vi nemt værdi-, holdnings- og
ryggesløse, bliver utydige og udflydende for vores børn, og så mener jeg at
risikoen for at vi får børn og senere voksne, der kun og ene og alene kan
fokuserer på egne egoistiske behov og krav og ikke se noget som helst i en
bare lidt større helhed, og som ikke kan / er i stand til at give plads til
og vise hensyn overfor andre mennesker, er temmelig stor. Og dét mener jeg
vil være til stor skade for menneskeden som helhed.
Jeg har nogle værdier jeg forsøger at give videre til mine børn, og de
bliver da i hvert fald ikke nødvendigvis flyttet af, at der er et eller
andet som mine børn tilfældigvis finder er "smart" eller lignende.

> Smid den væk. Du er da alt for gammel til sådan noget legetøj.
> Mobiltelefoner er for børn, lisom togbaner og slikkepinde.

Pjat, mobiltelefoner er ikke nødvendigvis legetøj, de kan også være en mere
eller mindre nødvendighed.

Mvh. Jan

Fra : Peter Holm

Dato : 19-05-03 14:25

Jan Allan Andersen wrote:

> Det er da ikke et spørgsmål om "manglende forståelse", men et
> spørgsmål om værdier.

Fair nok, at vi alle har ret til at have forskellige værdier vil jeg ikke
lave et argument imod.

Mvh
Peter

Fra : Danish Bacon

Dato : 19-05-03 22:50

Nu kunne man jo være fræk at sige, at sko er en nødvendighed i det danske
klima.............

Fra : Peter Holm

Dato : 20-05-03 13:05

Danish Bacon wrote:
> Nu kunne man jo være fræk at sige, at sko er en nødvendighed i det
> danske klima.............

Ok, så byt sko ud med McDonald og slik i min sætning. Også ting som vokske
ikke finder nødvendige, men som er meget vigtige for børn i dag. (laaang
smøre om reklamernes magt, blablabla, og at det måske var dem man skulle
kæmpe imod istedet for børnene)

Peter

Fra : sille

Dato : 20-05-03 16:47

> [...]
>
> Hvad kan det være at forældre giver deres barn, der går i børnehaveklasse
> mobiltelefon. Hvad er NG's læsers mening om dette?

Min mands børn har flere gange plaget om at få en mobiltelefon (de er 8, 9
og 12 år)
Vi har så spurgt dem om, hvad de skal bruge den til - og det ved de ikke
helt, andet end at den er smart at have. Det synes vi så ikke er et ret godt
argument, for noget som koster penge at bruge. (de får nu heller ikke
Buffalosko, blot fordi de er smarte, hvis ikke vi har pengene til det.....)

De har så fundet ud af, at det er smart at kunne komme i kontakt med os - og
omvendt - når de skal rejse frem og tilbage mellem mor og far. Derfor har de
fået vores "aflagte" mobil. (en Nokia 3410 - så det er ikke noget med at den
er gammel og umoderne). Der sidder et taletidskort i, og den er IKKE til fri
afbenyttelse. De får den kun hvis de beder om den, og siger hvad den skal
bruges til. Vi bor et sted hvor alle kammeraterne bor lige om hjørnet, så de
har lært at rende hen og ringe på, i stedet for at ringe og spørge om NN kan
lege.

Selvfølgelig brokker de sig over, at vennerne har en mobil med i skole og
skriver sms'er, men vi har forsøgt at forklare dem, at vores penge ikke
hænger på træerne (jeg er på SU), og for det meste forstår de det så.

Jeg har svært ved at se, at det skal være en "menneskeret" at have en
mobil., ligesom jeg heller ikke kan se, hvorfor børn SKAL have penge til at
gå på MCDonalds (se indlæg længere nede).
Udfra det lærer de, at penge bare er noget man får, og ikke noget man skal
spare på.
De får hhv. 80, 90 og 120 kr. om måneden i lommepenge - udover det, er der
lukket for det varme vand hvad "snolder" angår. Til gengæld ved de også, at
når børnepengene kommer, så bliver der shoppet i stor stil. Så er de med ude
og købe tøj, sko og hvad de nu synes de mangler. De ved selv, hvilket beløb
der er til rådighed pr. person, og hvis de vælger at hele beløbet skal gå
til en Fila-jakke, ja, så gør det det - vel og mærke efter vi gentagne gange
har spurgt dem, om de nu også var helt sikre.

Det var lidt et sidespring, men min hovedpointe er, at man gør børnene en
bjørnetjeneste ved at give dem alt hvad de peger på, blot fordi at "alle de
andre" har det samme.

/se

Fra : vadmand

Dato : 20-05-03 19:08

"sille" <sth77@blablamail.dk> skrev i en meddelelse

> Selvfølgelig brokker de sig over, at vennerne har en mobil med i skole og
> skriver sms'er,

Hvorfor fanden finder lærerne sig egentlig i det?

Per V.

Fra : Nette

Dato : 20-05-03 21:34

"vadmand" skrev i en meddelelse
> Hvorfor fanden finder lærerne sig egentlig i det?

Ja, det forstår jeg nu heller ikke. Når hverken elever eller forældre kan
finde ud af at skære igennem, så må skolen da klart gøre det.

Desuden er jeg ret enig i Silles "hovedpointe".

Nette