Forskel på device og partition??
Fra : Mads N.

Dato : 15-05-03 15:22

Jeg har fyret hele sidste weekend af på at installere en ny Maxtor HD.
Og nu er det vist nok lykkedes...

En del af problematikken var at jeg mkfs'ede /dev/hde mens jeg
forsøgte at fscke/mounte /dev/hde1

Den skrev godt nok at hde var en device og ikke en partition, men jeg
tænkte ikke mere over det, da jeg troede den lavede en hde1
automatisk. Det ser det ikke ud som om den gør.

Er der nogle der kan forklare forskelle/fordele/ulemper ved at anvende
hele devicen (hde) i fht. at lave een stor partition og så bruge den
(hde1)

/MN

Tillægsspørgsmål..: Kan det passe at den skal blive 8 millioner grader
varm?

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 15-05-03 15:36

Mads N. <waup-leavemeout-@punkass.com> writes:

> Er der nogle der kan forklare forskelle/fordele/ulemper ved at anvende
> hele devicen (hde) i fht. at lave een stor partition og så bruge den
> (hde1)

Hvis du kun skal have et filsystem kan du lige så godt lave det på
hele disken uden at partitionere den. Måske bliver filsystemet endna en
smule større.

> Tillægsspørgsmål..: Kan det passe at den skal blive 8 millioner grader
> varm?

Det lyder godt nok lidt voldsomt, men jeg kender ikke de diske.

..Henrik

--
Hvad har din bedstemor mon lettest ved at forstå? At din computer er
dørvogter på din forbindelse til internettet? Eller at den er firewall

Fra : Magnus Pedersen

Dato : 15-05-03 16:12

Mads N. wrote:

> Tillægsspørgsmål..: Kan det passe at den skal blive 8 millioner grader
> varm?

Hvis jeg åbner mit kabinet og lægger mine små lyserøde pølsefingrer på min
føles den ca. så varm (+- et par grader)

--
Magnus Pedersen

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 16-05-03 12:32

"Mads N." wrote:
> Den skrev godt nok at hde var en device og ikke en partition, men jeg
> tænkte ikke mere over det, da jeg troede den lavede en hde1
> automatisk. Det ser det ikke ud som om den gør.

Unix-programmer gør generelt, det man beder dem om at gøre.

Der findes en softwareproducent, der producerer software (primært til
ikke-unix-platform), der i stedet forsøger at gætte sig til hvad folk
har tænkt sig at gøre. Det er vanvittigt irriterende, når programmerne
ikke gør, hvad man beder dem om, og ikke særligt brugervenligt.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/