Download af Gentoo
Fra : Rasmus Ladekjær Pede~

Dato : 14-05-03 14:20

Hej.
Jeg vil gerne hente et cd-billede af den nyeste Gentoo
linux. Jeg har været inde på et filspejl men jeg kunne
ikke rigtigt finde ud af hvilken fil jeg skulle vælge.
Er der en som kan fortælle mig det?

--
Mvh Rasmus

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 14-05-03 15:31

Rasmus Ladekjær Pedersen wrote:
> Jeg vil gerne hente et cd-billede af den nyeste Gentoo
> linux. Jeg har været inde på et filspejl men jeg kunne
> ikke rigtigt finde ud af hvilken fil jeg skulle vælge.
> Er der en som kan fortælle mig det?

http://www.linuxiso.org/distro.php?distro=45
- Vælg i686.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : Rasmus Ladekjær Pede~

Dato : 14-05-03 15:42

> http://www.linuxiso.org/distro.php?distro=45
> - Vælg i686.

Det var selvfølgelig min fejl ikke an informere derom,
men den skal køre på en computer med en Pentium
Processor, så ejg går ud fra det er en i386 (eller i486,
eller i586) jeg skal bruge, men den er der flere
udgaver af, hvilken skal jeg bruge?

--
mvh Rasmus

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 14-05-03 15:51

"Rasmus Ladekjær Pedersen" <ilmabg@hotmail.com> writes:

> [...]
> Processor, så ejg går ud fra det er en i386 (eller i486,
> eller i586) jeg skal bruge, men den er der flere

Pentium er i586. i386 og i486 vil formentlig også virke for dig.

/Rasmus

I was going to compile a list of innovations that could be
attributed to Microsoft. Once I realized that Ctrl-Alt-Del
was handled in the BIOS, I found that there aren't any.

Fra : Rasmus Ladekjær Pede~

Dato : 14-05-03 21:50

Hej Rasmus

> Pentium er i586. i386 og i486 vil formentlig også virke for dig.

Jeg er klar over det du skriver dér, men jeg er i tvivl om hvilke fil
jeg skal hente. Der er nemlig flere filer til i386.

--
Mvh Rasmus

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 15-05-03 07:33

> Jeg er klar over det du skriver dér, men jeg er i tvivl om hvilke fil
> jeg skal hente. Der er nemlig flere filer til i386.

Tror du ikke du kan bruge denne:
http://www.linuxiso.org/download.php/384/gentoo-ix86-1.2.iso
- Den fylder kun 16MB og er da værd at hente ned og teste med.

Fra : Rasmus Ladekjær Pede~

Dato : 15-05-03 13:25

Hej Mikael

> Tror du ikke du kan bruge denne:
> http://www.linuxiso.org/download.php/384/gentoo-ix86-1.2.iso
> - Den fylder kun 16MB og er da værd at hente ned og teste med.

Jeg ved det ikke, jeg ved ikke noget om Gentoo. Den fylder ikke
ret meget, så der er vel ikke alt man skal bruge?

--
Mvh Rasmus

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 15-05-03 16:57

> Jeg ved det ikke, jeg ved ikke noget om Gentoo. Den fylder ikke
> ret meget, så der er vel ikke alt man skal bruge?

Nej, de pakker man vælger at installere henter man direkte
fra nettet gennem installationen og undgår derved at hente
unødigt mange MB. Hvilket også står på den side jeg
henviste til i mit første indlæg:

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 15-05-03 00:04

"Rasmus Ladekjær Pedersen" <ilmabg@hotmail.com> writes:

> Hej Rasmus

Ditto.

> Jeg er klar over det du skriver dér, men jeg er i tvivl om hvilke fil
> jeg skal hente. Der er nemlig flere filer til i386.

Åh, jeg misforstod dit spørgsmål - så kan jeg ikke hjælpe (jeg er ikke
Gentoo-mand).

> --
> Mvh Rasmus

Ditto

ATA100 is another testimony to the fact that pigs can be
made to fly given sufficient thrust (to borrow an RFC)
-Alan Cox

Fra : Peter Jensen

Dato : 14-05-03 15:34

> [...]

> været inde på et filspejl men jeg kunne ikke rigtigt finde ud af
> hvilken fil jeg skulle vælge. Er der en som kan fortælle mig det?

Ud fra dine headere vil jeg antage at du har en x86 arkitektur.

På ftp://ftp.oregonstate.edu ligger den nyeste release i mappen
/pub/gentoo/releases/1.4_rc4/x86/x86/livecd/

Den lille ISO er til dem der vil køre det fra bunden af, mens den store
kan bruges til at springe direkte til stage 3 i installationen. Selv
bryder jeg mig dog (endnu) ikke om Gentoo's liveCD. I stedet for booter
jeg fra en Knoppix CD og starter en stage 1 derfra. På den måde har jeg
en grafisk brugergrænseflade undervejs, hvilket Gentoo vist ikke har
endnu.

--
PeKaJe

Main's Law:
   For every action there is an equal and opposite government program.

Fra : Rasmus Ladekjær Pede~

Dato : 14-05-03 15:43

> Ud fra dine headere vil jeg antage at du har en x86 arkitektur.
Ja, det er korrekt.

> [...]
> jeg fra en Knoppix CD og starter en stage 1 derfra. På den måde har jeg
> en grafisk brugergrænseflade undervejs, hvilket Gentoo vist ikke har

Knoppix, hvad er det?

--
Mvh Rasmus

Fra : Peter Jensen

Dato : 14-05-03 16:28

> Ja, det er korrekt.

Udemærket. Det er den slags informationer som er vigtige når man spørger
om hjælp med hensyn til Linux. Der er jo snart ikke noget hardware som
Linux *ikke* kører på

> Knoppix, hvad er det?

Knoppix er et universalværktøj. Grundlæggende set er det en Linux
distribution der kører udelukkende fra CD, uden at røre harddisken. Der
ligger ca. 2 GB forskellige programmer på CD'en. Personligt bruger jeg
Knoppix til følgende:

* Installere Gentoo.
* Installere Debian (Knoppix er baseret på Debian og den har et lille
script til at smide sig selv ned på disken).
* Bootdisk til nødstilfælde (heldigvis kun sket en gang).
* Undersøge om hardwaren er understøttet af Linux.
* Give hints til hvordan hardwaren skal sættes op, når jeg ikke selv kan
hitte ud af det.
* Give adgang til mine almindelige værktøjer når jeg er på besøg hos
nogen der ikke har Linux.
* Og sidst, men ikke mindst, bliver den brugt som præsentationsværktøj
når jeg skal vise folk hvad Linux kan. Ulempen er at det ofte koster
en CD, for få vil give slip på den igen

Læs mere om Knoppix her:
http://www.knopper.net/knoppix/index-en.html

--
PeKaJe

"There are things that are so serious that you can only joke about them"
- Heisenberg

Fra : andy

Dato : 21-05-03 22:50

Peter Jensen wrote:

> [...]
> * Og sidst, men ikke mindst, bliver den brugt som præsentationsværktøj
> når jeg skal vise folk hvad Linux kan. Ulempen er at det ofte koster

hvordan instalere mand gentoo, med knoppix. jeg har instaleret knoppix
og vil gerne prøve gentoo. hvordan gør jeg?

Fra : Anders Bo Rasmussen

Dato : 15-05-03 10:05

On 14 May 2003 14:34:18 GMT Peter Jensen wrote:

> [...]
> jeg fra en Knoppix CD og starter en stage 1 derfra. På den måde har jeg
> en grafisk brugergrænseflade undervejs, hvilket Gentoo vist ikke har

Hvis man i forvejen kører Linux, vil jeg mene at det er nemmest at
installere fra ens i forvejen eksisterende installation af Linux. Så kan
man også bruge computeren i mens man installere. Det kræver dog at man
har en ekstra partition man kan bruge til /.