Mandrake 9.1 med KDE 3.1
Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 14-05-03 12:19

Hejsa,

jeg kan ikke lige gennemskue
http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk.edb.system.unix
om jeg må spørge om et specifikt problem i en given
udgivelse, så jeg tager chancen :)
I må endelig dirrigerer mig hen til det rette forum,
hvis det ikke er her.

Så til "problemet", jeg kan ikke lukke min maskine
ned hver gang. Jeg bliver nødt til at logge af, logge på
før jeg kan lukke maskinen ned.
Den eneste måde jeg har fundet ud af at lukke ned på,
er nemlig at trykke på "Start programmer" i KDE 3.1
og højreklikke på "Log af" og her kan jeg så afslutte
min "session". Findes der andre/nemmere måder?

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : User

Dato : 14-05-03 14:55

Mikael Nørrelund Andersen wrote:
> [...]
> og højreklikke på "Log af" og her kan jeg så afslutte
> min "session". Findes der andre/nemmere måder?

Du skal gå ind i Mandrake kontrolcenter - maskinel valgprogram for skærm
håntering - og vælge kdm.

så skal det nok virke..

M.V.H

Henrik

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 14-05-03 16:06

User wrote:

> Du skal gå ind i Mandrake kontrolcenter
> - maskinel valgprogram for skærm håntering - og vælge kdm.

Er gjort, men hvad skal jeg helt præcist trykke på, for
at lukke maskinen ned?
- Den eneste måde jeg har fundet er:
"Start programmer" i KDE 3.1 og højreklikke på "Log af".

Det virker bare stadig kun efter at jeg har logget af
og på igen, når det ikke virker kan jeg kun vælge at logge af.

Fra : User

Dato : 14-05-03 16:29

> [...]
>
> Det virker bare stadig kun efter at jeg har logget af
> og på igen, når det ikke virker kan jeg kun vælge at logge af.

så vidt jeg ved skal man først logge af før man kan slukke, genstarte,

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 14-05-03 16:34

User wrote:
> så vidt jeg ved skal man først logge af før man
> kan slukke, genstarte,

Det virker også logisk, jeg kan bare ikke se hvordan
jeg kan lukke maskinen ned når jeg har logget af
- uden at logge på igen!

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 14-05-03 16:36

> Det virker også logisk, jeg kan bare ikke se hvordan
> jeg kan lukke maskinen ned når jeg har logget af
> - uden at logge på igen!

Glem det, efter installation af KDM er der kommet et
ekstra punkt der hedder "Luk ned".
Mange tak Henrik.

Fra : User

Dato : 14-05-03 16:39

Mikael Nørrelund Andersen wrote:

> Glem det, efter installation af KDM er der kommet et
> ekstra punkt der hedder "Luk ned".
> Mange tak Henrik.

Jep det tænkte jeg nok, jeg havde det samme problem for 2 uger siden.
lidt mærkeligt at det ikke virker når man installere mandrake..

Fra : Carsten

Dato : 15-05-03 21:34

hvad med ctrl + alt + delete den plejer jeg at bruge både i Mandrake og
den virker også på maskiner uden grafisk brugerflade,
/Carsten

Fra : User

Dato : 14-05-03 15:00

> [...]
> og højreklikke på "Log af" og her kan jeg så afslutte
> min "session". Findes der andre/nemmere måder?

du skal gå ind i kontrolcenter - maskinel - valgprogram for skærm
håntering - og vælge (KDM)..

M.V.H

HEnrik

Fra : Ivar Madsen

Dato : 16-05-03 23:12

Mikael Nørrelund Andersen skrev Onsdag den 14. maj 2003 13:18 i
dk.edb.system.unix:

> Den eneste måde jeg har fundet ud af at lukke ned på,
> er nemlig at trykke på "Start programmer" i KDE 3.1
> og højreklikke på "Log af" og her kan jeg så afslutte
> min "session". Findes der andre/nemmere måder?

Jeg plejer at starte en control og su til root, og så fyre en

shutdown -r now af hvis jeg vil reboote, og en
shutdown -h now hvis jeg vil slukke maskinen.

Du kan også erstatte now med et klokkeslæt, hvis du vil gøre det på et
bestemt tidspunkt, f.eks. hvis du ikke vil have den stående tænt hele
natten, hvis du skulle falde i søvn

Man skulle vist også kunne lave en fil /etc/shutdown.allow som så skal
indeholde brugerID på de user der har lov til at udføre komandoen uden
at have root adgang, men det har jeg ikke selv afprøvet,,,

Ivar Madsen