HD er blevet væk, Debian
Fra : Carsten

Dato : 13-05-03 12:15

Hej
jeg har en maskine oppe og køre med 2HD men jeg har kun tilgang til den ene,
jeg ved godt at man ikke sådan har tilgang, men burde man ikke kunde se dem
begge med cfdisk ? eller hvad med df ?

/Carsten

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-05-03 11:24

Carsten <c.friedrichsen@get2net.dk> writes:

> jeg har en maskine oppe og køre med 2HD men jeg har kun tilgang til den ene,
> jeg ved godt at man ikke sådan har tilgang, men burde man ikke kunde se dem
> begge med cfdisk ? eller hvad med df ?

cfdisk: Nej, cfdisk viser kun en disk ad gangen. Du skal fortælle
cfdisk ved start af dette, hvilken disk, den skal partitionere.

df: Ja, hvis du har mountet begge diske vil den vise dem begge.

/Rasmus

checkuary, n:
The thirteenth month of the year. Begins New Year's Day and ends
when a person stops absentmindedly writing the old year on his checks.

Fra : Carsten

Dato : 13-05-03 13:58

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> [...]
> cfdisk ved start af dette, hvilken disk, den skal partitionere.
>
> df: Ja, hvis du har mountet begge diske vil den vise dem begge.

hvad har jeg af muligheder for at få den sidste hd med
/carsten

Fra : Thomas Iversen

Dato : 13-05-03 14:20

In article <b9qmkk$55c$1@sunsite.dk>, Carsten wrote:
> hvad har jeg af muligheder for at få den sidste hd med

cfdisk /dev/hdb (under antagelse af, at din første disk er hda)

derefter stopper du en linie ind i /etc/fstab så den bliver mountet
ved næste boot (hvis maskinen bliver lukket ned en gang imellem). Se
/etc/fstab for eksempler og spørg igen, hvis du bliver i tvivl.

Thomas S. Iversen

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 13-05-03 20:28

Carsten <c.friedrichsen@get2net.dk> writes:

> hvad har jeg af muligheder for at få den sidste hd med

cfdisk /dev/XdY

mkfs(8)

fstab(5)

XY skal naturligvis erstattes med hhv. h/s (IDE/SCSI) samt
disknummeret. De to øvrige forklarer dig, hvordan du hhv. opretter et
filsystem på en partition og mounter det.

/Rasmus

Man invented language to satisfy his deep need to complain.
-- Lily Tomlin