Hvordan laver jeg en webshop??
Fra : Finn Jensen [Shannon~

Dato : 26-03-01 05:58

Hej alle Guruer,

Jeg prøver denne gruppe i håbet om en eller anden kan svare på mit
spørgsmål??

Hvordan laver jeg en web-shop med indkøbskurv og automatisk opdatering af
kurven m.v.??. I første omgange skal betalingen kun forgå via forud- giro
eller efterkrav.

Finn Jensen

Fra : hjr

Dato : 26-03-01 08:10

"Finn Jensen [Shannon Fly Dressing]" skrev d. 26-03-01 05:58 dette indlæg :
> [...]
> kurven m.v.??. I første omgange skal betalingen kun forgå via forud- giro

Hej Finn

Der er flere steder at hente hjælp når man starter e-handel på nettet her er et par steder at starte:

http://www.e-fokus.dk/ og http://www.netfornuft.dk/

håber det hjælper dig lidt på vej
hjr

http://www.kandu.dk/

Fra : Finn Jensen [Shannon~

Dato : 26-03-01 08:33

"hjr" <hjr.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> http://www.e-fokus.dk/ og http://www.netfornuft.dk/
>
> håber det hjælper dig lidt på vej
> hjr

Jo tak for URL´erne. Men de beskriver ikke helt hvordan jeg laver en
web-shop. Den ene guide siger at det koster 1 million dollars????!!!!.
Øhhheee....man man ikke lave en web-shop selv??. Altså kode den selv og
ligge den op på serveren.?? Det kan da ikke være så svært men jeg ved blot
ikke hvordan

Hvilken krav stilles der til serveren hvis nogen??

Hvordan kommer jeg i gang med programmeringen??

Any clue??

Finn Jensen

Fra : hjr

Dato : 26-03-01 09:18

Øhheee jeg ved ikke så meget om programeringen men jeg har fået at vide at du ikke behøver noget specielt til serveren når der ikke bruges betalingskort. Du er bare underlagt markedsføringsloven. Dog kan jeg igen henvise til et par steder:

http://www.betaling.dk/
http://www.danmark.dk/tema.asp?page=tema&objno=1894369
http://www.eportal.dk/handel/

Men programmeringen kan jeg ikke hjælpe med men jeg håber du får held med dit foretagende
hjr

http://www.kandu.dk/

Fra : Erik Hansen

Dato : 26-03-01 12:43

On Mon, 26 Mar 2001 09:33:20 +0200, "Finn Jensen [Shannon Fly
Dressing]" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote:

> [...]
>ligge den op på serveren.?? Det kan da ikke være så svært men jeg ved blot

Jeg syntes faktisk den ene (http://www.netfornuft.dk) er ganske gode.
Der bliver da beskrevet hvordan du grundlæggende kan lave din webshop,
og hvilken ting du skal være opmærksom på. Mere skal du ikke forvente
at få, ellers kommer det nok til at koste.

Jeg vil ikke sige jeg er nogen stor webprogrammør der ved alt, men
inden du begynder at lave dig en webshop, skal du nok lige tænke
følgende godt i gennnem, og evt. sørg for at afprøv dem manuelt,
således at du ved hvordan det vil komme til at se ud og fungere.

1. Hvad har du tænkt dig din webshop skal indeholde af oplysninger,
pris, beskrivelse, varenr, osv osv.

2. Hvordan skal den opdateres, hvor skal oplysninger komme fra. Kommer
oplysninger fra et andet program, skal du finde ud af at få
oplysninger ud af det andet programmet. F.eks. export, ODBC, eller
direkte kald til des database, eller hvad man nu kan finde på.

3. Hvis den indeholde mange varer, hvordan kan man gruppere dem, så
det giver et bedre overblik.

4. Hvordan skal webshoppen se ud (design), hvilken muligheder skal
bruger have, og hvilken funktioner skal der være.

5. Hvilket programmeringssprog skal den laves i, ASP, PHP eller måske
bare JavaScript, eller et andet. Nu vil jeg foreslå at du vælger det
sprog som du er mest fortrolig ved. Hvis du ikke har programmeret i
nogle af dem, så glem alt om den webshop, det vil blive en al for stor
opgave, som en nybegynder opgave.
Det kræver at du kender til programmeringssproget muligheder, og evt.
integration med databaser.

Jeg kan ikke lige komme på flere punkter, men jeg er sikker på at der
sikkert er en masse andre punkter, og evt. nogle af dem jeg har nævnt
bør splittes op i flere punkter, men det er bare hvad jeg lige tænkte
på.

Så snart tiden er klar skal jeg selv lave en webshop i det firma jeg
arbejde i, og der har jeg valgt at lave den med PHP og MySQL, og det
er fordi jeg kender en til PHP og MySQL.

>Hvilken krav stilles der til serveren hvis nogen??

Tjaaa hvis det skal være med JavaScript, så kan alle webservere være
med.

>Hvordan kommer jeg i gang med programmeringen??

Ved at gå igang med at programmere. Det er jo meget nemt, der er mange
funktioner i sproget, og ved at sætte dem sammen kan du få en ny
funktion frem som du sikkert ønsker dig.

Det er jo meningen at du selv skal opfinde det du vil have din webshop
skal gøre. Jeg ved godt at man ikke altid skal opfinde den dybe
tallerken 2 gange, men selvom du får noget kode fra en anden skal det
alligevel rettes til, og der er måske nogle funktioner som skal slette
og nogle nye som skal laves, så man slipper ikke helt for at sætte sig
ind i programmeringssproget.

Det er faktisk også sundt at opfinde den dybe tallerken 2 gange, for
som ofte bliver resultatet af andet forsøg gerne bedre, og koden
bliver sikkert også mere optimeret og letter at overskue end den
første. Det er ihvertfald min erfaring.

....Erik

Fra : Finn Jensen [Shannon~

Dato : 26-03-01 15:13

"Erik Hansen" <ehh@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> On Mon, 26 Mar 2001 09:33:20 +0200, "Finn Jensen [Shannon Fly
> Dressing]" <info@shannon-fly-dressing.dk> wrote:

Jeg fandt hvad jeg søgte. Et program som hedder yourEware som jeg købte for
79 dollars. Det kan det hele og lidt til

/Finn

Fra : søren jensen

Dato : 26-03-01 21:23

du kunne også bare have brugt synonym.dk

det virker 1000 %

se evt www.sjales.com

sjales.com

"Finn Jensen [Shannon Fly Dressing]" <info@shannon-fly-dressing.dk> skrev i
en meddelelse news:99nir9$1610$1@news.cybercity.dk...

Fra : Finn Jensen [Shannon~

Dato : 27-03-01 05:24

"søren jensen" <sjales@telefona.dk> skrev i en meddelelse
> du kunne også bare have brugt synonym.dk
>
> det virker 1000 %
>
> se evt www.sjales.com

Jo men det er jo ikke meget ved når det skal ligge på mit eget domæne??.

/Finn