Linux begrænsninger?
Fra : Henrik Andersen

Dato : 12-05-03 01:12

Hej

Er der nogle, der kender Linux's begrænsninger mht. ram og disk? Jeg har
hørt en historie om en grænse på kun 2 gb ram, er det korrekt?
Er der nogle, der ved, om Linux Red Hat AS (tildligere kaldet Advanced
Server 2.1) har de samme begrænsninger?

Er der nogle, der ved, om Linux, f.eks. Mandrake 9.1 har asynkron I/O?

På forhånd tak for svaret!

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 12-05-03 01:17

"Henrik Andersen" <peter900000@hotmail.com> writes:

> Er der nogle, der kender Linux's begrænsninger mht. ram og disk? Jeg har
> hørt en historie om en grænse på kun 2 gb ram, er det korrekt?

Det er en gammel begrænsning, der er overstået for længst.

Linux understøtter op til 64GB ram - men du skal nok på nogle
distributioner ud i at oversætte din egen kerne, så den har
understøttelse for > 2GB (evt. > 4GB) ram...

/Rasmus

\ / ASCII ribbon campaign
X against HTML mail
/ \

Fra : Henrik Andersen

Dato : 12-05-03 01:30

Tak for det hurtige svar! Ved I hvor man kan finde oplysninger om, hvilke
forbedringer, der er sket i Linux kernen?

På forhånd tak for svaret!

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 12-05-03 01:54

"Henrik Andersen" <peter900000@hotmail.com> writes:

> Tak for det hurtige svar! Ved I hvor man kan finde oplysninger om, hvilke
> forbedringer, der er sket i Linux kernen?

Der er jo Changelogs mellem hver version (www.kernel.org); hvis du er
interesseret i de generelle ændringer mellem de store versioner (2.0
-> 2.2 -> 2.4) kan du prøve at kigge lidt på dokumentationen i
kernekoden (Documentation/ - heriblandt Documentation/Changes).

/Rasmus

Hidden DOS secret:
add BUGS=OFF to your CONFIG.SYS

Fra : Henrik Andersen

Dato : 12-05-03 02:01

Tak for det hurtige svar!

Jo, jeg har set der, men mange meget små detaljer såvel som de mere
overordnede ting er blandet sammen der. Det jeg leder efter, er en
hjemmeside, der i mere generelle vendinger kan forklare hvilke ændringer,
der er sket og hvad det betyder for brugerne (f.eks. om der er kommet
asynkron i/o) og om hastigheden og/eller stabiliteten er forbedret.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 12-05-03 02:19

> [...]

> der er sket og hvad det betyder for brugerne (f.eks. om der er kommet
> asynkron i/o) og om hastigheden og/eller stabiliteten er forbedret.

Du kan prøve ww.kernel.org og www.kernelnewbies.org - der står en del
af den slags.

Du kan også prøve at se, hvad de store distributører skrev om
kernenyheder, da de skiftede fra 2.2 til 2.4.

Derudover er jeg ikke helt klar over, hvor man finder nogle gode
oversigter.

/Rasmus

DISCLAIMER: Microsoft, Windows, Windows 98, Bugs, Lacking features, IRQ
conflicts, System crashes, Non-functional multitasking, the Y2K problem
and the Blue Screen of Death are registered trademarks of
Microsoft, Corp., Redmond, USA.

Fra : Roberto Saldo

Dato : 12-05-03 08:30

Rasmus Bøg Hansen wrote:

> [...]
> distributioner ud i at oversætte din egen kerne, så den har
> understøttelse for > 2GB (evt. > 4GB) ram...

i386 har da ikke mere end 32 adresselinier, dvs 4Gb hardware adresserum ialt
vel?

--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

Your system which soared/so freely on gliding wings/now hangs frozen and blue

Haiku by Alan Tuplin

Fra : Thomas Iversen

Dato : 12-05-03 08:43

> i386 har da ikke mere end 32 adresselinier, dvs 4Gb hardware adresserum ialt
> vel?

Kort forklaring: Nej ikke i princippet, i praksis jo.

Lang forklaring: Intel har på de nyere processorer (fra PPro og
fremefter) lavet et gammelkendt trick, segmentering (PAE som det så
fint hedder. Dvs. man kan have segmenter af 4GB i spil af
gangen. Faktisk hele 2^4 af dem. Problemet er bare at du stadigvæk kun
kan have linære adresserum på op til 2^32, så det må betegnet som et
hack.

   http://www.sandpile.org/

Thomas, Vanløse

Fra : Roberto Saldo

Dato : 12-05-03 08:52

Thomas Iversen wrote:

> [...]
> gangen. Faktisk hele 2^4 af dem. Problemet er bare at du stadigvæk kun
> kan have linære adresserum på op til 2^32, så det må betegnet som et

Segmenteringen har altså eksisteret siden protected mode blev introduceret på
80186.
Men den er jo rent logisk, derfor skrev jeg osse 4Gb hardware adresserum og
negligerede paget memory osv.

Fra : Thomas Iversen

Dato : 12-05-03 09:07

[Snip min forklaring]

> Segmenteringen har altså eksisteret siden protected mode blev introduceret på
> 80186.

286 mener du vel?

> Men den er jo rent logisk, derfor skrev jeg osse 4Gb hardware adresserum og
> negligerede paget memory osv.

Fra PPRO har intel cpuer 36 bit _hardware_ adresserum, men kun 32 bits
registre.

Mvh Thomas, Vanløse

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 12-05-03 11:28

"Thomas Iversen" <zensonic@zensonic.dk> skrev i en meddelelse

> [Snip min forklaring]

> 286 mener du vel?

Jeg tror han mener 80186.
(den var dog kun på markedet i meget kort tid inden de lancerede 80286)

Hygge
Søren Steinmetz

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 12-05-03 19:48

"Søren Steinmetz" wrote:
> introduceret på
> Jeg tror han mener 80186.
> (den var dog kun på markedet i meget kort tid inden de lancerede 80286)

Det er muligt, han mener 80186, men protected mode kom først med 80286.
Se fx:
http://wombat.doc.ic.ac.uk/foldoc/foldoc.cgi?protected+mode

Den primære grund til 80186's manglende succes var vel at IBM aldrig
brugte den i nogen af sine PC'er, så den blev heller ikke brugt i
kloner.

Den blev vist dog brugt i nogle RC-PC'er.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Roberto Saldo

Dato : 13-05-03 09:54

Lars Kongshøj wrote:

> [...]
>
> Den primære grund til 80186's manglende succes var vel at IBM aldrig
> brugte den i nogen af sine PC'er, så den blev heller ikke brugt i

Jo da Picoline fra RC mener jeg da brugte skidtet.

Fra : Peter Makholm

Dato : 12-05-03 08:36

Roberto Saldo <rs@Oersted.DTU.dk> writes:

> i386 har da ikke mere end 32 adresselinier, dvs 4Gb hardware adresserum ialt
> vel?

Nyere hardware kan på smarte måder udnytte nogle MMU-triks til at
alligevel kunne bruge 64GB ram. De enkelte processer er dog stadigvæk
indskrænket til et adresserum på 4 GB

Det vil sige at med mindre at man har processer der skal bruge mere
end 4GB ram, kan det godt lade sig gøre på i386.

PAE, som metoden vist hedder, skal slås til i kernen. Så man skal
bruge en kerne der er specielt oversat til det.

--
Peter Makholm | According to the hacker ethic, the meaning of life
peter@makholm.net | is not Friday, but it is not Sunday either

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 12-05-03 20:17

On Mon, 12 May 2003 20:47:44 +0200, Lars Kongshøj wrote:

> Den blev vist dog brugt i nogle RC-PC'er.

Og i vaskemaskiner, lod jeg mig fortælle engang.

Samt i nogle af HPs små gamle palmtops. 200LX eller noget i den
stil...

Mvh.

--
"Från och med nu, så är 'så snart Adam Sjøgren
som möjligt' 53 timmar!" asjo@koldfront.dk

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 12-05-03 20:21

Adam Sjøgren wrote:
> Og i vaskemaskiner, lod jeg mig fortælle engang.
> Samt i nogle af HPs små gamle palmtops. 200LX eller noget i den
> stil...

Ja, den siges at have haft en hvis succes som embedded processor,
hvilket den af forskellige grunde skulle være velegnet til.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 12-05-03 20:27

"Lars Kongshøj" <lars_kongshoj@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ja, den siges at have haft en hvis succes som embedded processor,
> hvilket den af forskellige grunde skulle være velegnet til.

Ah ok, kan bare huske jeg har set en maskine med den.
(Var dog før mine *nix og M$ dage, dengang vi rodede med CP/M og sårn' )

Hygge
Søren

Fra : Lars Kongshøj

Dato : 12-05-03 20:52

"Søren Steinmetz" wrote:
> Ah ok, kan bare huske jeg har set en maskine med den.
> (Var dog før mine *nix og M$ dage, dengang vi rodede med CP/M og sårn' )

Ja, RC Piccoline med CCP/M.

--
Lars Kongshøj
http://www.kongshoj.com/

Fra : Søren Steinmetz

Dato : 12-05-03 20:59

> Ja, RC Piccoline med CCP/M.

Var det ikke piccoloen, synes piccolinen var Z80 baseret ?

Anyways det er på vej off-topic.

Hygge
Søren

Fra : Hans Joergensen

Dato : 12-05-03 06:57

Henrik Andersen wrote:
> [...]
> hørt en historie om en grænse på kun 2 gb ram, er det korrekt?
> Er der nogle, der ved, om Linux Red Hat AS (tildligere kaldet Advanced

For lige at hive fat i disk-spørgsmålet tror jeg ikke du får
problemer med noget disksystem du kan købe idag ..

Selv har jeg et par 250gig Maxtor kørende, og de virker skam ganske
fint.

Iøvrigt kan ext2/3 svjh være op til 16TB par partition.

// Hans
--
Jeg - og andre - bliver gladest hvis man følger retningslinierne
http://www.usenet.dk/netikette/ .. på forhånd tak :)

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 12-05-03 10:18

Hans Joergensen <haj@enterprise-server.dk> writes:

> [...]
> fint.
>
> Iøvrigt kan ext2/3 svjh være op til 16TB par partition.

Men kernen kan vist ikke håndtere diske / raid-systemer større end 2GB
- der bliver man vist nødt til at vente på 2.6/3.0...

Men det er trods alt nok de færreste, der reelt har brug for så meget
plads

/Rasmus

Sleep is a poor substitue for enough caffeine.

Fra : Adam Sjøgren

Dato : 12-05-03 11:38

On Mon, 12 May 2003 11:18:26 +0200, Rasmus Bøg Hansen wrote:

> Men kernen kan vist ikke håndtere diske / raid-systemer større end
> 2GB - der bliver man vist nødt til at vente på 2.6/3.0...

Hm:

$ df -h | grep md0
/dev/md0 111G 50G 56G 47% /
$ uname -s -r