Stop X.. hvordan
Fra : Thomas

Dato : 07-05-03 07:25

Hej..

Nu har jeg ledt og ledt og ledt og ledt... og ledt lidt mere på nettet
for at finde commandoen der lukker selve Xfree86 og går i en ren
terminal... ligesom når man ingen grafisk flade har på linux.....

Men det er ikke lykkedes mig at fnde den commando endnu.. derfor må jeg
vende mig til lidt hjælp herfra...

Venligst

Thomas

Gentoo 1.4 rc3
KDE 3.1
og en masse andet..

www.flashking.dk

Fra : Jesper Krogh

Dato : 07-05-03 06:28

I dk.edb.system.unix, skrev Thomas:
> [...]
> terminal... ligesom når man ingen grafisk flade har på linux.....
>
> Men det er ikke lykkedes mig at fnde den commando endnu.. derfor må jeg

crtl+alt+backspace måske

--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc
Jabber ID: jesper@jabber.krogh.cc

Fra : Jacob Bunk Nielsen

Dato : 07-05-03 09:40

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> writes:

> crtl+alt+backspace måske

Genstarter den ikke bare X-serveren? Det passer også nogenlunde med
hvad Thomas oplever.

--
Jacob - www.bunk.cc
You'd like to do it instantaneously, but that's too slow.

Fra : Jesper Krogh

Dato : 07-05-03 09:42

I dk.edb.system.unix, skrev Jacob Bunk Nielsen:

> Genstarter den ikke bare X-serveren? Det passer også nogenlunde med
> hvad Thomas oplever.

Kun hvis du kører en display manager der sørger for at starte X op igen
hvis den lukker. Det gør man normalt i runlevel 5 på Mandrake og Red Hat
men ikke i runlevel 2 på Debian og 3 på Mandrake og Red Hat, der vil den
pakke sammen til konsollen hvor den kom fra.

Fra : Peter Makholm

Dato : 07-05-03 09:43

Jacob Bunk Nielsen <spam@bunk.cc> writes:

> Genstarter den ikke bare X-serveren? Det passer også nogenlunde med
> hvad Thomas oplever.

Nej, den slår X-serveren ihjel. [a-z]dm starter så dog fluks en ny
X-server op, hvilket måske kan virke ækvivalent.

Ctrl-Alt-F1 føre en ud af X11, så køre X i baggrunden hvis det er
nok.

--
Peter Makholm | Why does the entertainment industry wants us to
peter@makholm.net | believe that a society base on full surveillance

Fra : Thomas

Dato : 07-05-03 07:30

On Wed, 7 May 2003 05:27:38 +0000 (UTC)
Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:

> crtl+alt+backspace måske

Nix.. har også prøvet...

Så kommer der kun en standart nedlukningsdialog..
Skift bruger
restart computer
shutdown computer
dvs. der er ingen mulighed for at lukke X og gå i terminalmode

Venligst
Thoams

Fra : Jesper Krogh

Dato : 07-05-03 06:35

> [...]
> restart computer
> shutdown computer
> dvs. der er ingen mulighed for at lukke X og gå i terminalmode

Hmm, prøv at rette så du kører i runlevel 3 ( eller tekst er i Gentoo )
i /etc/inittab og se om crtl+alt+backspace ikke virker så.

Fra : Thomas

Dato : 07-05-03 07:39

On Wed, 7 May 2003 05:34:54 +0000 (UTC)
Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> wrote:

> Hmm, prøv at rette så du kører i runlevel 3 ( eller tekst er i Gentoo
> ) i /etc/inittab og se om crtl+alt+backspace ikke virker så.

umidelbart vil jeg sige at den er i runlevel 3.. eller tager jeg fejl

#Default Runlevel

id:3:initdefault:

venligst

thomas

Fra : Jesper Krogh

Dato : 07-05-03 06:52

I dk.edb.system.unix, skrev Thomas:

> umidelbart vil jeg sige at den er i runlevel 3.. eller tager jeg fejl
>
> #Default Runlevel
>
> id:3:initdefault:

Tja, så har jeg ingen ide. De må have fanget crtl+alt+backspace så den
ikke går til X-serveren længere.

Fra : Thomas Iversen

Dato : 07-05-03 08:41

In article <20030507082502.15e0e48a.brunsviger@GRRRRRhotmail.com>, Thomas wrote:
> Men det er ikke lykkedes mig at fnde den commando endnu.. derfor må jeg
> vende mig til lidt hjælp herfra...

/etc/init.d/gdm stop (erstat med kdm, wdm og hvad de ellers hedder)

Thomas, Vanløse

Fra : Peter Jensen

Dato : 07-05-03 11:50

Thomas wrote:

> [...]
> terminal... ligesom når man ingen grafisk flade har på linux.....
>
> Men det er ikke lykkedes mig at fnde den commando endnu.. derfor må

Du bruger Gentoo, så det du skal gøre er at køre:
'/etc/init.d/xdm stop' som root i en terminal.

Du kommer ud i en terminal ved at trykke Alt+Ctrl+F1 (men det burde du
have opdaget

Hvis X aldrig skal startes automatisk skal du bruge:
'rc-update del xdm default' som root.

Normalt er der dog ingen grund til at lukke X ned. Hvorfor ønsker du at
gøre det?

--
PeKaJe

If in any problem you find yourself doing an immense amount of work, the
answer can be obtained by simple inspection.

Fra : Preben

Dato : 18-05-03 14:12

Peter Jensen wrote:

> [...]
> 'rc-update del xdm default' som root.
>
> Normalt er der dog ingen grund til at lukke X ned. Hvorfor ønsker du at

Hvordan lukker jeg kdm ned, den her "/etc/init.d/kdm stop" kan jeg i
hvert fald ikke lave?

Hvad med gdm?

--
If your Dell laptop is unstable, try change the power supply - it works!

Fra : Peter Jensen

Dato : 19-05-03 22:34

Preben wrote:

> Hvordan lukker jeg kdm ned, den her "/etc/init.d/kdm stop" kan jeg i
> hvert fald ikke lave?

I Gentoo er det *altid* '/etc/init.d/xdm' som skal kaldes. Hvilken
display manager der rent faktisk bruges bliver stillet i /etc/rc.conf.
Sjovt nok hedder variablen 'DISPLAYMANAGER' ...

Andre distributioner gør tingene lidt anderledes.

> Hvad med gdm?

Gæt ...

--
PeKaJe

Just go with the flow control, roll with the crunches, and, when you get
a prompt, type like hell.

Fra : Thomas

Dato : 07-05-03 21:42

On 07 May 2003 10:49:39 GMT
Peter Jensen <jdogh001@sneakemail.com> wrote:

> [...]
> 'rc-update del xdm default' som root.
>
> Normalt er der dog ingen grund til at lukke X ned. Hvorfor ønsker du

Jeg skulle bare installere custom Nvidia drivers fra Nvidia.. og i
guiden til installtionen står der at jeg bør gå i en ren consol promt...
så det vl jeg self. gøre.. selvom det strengt taget ikke er nødvendigt..
men jeg takker for hjælpen..

venligst

thomas